EU en VS sluiten net voor deadline akkoord over onderlinge handel
De Europese Unie en de Amerikaanse regering hebben zondag een deal gesloten die moet voorkomen dat de twee machtsblokken in een handelsoorlog terechtkomen. Het akkoord komt net voor de door president Donald Trump gestelde deadline van 1 augustus.
7
Reacties
20 reactiesVon der Leyen heeft diep gebogen voor Trump.
Wat een afgang voor haar.
.
Ze heeft een deal gesloten, maar daarbij hebben de Amerikanen op elk vlak hun zin gekregen. Wij gaan voor honderden miljarden aan hun spullen en energie uitgeven. Bestaande hoge heffingen op staal blijven, nieuwe heffingen van 15% komen er nog eens bij voor vele goederen, waaronder Duitse en Franse auto's - een enorme klap voor twee van de grootste economieën dus. Andersom zal de EU afzien van het opleggen van tegenheffingen.
.
'Maar het zijn tenminste geen heffingen van 30%', wordt er dan als troost gezegd. Verandert er natuurlijk niks aan dat dit een bar slecht resultaat voor de EU is. Von der Leyen heeft toegezegd braaf haar lunchgeld te zullen blijven geven.
Die Trump is geen vriend van Europa, dat heeft ie vaak genoeg gezegd, daarnaast heeft hij Europa verraden wat beteft Oekraïne.
Die vent is zo fout, mag geen leider van het vrije westen worden genoemd, dat het meegaan van Von der Leyen gezien kan worden als collaboratie.
voor
"Wij gaan voor honderden miljarden aan hun spullen en energie uitgeven."
Die we sws al van de VS zouden afnemen, en reeds ingecalculeerd zijn in de verhoogde N.A.V.O. norm.
Verder gaan de EU autofabrikanten een stuk minder last van de heffingen ondervinden dan hun Amerikaanse concurrenten, dus per saldo gaan ze er nog op vooruit ook.
Voor de wijnboeren is de deal minder gunstig; die zullen het echt van de kwaliteit van hun wijn moeten hebben, maar dat is vooral een kwestie van smaak. De echte liefhebber gaat toch wel voor wat hij/zij écht lekker vindt, de snobs blijven sws voor "import" gaan, want alleen al het feit dat het import is geeft aanzien in de ogen van snobs.
De EU consument gaat geen extra kosten maken, want geen tegenheffingen, en de productie van fabrieken verplaatsen naar het land van een autoritaire gek die bewezen onbetrouwbaar is en er geen sier om geeft dat hij zijn eigen land economisch de nek omdraait zie ik zeker niet gebeuren.
Ik zie dus zo 1-2-3 geen diepe buiging voor Trump van wie dan ook.
Wat ik wel zie, is dat de VS burgers de belastingvoordelen oor Trump en z'n rijkste gabbers mogen gaan ophoesten.
Per saldo zijn het dus nog altijd de VS burgers en bedrijven die het hardst geraakt worden door deze deal.
,Er zijn ook Europese defensiebedrijven, de Fransen wilden daar die bedragen ook aan gaan uitgeven. Het is daarom ook nog maar de vraag trouwens of deze deal er komt, want Von der Leyen kan dit eigenlijk ook niet op eigen houtje beslissen.
.
Wat de autobedrijven betreft: het totale effect voor de Amerikanen zelf hangt af van hoe ze hun supply chains gaan inrichten. Voor de export van Duitse en Franse auto's zijn deze heffingen voorlopig echt wel nadelig. Juist omdat Amerikaanse bedrijven geen heffingen hoeven te betalen en Europese wel. De Duitse en Franse auto's worden daardoor wel duurder voor Amerikaanse consumenten (en zullen dus minder worden verkocht), Amerikaanse auto's worden niet duurder voor Amerikaanse of Europese consumenten. Amerika houdt zijn exportmogelijkheden en een sterke positie in eigen land, voor Europa zullen die exportmogelijkheden naar de VS afnemen.
.
Misschien dat Ford e.d. last ervan krijgen als ze ook importheffingen moeten betalen over de import van onderdelen - maar dat effect lijkt me minder groot dan de nadelige effecten voor de Duitsers en Fransen, over wiens totale auto's er straks een heffing betaald moet worden. Voor hen zal het bedrag in absolute zin tenminste daardoor altijd hoger zijn.
Ik weet verder niet hoe de supply chains zijn ingericht, maar iets zegt me dat er al veel meer lokaal geproduceerd wordt in de VS. Ik meen namelijk dat dat onderdeel was van de heronderhandeling van NAFTA in zijn vorige termijn. Maar dat zou ik verder moeten opzoeken.
.
Zoals gezegd zal de Amerikaanse autoindustrie er in ieder geval minder hard door geraakt worden. Zelfs als bepaalde onderdelen voor Ford of GM 15% duurder worden, dan nog merkt de Amerikaanse consument daar minder van dan dat een hele (Duitse of Franse) auto 15% duurder wordt.
.
Ook omdat staal uit de EU trouwens nog steeds met de heffingen van 50% te maken zal krijgen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat Duitse onderdelen werkelijk goedkoper zullen zijn dan onderdelen uit de VS of Mexico. Wat dat betreft worden de autofabrikanten hier dubbel geraakt.
"Er zijn ook Europese defensiebedrijven, de Fransen wilden daar die bedragen ook aan gaan uitgeven. "
Voor wat betreft de Patriot systemen/-onderdelen en -munitie zijn we sws nog aan de VS gebonden. net als voor de JSF.
En dat gaat dus al in de miljarden lopen voor de gehele EU (incl. de aankopen tbv Oekraïne).
Dat laat dus nog genoeg ruimte om ook de Europese wapensector op te bouwen en daar de nodige aankopen te doen.
Beide zal dus waar blijken te zijn uiteindelijk.
.
.
" Voor de export van Duitse en Franse auto's zijn deze heffingen voorlopig echt wel nadelig."
.
Dat waag ik te betwijfelen.
Niet alleen gaan die sws 50% heffing op het staal moeten neertellen (wat de EU autobouwers niet hoeven te doen) ook is er nog de 25% op onderdelen vanuit Mexico en Canada die ze om hun oren krijgen, én daarbovenop nog eens iedere keer 25% op de half-fabrikaten die (soms zelfs meerdere malen) van en naar de buurlanden gaan. Deze heffingen zijn buiten het vernieuwde NAFTA gehouden, juist om de autofabrikanten te overreden hun auto's volledig in de VS te produceren.
Niet voor niets zijn de autobouwers in de VS laaiend op Trump vanwege zijn soortgelijke deal met Japan...
.
.
"Ik weet verder niet hoe de supply chains zijn ingericht, maar iets zegt me dat er al veel meer lokaal geproduceerd wordt in de VS."
Dat denk ik niet. een groot deel van het fabriekswerk werd en wordt nog door (al dan niet legaal verblijvende) buitenlanders gedaan..
Velen van hen zijn ondertussen zo bang te worden gedeporteerd als ze op hun werk verschijnen, dat ze niet meer op komen dagen in de fabrieken. Daarnaast is een nieuwe productielijn ook niet 1-2-3 ingericht en productie klaar, daar gaat ook nog wel wat maandjes overheen denk ik, voordat die productielijnen draaien.
.
.
"Ik kan me dan ook niet voorstellen dat Duitse onderdelen werkelijk goedkoper zullen zijn dan onderdelen uit de VS of Mexico"
.
Goedkoper weet ik ook niet, beter meestal wel.
En met die 25% heffing op de Mexicaanse onderdelen, gaan die waarschijnlijk niet echt veel goedkoper zijn dan de Duitse onderdelen. De consument zal dan moeten kiezen tussen iets goedkoper of iets beter.
Hoe dan ook Trump krijgt zijn zin ondanks de voorspellingen van links dat het Trump nooit zou lukken.
Yep Trump heeft eigenhandig de belasting op importgoederen met 15 % verhoogd
Hij maakt het leven voor de gewone Amerikaan weer duurder
Is dit nou MAGA ?
De regering Trump denkt er over na hoe ze deze extra belasting weer terug kunnen geven aan de consument
Met andere woorden we verhogen eerst de belastingen en bedenken daarna een systeem om de consument te compenseren want MAGA vind die prijsverhogingen maar niks
Je zou ook gewoon deze belastingverhoging af kunnen schaffen
Dat scheelt vast een hoop ambtenaren die deze compensatieregeling moeten optuigen en uitvoeren
😊 Wie heeft je dat wijsgemaakt? Immanuel? Grappig hoe links hun nederlaag altijd als overwinning proberen uit te leggen. Doet Hamas ook altijd.
.
EU gaat voor 750 miljard energie kopen van de VS
EU gaat 600 miljard investeren in de VS
EU gaat meer militair materiaal kopen van de VS
Tarieven voor de EU verhoogt naar 15%
Staal en aluminium tarieven blijven 50%
De VS betaalt geen tarieven voor de export van haar goederen naar de EU
.
Je kan je allerlei verhalen verzinnen om het te downplayen maar dit is een overwinning voor de VS en een knieval van de EU.
Yeah MAGA baby all the way
De enigen die dit echt gaan voelen is de Amerikaanse consument
Er worden buiten Amerika om overal nieuwe handelsverdragen gesloten want de hele wereld is het bully gedrag van die Amerikanen zat
Maar ga vooral met je rode petje op gaan zwaaien en vind maar dat wij allemaal stomme klootzakken zijn hier in Europa
Flikker lekker op naar de USA als wij allemaal niet deugen
Tjeezus wat ben jij verblind door dat MAGA circus
Wauw wat een boosheid weer. Maar blijf maar lekker in de linkse droomboom rondhangen. Amerika is de lachende derde.
Wat jij verder van me vind zal me aan mijn reet roesten
Je moet eens kijken wat voor handelsverdragen er inmiddels met Canada en Japan zijn gemaakt door de EU
En er zit nog veel meer aan te komen
Moet ik dat lijstje van je even doornemen of heb je inmiddels zelf al in de gaten wat er mis mee is
En als je denkt dat heel de EU blindelings bij het kruisje tekent dan kon je nog wel eens van de kouwe kermis thuiskomen
Economische dwangmaatregelen door andere landen vallen niet goed bij veel lidstaten
Je kan om de hete brij heen draaien maar Brussel is vlak voor het verstrijken van de deadline door de knieën gegaan voor Trump. Zelfs economen geven dat toe. Kortom VS wint, Brussel verliest.
https://www.nu.nl/economie/6363919/vlag-niet-overal-uit-na-handelsakkoord-eu-met-vs-zo-goed-als-het-kon-worden.html
En zoals we elders op de wereld ook zien sluit iedereen uiteindelijk een deal met de VS. Iets wat volgens de linkse voorspellingen niet zou gebeuren. Ursula heeft gewoon staan smeken om een deal.
Mijn inschatting is dat er weinig ondernemers momenteel staan te popelen om te investeren in de VS. Overal worden handelsrelaties buiten de VS om geopend. Ondanks zijn geweldige "deals" zijn het toch de Amerikaanse consumenten die de prijsverhogingen moeten slikken.
Niettemin, ik ben tegen de deal, ik heb de indruk dat Von der Leyen haar hoofd heeft laten hangen naar de Duitse automobiel industrie. Door het hard te spelen was een betere deal vermoedelijk mogelijk geweest, en ja, dat kost misschien even wat geld, om vervolgens meer op te leveren.
,"Dat waag ik te betwijfelen.
Niet alleen gaan die sws 50% heffing op het staal moeten neertellen (wat de EU autobouwers niet hoeven te doen) ook is er nog de 25% op onderdelen vanuit Mexico en Canada die ze om hun oren krijgen, én daarbovenop nog eens iedere keer 25% op de half-fabrikaten die (soms zelfs meerdere malen) van en naar de buurlanden gaan. Deze heffingen zijn buiten het vernieuwde NAFTA gehouden, juist om de autofabrikanten te overreden hun auto's volledig in de VS te produceren.
Niet voor niets zijn de autobouwers in de VS laaiend op Trump vanwege zijn soortgelijke deal met Japan..."
.
Uiteindelijk denk ik wel dat het nog steeds voordeliger voor die bedrijven is dit te doen. Anders deden ze het waarschijnlijk niet. Zelfs met de 25% heffing zijn de lagere arbeidskosten in Mexico blijkbaar nog aantrekkelijk genoeg. Die 25% op een los onderdeel zal verder vast minder uitmaken dan 15% over de waarde van een hele Duitse auto.
.
En ik zie Trump er ook wel voor aan om, als bijvoorbeeld de CEO van Ford een beetje slijmt (wat ze al hebben gedaan trouwens) hij wel weer een uitzondering regelt voor ze ...
https://www.cnbc.com/2025/07/25/volkswagen-posts-29percent-drop-in-second-quarter-profit-as-tariffs-hit-hard.html
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/ford-pulls-guidance-warns-it-will-take-15-billion-hit-trumps-tariffs-2025-05-05/
Wat trouwens wel bijzonder is, is dat zowel Ford als Volkswagen met dezelfde verwachtingen komen.
"Uiteindelijk denk ik wel dat het nog steeds voordeliger voor die bedrijven is dit te doen. Anders deden ze het waarschijnlijk niet. "
Voor de VS autobouwers zal het vermoedelijk inderdaad nog altijd goedkoper zijn dan de productie naar de VS te halen, bovendien hebben ze in de VS het personeel niet om de productie over te kunnen zetten, dus per saldo heeft Trump in die zin zijn doel, of tenminste het doel zoals hij dit gecommuniceerd heeft, al gemist.
.
Die 25% op de onderdelen valt inderdaad wel mee als het om een enkel onderdeeltje zou gaan.
Maar aangezien de meeste onderdelen (om dezelfde reden als de assemblage van de auto's) uit Mexico of Canada moeten komen, lopen de heffingskosten gestaag op.
En nogmaals, ook over de "body's" die half geassembleerd heen en weer gaan worden die 25% heffingen berekend.
.
.
Dat slijmen hebben ze inderdaad al geprobeerd; tot op heden tevergeefs, echter.
Er is nog niks ondertekend (net als die andere 'deals'), dus het kan nog alle kanten op.
Maar Trump is weer even geaaid.