"De invoering van een suikertaks is volgens hem nodig omdat veel mensen in Nederland overgewicht hebben."LOLDe invoering van een suike...
Chuck Berry - Sweet Little Sixteenhttps://www.youtube.com/watch?v=ZLV4NGpoy_E&t=5s...
Freddie Cannon - Tallahassie Lassiehttps://www.youtube.com/watch?v=_G7TYPEawX0&t=16s...
The Collins Kids - Shortnin' Bread Rock (1957) https://www.youtube.com/watch?v=cYPlj67Mtlo...
Rudi Carrell - De Hoogste Tijdhttps://www.youtube.com/watch?v=gD3D5xdI_-o...
Willie Nelson - Always On My Mindhttps://www.youtube.com/watch?v=R7f189Z0v0Y...
Peter, Paul & Mary - Blowing In The Windhttps://www.youtube.com/watch?v=2RlnYC7skbI...
Roger Whittaker - The Last Farewellhttps://www.youtube.com/watch?v=sGWs1HK8iDU...
Lee Marvin - I Was Born Under A Wandering Star https://www.youtube.com/watch?v=NTymtAbaG08...
Gene Kelly - Singin' In The Rain ( 1952 )https://www.youtube.com/watch?v=swloMVFALXw...
* Verwijderd door de redactie *
** gebruiker verwijderd **
Actieradius te kort, aanschafprijzen veeeels te hoog en ook nog eens net zo milieuvervuilend als benzine en diesel auto's. Ofwel gedoemd te mislukken.
waterstof lijkt me ook wel een goede oplossing.
In Aziataische landen rijden ze al langer met zogenaamde ´ HHO´ setjes in wat oudere autos omdat die makkelijker zijn aan te passen ,
op niet meer dan water en electriciteit.
In nieuwere autos ( van voor het jaar 2000 /2002 ) is dat wat moeilijker maar als een simpele aziaat met 3 liter water en een volle accu 100 KM ver kan rijden , dan moet een fabrikant van zulke autos ook wel een nog betere oplossing voor waterstof weten.
@4
er zijn veel nadelen aan waterstof en dat is met name de invloed op de ozonlaag. Daarnaast kost het 2 x zoveel energie om waterstof te produceren en is er veel minder effectiviteit.
Het verhaal, over electrisch rijden, gaat niet over duurzaamheid maar nieuwe markten creeeren en toegang tot grondstoffen.
We kunnen veel beter op gas gaan rijden maar ja rusland.
@2
Volkswagen komt nu met elektrisch
Lijkend op Golf
Goekoopste net 30.000 euro
Met zwaardere accu 40.000
Das nou niet echt hoog
Daarnaast, meeste mensen rijden max 100 km op een dag
's nachts opladen is dan prima
De windmolens blijven draaien in de nacht en vraag naar energie is laag in de nacht
Waterstof gaat het worden. Er zijn nu zelfs al zonnepanelen die waterstof uit de omgevingslucht maken, die waterstof kun je 's avonds gebruiken als de zon niet schijnt.
Een stap verder en je kan je auto er mee "tanken".
https://www.installatiejournaal.nl/energie/nieuws/2019/03/nieuwe-zonnepanelen-produceren-direct-groene-waterstof-1019354
Er zijn ook al verschillende auto's die op waterstof rijden. Vooral in Azië, omdat daar de tankmogelijkheden beter zijn geregeld.
Kwestie van tijd voordat dat hier ook komt, vooral nu er dus ook zonnepanelen zijn die waterstof kunnen maken, wat weer een "omzetting" scheelt.
Elektrisch rijden is zeker NIET de toekomst. Het beperkt de mobiliteit teveel en het gaat het straatbeeld te ingrijpend veranderen en bepalen door de vele laadinfrastructuur die nodig is. Zoals Dirk2137 al zegt, is ook de laadtijd te lang en zullen we parkeercapaciteit moeten gaan inleveren voor laadplekken, waar de auto ook steeds direct weer weggehaald moet worden als die opgeladen is. Veel te veel gedoe allemaal. Ik ben het met xtremy eens dat waterstof de toekomst heeft. Dat is ook elektrisch rijden met een schone bron, alleen wek je je eigen stroom dan in het voertuig op.
ze verplichten ons om een electrocar aan te schaffen doormiddel van brandstofprijzen omhoog te gooien en milieuzones te maken waar je met je apk goedgekeurde auto toch niet in mag,en nog meer van die treitermaatregelen.
@7 En er is een nieuwe methode om waterstof uit oliebronnen te krijgen volgens een eerder draadje.
Dat de door ontploffingsmotoren (Otto/Diesel) aangedreven auto's verdwijnen staat buiten kijf. Een elektromotor heeft enorm veel voordelen ten opzichte van haar ingewikkelde, inefficiente en onderhoudshongerige verbrandingspartner.
In de toekomst twee kampen:
De door batterijen aangedreven club: korte afstanden, vnl stad- en forensenverkeer
De brandstofcel (waterstof) aangedreven variant. (lange afstanden en wanneer snel energieladen vereist is)
Overigens voor de geluidsfetisjisten: er is ook een cilinder verbrandingsuitvoering op waterstof mogelijk, dan wel weer minder efficient en ingewikkelder als de elektromotor en stoot behalve water ook stikstofoxides uit.
@3 aktieradius is bij sommige nog een item, maar die zal in de toekomst steeds groter worden.
Vervuiling is bs. 1000 benzine of dieselautos die autonoom hun brandstof verbruiken zijn altijd veel vervuilender dan 1000 elektrische autos die bijvoorbeeld hun elektrische energie krijgen uit één fossiele brandstofcentrale. Omdat die laatste en een elektromotor veel efficienter met energie omgaan dan verbrandingsmotoren die zeer inefficient zijn. Dat scheelt al gauw zo'n 50% (factor 2)
Prijzen zijn nog hoog, kwestie van vraag en aanbod. In principe is een elektrische auto in produktie veel eenvoudiger en goedkoper te produceren als haar fossiele partner.
Een "domme" vraag: ik mag lezen over elektra-, waterstof-, diesel- en benzine aandrijving met alle voors en tegens maar nergens kom ik het LPG verhaal tegen.
Is LPG compleet uit beeld, extra of gelijkwaardig vervuilend, economisch niet haalbaar, zijn de fabricage processen van LPG "extra" milieu vervuilend?
@13 LPG is geen optie want nog steeds CO2 uitstoot bij vetbranding.
Waterstof is de toekomst.
@13 Google op LPG populariteit.
@14 En dan is er geen CO₂ uitstoot?
@13 : zo raar is je vraag niet.....
Zeker in de transitie periode zou er meer naar LPG gekeken moeten worden.
Van de 'vuile'. Brandstoffen is LPG veruit de schoonste..
Je zou verwachten dat dat een opkomst zou krijgen t.o.v. het meer vervuilende benzine
Zelfs diesel is in sommige gevallen schoner/efficiënter dan benzine.
Denk het niet
https://www.dvhn.nl/economie/Elektrische-auto-pas-na-700.000-kilometer-groener-dan-auto-op-benzine-24244009.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
@12 vraagje aan jou, je begrijpt waar de accu’s uit bestaan en welke unieke stoffen deze bevatten?
Want dan klopt je bewering namelijk niet echt meer en lijkt uit een tesla folder te komen.
Mijn vraag @13 was niet bedoeld als "pesterij".
Vroeg en vraag mij gewoon af of dit (LPG) niet de waarlijke transitie brandstof zou kunnen zijn tussen benzine/diesel en waterstof/elektra. (Ik hoor hier de Europese "politiek" niet over en waar het stil blijft stijgt bij mij de twijfel en dit misschien onterecht.)
Wat mij zorgen baart is dat er voor accu`s (batterijen) vele kostbare en "zeldzame" mineralen gedolven worden (onder momenteel Chinese regie) en dit veelal onder erbarmelijke toestanden. (Véél, werkelijk véél, kinderarbeid.) Hoe recyclebaar of herbruikbaar zijn batterijen?
Is waterstof, opgewekt middels zonnepanelen, wel werkelijk zo "schoon"? Immers onder welke energie vretende omstandigheden zijn deze laatste (zonnepanelen) vervaardigd en wat is hun recyclebaarheid?
Wat is de feitelijke de ware ecologische voetstap van een batterij of zonnepaneel?
Gelukkig rij ik geen automobiel meer want mijn persoonlijk opgelegd energie c.q. vervuiling bewustzijn zou door alle onbeantwoorde vragen op hol slaan.
Bijvoorbeeld hoeveel koperdraad dient er aangelegd te worden om alle laadpalen van "prik" te voorzien? Heeft "iemand" al eens gekeken naar de delfmethoden van koper? De waanzinnige hoeveelheid energie welke nodig is om koper te raffineren? De chemische en uitermate milieu belastende omstandigheden rondom koper mijnen en raffinaderijen (fijnstof / koper carbonaat.) ???
De dodelijke gevolgen van deze ???
Of mag 1 - 10 - 100 - 1.000 kw (ik noem maar wat) elektrisch rijden het leven van een mens (bij delving van koper) verwoesten?
Vragen, vragen welke misschien ook een (milieu verantwoord) c.q. levensbesparend antwoord mogen hebben of verdienen.
Nee
Mijn heeft weinig echte visie.
Zoals vaak probeert men een oud systeem te vervangen door iets wat er zoveel mogelijk op lijkt.
(Vaak is dat ook het goedkoopste)
Toch zou het beter zijn op lineaire motoren over te schakelen.
Ook kan zo'n systeem door computers worden gestuurd wat een veel groter capaciteit oplevert.
Maar ja dat is wel stukken duurder als investering.
De elektrische auto is de toekomst. Zeer zeker. Velen denken dat bij de productie van de batterij meer CO2 geproduceerd word dan bij conventionele auto's maar dat is dus niet zo.
Toch blijkt uit berekeningen dat zelfs als je de CO2 uitstoot van de productie van de batterij meeneemt in de berekening, een elektrische auto minder belastend voor het milieu is dan een brandstofauto. Volgens Milieu Centraal bespaart een stekkerauto in zijn totale levensduur inclusief batterijproductie zo’n 50% aan CO2-uitstoot.
Dus per levensduur van de Elektrische auto produceer je de helft minder CO2 vergeleken bij een brandstof auto.
En @6 Elektrische auto's zijn al veeeeeel goedkoper geworden/ Een betrouwbara Japanner kost net 22.000 euro
https://ev-database.nl/vergelijk/goedkoopste-elektrische-auto
En dan zijn er zelfs voor 9000 tot 15.000. euro.
En de actieradius van 150 km is voor mij zeer ruim. 100 km is al genoeg
* Verwijderd door de redactie *
Sorry, ik blijf lekker toeren in mijn alfa gt v6.
Nee.
Waar gaan al die kapotte accu's van de electrische auto's naar toe. Die krengen zijn slecht recycleerbaar en kosten veel energie om ze te vervaardigen. - Verder is zolang de duurzame energiebronnen discontinu betekent dat auto's met kolen of andere fossiele stroom worden opgeladen.
@24 ja zeker 1000 Km is een leuke actieradius die een Daf XF 480 makkelijk haalt. zon 1100 km op een tank.
Er zijn echter weinig personen auto's die 1000 Km op 1 tank rijden. Meestal 600km max
* Verwijderd door de redactie *
@ "28 Er zijn echter weinig personen auto's die 1000 Km op 1 tank rijden. Meestal 600km max"
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van rijstijl en tankinhoud.
Als je altijd maar het gaspedaal tot op de bodem indrukt zal je verbruik enorm toenemen.
@30 is voor @28 .
@29 ja voor mensen die veel rijden wel, Echter de meeste mensen rijden geen 150 KM per week. De meeste zitten rond de 100KM. Pakketdiensten b.v. kunnen makkelijk elektrisch rijden en de plaatselijke schilder of service monteur ook. Een een taxi kan mer 250KM per dag goed uit te voeten
onder aan de streep is een electrisch voertuig vervuilender dan een auto met ouderwetse benzinemotor.
maar laat de klimaatlobby maar iets anders beweren.
* Verwijderd door de redactie *
@11 schrijf de ontploffingsmotoren nog niet af.
Naast de aangepaste motoren die direct op waterstof lopen, zijn er ook steeds meer ontwikkelingen van synthetische benzine.
Dat kan je zonder aanpassing van je motor gewoon tanken.
Ook in de F1 zijn ze hiervoor naar de mogelijkheden aan het kijken.
Synthetische benzine is obv waterstof vloeibaar gemaakt icm co2.
Daarmee is het ook co2-neutraal.
(de co2 die vrijkomt bij de verbranding, is uit de lucht gehaald bij de productie)
En je moet de productie natuurlijk wel doen obv schone energie.
Voordeel is dat je alle bestaande auto's en infrastructuur er omheen kan blijven gebruiken.
Nadeel is dat het obv waterstof is, en daar idd relatief grote verliezen in zitten.
Maar ze denken dat de productie uiteindelijk moet kunnen voor €1/liter. (ex alle accijns e.d.)
@34 dat is absoluut niet waar. Bij ons in de provincie althans niet zo. Bij ons komt 95% niet de provincie uit. Er zijn collega's die van ver komen zoals wij dat noemen en dat is 30 KM. 95% van de collega's woont vlak bij het werk. Veel komen er ook op de (E) bike of de motor. Alleen die van Tholen moeten wel verder maar max 50 KM
* Verwijderd door de redactie *
@37 dus jij rijd 150 Km per dag en bent dus per dag 15 liter brandstof kwijt a 25 euro aan brandstof kwijt per dag snel uitgerekend. Dan heb je toch 2 uur voor niks gewerkt lol. Ik ben 2 euro per dag kwijt. en al mijn collega's ook
* Verwijderd door de redactie *
Auto’s met accu’s zijn veel zwaarder waardoor je wegenbelasting hoger wordt, de wegen slijten daardoor sneller wat ook weer consequenten heeft omdat er vaak aan de weg gewerkt moet worden met als gevolg meer files.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.