U blokkeert onze banners :(

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd. Dit vinden wij jammer, want Nieuwskoerier.nl is mede dankzij onze advertenties gratis toegankelijk. Help ons door Nieuwskoerier.nl te whitelisten

Wetenschap
  • 28
Thomas Sowell, hoogleraar, econoom, socioloog en in feite misschien wel een van de meeste erudiete levende denkers in het Westen, staat erom bekend dat hij niks moet hebben van het opgelegde narratief van de Democraten. Sowell kijkt liever naar wat statistieken en feiten ons zeggen dan dat ...

4 maanden geleden door Racism monitor 2020

REAGEER MET EEN EMOJI
24
3
1
2
LEES MEER OVER

1 Chaimileh    
4 maanden geleden door Chaimileh
37
Meld

@2

Christenslaven waren toen al de duurdere slaven naast Centraal-Afrikaanse slaven.... wat waren die Noord-Afrikaanse meesters toen al van die racisten....

3 Racism monitor 2020    
4 maanden geleden door Racism monitor 2020
17
Meld

Opvallend overigens dat het houden van slaven nauwelijks op het europese continent voorkwam.

4 ThWil    
4 maanden geleden door ThWil
7
Meld

@4 wel onder een andere, milder klinkende term: lijfeigene. Daar waren er miljoenen van.

5 Gut    
4 maanden geleden door Gut
20
Meld

@5 Heb je helemaal gelijk in. Ik bedoel meer het houden van slaven die min of meer door geweld of geld je eigendom is geworden. Zo ver gin het nog niet met de zogenaamde lijfeigene.

6 ThWil    
4 maanden geleden door ThWil
6
Meld

* Verwijderd door de redactie *

7 De vrijende rechter    
4 maanden geleden door De vrijende rechter

@4 Tja dat paste niet in het christelijke straatje dus dat moest uit het zicht blijven.

8 Reagurius    
4 maanden geleden door Reagurius
4
Meld

Dus Marokkanen namen Hollanders als slaven mee? https://www.historischnieuwsblad.nl/omvang-christenslavernij-onderschat/ en Cornelis Stout kon daar vrij tussen bewegen? En Turken hielpen de Hollanders in hun strijd tegen de Spanjaarden https://historiek.net/liever-turks-dan-paaps-geuzen/104366/ Marokkanen zijn nog steeds een verschrikking ondanks dat ze beter geïntegreerd zijn Turken, volgens Abou Taleb. En Turken hebben nog steeds een onderlinge strijd tussen seculiere moslims en salafistische moslims. Nu begint het wat duidelijker te worden.

9 Dr. Claw    
4 maanden geleden door Dr. Claw
1
Meld

Wetenschap versus ideologie.

Wetenschap is het observeren van verschijnselen, ze beschrijven en verklaren in hun samenhangen. Gelijktijdig en door de tijd heen.
Empirisch en hypothetisch-theoretisch. Liefst zo objectief mogelijk.

Ideologie is een associatief samenstel van denkbeelden, waarmee de ideoloog en zijn aanhangers beweren de wereld te verklaren. Subjectief.
Ideologie hult zich gaarne in de mantel der wetenschappen, maar dat is louter instrumenteel: daar waar men de wetenschap gebruiken kan om het eigen gedachtegoed te verbreiden of dat van andere ideologen te verslaan.

Linkse ideologen en wat heet strijders voor sociale rechtvaardigheid zijn niet wezenlijk geinteresseerd in de geschiedenis en de werkelijke toedracht van feiten.
Ze gebruiken slechts wat hun goed uitkomt.
Het omgekeerde geldt ook: alles wat niet goed uitkomst wordt weg gecensureerd.
En dat mag niemand verbazen.
Men bezigt niet voor niets bij voortduring oorlogsmetaforen als strijden, oorlog tegen de fascisten, etc.
In een situatie van oorlog is censuur de norm. En de politiek correcte media, NOS-Journaal, M., kranten en tijdschriften alsmede sociale media-websites censureren anderen en zichzelf.
De essentie van politieke correctheid is ideologie en dus: censuur.
Bij het onderwerp slavernij gaat het n i e t om de aantoonbaar, feitelijke geschiedenis en wetenschappelijke bewezen processen. Nee, het draait om quasi-geschiedkundige praatjes in dienst van ideologen.

10 duurendaal    
4 maanden geleden door duurendaal
4
Meld

Leerde dit in de 70-er jaren al op het VWO. Niks nieuws onder de zon.

11 Tsaar    
4 maanden geleden door Tsaar
0
Meld

@11 Mee eens !

12 Bollieboos    
4 maanden geleden door Bollieboos
2
Meld

LOL .... Dit is de wereld voor wat ze is. Al vanaf de prehistorie. Victor\Victim. Niets nieuws onder de zon. Vraag is wie er over zich heen laten lopen. De zwakke blanke leiders kruipen voor de schuldvraag, maar die is er niet.

13 sparta    
4 maanden geleden door sparta
3
Meld

* Verwijderd door de redactie *

14 Scholar007    
4 maanden geleden door Scholar007

Als je echt tegen racisme bent, moet je zo stoer zijn om in S.A, Pakistan, Iran, Turkije, China op te komen en voor de rechten van vrouwen, homo's en andere geloven te demonstreren.

15 DONKEY R    
4 maanden geleden door DONKEY R
4
Meld

@14 Daar moet toch een ietwat nuance in aangebracht worden. We waren beter, vooral in de toenmalige tijdsgeest.
'We zijn beter', in de huidige tijdsgeest is dat not done, tenminste vanuit de 'witten' niet.

16 RobP    
4 maanden geleden door RobP
3
Meld

Dit kinderlijke gejank van: "Zij deden het ook dus..." Wat moet je ermee?

17 Biesbush    
4 maanden geleden door Biesbush
15
Meld

@17 Linkse ideologen en wat heet strijders voor sociale rechtvaardigheid zijn niet wezenlijk geinteresseerd in de geschiedenis en de werkelijke toedracht van feiten.
Ze gebruiken slechts wat hun goed uitkomt.
Het omgekeerde geldt ook: alles wat niet goed uitkomst wordt weg gecensureerd.

Daar herken jij je vast wel in.

18 Truffelaar    
4 maanden geleden door Truffelaar
5
Meld

@18 Heb je nog een kilootje Bullshit? Lekker hoor.

Laten we het ook even gaan hebben over de rechtse populistenkudde en hun superdeskumdige relatie met de geschiedenis....

19 Biesbush    
4 maanden geleden door Biesbush
14
Meld

@19 Dus nu wil je Dit kinderlijke gejank van: "Zij deden het ook dus..." Wat moet je ermee? doen?

20 Truffelaar    
4 maanden geleden door Truffelaar
0
Meld

@17 : U bent de eerste die met een emotioneel geladen, minachtend woord als "gejank" komt. Daarmee laat u zien, vanuit ideologie te praten en dus bewijzen te missen, die u dan maar overschreeuwt met superieur-doen. Typerend voor degenen die de westerse mens/maatschappij willen vernietigen.

21 Wendel    
4 maanden geleden door Wendel
3
Meld

@19 : Weer uitsluitend beladen woorden en gescheld. Inderdaad, kinderlijk gejank.

22 Wendel    
4 maanden geleden door Wendel
2
Meld

https://mobile.twitter.com/BartNijman/status/1271139811101982721/photo/1

Echt? Die Akwasi heeft voor 6 miljoen Euro vastgoed op zijn naam staan?

23 Wendel    
4 maanden geleden door Wendel
1
Meld

@20 Dat jij je laat uitdagen door uiterst domme linkse gedrochten verbaast me Truffelaar. Die terroristen zijn het niet waard. Scum van de bovendste plank.

24 Dignes    
4 maanden geleden door Dignes
1
Meld

@24 Ik laat me niet uitdagen hoor,ik laat linkse loetjes graag zien hoe hypocriet zij zijn. question

Eerst zeiken dat anderen een ja maar hunnie deden het ook doen,en vervolgens gewoon zelf een ja maar hunnie deden het ook doen.
Hypoctriet links gedrag is dat. question

25 Truffelaar    
4 maanden geleden door Truffelaar
3
Meld

@17

"Dit kinderlijke gejank van: "Zij deden het ook dus..." Wat moet je ermee?"

Dat kinderlijke gejank komt al jaren uit één bepaalde hoek....

Europeanen zie of hoor je niet janken om "hun" slavernijverleden.... de jank cultuur beter in eigen hoek/kringen zoeken maar?.....

26 Congo    
4 maanden geleden door Congo
3
Meld

@15 Heb je de tickets al klaar liggen voor S.A, Pakistan, Iran, Turkije, China ?...

27 21st Century Guy    
4 maanden geleden door 21st Century Guy
3
Meld

@4 "... dat het houden van slaven nauwelijks op het europese continent voorkwam....."

Ik zeg het al jaren: slavernij is een duizenden jaren oude Noord-Afrikaanse, Oosterse en mediterrane traditie! Europa heeft slechts 2, maximaal 3, eeuwen slavernij gekend (sommige landen als Duitsland, Rusland hebben niet of nauwelijks kolonieën gehad!) en was ook het eerste in het afschaffen ervan en het promoten van een humanitair wereldbeeld/politiek!
En juist hier verzamelen alle ontevredenen zich om te protesteren, onze (kinder)feesten te verzieken, onze historische beelden te vernietigen, ja, onze geschiedenis en cultuur zelf te wissen.....!!

28 CoolMemories    
4 maanden geleden door CoolMemories
2
Meld

"New book reopens old arguments about slave raids on Europe"
"...US scholar claims more than 1m people were captured by African pirates..."

https://www.theguardian.com/uk/2004/mar/11/highereducation.books

29 SBD    
4 maanden geleden door SBD
1
Meld

Een kwestie van tijd totdat er gedemonstreerd gaat worden tegen weer wat anders zodat er weer een nieuwe hype onstaat. Dat linkse schorem dat te bedonderd is om te werken moet iets te doen hebben tenslotte.

30 Dignes    
4 maanden geleden door Dignes
0
Meld

@29 En weet je, ze zijn nog niets veranderd. Ze slachten nog steeds hun eigen bevolking af, voorbeelden zat. gelukkig zijn wij geciviliseerder al heb ik soms het idee dat Links hun als roll model ziet.

31 Dignes    
4 maanden geleden door Dignes
1
Meld

Volgens mij is er niemand, met meer dan 3 hersencellen, die beweert dat slavernij een puur blank gebeuren is en er zijn ook weinigen te vinden die glashard ontkennen dat andere samenlevingen zich niet aan slavernij hebben schuldig gemaakt.
De discussie gaat ook niet over andere landen maar gaat juist over hoe wij met ons slavernij en koloniale verleden omgaan in een samenleving waarin de nazaten van beiden partijen wonen en samen moeten leven. Dat de barbarijse piraten, de ashanti, de Romeinen of de weet ik veel wie het vroeger nog veel bonter gemaakt hebben is totaal irrelevant want die piraten,
voormalige naties en koningshuizen bestaan namelijk niet meer. Wij, als westerse Europese en Noord Amerikaanse samenlevingen, bestaan nog steeds en zijn op cultureel en economisch zeer machtig en invloedrijk wat deels gebaseerd is op ons slavernij en koloniale verleden.
Ik vind het ook meer dan noodzakelijk dat we deze rete moeilijke discussie hier, in onze gemeenschappelijke samenleving, moeten voeren en dus niet de aandacht moeten verleggen naar die verschrikkelijke barbarijse piraten om de ongemakkelijkheid van het hier en nu uit de weg te gaan.

32 Tralalala    
4 maanden geleden door Tralalala
1
Meld

@32 ; >Wij, als westerse Europese en Noord Amerikaanse samenlevingen, bestaan nog steeds en zijn op cultureel en economisch zeer machtig en invloedrijk wat deels gebaseerd is op ons slavernij en koloniale verleden.<

Dat is inderdaad de mythe, maar meer dan een mythe is het niet.

http://www.historien.nl/geschiedenis-van-de-nederlandse-slavenhandel/

>Op basis van gegevens over de waarde van schepen, gebouwen en andere bezittingen komt Emmer tot een jaarlijks winstpercentage van twee tot drie procent, wat hij normaal acht voor die tijd. Hij stelt echter ook de vraag waarom de directeuren van de MCC hier genoegen mee namen. Immers, het geld had net zo goed simpelweg op de bank gezet kunnen worden. Emmer vermoedt dat de investeerders in de compagnie hoopten op snelle en hoge winsten. Zonder tegenslagen was dat ook vast mogelijk geweest, maar de werkelijkheid was anders. Een aantal slavenreizen van de MCC leverden inderdaad vijftig tot tachtig procent winst op, maar minstens evenveel ondernemingen eindigden met een negatief resultaat. Dit had met name te maken met de hoge sterfte onder de slaven, waardoor verliespercentages van twintig tot dertig procent vrij normaal waren.<

>De indruk kan ontstaan zijn dat de slavenhandel een essentieel onderdeel van de Nederlandse economie vormde en dat afschaffing van de slavernij de economisch totaal ontwricht zou worden. Volgens P.C. Emmer is die gedachte beslist niet waar. Hij stelt dat de Nederlandse slavenhalers op hun hoogtepunt jaarlijks dertig slavenschepen lieten uitvaren, maar dat deze schepen samen nog geen één procent vormde van de totale koopvaardijvloot, die toen geschat werd op ongeveer vierduizend schepen. Ook voor de werkgelegenheid vormde de slavenvaart geen absolute noodzakelijkheid. Emmer stelt het aantal zeevarenden op slavenschepen op duizend tot twaalfhonderd, en dat in de hoogtijdagen. Als er in ogenschouw wordt genomen dat de werkgelegenheid in de scheepvaart vele malen groter was (volgens Emmer ongeveer 44.700 in 1770) dan vormen de ruim duizend slavenhalers slechts een zeer kleine, haast onbetekende groep.

33 Mariska3    
4 maanden geleden door Mariska3
1
Meld

@33 . Ik gebruik niet voor niets het woord
"deels" .

34 Tralalala    
4 maanden geleden door Tralalala
1
Meld

@34 ; Je weet dat de WIC tot twee keer aan toe failliet is gegaan? Dat zij vooral overleefden van de penningen die andere koopvaardijschepen moesten betalen wilden zij ook aan slavenhandel doen? De slavenhandel in totaliteit was verliesgevend en heeft zelfs voor een recessie gezorgd. De belangrijkste redenen om er mee door te gaan waren de angst dat de plantages hun schulden aan Nederland niet terug konden betalen indien de slavenhandel stopte en de oorlogen met Spanje, Portugal en Engeland, die dus deels op zee gevoerd werden.

35 Mariska3    
4 maanden geleden door Mariska3
0
Meld

** gebruiker verwijderd **

Vreemd, dat Racisme met dit artikel komt, zit vast een adder in het gras ...

36 gebruiker verwijderd    
4 maanden geleden door gebruiker verwijderd

** gebruiker verwijderd **

@3 . En daar komt de aap bij Racisme uit zijn zwarte KKK-mantel ... question

-- wat waren die Noord-Afrikaanse meesters toen al van die racisten.... --

Vreselijk ventje ben je ook.

Hier, van Eilder Mulder, arabist:

== Christenslaaf, moslimmeester
TEKST EILDERT MULDER − 14/08/13, 00:00
Kusten die ontvolkt raken door mensenroof, het doet eerder denken aan West-Afrika en de beruchte trans-Atlantische slavenhandel dan aan overvallen door moslims vanuit zee in Europa.

Het woord slavernij roept bepaald niet automatisch beelden op van ontvoerde Europeanen. Toch hebben vanaf het begin van de zestiende tot het eind van de achttiende eeuw minimaal een miljoen Europeanen in Noord-Afrika een slavenbestaan geleid. Het waren vooral zeelieden van gekaapte koopvaardijschepen. Maar ook bewoners van Spaanse, Italiaanse en Griekse kustgebieden leefden eeuwenlang in angst voor Noord-Afrikaanse plunderaars en slavenjagers.

De roof van Europese slaven door Noord-Afrikanen is een niet onbelangrijke episode in de moeizame relaties tussen de moslimwereld en de christelijke wereld, maar bij het grote publiek is dit onderdeel van de wereldgeschiedenis weinig bekend.

De halve maan en het kruis hebben elkaar geregeld pijn gedaan. Niet alleen bij vakhistorici, maar ook bij een redelijk groot publiek bestaat er minstens een notie over de kruistochten en wat de Middeleeuwse ridders bij die expedities aan de oostelijke kusten van de Middellandse Zee hebben aangericht onder moslims. Of over Spaanse moslims, die op bootjes naar Noord-Afrika werden gezet als ze weigerden katholiek te worden. ==

Later meer.

37 gebruiker verwijderd    
4 maanden geleden door gebruiker verwijderd

@36

Onder het gras noemt men dat en ik monitor enkel, zoals u al weet......

38 Racism monitor 2020    
4 maanden geleden door Racism monitor 2020
0
Meld

@37

-- wat waren die Noord-Afrikaanse meesters toen al van die racisten.... --

Die meesters zijn nu mafia..... tja....

39 Racism monitor 2020    
4 maanden geleden door Racism monitor 2020
1
Meld

** gebruiker verwijderd **

@4 Rond 1860 wordt de lijfeigenschap in Rusland afgeschaft.

@38 ja, een adder zit onder het gras, maar jij kronkelt op het gras. E sist wat met je gespleten tong in het rond want veel zinnigs komt er niet uit bij jou.

Waarom plaats jij een artikel over de moslimse jacht op blanke christenslaven?
Ben je van je geloof gevallen, kom je niet meer op voor je moslimpjes en zwartjes?

Ik stuur nog wel een stukje van Godfried Bomans, kunnen we eens lezen hoe deze leuke man over zwartjes dacht en schreef.

40 gebruiker verwijderd    
4 maanden geleden door gebruiker verwijderd

** gebruiker verwijderd **

Nog een stukje van Eildert Mulder, kenner van het islaamse Midden-Oosten:

== Maarten Harpertszoon Tromp
Maar de ellende van de Europese, christelijke slaven in Noord-Afrika en de rooftochten tegen Zuid-Europese kustbevolkingen in een periode van een kleine drie eeuwen lijken een goed bewaard geheim. Terwijl er toch ook bekende historische personen slaaf zijn geweest in Noord-Afrika, zoals de Nederlandse vlootvoogd Maarten Harpertszoon Tromp en Miguel de Cervantes, schrijver van Don Quichot.

Het Noord-Afrikaanse slavenverhaal werpt ook een bijzonder licht op de geschiedenis van de slavernij in zijn algemeenheid. Europeanen waren doorgaans daders, maar het was dus ook weleens andersom: Europeanen als slachtoffers van slavenroof en -handel, niet door zwarte Afrikanen maar door Noord-Afrikaanse moslims, die vooral opereerden vanuit Algiers, Tunis en Tripoli. ==

41 gebruiker verwijderd    
4 maanden geleden door gebruiker verwijderd

@40

"Ben je van je geloof gevallen, kom je niet meer op voor je moslimpjes en zwartjes?"

Foute aanname.... question question

42 Racism monitor 2020    
4 maanden geleden door Racism monitor 2020
1
Meld

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.
Trending vandaag
Een ijzige receptie op Sardinië: de bema...
Nadat de "Alan Kurdi" door Malta en Frankrijk...

24 uur geleden door Fernand

OT 104
Gezellig offtopic ouwehoeren

1 dag geleden door Inter

President Trump zal Amy Coney Barrett nominer...
Democraten en activisten bereiden zich al voo...

1 dag geleden door Proemevla

Ic-hoofd Arthur van Zanten waarschuwt voor do...
Als we het tij niet keren ligt de ic binnen 2...

1 dag geleden door Crezee

’Corona leidt tot hersenschade door ove...
Onderzoekers van het Amsterdam UMC hebben ont...

1 dag geleden door Telegraaf


ADVERTENTIE


Laatste reacties
Schildpad
Verstappen op jacht naar podium, volg GP Rusl...
Het is weer raak in rondje 1. Al 2 auto's in ...

minder dan een minuut geleden door Schildpad

smurf
Baudet aangepakt bij WNL: ‘Gelul van dronke...
@1 Mja... Baudet is niet goed bezig wat betre...

minder dan een minuut geleden door smurf

Marrie
Maurice boos, media massaal mist in met coron...
@36Middenstand midden klasse, het geeft bei...

minder dan een minuut geleden door Marrie

Mac Benac
Baudet aangepakt bij WNL: ‘Gelul van dronke...
@2 Oh sorry, ben je van fan van deze fascist?...

1 minuut geleden door Mac Benac

Saviro
Formule 1 past regels podiumceremonie aan na ...
@15 Strak plan.:)...

1 minuut geleden door Saviro

Binnenland      Buitenland      Politiek      Economie      Internet      Technologie      Sport      Showbizz      Wetenschap      Gezondheid      Lifestyle      Cultuur      Media      Film      Games      Verkeer      Overig