http://archive.today...
Ach, laat ik het wat vriendelijker zeggen:Op artikelen stemmen, dus zonder dat 'naaar beneden'. ...
Nou nou, beste spookaccount benniegek. Je hebt 't er maar druk mee niet waar. In één keer achterelkaar zo rond de 70 artikelen n...
Er bestaan geen slechte soldaten. Er bestaan wél slechte officieren....
Verschrikkelijk!!!! Dit zal je als 101-jarige maar overkomen. . . (S.O.)...
@24 Ik heb niks verkeerd opgeschreven. Jij snapt gewoon weinig....
@23 Volgende maar leuke grapjes over jezelf maken dan....
@33 Geeft niet. Ik denk dat Strongoli @4 nog wel even zal reageren. 😉...
Ze heeft zeker wat aandacht nodig. Het is allemaal niets geworden dus wat moeten we er mee?...
Wat is er anno 2023 nog mooi aan het beroep "leraar"?
Kijk. . . de tijd dat je als onderwijzer/onderwijzeres voor een leuke, gezellige klas stond, waar de kinderen (en de ouders!!!!) respect hadden voor je, ligt inmiddels ver achter ons. .
@1 ik hoorde laatst dat ze helemaal zijn doorgedraaid met die woke-shit en dat leraren sommige kids moesten aanspreken met het/hun of een van die andere benamingen uit die genderflauwekul
Maakt niet uit - ze leren er toch niks meer, dus waar heb je dan een leraar voor nodig?
De helft kan niet goed genoeg lezen, zo werd vandaag al eerder gemeld.
Maar even serieus: maak het eens wat makkelijker voor zij-instromers.
Als vrij recent afgestudeerd econoom zou ik best bereid zijn les te gaan geven - het vak zelf lijkt me best mooi. Maar alle onzin eromheen: mentor zijn, besprekingen met ouders, verwachten dat je kinderen opvoedt of politieagentje speelt? Nee bedankt.
En nog eens op universitair niveau weer een jaar (60 ECTS) 40 uur per week de boeken in moeten? Misschien goed te doen als je een flinke spaarpot hebt of in deeltijd kunt werken, maar met een voltijdbaan niet te combineren. Ik heb geen uithoudingsvermogen van een topsporter of zo.
@4 . "Maar alle onzin eromheen : mentor zijn, besprekingen met ouders, verwachten dat je kinderen opvoedt of politieagentje speelt? Nee, bedankt".
En precies daarom bent dus voorgoed ongeschikt voor het onderwijs. En nee, geen zij-instromers . Een gedegen vakkennis is bij lange na niet genoeg om een goede docent te zijn.
Docent zijn betekent niet vaten vullen maar het vuur brandend houden.
Onderwijs is Luilekkerland. Weinig werken, veel vakantie ( waar overigens gewoon voor wordt gewerkt maar dat weten de meeste mensen niet ) en uiteraard vet betaald. Dan staan de aanstaande docenten natuurlijk in de rij om zich aan te melden, toch?
Maar dat mankeert er juist aan, docenten zijn er bijna niet meer. Er zijn instructeurs, onderwijsassistenten, onbevoegde zij-instromers, lesgevende roostermakers en conciërges, maar echte leraren?? Het worden er steeds minder en de hoogopgeleide leraren zijn bijna helemaal verdwenen . Dit laatste werd al voorspeld als een van de rampzalige consequenties van de invoering van de HOS-nota, medio jaren 80 vorige eeuw.
Tja, weinig werken, veel vakantie, vet betaald. Je snapt toch niet dat mensen niet massaal de opleidingen bestormen om zich als docent te laten scholen? Je snapt toch niet dat universitair geschoolde docenten het onderwijs mijden als de pest? En als er dan wat mensen komen, lopen ze binnen de kortste keren weer hard weg. Een docententekort?? Het is voor mij een raadsel hoe dat mogelijk is. Er is al wel decennia lang voor gewaarschuwd dat dit er aan zat te komen. Dat dan weer wel maar wie zal dat een zorg zijn…?
Tja , wat een ellende allemaal, bijna niemand die in Luilekkerland wil werken. Of is dat Luilekkerland eigenlijk helemaal niet zo lekker en zo lui? Is het onderwijs misschien kapot gemaakt door falende politici? Nee, dat zal toch niet? De salarissen lopen ondertussen ruim 20% achter bij het bedrijfsleven en je doet er meer dan 20 jaar over om je top te bereiken. Zou dat er iets mee te maken hebben, evenals de ondertussen haast krankzinnige werkdruk?
Nou nee, het mag in ieder geval geen geld kosten dus dat zal het wel niet zijn. Gewoon een cursusje hier en een maatregeltje daar, komt het vanzelf weer goed. Dachten die andere ministers ook…..en de puinhoop in het onderwijs werd groter en groter……
Onze amateuristische politici zouden eens in Finland moeten kijken hoe ze het daar doen en daardoor het beste onderwijs van Europa aanbieden. En niet schrikken hoor, het gaat wel geld kosten, heel veel geld ondertussen….zo gaat dat als je iets kapot maakt en het later wilt herstellen… ?
@5 ,
Dat alleen vakkennis niet volstaat en lesgeven een vak op zich is, snapt iedereen.
Maar een betere manier om snel het tekort op te lossen dan gebruikmaken van de mensen die al opgeleid zijn is er niet.
@7 . De mensen die u bedoelt zijn opgeleid voor een bepaald vak. Ze zijn niet opgeleid voor het docentschap.
Ik was 35 jaar werkzaam in het onderwijs waarvan 20 jaar als conrector van een grote scholengemeenschap. Ik heb teveel zij-instromers zien mislukken als docent, niet allemaal, wel heel veel.
Ik zou u niet aannemen. Gezien uw houding tegenover het onderwijs : mentoraat, gesprekken met ouders, opvoeden ( als docent bent u een rolmodel ! ) gaat u
het als docent niet redden. Leerlingen voelen die houding haarfijn aan en zullen u niet accepteren met alle gevolgen van dien. Dat betekent o.a. dat zij van u niets gaan leren.
Liever geen docent dan een slechte docent.
@8 ,
Daarom moet je mensen ook een kans geven een opleiding tot docent te volgen. Dat doe je niet door van mensen die de vakkennis en al een volledige opleiding achter de rug hebben en zich nu in het werkende leven bevinden, te verwachten dat ze nog eens een volledig jaar een voltijd studie gaan volgen.
Dat moet flexibeler kunnen. Vrijwel niemand met een hypotheek of maandelijkse huurlasten kan er namelijk zo even een jaar tussenuit gaan om weer een jaar student te zijn.
De rest is ideologie. Met alle respect voor uw ervaring: docenten zijn er om kennis over te dragen, niet om een rolmodel of opvoeder te zijn. Dan ga je sowieso meer uit van een veel persoonlijkere relatie dan mogelijk is in klassen met 20, 30 of nog meer leerlingen.
Voor mentorschap zou je ook enkele docenten aan kunnen wijzen die dat graag doen.
@8 . U snapt niets van onderwijs en hoe mensen in het algemeen en pubers in het bijzonder leren. Zeker in het basisonderwijs , vo en mbo is een persoonlijke band met de leerling van cruciaal belang. Vandaar ook dat mentoraat en de gesprekken met ouders. Als die band er niet is , gaat een leerling niets van u, met al uw vakkennis , aannemen en wordt u getrakteerd op een onaangename sfeer in de klas. Zo’n band via het mentoraat is ook prima mogelijk in grote klassen, het versterkt de band tussen de leerling en docent maar ook de band tussen de klas als geheel en docent. 35 jaar niets anders gezien.
De leerling heeft nl. niet het idee dat hij voor zichzelf werkt, dat inzicht is er nog lang niet. Nee, de leerling werkt voor u, omdat hij u een aardige docent vindt die ook in hem is geïnteresseerd. Ook verwacht de leerling van u correct gedrag in alle situaties en dus bent u een rolmodel. Dat motiveert de leerling om goede cijfers te halen voor uw vak.
Als de leerling merkt - en dat voelen ze zeer snel aan - dat u er alleen maar zit om uw vak te verkopen haakt hij af. Dat is geen ideologie dat is psychologie en vooral de praktijk.
Daarom werkt bijna iedere school met een klassementor.
Als ik u was, zou ik maar niet opteren voor het onderwijs aan minderjarigen.
Herstel.
@8 moet zijn @ 9. Sorry.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.