@3 Nou ja... D66 denkt wel in rangen en standen. Zo proberen wel te beteren. Maar het gaat moeizaam....
@2688 Het zou ook kunnen dat er zóveel gemaild werd, dat die mails al sinds een jaar automatisch in de spambox verdwijnen....
Aan zo n figuur aandacht is net als pissen tegen de wind in!...
@1 Dat ligt eraan welke vorm de stageplek heeft. Bij de ene werkgever is het een onderdeel van je opleiding en zal alles onder begeleiding m...
@43Zoek eerst de definitie maar eens op en laat je dat even uitleggen....
Een mooi artikel. Jammer dat ze het achter een betaalmuur hebben geplaatst. Maar DPG krijgt toch heel veel subsidie? Dus we hebben er eigenlijk ...
@88 " Domme trol." Schelden, beledigen, op de persoon spelen → gemeld ...
Als stagebegeleider ben je extra tijd kwijt om de student het een en ander bij te brengen. Daar moeten de studenten voor betaald worden? Heel vr...
@85 Ach, het begint weer over schrijfvoutjes, dus je hebt geen argumenten meer . Domme trol. Aangezien je geen argumenten meer hebt, ga ik even...
Ze praat zichzelf een probleem aan wat er niet is. Ja, dan kun je nog wel even. ...
"Nu moeten ouderen die willen blijven rijden na hun 75e een nieuw rijbewijs aanvragen, evenals een gezondheidsverklaring. "
In plaats van een gezondheidsverklaring lijkt me een (korte) rijvaardigheidstest sowieso beter.
Je ogen kunnen nog goed zijn, maar als je reactievermogen dat niet meer is of wanneer je om andere reden niet meer met het verkeer mee komt en adequaat kunt reageren op situaties, dan moet men op een gegeven moment het rijbewijs gewoon invorderen.
In een voorbeeld.
Een keer bij een programma als wegmisbruikers een keer gezien. Ging het om een spookrijder.
Oud opaatje. Ogen waren nog prima. Lichamelijke gezondheid ook. Maar had zich verreden, raakte compleet van slag en reed in lichte paniek gewoon de verkeerd ekant de snelweg op.
Om daar vervolgens gewoon lekker door te blijven rijden, ook nadat hij (zoals hij bij staandehouding zelf toegaf) inmiddels al doorhad dat hij aan het spookrijden was.
Sorry, dan mag je lichamelijk nog fit zijn. Maar haal zo iemand s.v.p. definitief van de weg af.
Aanvulling:
Ik zou er zelfs geen moeite mee hebben wanneer iedereen om de (maximaal) 10 jaar nog eens even een korte test zou moeten doen.
Meer dan eens zie ik auto's rijden dat ik denk: Als je toch zo hebt gereden tijdens je rij-examen, hoe heb je dan ooit je rijbewijs kunnen halen?
En dan bedoel ik niet een keer een klein foutje maken. Dat overkomt iedereen wel eens een keer.
Maar dan bedoel ik dat je een tijdje achter iemand zit, en het enige dat je non-stop constateert, is 1 grote brok onzekerheid voor je.
Dat soort mensen vind ik levensgevaarlijk op de weg.
@1
Dat is allemaal niet voorbehouden aan ouderen
Er zijn ook jongeren die trager reageren , twee maanden terug is hier een spookrijder van 37 van de weg gehaald ( drugs) , ook jongeren, 40- en 50- plussers kun onzeker zijn .
Hoe komt het dat op weekenden vooral jongeren in eenzijdige ongelukken de pijp uitgaan ?
Er zijn ook mensen , jong , oud, middelbaar die veel drinken , drugs gebruiken waardoor hun hersens ook niet optimaal functioneren .
Of die geboren zijn met een beperking .
Maar best kunnen autorijden
Dat geldt ook voor ouderen .
Mijn schoonvader van 84 rijdt vlekkeloos naar Spanje . Ik durf bij hem beter in dan bij mijn jongere broer.
Check dan iedereen .
@3 "Dat is allemaal niet voorbehouden aan ouderen "
And there comes my @2 .
@3 "Mijn schoonvader van 84 rijdt vlekkeloos naar Spanje . "
Ja, maar dat is niet per definitie een graadmeter van goed kunnen rijden.
Ik hoor het wel vaker: Ik ben ene goede chauffeur. Ik rij al 20 jaar schadevrij.
Weet je dat het best vaak gebeurt dat de veroorzaker van een ongeval vaak zelf niet betrokken is bij het ongeval?
ik zeg nu niet dat dit bij jouw opa het geval is.
Maar als jouw opa van 84 op weg naar Spanje op gegeven moment met 60 invoegt waar het overige keer met 120 aan komt, en wel zo dicht op verkeer dat daar iemand in een reflex uitwijkt en daardoor een aanrijding begint, terwijl jouw opa gewoon doorrijdt omdat hij er niets van meegekregen heeft, dan komt hij uiteindelijk wellicht ongedeerd in Spanje aan.
In de veronderstelling dat hij toch wel een goeie chauffeur moet zijn, dat ie dat maar mooi nog eventjes met 84 jaar voor elkaar gekregen heeft.
Daarom ben ik voorstander van een regelmatige toets door een extern iemand, en zoals ik al in @22 schrijf, inderdaad niet beperkt tot ouderen, om even te testen of iemand nog wel besef heeft van wat er allemaal om hem/haar heen gebeurt en of iemand nog wel capabel is om daar adequaat op te reageren.
En ja, dat er dan mensne in nuchtere toestand doro de test komen en dan een week later ondre invloed achter het stuur stappen, dat zul je dan inderdaad altijd blijven houden.
Daartegen helpt alleen meer alcohol / drugscontroles.
@5 Excuses. Jouw schoovader, niet opa.
Bananenrepubliek Nederland. Wij accepteren zomaar dat een gehele bevolkingsgroep als niet-kundig wordt bestempeld.
Een mooi voorbeeld van leeftijdsdiscriminatie. En dat wordt maar geaccepteerd.
@2
Prima idee, om de 10 jaar weer even laten zien dat je je best wél aan de verkeersregels kan houden om daarna weer als een malloot rond te rijden.
Een puntenrijbewijs zoals in Duitsland zou misschien ook helpen.
@8 "even laten zien dat je je best wél aan de verkeersregels kan houden om daarna weer als een malloot rond te rijden."
Dat voorkom je inderdaad niet met een rijtest om de 10 jaar.
Maar daar heb ik het toch ook niet over?
Waar ik heb over heb bijvoorbeeld:
- Mensen die met 60 km/uur invoegen, want invoegen op de snelweg is zo eng.
- Mensen die met het angstzweet op het voorhoofd met 2 km/uur verschil ene vrachtwagen inhalen, want die vrachtwagen is zo groot en eng.
- Mensen die voor ene rotonde stil gana staan, terwijl je naar alle zijden heel ver vrij zicht hebt en bij het aanrijden al ruim vantevoren kon overzien dat er in de verste verte geen voertuig te bekennen is.
Zoals ik al schreef. Mensen die non-stop alleen maar totale onzekerheid uitstralen achter het stuur.
Dat is gevaarlijker dan iemand die 10 km/uur te hard rijdt, maar wel weet waar ie mee bezig is en adequaat kan reageren.
Lomp gezgd: Je kunt beter met 140 aan komen rijden en vol op de rem trappen wanneer voor je ineens alles stil staat dan netjes met de toegestane 100 of 120 aan komen rijden en bij die constatering alleen maar in blinde paniek de handen voor je ogen slaan terwijl de voet nog lekker op het gaspedaal staat.
Misschien dat je nu een beetje een beeld hebt waar ik naartoe wilde met mijn uitspraak: Of iemand nog wel adequaat kan reageren op situaties.
En ja, dat je daarnaast altijd verkeersaso's blijft houden die zo'n test doorkomen omdat ze dan een half uurtje wel even netjes rijden. Ja, dat begrijp ik ook wel.
Maar dergelijke figuren zijn vaak wel weer erg vorospelbaar. Die onzekere paniekrijders daarentegen, doen de meest vreemde en onverwachte dingen.
@9
Zowel de overmoedige als de te onzekere mens zou niet achter het stuur moeten mogen. Alle twee zijn ze afhankelijk van de alertheid van hun medeweggebruikers.
* Verwijderd door de redactie *
@11
Het topic en de discussie gaat over automobilisten.
* Verwijderd door de redactie *
** gebruiker verwijderd **
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.