meer dan 3 jaar geleden door Havermout in Economie | 23 Reacties | 268


Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.
Reacties (23)

Als je maar weet dat er voor je accu's zo'n 40.000 kinderen in mijnen moeten werken in Congo om het Kobalt uit de grond te halen.
Zodra iedereen elektrisch gaat rijden, zullen dat zo'n 1.2 miljoen kinderen zijn.

2
1 xtremy    
meer dan 3 jaar geleden door xtremy

Juist, alles wat je moet weten is te zien in onderstaande korte reportage over de slavernij welke nooit is afgeschaft, maar gewoon is verborgen. Zou mooi zijn onderstaande op de dam te vertonen als men daar weer eens staat te preken over het slavernijverleden.

1
2 Heapak    
meer dan 3 jaar geleden door Heapak

Dus eigenlijk zijn 120 en 175 kwh (12m) interessant omdat dit meer lijkt op een gewone tankbeurt.

0
3 rabartels    
meer dan 3 jaar geleden door rabartels

@1 Donder eens een keer op met dat gezemel.
Meestal door lieden die nooit een poot in Afrika hebben gezet.

1
4 Positivo    
meer dan 3 jaar geleden door Positivo

@4 Begrijp me niet verkeerd. Ik ben groot voorstander van elektrische auto's. Wil zelfs héél graag dat ze ook zo snel mogelijk zelf-rijdend worden.
Maar dat er 40.000 kinderen in de mijnen van Congo werken voor het Kobalt dat in de accu's zit, is gewoon waar.

0
5 xtremy    
meer dan 3 jaar geleden door xtremy

Oke, jij wil dat die kinderen dus niet te eten hebben, mag ook.

1
6 Positivo    
meer dan 3 jaar geleden door Positivo

@5 Indien wij blanken de zaak daar gaan runnen hoeft dat niet, helaas worden blanken in die landen verdreven.
Ze zoeken het maar uit, en die honger en ellende daar maken ze het zelf naar.

0
7 Positivo    
meer dan 3 jaar geleden door Positivo

@6 Er is een verschil tussen veilig kobalt te delven en kinderen net genoeg betalen zodat ze niet creperen.

1
8 Scholar002    
meer dan 3 jaar geleden door Scholar002

@7 Ik ben ook van mening dat die kinderen ook het recht op werk en dus eten hebben.
Maar veel elektrische auto-rijders doen dat vanwege een soort superieur gevoel, zo van : "Kijk mij eens een dure, milieu bewuste auto hebben".
Dat valt dus wel mee. Voor het klimaat is het niet goed of beter. Voor de kinderen in Afrika ook niet.

Ik ben voorstander van zulke auto's omdat ze gewoon mooi en stil zijn.



0
9 xtremy    
meer dan 3 jaar geleden door xtremy

@9 De eerste e auto s zijn duur, en iedereen heeft een footprint op deze aarde.
en ieder voordeel heeft ook nadelen.
Ik ben er niet voor om kinderen in te zetten in mijnen, maar daar dien je de ouders voor op aan te spreken.

Een voordeel, ze leren wel werken.

Heb je wel eens in Afrika met negers gewerkt?
Waarschijnlijk niet.

0
10 Positivo    
meer dan 3 jaar geleden door Positivo

Na 367000 kilometer wordt een elektrische auto pas groen..
Dus wie rijdt zolang met een auto?

1
11 Aardbezie    
meer dan 3 jaar geleden door Aardbezie

@10 Ik heb inderdaad niet met Afrikanen gewerkt in Afrika. Mijn broertje en zijn vrouw wel.
Zijn vrouw is toevallig net 2 weekjes terug uit Oeganda, waar ze voor kinderen speelplekken heeft gerealiseerd. Samen gaan ze binnenkort waarschijnlijk weer daarheen.

Wat mijn broertje zegt over de Afrikanen is: Ze werken amper. Alleen als het écht moet, omdat ze geld nodig hebben om avondeten te kopen. Verdienen ze op 1 dag genoeg voor 3 dagen? Dan werken ze de 2 dagen daarna niet meer, tot het geld weer op is.
Een totaal andere cultuur dan de onze dus.

0
12 xtremy    
meer dan 3 jaar geleden door xtremy

@12 Zo is dat ook, ze leven bij de dag.
Over het algemeen kon ik ze wel motiveren en er goed mee opschieten, maar het verschilt van land tot land, Nigeria was het slechtste met de slechtste mentaliteit.

0
13 Positivo    
meer dan 3 jaar geleden door Positivo

@13 Niet echt het volk waar wij hier in het westen veel aan hebben dus.
Snap daarom ook niet dat de EU leiders zulke mensen zo graag hierheen wil halen.
Als je dan persé mensen extra wil, haal dan mensen die hard willen werken. Aziaten of zo.

Maar goed, dat is weer offtopic.

0
14 xtremy    
meer dan 3 jaar geleden door xtremy

@11 Dat geld voor de eerste E auto s waarschijnlijk wel, maar naarmate het productie proces verbeterd krijg je een veel betere curve, veel goedkopere e auto s grotere actieradius en de steden zullen ook veel schoner worden.
En wat te denken over koelvloeistof, motorolie vervuiling bij tankstations, olie voor de differentieel,
Allemaal niet meer nodig.
Olietankers met hun absurde vervuiling, kan misschien wel met 70% verminderen.
Daarbij is een diesel of benzine motor veel onderhoudsgevoeliger dan een E motor.

0
15 Positivo    
meer dan 3 jaar geleden door Positivo

@14 Vind ik ook.

0
16 Positivo    
meer dan 3 jaar geleden door Positivo

@15 wij gaan het zien..
Verbruiksartikelen zijn voor alle voertuigen hetzelfde.
Banden, smering etc.
Een brandstofmotor krijgt over 200.000 km 4 grote beurten en 4 kleine beurten.
Vergis u niet in de kosten van electronica of schadeherstel

0
17 Aardbezie    
meer dan 3 jaar geleden door Aardbezie

@17 Hangt er van af, of men de elektronica bewust een beperkte levensduur gaat geven.
Smering voor E auto s is minimaal bij goed ontwerp.

0
18 Positivo    
meer dan 3 jaar geleden door Positivo

@18 Een benzineauto is evengoed "gesmeerd" voor de levensduur van de lagers etc
Het enige verschil is de aandrijflijn.
Alle electronica heeft een beperkte levensduur.
Dat ligt in de aard van het beestje en de manier van solderen.
Ik denk dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt ten opzichte van de brandstofauto.

2
19 Aardbezie    
meer dan 3 jaar geleden door Aardbezie

@19 Dat is veel gunstiger voor een e auto, ook de motoren zijn eenvoudiger.
En elektronische delen kunnen bij goed ontwerp heel lang meegaan, in principe zijn ze onverslijtbaar zolang er geen bewegende delen inzitten en niet te warm worden.

0
20 Positivo    
meer dan 3 jaar geleden door Positivo

@20 dat is niet zo, een electrische aandrijving is behoorlijk complex en zeker in mobiel gebruik met trillingen , temperatuur en vocht fluctuaties is het de vraag of er een TCO uitkomt die hetzelfde is als een fossiele brandstofauto

0
21 Aardbezie    
meer dan 3 jaar geleden door Aardbezie

@20 Het voordeel van lagere of geen wegenbelasting valt volgend jaar al weg

0
22 Aardbezie    
meer dan 3 jaar geleden door Aardbezie

@21 We wachten af.
@22 Ja, die konden we zien aankomen, zolang alleen de rijken paarden hebben is er geen paardenbelasting, maar de arme sukkel een minikeffertje, wel honden belasting.
Koop een vliegtuig en je hebt de brandstof belastingvrij.
En indien de arme sukkel een e auto koopt word de wegenbelasting daarop weer ingevoerd.

0
23 Positivo    
meer dan 3 jaar geleden door Positivo

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.
Zoeken
Nieuw op Nieuwskoerier?
Registreer nu en krijg je eigen gepersonaliseerde tijdlijn!
Aanmelden bij Google Registreren met een e-mailadres
Trends voor jou
Wie te volgen
Laatste reacties
nikkie01
EU : NOG NOOIT WAS DE POLITIEKE CORRUPTIE OP EU NIVEAU ZO DUIDELIJK ZICHTBAAR

@6 Meeloper 🏃, je begrijpt er weer helemaal niks van. Tussenderegels stemt alle berichten waar niet op gereageerd is naar beneden. Als er w...

11 minuten geleden geplaatst door nikkie01

LoydMorris
Nieuwe peiling: Nederlanders helemaal klaar met premier Rutte - NieuwRechts.nl

Het maakt niks uit wie de Premier is/wordt. . . Hij/zij heeft toch weinig in te brengen met zoveel verschillende politieke partijtjes waar re...

20 minuten geleden geplaatst door LoydMorris

eh
Alleen Duitsland geeft in de EU meer uit aan gezondheidszorg, maar Nederlanders betalen relatief weinig zelf

Heleboel zorgkosten worden door ons indirect nml door de staat betaald.En veel van dat geld gaat naar bedrijven, want de regering gelooft dat ...

23 minuten geleden geplaatst door eh

RvG
EU : NOG NOOIT WAS DE POLITIEKE CORRUPTIE OP EU NIVEAU ZO DUIDELIJK ZICHTBAAR

@7 Heb je helemaal gelijk in. Dank voor de correctie.Correctie van @5 > @4 moet zijn @1...

1 uur geleden geplaatst door RvG