Enigma - Sadenesshttps://www.youtube.com/watch?v=x4maoo4A3x4...
Vangelis - Conquest Of Paradisehttps://www.youtube.com/watch?v=WYeDsa4Tw0c...
Carl Orff - O Fortuna ~ Carmina Buranahttps://www.youtube.com/watch?v=GXFSK0ogeg4...
ERA - Amenohttps://www.youtube.com/watch?v=6xUnSVTh8fI...
Wes - Alanehttps://www.youtube.com/watch?v=3gl5OEZ8j_o...
Beatrix met Poetin dat is not done. 😁Waar is Jesse klaver en Jan Paternotte?...
The Foundations - Build me up buttercup (There´s Something about Mary - soundtrack)https://www.youtube.com/watch?v=vsqAYdFl9Bo...
Jarabe De Palo - Bonitohttps://www.youtube.com/watch?v=xxhET61yB1A...
Mijn vader heeft nog als coupeur aan die koningsmantel gewerkt. Ik meen herstelwerkzaamheden. Al weer héél lang geleden....
Tja Joost Eerdmans; een ijdel leeghoofdje....
Een automobilist nadert op normale snelheid een zebrapad. Er steken twee voetgangers over. De chauffeur registerd dat de auto moet stoppen, maar bij het uitvoeren van de actie blijkt dat de remmen het niet doen. Een fatale botsing is niet te voorkomen. De chauffer moet kiezen: rijdt hij door en brengt hij daarbij een jonge man om het leven of grijpt hij in en doodt hij hiermee een bejaarde man?
Zoek de verschillen en maakt dit de situatie anders?
Een chauffeur in een gewone auto vertrouwt op zichzelf en anticipeert eerder op deze situatie lijkt mij.
Ik persoonlijk zou in het geval van een normale snelheid de handrem aantrekken.
Dat zal niet gauw gebeuren daar de huidige auto's ook wel een signalering als er iets niet in orde is. Het enige waar we hier voor zouden moeten vrezen is in de winterse periodes met plaatselijke gladheid. Beslissingen nemen is toch nog altijd een kwestie van mensen.
Interessant gegeven. Ik dacht even dat de drie roboticawetten van Asimov hier misschien iets over zouden kunnen zeggen.
=================
Eerste Wet
Een robot mag een mens geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een mens letsel oploopt.
Tweede Wet
Een robot moet de bevelen uitvoeren die hem door mensen gegeven worden,
behalve als die opdrachten in strijd zijn met de Eerste Wet.
Derde Wet
Een robot moet zijn eigen bestaan beschermen, voor zover die bescherming niet in strijd is met de Eerste of Tweede Wet.
(bron: wikipedia)
===============
Ik denk dat de auto zichzelf zal moeten opofferen, bijvoorbeeld door tegen een lantaarnpaal te rijden. De auto heeft ongetwijfeld airbags voor de inzittenden.
@4 of valt terplekken uit elkaar en pakt de inhoud(mensen in dit geval) met zachte (niet brandbare)watten in of dergelijke in.
@2
In de laagste versnelling doen handrem erop en contact af
Sta je vrijwel direct stil
Dat is bij een "ouderwetse" auto tenminste zo
Of dat bij een huidige versie ook zo werkt zou ik niet weten
kunt het contact bij sommige merken ik al niet meer uitschakelen tijdens het rijden geloof ik
@2
En waarom zou de zelfrijdende auto niet de handrem aantrekken?
De vraag was wie hij zou kiezen: De jonge man of de bejaarde?
En maakt het in dat geval verschil of het een zelfrijdende auto is of een auto met bestuurder?
@4 maar zijn die voldoende om te garanderen dat de inzittende(n) ( ook mensen) niet geschaad worden? welk scenario is volgens de AI (auto) het meest veilige voor alle partijen? Wat als er een soort van impasse ontstaat en twee of meer situaties gelijke voor-/nadelen hebben?
Welk leven is meer waard voor zelfrijdende auto?
Dat bepaald die zelfrijdende auto niet maar de software die een mens er in stopt.
Het is nog altijd zo dat de gebruiker van een zelfrijdende auto verantwoordelijk is.
Hij zal dus zelf op tijd moeten ingrijpen of corrigeren.
@7
Er staat niet bij of die zelfrijdende auto de handrem aantrekt, het lijkt mij van niet anders zou de vraag wie hij zou kiezen: De jonge man of de bejaarde niet nodig zijn.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.