Hij vindt het "krankzinnig" dat "Bosma, door het CIDI als antisemitisch aangemerkt, een krans legt op 4 mei"....
@4 Precies ja. Maar gelukkig is er van opwarming en of het slecht gaan met de natuur geen sprake, dus niets aan de hand. ...
Zionistenhaat is prima. Massa-graven gevonden in Gaza, waar mensen geboeid in waren gegooid met een schot in het achterhoofd. Geen wonder dat me...
@2873 Dankje WF op de tafel staat nog teguila of cola....
Derdelanders? Dat zijn toch negers die in Oekraïne verbleven? Die moeten lekker terug naar hun negerland, wat moeten ze hier?...
Fijn voor Lillian. Gefeliciteerd. :)...
@3Ja die aquatische soorten hebben echt een typhus hekel aan droogte idd XD...
@2843 Proficiat baba....
@1 Sommige van jouw soortgenoten kunnen ook slecht tegen droogte lijkt me. ...
Tja discrimineren is van sommige clubs een gewoonte en bij enkele een liefhebberij vooral over mensen met een andere mening!...
Er zijn alleen niet genoeg grondstoffen om al die accu's te maken. En die grondstoffen die er zijn komen uit vage landen zoals Congo, waar kleine kinderen in mijnen moeten werken en het milieu voorgoed vergiftigd wordt.
Het "klimaat" mag wat (kinderlevens en milieu in Congo) kosten blijkbaar.
Ze moeten het niet alleen doen om aan de vraag te kunnen voldoen maar ook voor de werkgelegenheid ipv alles maar uit te besteden aan landen zoals China India Korea
* Verwijderd door de redactie *
* Verwijderd door de redactie *
Ah, de eerste "batterijexpert" staat alweer klaar om als echoput van de fossiele lobby te dienen.
Voor de mensen die niet beter weten dan batterijen = kobalt = congo = kinderuitbuiting en gerust gesteld willen worden:
* de trend voor auto's met een range tot ca 500km is LFP batterijen waar geen kobalt inzit, minder lithium en geen nikkel. De Tesla M3 SR uit China bevatten kobaltvrije LFP batterijen van CATL
* Er is geen Lithiumschaarste.
* Nikkel mijn capaciteit is het zorgpunt waar de mijnindustrie nu zwaar op inzet en tevens aan het vergroenen is om in aanmerking te komen voor langdurige levercontracten met Tesla.
* Lithium batterijen hebben een hogere energiedichtheid dan PFL batterijen en worden ingezet voor toepassingen waar gewicht er toe doet zoals vrachtwagens en de 500km+ range auto's. De nieuwe 4680 batterijcel van Tesla bevat geen Kobalt. Panasonic heeft ook aangekondigd kobalt uit de batterijen te halen binnen een paar jaar.
* Recycling van batterijen staat vol in de stijgers omdat hergebruik van grondstoffen goedkoper is dan winning via mijnbouw. Er is dus een economisch incentive voor recycling en daarmee is het geen zorgpunt met de wetenschap dat auto's sowieso al voor 97% gerecycled worden. Recycling zal pas na 2030 echt van de grond komen omdat er nu nog te weinig aanbod is
@4 stoppen met het waanidee dat accu-auto’s goed zouden zijn, dat moeten we doen.
@6 , dat is jouw waanidee. Geïnformeerde mensen zijn op de hoogte van de ontwikkelingen om batterijen nog milieuvriendelijker te maken.
@5 Een LFP batterij is ook gewoon een Lithium batterij.
@8 , dat schrijf ik toch, er zit minder Lithium in. lithium iron phosphate battery (LiFePO
4 battery) = LFP
@7 Er zijn niet genoeg grondstoffen om alle auto's in de wereld te vervangen voor accu-auto's. Slechts voor 10% is er genoeg. En dan is het op.
De overige 90% kan dus niet vervangen worden door accu-auto's.
Nu ga jij vast pleiten om auto's een luxeartikel te maken dat alleen voor de rijkste der aarde beschikbaar wordt.
De rest moet met het onrendabelen-vervoer (trein en bus)
@10 , ga het ook niet onderbouwen ook maar het is allemaal dikke onzin wat je verteld. Je hebt i.i.g. battery day niet gezien en de mijnbouwsector niet gevolgd in de berichtgeving na battery day. Maar onze huisviroloog, amerikakenner, waterstof expert, jensen groepie is tegenwoordig ook zelfverklaard grondstoffenexpert.
@11
https://www.ad.nl/auto/autofabrikanten-vrezen-tekort-aan-grondstoffen-voor-accu-s~ae9ebac86/
https://www.demorgen.be/nieuws/de-wereld-heeft-grote-ambities-voor-elektrisch-vervoer-maar-de-grondstoffen-liggen-niet-voor-het-grijpen~b66c0fd2/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/industrie/32571/metalen-elektrische-auto
https://www.parool.nl/nieuws/congo-betaalt-de-prijs-voor-onze-accu~be1184fa/
https://www.lowtechmagazine.be/2009/03/elektrische-auto-snelle-oplaadtijden-elektriciteitsnetwerk.html
https://www.oneworld.nl/lezen/schone-energie/elektrische-auto-minder-duurzaam-dan-hybride/
Ik kan nog wel even doorgaan, maar je snapt het punt denk ik wel.
@12 , ik snap het punt dat je zit te grasduinen in oude nieuwsberichten en niet op de hoogte bent van de actualiteit die je probeert te negeren omdat je anders moet toegeven dat je fout zat.
@1 , correct. Interessante afl. van "Bodem in zicht."
https://www.ntr.nl/Bodem-in-zicht/384 :: Litium.
@13 Maar aantonen dat er WEL genoeg grondstoffen op de wereld zijn om ALLE auto's te vervangen voor accu-auto's kun je niet.
Ik heb mijn punt wel aangetoond, met linkjes naar bronnen.
Nu mag jij eens gaan aantonen waar jij je (waan)ideeën vandaan hebt.
Met linkjes naar je bronnen dus.
@15 , hoeft ook niet, ik heb battery day gekeken waar ingegaan werd op de grondstoffenbehoefte. Ik heb meer vertrouwen in de uitspraken van Tesla als battery leverancier die mijnbouwbedrijven contracteert dan in jouw opsomming van oude meuk om jouw foute uitspraken recht te praten.
@16 Uiteraard geloven mensen zoals jij de slager die zijn eigen vlees keurt eerder dan de kritische, oplettende mensen.
Ik had van jou ook niet anders verwacht.
@9 Excuses, niet goed / compleet gelezen.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.