Ik wil nieuwe verkiezingen....
Ach ons misballetje!...
@116 Zou die wens uitbreiden naar de gehele kliek en dan iets meer toepasselijk. Rust in flarden....
@117 Ah, de @TS van het artikel.Misschien kan jij een linkje geven naar het gevraagde bewijs....
@118 Wat weerleggen? De propaganda van Poetin??? 😂 😂 😂Zolang jij niet kunt bewijzen dat het correct is, blijft het gewoon propaganda...
@116 Je hebt het toch niet tegen jezelf, of tegen wedergeboren? 😀Nou zijn jullie allebei somtijds ietwat vervelend, maar dat wens ik jullie...
@108 "indien de NAVO officieel bekend zou maken dat ze aanwezig zijn als NAVO macht in de Oekraine hebben ze de gewenste wereldoorlog, dus dat z...
@115Je kunt je druk maken over van alles en nog wat maar ondertussen lever je niks.Wel gaan roeptoeteren dat Poetin/Rusland propaganda sta...
@108 Inderdaad, indien de NAVO officieel bekend zou maken dat ze aanwezig zijn als NAVO macht in de Oekraine hebben ze de gewenste wereldoorlog,...
@8 "en dan maak ik mij vrij pissig op de topfiguren die dit veroorzaken"Oh, je bent dus pissig op Poetin.Duidelijk....
Dan zullen ze wel veel gestolen worden door oost blokkers.
De honderdduizenden eigenaren van caravans, flinke aanhangers en paardentrailers blijven toch lekker dieselen of op benzine rijden...
Totdat de accupack aan vervanging toe is, dan raak je de auto aan de straatstenen niet kwijt. Loop je volledig op leeg.
Leuk om naar percentages te kijken, maar in euro's is het verhaal anders.
Een vergelijkbare benzine of diesel auto verliest in euro's veel minder doordat de aanschafprijs veel lager is.
Daarnaast is het nog meer te bezien hoe de onderhoudskosten gaan worden. Aan moderne auto's is steeds minder te repareren en dat geldt nog meer voor EV's. Alleen onderdelen vervangen is nog een optie en die onderdelen zijn duur.
@3 , en, hoeveel km denk je dat je met een accupack kan rijden en hoe verhoudt zich dat met de levensduur van benzinemotoren?
Hint, een hedendaags accupack gaat langer mee.
@4 , iedereen is het er over eens dat elektrische auto's veel minder onderhoud behoeven dan brandstofmotoren.
@1 , een Tesla stelen is best lastig. https://insideevs.com/news/338826/stolen-tesla-recovery-rate-nearly-100/
@5 ,
Minder onderhoud misschien, maar onderdelen veel duurder. Totdat duidelijk is hoe het zich ontwikkelt blijf ik dieselen. Brandt m'n veel te dure auto tenminste niet niet af tijdens het opladen...
Worden deze occasions dan uitgerust met een nieuw accu pack...?
@8 , nee. Occasions worden ook niet uitgerust met een nieuwe motor, koppakking, distributieriem, boegies, bombine, brandstofpomp, oliefilter.
Overigens is de kans op brand bij brandstofauto's veel hoger dan bij EV's. Als je desondanks het niet vertrouwd, wacht dan even 5 jaar tot de solid state accu mainstream wordt en daarmee het brandbare lithium probleem is opgelost.
@5 : Accupacks doen het inderdaad beter dan de verwachtingen waren.
De huidige resultaten zijn echter wel zonder het gebruik van supersnel laadpunten, dat is nog even afwachten voor grootschalige praktijk gegevens.
Wat betreft onderhoud:
De eerste 10 jaar ben ik dat met je eens,
maar de grote hoeveelheid elektronica zal daarna problemen kunnen gaan geven. Dan gaat het niet perse om de motor, maar om al die kleine dingetjes of bijvoorbeeld een defect beeldscherm.
En auto van rond het jaar 2000 (bijna 20 jaar oud) is nu nog goedkoop te koop en zonder veel pech kan die dan nog jaren zonder hoge kosten mee.
Dat gaat met een 20 jaar oude EV waarschijnlijk niet lukken. Autorijden zal heel veel duurder worden.
Dus voor de genen die 2e kopen zullen dus minder snel elektrisch rijden.
De kans dat je met peper duure reparatie wordt geconfronteerd is voorlopig nog groot.
Geen idee hoelang die batterijen mee gaan.
Bij de ING moeten ze eens leren rekenen. Laten we maar eens een rekensommetje maken.
Prijs Volkswagen Golf benzine-uitvoering vanaf 25.505 euro
Prijs Volkswagen Golf elektrische uitvoering vanaf 40.325 euro
Na 5 jaar is de benzine-uitvoering nog maximaal 10.839 euro waard. Een afschrijving van 14.665 euro. De elektrische uitvoering is nog maximaal 20.162 euro waard. Een afschrijving van 20.162 euro.
De elektrische uitvoering kost dus 5.497 euro meer afschrijving. In verhouding wordt een elektrische auto dus juist minder waard.
@10
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/tweedehands-elektrisch-doet-het-beter-dan-benzine-de-afschrijving-van-de-e-auto-wordt-de-laagste-van-alle-auto-s~b4c06753/
De accu's gaan in ieder geval 20 jaar mee en ook diesel auto's hebben veel elektronica.
@12 Hoe zou dat worden als benzineauto's niet meer mogen worden verkocht?
@13 :
20 jaar is een getal dat nergens op slaat.
Het aantal laadcycli is wat bepalend is, ook normaal of (super)snel laden heeft invloed en dan daarbij nog de omgevingstemperatuur.
Het klopt dat de huidige diesel veel elektronica hebben, maar vergeleken met een EV..
De huidige diesel gaan trouwens al een stuk korter mee dan de vorige generatie.
500.000 km op een motor zonder grote problemen is niet bijzonder voor een VW uit 2000, dat wordt tegenwoordig steeds lastiger.
@15
20 jaar is genoemd in het artikel, of het ergens op slaat, tsja. Blijkbaar gaan de huidige Tesla accu's in ieder geval 300.000km mee, bij zuinig gebruik nog beter. https://blog.mistergreendirect.com/tesla-model-s-rijdt-640-000-km-in-3-jaar/
En in de basis heeft een EV veel minder elektronica nodig dan een Diesel. Het motormanagement van een EV lijkt mij veel eenvoudiger, maar ik kan me vergissen. De extra elektronica is vooral gadget.
@16 :
640.000 met ondertussen het 3e accupack, waarbij de 2e het slechts 210.000 km heeft volgehouden. Ofwel; minder dan 1,5 jaar per accupack.
Er zijn diesel taxi's die 1.000.000 km met één motor hebben gedaan.
@17
Ja, maar dat is een oneerlijke vergelijking. Je zult vast ook EV taxi's gaan vinden die 1.000.000 km met 1 batterij gaan doen. Als we maar eenmaal honderdduizenden EV taxi's hebben.
Punt is dat je nu voor een consument prima een EV kan rijden en met 15.000 km per jaar, kan je 20 jaar verder. Dat is goed genoeg.
De gemiddelde diesel of benzine auto haalt de 300.000 km ook niet. De batterij techniek zal ook alleen maar verbeteren, dus straks dan krijg je echt wel 500.000 km op 1 batterij en wat kan je dan nog meer willen?
@5 : Tegenwoordig gaan auto's met benzine- of dieselmotoren bijna allemaal met lopende motor naar de schroothoop, dus dat is geen probleem.
@18 :
Een gemiddelde diesel haalt 300.000 met gemak.
Die kleine diesel motortjes met turbo's om er nog wat van te maken, zijn wel een probleem.
Jij komt met die link,.
Het is onwaarschijnlijk dat een (huidig) accupack de 1.000.000 kan halen. Heel misschien als dat van te voren het doel wordt.
1.000.000 met een diesel is niet extreem uitzonderlijk, hoewel meestal niet rendabel, omdat de kosten na de 800.000 hoger worden dan de kosten van een andere (2e hands) motor.
Reactie 12 rekent het mooi voor.
Echter dat is pas na 5 jaar.
We gaan het zien.
Kijk nou joh , ze weten nu al te vertellen wat er in 2025 gaat gebeuren met volle zekerheid.
Zijn die soms helderziend ofzo dat ze de toekomst kunnen voorspellen ?
Die zullen wel goed zijn in het handelen met virtuele munten, waarschijnlijk nu onderhand Miljonair met al die perfecte beleggingen die allen goed slaagden.
@20
We gaan het inderdaad zien, maar het omslagpunt komt dichterbij. Het is er nog niet, maar over een paar jaar gaan de meeste mensen voor een EV die in ieder geval schoon is in de buurt.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.