@12 Correctie hij lach= hij lag...
Bij de VVD staat integriteit niet hoog in het vaandel.De lijst met corruptie schandalen bij de VVD is lang....
ach, wat zou het. is toch allemaal geld van die nederige burgers, zie je v.d. Burg lachend denken...
@9Als melden om niets wolven roepen is geworden. Er was eens een jongetje dat het leuk vond om wolven!!! te roepen net buiten het dorp. De...
@6Het is een heel lang verhaal en ik heb er een beetje overheen gekeken. Kan het zo zijn dat Bosma iets tegen die man heeft, en omdat die ma...
straks de fiscus die even verhaal komt halen bij je...
allemaal bij aankomst registrereren; wie een scheve schaats rijdt, gaat op het vliegtuig naar eritrea...
Men wil vast water uit de ondergrondse waterbron gebruiken, doch dat is water van 5000 jaar geleden en die bron wordt niet aangevuld..............
ik heb medelijden met de natuur; in corona werd dat al platgelopen maar met nog meer mensen nog erger....
En in de avond is de spits verplaatst naar de laadstations, let maar op over een tijdje stopt snelladen daar, te veel druk op netwerken
Alsof daarmee het milieu en het klimaat een dienst bewezen wordt. Accu's maken en afvoeren dat zijn pas milieurampen en ook de levensduur van een electrische auto is beperkt. En waar komt al die stroom vandaan. "Goed weer" centrales zoals wind en zon of wordt het toch kolen en kern?
In 2025 al?
Nou, succes.
Vooral in de vrieskou zullen ze tegen veel problemen aan gaan lopen wanneer ze de auto geheel elektrisch moeten gaan verwarmen bij het ontbreken van van het rest-product warmte bij een vrebrandingsmotor.
@2 nou in Noorwegen zijn ze al heel ver met wind, zon en water.
@2 , Klopt.
Elektrisch rijden heeft sowieso pas een toegevogede waarde als de opwekking van de stroom op een groene manier wordt bereikt.
Nu betekent het in de praktijk alleen maar een verschuiving van fossiele brandstoffen.
@4 Waterkracht is eigenlijk een van de weinige energiebronnen, die constant kan leveren en gereguleerd kan worden. Voor wind en zonneenergie heb je buffering nodig voor het geval dat het onvoldoende waait of er weinig licht is. En dan heb ik het dat ze zonnecellen gebruiken, die op licht werken en niet direct op zon. (De duurdere variant dus) In Nederland staat een kolen lees biomassa centrale te bufferen (op een laag pitje te draaien) voor het geval de opbrengst van zon en wind tegenvalt. - Je moet zo een overvloed aan electriciteit maken en dit in een andere vorm (bijv. waterstof, methaan, plan Lievense, ... ) op kunnen slaan voor mindere tijden. Dit kost heel veel resources en hier zie ik nog bitter weinig in gebeuren. Overigens verlagen opslag maatregelen wel de EROI (Energy Return on Investment) enorm van duurzame energie.
Een ander groot probleem is dat alleen Europa zich serieus iets aantrekt van het klimaat, terwijl de US deel staten iets doen en Washington de zaak probeert te ontkennen en de opkomende economien kolencentrales bijbouwen en vervuilen alsof het klimaat en het milieu helemaal niet bestaat.
@6 ben het met u eens alleen iemand zal het voorbeeld moeten nemen, als wij allemaal met de handjes over elkaar gaan zitten wachten tot de opkomende economien iets gaan doen zal het zeker te laat zijn.
Er is niks tegen een elektrische auto als vervoermiddel. Maar er is wel degelijk wat tegen de opslag van elektriciteit die men daarvoor nodig heeft. Die is er namelijk niet.
Die elektriciteit moet worden opgewekt, en dat kan nog steeds alleen efficiënt met fossiele brandstof. De rest is luchtfietserij. Kom niet zeuren over vervuilende accu,s waar men nauwelijks 300 km mee kan rijden.
Voor 1900 werden de auto,s uitgevonden. Allerlei soorten aandrijving werden geprobeerd. Ook elektrische. Die elektrische vielen samen met bv stoom, enz, af, omdat er geen goede opslag bestond en nog niet bestaat.
Al die duizenden windmolens wekken nog nauwelijks 2% op van onze elektriciteit die wij dagelijks gebruiken. Dus we zullen het nog een poos met Fossiel moeten doen, of kernenergie.
@7 Absoluut waar.
En dat overheden op ene gegeven moment dingen gaan afdwingen, ben ik ook absoluut niet tegen.
Maar het moet wel nut hebben.
Voordat he alles overgooit op elektrisch, zorg dan eerst dat de opwekking van de elekticiteit groen is. Anders verschuif je de uitstoot gewoon.
Maar belangrijke ris nog wel, wat ik in @3 al schrijf.
Elektrisch rijden klinkt allemaal mooi. Maar ga in je winter je auto maar eens elektrisch verwarmen. Niet allene je achterruit, maar ook je voorruit (want een blower met verbrandingswarmte heb je dan niet meer) en ook je zijruiten, om dezelfde reden.
Dan nog een elektrisch straalkacheltje, want je wilt het zelf ook een beetje warm hebben.
Dat gaat een serieus probleem worden. Want verwarmen vreet ontzettend veel stroom.
En kom je stil te vallen, kun je niet even een jerrycan stroom halen.
@7 Ik zeg niet dat we niets moeten doen. Ik denk dat de mens sowieso verantwoordelijk is voor ons milieu. Mij gaat het om enkele dingen,
1) De klimaat / milieu maatregelen zijn nauwelijks effectief. Zie electrisch rijden, selectieve energie labels (een wasprogramma is A+++, maar het zegt verder niets over de milieuimpact van het maken, slopen, de rest van de wasprogramma's en levensduur van de wasmachine) en de warmtepompen
2) We zijn te gefixeerd op het klimaat, Het klimaat is niet het enige probleem dat het modernisme bedreigt. Ik denk dat resources, 3 miljard mensen erbij die dezelfde leefstijl willen hebben als wij, vergrijzing, overbevolking, verslaving aan luxe, ..... zijn zomaar een paar van deze problemen. Er wordt bitter weinig gesproken over ICT, terwijl dit een energie intensief iets is. Ook wordt de groeieconomie niet aangepakt en de vliegtax is te weinig en dus totaal niet effectief. Dit lossen we niet op met een aantal klimaatmaatregelen, maar hiervoor is een fundamentele andere levenshouding nodig. Eenvoudig en lokaal leven en leven wat het omliggende land ons biedt. Verder denk ik dat we in de jaren '70 met de energiecrisis hadden moet beginnen met deze transitie. We zijn nu te laat. - Diegene, die jong en fit zijn kunnen mijninziens het beste naar het veraf gelegen platteland gaan, want ik denk dat het uiteindelijk niet goed gaat komen met de grote steden. De mens zal het uiteindelijk overleven, maar er zullen helaas velen van ons sterven.
Dan verder. Noorwegen is een enorm bergland met 9 miljoen inwoners. Dat land heeft duizenden bergmeren. De electriciteit die via waterkracht, zon en wind soms over is, koopt men vanuit heel Europa via Denemarken in en laat de Denen daar voor betalen.
De Noren pompen via die Deense, daar overtollige stroom in en pompen er hun bergmeren mee voller.
In tijden van vraag naar stroom laten die Noren hun bergmeren, die dienst doen als accu, weer leeglopen via waterkracht centrales en daar kunnen ze hun electrische auto,s op laten rijden.
De Denen zijn gedwongen hun overtollige stroom tegen betaling aan de Noren van de hand te doen bij te veel aanbod, anders branden overal hun elektrische apparaten bij particulieren en bedrijven door. Betalen aan de Noren is goedkoper dan alles uitschakelen.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.