Niet meer te hard op de e-bike: kabinet onderzoekt maximumsnelheid op fietspad
Om het torenhoge aantal fietsongelukken terug te dringen, onderzoekt het kabinet de invoering van een maximumsnelheid op fietspaden. Gemeenten mogen daar op korte termijn al mee experimenteren. Dit staat in het nieuwe meerjarenplan fietsveiligheid 2025-20
3
Reacties
5 reactiesFietspaden verbreden, ook de oversteekplaatsen bij de stoplichten. Daar is het vaak een puinhoop van fietsers en voetgangers, die kris kras door elkaar heen oversteken, en op een of andere manier weer moeten invoegen in het verkeer op het fietspad.
"In Amsterdam pleit de Fietsersbond al sinds 2022 voor 20 kilometer per uur en ook het college van B en W is voorstander."
.
Wat een onzin. 20 km/u is wat de gemiddelde persoon fietst. Dan zou je dus ook op een normale fiets met een goede conditie niet meer mogen doortrappen.
.
Een beetje alsof je tegen een gezonde, athletisch persoon zegt dat hij maar moet kruipen in plaats van gewoon mag lopen.
Het probleem is niet de snelheid, het probleem zit hem in mensen die sneller gaan dan ze zelf eigenlijk kunnen fietsen. Als je zelf harder trapt, word je ook alerter.
Als je onderuit gezakt op zo'n fatbike zit, dan ga je sneller dan je mentaal kunt bijbenen. Dit fatbikers zijn wat dat betreft alsof je in een auto achter het stuur gaat liggen slapen. Natuurlijk gebeuren er dan ongelukken, maar dat ligt niet aan de snelheid en je moet er ook gewone fietser niet voor gaan straffen.
Het is niet de vetfiets die de ellende veroorzaakt echter de bestuurder van zo'n kreng. . .
Dat is dus niet te handhaven. Ik zou eerst maar eens beginnen met het invoeren van de helmplicht voor fietsers. Dan voorkom je meteen al een hoop leed.