@17 Wie is dat 'wij' of 'we' waar je altijd mee komt? Zijn dat clowns die uit een Russisch busje stappen?...
@17 "Wat zou anders de reden zijn waarom wij geen informatie mogen ontvangen van die andere partij?" Het is duidelijk dat de ruSSEn...
@4Ah, de fvd volgers dus, sterk gelovend in aliens etc....
@16 Misschien begrijpt hij gewoon hoe de islam in elkaar steekt. Dan is de rest niet zo moeilijk meer....
@6 Oekraine is navo lid, maar er xijn geen navo soldaten? 🤔...
@3 Volgens mij alleen van mensen die zich niet tegen covid hebben laten vaccineren, dus de denkende mens.Maar dat was het onderwerp niet....
@103Natuurlijk, het ligt bij jou altijd aan de ander (de vrouw).En iemand op zijn hypocrisie wijzen, is niet zeuren, maar attenderen op.Da...
@15 Ik heb een Rotterdamse collega Gras en die had altijd al de schurft aan Aboutaleb. Dus ook al ruim voordat die antisemitische perikelen bij ...
@12Kijk en dat is het."ze mogen de leugens en halve waarheden van beide zijden zien."Velen in het Westen zitten nog in die 'Koude Oorlog...
@13 " buitenlandse soldaten actief zijn" Actief zijn = voornamelijk adviseren en trainen. Dat is niet hetzelfde als wat het arik...
En niemand in die sector zag dit aankomen ?
De tikt tok generatie. Die kunnen maar maximaal 3 minuten hun aandacht bij houden.
Idiocracy is here
@2 ,
TikTok, Google, Twitter. Shorts op YouTube.
Alles moet kort en krachtig zijn en snel 'gescand' kunnen worden.
@1
Er waren er zat.
De meesten zijn er uitgewerkt door het management .
Wie wil er tegenwoordig nog in het onderwijs werken?
@4
En de problemen gaan doorwerken in het hoger onderwijs en later in de beroepen die ze gaan uitoefenen, bv in de zorg moeten ze goed medisch kunnen rekenen.
@1 Docenten zien dit al decennia lang aankomen, trekken regelmatig aan de bel maar krijgen nul op het rekest : het is nooit waar want bla..bla…bla…, het is te duur, jullie verdienen al genoeg, onderwijzen is een roeping dus niet zeuren, wij politici weten het beter dan degenen die met hun poten in de modder staan en aan wetenschappelijke onderbouwingen doen we niet want eigenlijk hebben we er geen moer verstand van. Vervolgens : andere politici andere ideologieën , hup weer een andere saus over het onderwijs. Gebaseerd op wetenschappelijke inzichten ? Nee , natuurlijk niet maar wij politici denken dat dit het beste is hoewel we , zoals al gezegd, geen bal verstand van onderwijs hebben. En dat herhaalt zich steeds. Uiteindelijk lopen de docenten het onderwijs uit…..
Het resultaat wordt steeds zichtbaarder en het wordt op deze wijze nog veel erger.
@6
Die doorwerking is al heel lang aan de gang.
Is ook logisch, de student komt met veel minder binnen als hij zou moeten hebben.
Dat kost meestal wel een jaar om dat bij te spijkeren, dat gaat dan van de bovenbouw af.
@5
Sociologen , Pedagogen , Psychologen , Managers , Bedrijfskundigen , .......................
@8
Heb het een keer meegemaakt bij een zaalvisite van n professor. Geen van de co-artsen was in staat om uit te rekenen hoe hoog de werkzame stof moest zijn van een bepaald medicijn.
Ze kregen ter plekke een cursus rekenen van de professor, die aan zijn gezicht te zien niet blij was.
@3 Inderdaad alles moet snel
@7
Ja, dat klopt, en het is zo jammer, want deze gang van zaken kan nooit meer hersteld worden, en de lat wordt steeds lager gelegd.
Net zolang totdat alle studenten met een diploma de school verlaten wat in feite niks meer voorstelt.
Ik denk wel eens de ouders moeten zelf ook meer de vinger aan de pols houden op scholen.
@12 . Uiteindelijk zal de wal het schip wel keren als de economie in het gedrang komt. Daar kun je op wachten. Wellicht te laat want herstel gaat nu al gauw een generatie duren.
@4 . In 35 jaar onderwijs heb ik dat gelukkig niet zien gebeuren. Ik zag wel managers struikelen door obstructie van hoogopgeleide docenten. Ik heb daar zelf tot mijn grote genoegen aan meegedaan. Een beetje docent laat zich echt niet piepelen door een manager ( die dan meestal ook niks weet van onderwijs ).
De echte docenten zijn het onderwijs uitgejaagd door Deetman , HOS-nota , 1985 meen ik ) .Vanaf dat moment had het geen zin meer om een hogere onderwijsbevoegdheid te halen. Al was je 3x professor maar gaf je les op een mavo, dan kreeg je toch maar het salaris van een mavo - docent. De eerstegraders waren vanaf dat moment een uitstervende soort.
En nu kunnen we al jaren geen eerstegraadsdocenten meer vinden om de bovenbouw van het havo en het vwo te bedienen. Tja, we hebben het nog zo gezegd hè .
@14
Dat er uit werken was vooral in het HBO.
Men zette liever een student aan het werk dat was veel goedkoper dan een bevoegde kracht.
@14 ik heb wel eens overwogen om leraar 1e graads te worden. maar als je een klas voor je hebt die je moet temmen ipv theorie over te brengen dan sla ik liever over. een oud leraar zei destijds 'je moet ze wat normen en waarden bijbrengen' en dan denk ik 'dat krijg je van huis mee lijkt mij' ik weet niet hoe het tegenwoordig gaat met al het woke en die tere zieltjes maar daar heb ik geen zin in.
@12 paar jaar geleden zaten de leerlingen te klagen dat het examen te moeilijk was, terwijl het qua niveau gewoon op jaren '80 ' 90 lag
@3 @11 ja dat snelle zie ik ook in m'n werk... aantal van de oude stempel en geen manager zien vooral hoe bepaalde werknemers de kantjes er vanaf kunnen lopen
@9
......, Bedrijfskundigen.
"kantoor"
Door hen moeten leraren de helft van hun tijd aan administratieve rompslomp besteden .
Naast de verloren tijd, er is al een tekort aan leraren, helpt dat niet om de vaak in het begin nog zo enthousiaste lersren te motiveren.
@14 Dan weet je ongetwijfeld ook wel waarom veel mannelijke docenten het onderwijs op een gegeven moment verlieten.
@19
Dat klopt.
Net als overal zijn de pennenlikkers een soort kankergezwel dat op den duur het bedrijf ten gronde richt.
@21
Er komen er ook nauwelijks meer bij.
Had een 1ste grader vroeger een uitzicht op schaal 14 nu mag die blijk zijn als hij de 11 heeft bij zijn pensioen. Dat werkt natuurlijk door.
Verkeerd gequot.
#22 was voor #20
@16 .Het maakt veel uit op welk niveau je lesgeeft. Dat is erg persoonlijk. Bovenbouw vwo, het hbo en de uni vond ik geweldig omdat ik daar iets kwijt kon over m'n vak. Voor het vmbo en het mbo bedank ik, heb er jaren gewerkt , not my cup of tea. Maar voor brugklassers smelt ik, maakt niet uit welk niveau...heerlijk die kids die je vol vertrouwen aanstaren, aan je lippen hangen en de gekste vragen stellen...daar doe ik het voor. Normen en waarden aanbrengen in brugklassen gaat spelenderwijs. Die hersentjes zijn nog sponzen , zuigen alles op. Toen ik interim-rector werd heb ik bedongen dat ik minimaal nog 6 lesuren brugklassen kreeg. Een lesuur aan die gastjes maakt je hele dag goed! 😀
@24 klinkt heel postief
@2
En dan te bedenken dat ze in China voor kinderen alleen leerzame dingen laten zien ...
Bij ons een nieuwe dommere generatie kweken, bij hun een slimmere.
Goeie langetermijnstrategie.
@25 .Is het ook. Dat aanbrengen van normen en waarden doe je eigenlijk de hele dag. Als docent heb je een rolmodel. Leerlingen trekken zich daaraan op. Dat gaat niet via lessen , dat doe je door het te laten zien, primaten leren door het voorbeeld na te doen.
Simpel voorbeeld : loop je door de aula in de pauzes dan kan je van de grond eten, er ligt genoeg. Een goede docent gaat dan niet tekeer tegen de leerlingen maar pakt gewoon het een en ander op en gooit het in de kliko. Je denkt misschien dat ze je niet zien maar reken er maar op dat elke handeling van een docent wordt opgemerkt en opgeslagen. Zeker in een aula waar een paar honderd van die primaten aanwezig zijn. En het werkt! Het is eigenlijk een soort van apenrots en met die kennis kan je je voordeel doen. Daar zou ik me geen zorgen over maken.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.