Enigma - Sadenesshttps://www.youtube.com/watch?v=x4maoo4A3x4...
Vangelis - Conquest Of Paradisehttps://www.youtube.com/watch?v=WYeDsa4Tw0c...
Carl Orff - O Fortuna ~ Carmina Buranahttps://www.youtube.com/watch?v=GXFSK0ogeg4...
ERA - Amenohttps://www.youtube.com/watch?v=6xUnSVTh8fI...
Wes - Alanehttps://www.youtube.com/watch?v=3gl5OEZ8j_o...
Beatrix met Poetin dat is not done. 😁Waar is Jesse klaver en Jan Paternotte?...
The Foundations - Build me up buttercup (There´s Something about Mary - soundtrack)https://www.youtube.com/watch?v=vsqAYdFl9Bo...
Jarabe De Palo - Bonitohttps://www.youtube.com/watch?v=xxhET61yB1A...
Mijn vader heeft nog als coupeur aan die koningsmantel gewerkt. Ik meen herstelwerkzaamheden. Al weer héél lang geleden....
Tja Joost Eerdmans; een ijdel leeghoofdje....
De dertiger kent de verhalen van andere leraren, die zowat bezwijken aan de hoge werkdruk. Zelf heeft ze daar geen last van: „Bij mijn vorige werkgever lag de druk hoog, maar op de school waar ik nu werk, is het een stuk beter georganiseerd. Ik ben dus erg gelukkig”, zegt Laura trots.
Leraren zouden er dan ook beter aan doen om dat kind met het waterhoofd, dat management, te elimineren.
Waarom kan het bij Laura wel en bij anderen niet?
Dan ben je als leraar toch echt wel de mindere dat je dat niet voor elkaar weet te krijgen.
Die bonden blijken zelfs helemaal overbodig te zijn met hun nul resultaten.
Maar ouders worden wel opgescheept met dat geklooi wat nergens voor nodig blijkt zijn volgens het relaas van Laura.
Ze moeten niet zo zeuren en meer voor zichzelf opkomen. Om 5 uur als de vergadering nog aan de gang is gewoon zeggen: houdoe, ik ga naar de soep en de aardappels. Je gaat toch niet gratis werken, waar staat in je arbeidsovereenkomst dat je X vrijwilligersuren hebt ? En 's avonds huiswerk nakijken ? dacht het niet. In mijn tijd deed de leraar dat onder de les. Watjes zijn het, allemaal.
En maar klagen dat er zoveel burn-outs zijn. Mijn opa zei vroeger: "Van hard werken gaan de beste paarden kapot". En zo is het.
* Verwijderd door de redactie *
Het probleem is de te hoge salarissen van de leerkrachten.
Een gewone leerkracht op een basisschool verdient tussen de 2.400 en 4.400 bruto per maand. Laat ik de uren die daarvoor gemaakt worden (bij lange na geen 40 per week, 46 weken per jaar, zoals bouwvakkers en andere harde werkers doen). Een bouwvakker verdient gemiddeld 2.400 bruto.
Waarom is dat hoge salaris dan een probleem?
Scholen krijgen per leerling betaald, ongeveer 4.000 per jaar.
Met een klas van 25 leerlingen krijgt een school dus 100.000 per jaar om alles van te doen.
Maar de salarissen van leerkrachten zijn zo hoog dat scholen gemiddeld 70.000 euro kwijt zijn aan het salaris (en overige lasten) van de leerkracht.
Van de overige 30.000 moet dus het pand, schoonmaak, assistent, directie etc betaald worden.
En dat is als je 25 kinderen in de klas hebt. Bij 20 kinderen wordt het al veel krapper.
Om scholen weer goed te laten lopen moeten de salarissen flink omlaag.
Het is toch van de zotte dat een leerkracht die fulltime nog geen 1300 uur per jaar werkt en nauwelijks een opleiding heeft (zeg nou zelf, PABO....) bijna twee keer zo veel verdient dan een bouwvakker die 1840 uur per week werkt?
Compleet van de pot gerukt die salarissen van leerkrachten.
Laura zou goed passen tussen de huidige regeringsleiders!
@2
Leraren die onder de les corrigeren , geven dus dan geen les.
Slechte leraren dus.
Waarom werken leraren maar zo weinig uren op school?
Om de rest van de uren te gebruiken voor correctie, voorbereiding , overleg enz.
Dat is geen gratis werken of vrijwilligersuren , daar worden ze voor betaald .
Je snapt er geen bal van .
@5
Ze verdienen te veel? Wat is dat netto? En dat na een HBO - opleiding ?
Waarom denk je dat er zoveel afgestudeerde leerkrachten naar het bedrijfsleven wegstromen ?
Omdat ze daar met hetzelfde diploma veel meer kunnen verdienen , dus zo misselijk is die PABO - opleiding met een vooropleiding HAVO of VWO kennelijk ook niet .
Vergelijk je dat ook even met bouwvakkers?
Een leerkracht met een volle baan , maakt ook die 40 uren.
Een basisschool ( daar heb je het over ) heeft meestal geen 15 leerkrachten à € 70 000 , meestal 8, en zijn het er meer vanwege het leerlingenaantal , dan is de rijksbijdrage ook hoger .( leraren rekenen beter ) .
De bijdrage hangt van meerder factoren af dan alleen het aantal leerlingen .
Op de basisschool is er geen directie , slechts 1 schoolhoofd , die in de meeste gevallen gewoon les geeft en wat uren daarvan vrijgesteld is om organisatorisch zaken te regelen .
De bouwvakker heeft misschien al moeite met het in gareel houden en opvoeden van zijn 2 kinderen ,redt de opleiding niet en dus is vergelijken met iemand die het met 20- 25 doet ,ook nog wordt geacht ze iets te leren en bij te brengen wat ouders thuis laten liggen en geen zin in hebben .
Voor goed onderwijs moeten de salarissen omhoog zodat iedere school voldoende leerkrachten heeft en ze niet meer wegstromen zodat de klassen kleiner kunnen en er meer aandacht voor iedere leerling is.
O ja , en ook meer mogelijkheden om onopgevoede etters aan te pakken of te verwijderen .
En dat zeg ik als ouder van 3 kinderen die goed onderwijs zeer , zeer belangrijk vindt en wat gegeven wordt door ontspannen leerkrachten die met plezier in goede omstandigheden kunnen werken .
De critici zijn meestal die ouders die je niet op ouderavonden ziet en niet weten wat er speelt .
@3
In de tijd van jouw opa waren er geen burn outs. Dan was je overspannen .
Ik ken ook de uitspraken : “ik vind werken mooi, ik kan er uren naar kijken” of “er is nog nooit iemand dood gegaan aan werken .Maar ik wil niet de eerste zijn “.
Die dat zeggen , krijgen een versleten arm van het handje op houden .
@5 beastyboy
Je hebt geen idee waar je over praat helaas.
Voor een ieder die werkelijk geïnteresseerd is geeft de link hieronder een duidelijk inzicht naar de werkdruk voor leerkrachten in Nederland maar ook t.o.v. Europese leerkrachten.
Mocht je wat minder geïnteresseerd zijn, dan hieronder de:
Samenvatting
Leraren in Nederland werken meer uren per week dan de vastgestelde norm. Leraren primair onderwijs maken meer overuren dan leraren voortgezet onderwijs. In vergelijking met andere Europese landen maken Nederlandse leraren veel uren. Dit geldt voor primair en voortgezet onderwijs. De verhouding tussen lesgebonden en niet-lesgebonden activiteiten ligt ongeveer op het Europese gemiddelde.
https://wij-leren.nl/invulling-lesdag-leraren-werkzaamheden.php
@2
De spijker op zijn kop! Als je als leerkracht (of andere werknemer) gratis overwerk blijft doen, dan is er voor de leidinggevende geen prikkel om echt prioriteiten te stellen. Daardoor blijf je structureel in de situatie waarin je (gratis) moet overwerken.
Je moet dus gewoon tegen je leidinggevende zeggen: ik heb een contract voor 40 uur per week, dus ik werk 40 uur en geen minuut meer. Zeg maar waaraan je wil dat ik die 40 uur besteed.
(Vervolgens gaat je leidinggevende natuurlijk proberen om toch 45 uur werk in die 40 uur te proppen, maar daar moet je niet in meegaan. Gewoon stevig doorwerken in die 40 uur en wat dan niet af is, is niet af.)
@11 RationeelRechts
Het jammere van laten liggen wat niet af is, is dat je het gevoel hebt je leerlingen tekort te doen. Dat is de "valkuil" van ons als leerkracht. We willen zo graag eruit halen wat erin zit bij leerlingen (op welk niveau dan ook) dat we de tijd nogal eens vergeten. Ik geniet er echt van als ik een leerling iets kan leren. Soms heeft een leerling iets heel anders nodig dan wat we standaard op school hebben, en ja dan ga je als gedreven leerkracht aan de slag en maak je zelf materialen om stof inzichtelijk te maken of iets dergelijks. Alles voor de leerling.
@12
Ja, dat snap ik. Maar ik zeg niet dat je de dingen die jij beschrijft moet laten liggen. Ik zeg dat je prioriteiten moet stellen. Als jij je werkweek bekijkt, dan kun je vast dingen vinden die minder belangrijk zijn dan het maken van die extra stof. Toch? Dat zijn dan de dingen die je moet laten liggen.
Overigens: waarom moeten individuele leerkrachten extra stof gaan maken voor individuele leerlingen? Dit zou je ook landelijk kunnen regelen. De stof die jij voor die ene leerling maakt, is vast ook bruikbaar voor honderd andere leerlingen. Je kunt een rekensom vast op 10 manier uitleggen en laten oefenen, maar niet op 10.000. Kortom: zorg dat die 10 manieren beschikbaar zijn voor alle leerkrachten.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.