Correctie bij @14.7 oktober 2024 = 7 oktober 2023.Mijn excuses....
@10Het gevaar voor Joden, komt meestal uit dezelfde hoek. Het waarom is een raadsel: je loopt zoals in de filmpjes, rustig over straat en word...
Ze gijzelen personeel van de uni.Kijk,zo ben je solidair met Hamas....
Niet de reguliere media, maar de extreemrechtse natalconference.https://www.youtube.com/watch?v=Pb8fX30QuR0...
"Weet u wie er eerder nog véééééééééééééél vreselijker met joden omging?Onze blanke, christenlijke, goed opgeleide, beschaafde, ...
@8 Jij begint over trots zijn op Nederland, toch? Waarom mag ik daar niet op reageren? (Nee, natuurlijk mag dat niet, alleen jij mag comment...
No place like home.ga dan!...
@12 "is in dit verband, helemaal niet nodig" Gut, een mening. ...
Van 4 dagen geleden: "Situatie asielopvang ‘heel kritiek’: mensen slapen in Ter Apel op de grond, COA krijgt hen niet ondergebr...
STOM GEZEUR!https://sites.google.com/site/dehoaxwijzer/valse-nieuwssites...
1999-2021 MILJOENENNOTA’S OP EEN RIJ. Moeten we politici geloven , die roepen dat we ons uit de Corona-crisis investeren?
Ieder jaar, -van 2012 af (toen op Nu.jij) geef ik het overzicht MILJOENENNOTA’S OP EEN RIJ. Het geeft U een beeld van de ontwikkeling en patronen sinds 1999. Dit jaar, Prinsjesdag 2020, inclusief de begroting voor 2021.
Is er ooit echt bezuinigd? Baten extra uitgaven? (Alle bedragen in miljarden)
1999 fl 327,0 = euro 148,38 (1999: jaar invoering girale euro)
2000 fl. 330,5 = euro 149,9
2001 fl. 343,4 = euro 155,8
2002 fl. 365,3 = euro 165,7 (2002: invoering chartale euro)
2003 euro 173,2
2004 euro 183,1
2005 euro 186,9
2006 euro 187,7
2007 euro 198,4
2008 euro 197,7
2009 euro 204,8
2010 euro 221,9
2011 euro 231,1
2012 euro 231,8
2013 euro 249,5
2014 euro 257,4
2015 euro 259,1
2016 euro 262,1
2017 euro 264,4
2018 euro 277 , tijdens formatie verhoogd naar 282 mrd.
2019 euro 295
2020 euro 302,1 mrd Geraamde belastinginkomsten 305,5 mrd
Post-corona ca. 337 mrd (?) Geraamde belastinginkomsten ca. 290 mrd?
2021 euro 336,6 Geraamde belastinginkomsten 293 mrd
Alle bovenstaande bedragen, behalve de eigen postcorona-schatting, komen uit de Prinsjesdagstukken zelf. Ze betreffen de kernonderdelen:
1. Rijksbegroting in enge zin, 2. Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt, 3 Zorg.
Niet-begrote uitgaven ( bijv. naheffing Brussel, extra migratie ) zijn NIET inbegrepen. Het gaat HET BIJ UITSTEK JAAR OP JAAR VERGELIJKBARE BELEID, waar de politici, bewindslieden en ambtenaren dagelijks hun stempel op drukken.
Wat blijkt?
Tussen Prinsjesdag 1998 en 2019
is de kernbegroting met krap 147 mrd euro gestegen, 99%. De cumulatieve inflatie verre te boven gaand.
Vanaf 2001 is de bevolking voorgehouden 'er moet worden bezuinigd' . Daar is niets van te zien.
Slechts voor 1 jaar, was de begroting lager dan het voorgaande jaar en dat werd tenietgedaan door de Bank- en Kredietcrisis, toen miljarden werden uitgegeven aan bail-outs. Voor 2005, en 2006, voor 2011 en 2012, voor 2016 en 2017 lagen de bedragen dicht bij elkaar, omdat verkiezingen naderden. Middels sterke stijgingen in 2007, 2013, 2014 en 2018, 2019, 2020 haalden politiek en ambtenaren de schade vervolgens meer dan in.
Tussen 2010- 2020 stegen de begrotingen al vóór Corona steeds sneller. Ondanks 47 mrd ’bezuinigingen’ van Rutte 1 , 2 en 3.
Ondanks de verdubbeling tussen 1999-2019 kon de Staat voor dat bedrag minder uitvoerende diensten leveren. De ca. 35 mrd in 2020 en ca. 32 mrd extra uitgaven in 2021 vanwege het Corona-virus veranderen daaraan niets. Integendeel, andere zaken verdwijnen naar de achtergrond.
De krijgsmacht verkeert in wanorde; het onderwijs duikt onder het peil van het buitenland en het peil dat benodigd is voor de eigen economie. De politiehervorming is mislukt. Inspectiediensten van de overheid zijn wegbezuinigd en vervangen door papieren, tandeloze 'toezichthouders/autoriteiten'. De Belastingdienst is in chaos en maakt zich schuldig aan ambtsmisdrijven. Er heerst nieuwe woningnood. AOW-leeftijd is allang verhoogd. Besturen zijn 'geprofessionaliseerd', instellingen gefuseerd, schaalvergrotingen doorgevoerd. Maar de helft van de verpleeghuizen presteert slecht door beroerd management; er stierven 6000 bewoners aan Corona, die Rutte 3 beweerde extra te beschermen. De kosten van migratie overstijgen de Defensiebegroting ruim. Integratiemiljarden zijn weggegooid geld. Van 100+ miljard aan subsidies weet men niet wat het effect is. Er is meer dan een miljard uitgegeven aan experts, om te voorkomen dat Groningers ten onrechte profiteren van herstel van gaswinningsschade; slechts enkele tientallen huizen zijn onder handen genomen.
Conclusie: de overheid anno 2020/2021 is een stuk minder efficient en effectief dan de overheid anno 1998/1999. De prijs/kwaliteitverhouding is sterk verslechterd.
In 2014 inde de overheid ca. 225 mrd aan belastingen. In 2021 wordt 293,0 mrd verwacht . Een stijging van 31,5% in 7 jaar. Maar de 293 mrd is naar schatting 17 mrd lager dan het bedrag waarop Financiën nu had willen zitten en genadebrood vanwege de pandemie. Is deze overwonnen dan volgen lastenverzwaringen. En Nederland is voor tenminste 93 mrd aan EU-verplichtingen aangegaan. De Nederlandse belastingbetaler moet presteren in het kader van Europese geldtransfers; in ruil daarvoor bieden ontvangende landen een inspanningsverplichting. Zij beloven, zoals zovaak, te hervormen.
Conclusie: er is nooit bezuinigd. De lasten zijn geweldig verzwaard. En: er gaapt groot gat tussen het opgebrachte belastinggeld en de diensten die de Rijksoverheid daarvoor in ruil levert.
Kernprobleem: politiek en ambtenaren weten niet hoe diensten te organiseren. Men heeft de doelen niet voor ogen. Oneigenlijke belangen, verkokering, ingehuurde dure externen en zonnekoninggedrag werken verlammend. Uitgaven lopen disproportioneel uit de hand en bereiken uiteindelijk niets of bitter weinig.
Nog wat weetjes. Op Prinsjesdag 1998 boekte men voor 1999 21,4 mrd euro aan opbrengsten uit Inkomsten- en Loonbelasting in (inclusief Vermogensbelasting.)
Begroting 2016: 48,5 mrd.
Begroting 2017 : 56,1 mrd
Begroting 2018 : 55,4 mrd. Zowaar een kleine daling
Begroting 2019 : 61,7 mrd. 6,3 mrd lastenverzwaring, waarvan 2% inflatie en meer mensen zijn gaan werken. Lastenverlichting? Onzichtbaar.
Begroting 2020 63,4 mrd
Begroting 2021 64,0 mrd Ondanks een verwachte verdubbeling van de werkloosheid toch een hogere opbrengst …. (?)
Vergelijken we de Vennootschapsbelasting die bedrijven betalen:
Begroting 1999 : 15,51 mrd
Begroting 2016 : 16,1 mrd
Begroting 2017 : 18,5 mrd
Begroting 2018 21,8 mrd.
Begroting 2019 25,3 mrd De cijfers over 2020 en 2019 zullen radicaal anders
Begroting 2020 26,2 mrd de statistieken ingaan: verliezen in 2020 mogen
verrekend worden met belastingjaar 2019
Begroting 2021 19,7 mrd .
De burger is in 21 jaar tijd 42 mrd meer aan Inkomsten- en Loonbelasting gaan betalen. (Ver boven inflatie.)
De Zorg- uitgaven.
Begroting 1999: 24,75 mrd euro
Begroting 2006: 43,8 mrd invoering nieuwe Zorgstelsel
Begroting 2016: 74,6 mrd
Begroting 2017: 75,4 mrd
Begroting 2018: 80,4 mrd
Begroting 2019: 79,7 mrd Een lichte daling.
Begroting 2020 82,2 mrd
Begroting 2021 86,7 mrd
In 1999 waren er wachtlijsten. Maar het nieuwe Zorgstelsel van 2006 is faliekant mislukt. Duratieve zorg is in Nederland twee maal zo duur als in het buitenland. Zonder dat daar statistisch waarneembaar meer doden vallen. Fraude, over-organisatie in de bestuurslagen, te weinig mensen op de werkvloer en mismanagement zijn de oorzaken.
Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt:
Begroting 2018: 79,0 mrd
Begroting 2019: 81,8 mrd
Begroting 2020 85,8 mrd
Begroting 2020 97,8 mrd
BTW:
Begroting 2018: 52,8 mrd
Begroting 2019: 59,6 mrd Lastenverzwaring 6,8 mrd. Naast Milieubelastingen: verzwaring 0,7 mrd.
Begroting 2020 60,5 mrd
Begroting 2021 58,4 mrd
Tot slot het Hoekstra-Wiebes Fonds van 20 mrd, 5 mrd per jaar. dit is op voorhand zo gestructureerd dat het niets gaat bereiken en dat niemand verantwoordelijk is. Zeker de politiek niet, want de 2e Kamer gaat er niet over en kan dus niet aangesproken worden.
Ministeries gaan uitgaven waarvoor geen budget is oormerken als investering in de economische structuur (inclusief Maatschappelijke Kosten-/Baten Analyse) en zullen ongewenste kostenposten over de schutting werpen: in het Fonds.
Conclusie: er is geen enkel bewijs dat de politieke partijen in staat zijn de kwaliteit van overheidsdiensten te verbeteren. Integendeel. Er is geen enkel bewijs dat zij de economische structuur van Nederland middels het beleid kunnen versterken.
Excuses voor de lengte. Voelt U vrij cijfers te kopiëren.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.