Als er een zwarte man wordt gedood door de politie dan is dat meteen groot nieuws. Toch worden er in de VS meer witte dan zwarte mannen gedood d...
@3 Veel van die politici hebben een huis in het buitenland. Als het hier onleefbaar wordt zijn ze met de noorderzon vertrokken. ...
@2 erger nog, niet alleen hij, maar nog veel meer politici...
VVDer v.d. Burg vindt dat er nog wel 18 miljoen mensen bij kunnen....
mijn hemel. over overbevolking gesproken...
En in deze post geeft hij een radicale klimaatactivist die niet gelooft in de kracht van innovatie (daar zijn er nogal veel van) een goede veeg ...
Devon is een interessant account om te volgen, vind ik. Ja, hij gebruikt ook AI om afbeeldingen te maken (van katten). Maar niemand is perfe...
Nou, dan moet Walmart of zo maar snel in brand gestoken worden. Toch?...
@13Maar ze daar sensureren ze ongewenst nieuws!!Oh .. laat maar.....
@41 m post@49 MalinoisTechnisch gezien mengt Soros zich in. Weet ik niet of hij ook sturend optreedt of alleen als geldschieter. Politici ...
@46 :
Ik heb er 6 van de 9 weerlegd.
En het doet weldégelijk terzake. Zonder de acties zou de loonontwikkeling (nog verder) achterblijven bij de inflatie en zou de koopkracht van deze medewerkers dalen.
@11 CoolMemories
Wilders heeft wel bijna 20 jaar in de VVD-bankjes van de Tweede Kamer gezeten
@4 , idd. Als je fatsoen hebt en je bent integer hou je het daar niet vol nee.
"Doortrapte Wopke Hoekstra gaat dividendbelasting met door hemzelf gehekelde list door Eerste Kamer loodsen"
Dat is natuurlijk grote onzin omdat de senatoren stemmen. Alle voorstemmers zijn even schuldig.
** gebruiker verwijderd **
en zo herken je de echte grefo weer, wat een judas die wopke.
.
Het CDA is een landsverraders partij, dat is begonnen met Bakellende die de uitslag van een referendum waar 63% op tegen was naast zich neer gelegd heeft en heeft zo Nederland verkocht aan Brussel.
En dat het CDA nu in de regering zit is het resultaat van dom stemvee.
Dan hoop ik dat de senaat het gehele pakket aan belastingmaatregelen afkeurt. Daarmee ook een duidelijk signaal afgevend, dat dit misselijke gemanipuleer en doortrapt gedrag bovendien ook het vertrouwen van de burger in de politiek schaadt (voor zover dat uberhaupt nog aanwezig was)
@58 dan krijgt de Nederlandse burgers ook een 6 miljard belastingverlaging volgend jaar, daar geen vrienden mee maken. @57 onzin want de grondwet is er nooit gekomen!
Het begint steeds duidelijker te worden waarom ze referenda hebben afgeschaft ... de ratten
** gebruiker verwijderd **
@17
U heeft blijkbaar het bericht gemist dat meer dan de helft van de Nederlanders vorig jaar een daling van koopkracht heeft moeten ervaren?
@ 62 ( en nog een paar)
vergeet ook de (semi) overheden niet... gemeentes, provinciale opcenten, waterschappen... die graaien ook hun extra portie jaarlijks bij elkaar
meer koopkracht?....ehm... ikke niet.
@62 https://www.nieuwskoerier.nl/news/348323-per-huishouden-betaalt-nederland-3000-euro-meer-aan-de-overheid-dan-toen-rutte-aantrad
zit vast het kadootje van 1000 euro bij
@35 Al 12 minnen. Dus minimaal 12 mensen hier die niet kunnen rekenen. Ik trek mij normaal gesproken niet zoveel aan van minnen maar deze vind ik wel erg bijzonder....
@62 Sinds wanneer is 42% méér dan de helft?!
@66 Typefout, moet 46% zijn
@42
Wat hebben loonsverhogingen nog voor een zin als het al niet of nauwelijks compenseert tegen de inflatie? Als je daar, zelfs ondanks lagere inkomstenbelasting, de te verwachten lastenverhogingen en prijsverhogingen naast legt valt het te betwijfelen dat de burgers er veel op vooruit gaan. Je mag in dit land met zo'n regering al enorm blij zijn dat je er niet op achteruit gaat.....
@68 “Wat hebben loonsverhogingen nog voor een zin als het al niet of nauwelijks compenseert tegen de inflatie?”
Heb je überhaupt de loonsverhogingen bekeken en uitgezocht of roep je maar wat vanuit je onderbuikgevoel? Ik denk het laatste! Want neem nou bijvoorbeeld het openbaar vervoer.
01-08-18 + 2,5%
01-01-19 + 1,5%
01-08-19 + 2,0%
01-01-20 + 1,5%
Dat in anderhalf jaar cumulatief een loonsverhoging van 7,7% Dus duidelijk meer dan de inflatie
@59 .
In een andere vorm wel ( een soort inleg velletje van Rutte ) zodat Nederland zijn soevereiniteit afgegeven heeft aan Brussel.
@69
Wat er bereikt werd in het openbaar vervoer staat geheel los van de andere sectoren, je kan niet 1 succes nemen en dit als voorbeeld gebruiken voor alle andere sectoren. Bij de meeste CAO onderhandelingen wordt een eis voor een loonsverhoging van 2% of meer al vrijwel meteen door werkgevers afgewezen. Momenteel is de inflatie al hoger met 2,3% en gezien de lastenverhogingen en te verwachten prijsstijgingen is mijn verwachting dat het niet veel lager zal worden maar eerder gelijk of zelfs nog iets hoger.
We zullen in 2020 wel zien wat het effect van de loonsverhogingen en inflatie op de reële koopkracht zal worden. De meeste sectoren zullen er echt niet of nauwelijks op vooruit gaan.... net zoals vorig jaar het geval was.
@70 geen idee wat dit te maken heeft met de EU!
@25 En hoe zit dat voor de gepensioneerden? Al jaren is er geen verhoging geweest, dus ieder jaar weer minder te besteden hebben.
@71 De lonen stijgen meer dan 2 procent. Wordt 2018 het jaar van de loongolf?
In de nieuwe cao's stijgen de lonen gemiddeld meer dan 2 procent per jaar; een symbolische grens
https://www.volkskrant.nl/economie/de-lonen-stijgen-meer-dan-2-procent-wordt-2018-het-jaar-van-de-loongolf-~bf1c15f4/
Afschieten , in Limburg willen ze een wasbeer voor veel minder schade afschieten !
Ja, maar we zouden er op vooruit gaan mijnheer Rutte..
U zou toch niet liegen...
En dat moeten we dan vragen aan een pathologische leugenaar..
@72 .
verdrag van Lissabon.
@77 als jij een verdrag hetzelfde weegt als een grondwet dan ben jij niet goed bij je hoofd. Nog buiten het feit dat in het verdrag helemaal anders anders ander de grondwet.
1.
Verschillen
-
Het Europese volkslied en de Europese vlag worden niet meer genoemd.
-
De taken van de Europese Commissie worden duidelijker afgebakend: publieke diensten (zoals volkshuisvesting, sociale zekerheid en gezondheidszorg) vallen niet onder de interne markt. Lidstaten houden dus een ruime bevoegdheid op die terreinen.
-
Het Handvest van de Grondrechten is uit de tekst gehaald. Maar er is wel een verwijzingsregeling opgenomen naar het handvest, waardoor het juridisch bindend blijft (al kunnen landen ervoor kiezen niet mee te doen: de 'opt-out' - het Verenigd Koninkrijk en Polen willen dat).
-
Nationale parlementen krijgen een zogenaamde 'oranje kaart': als meer dan de helft van alle nationale parlementen vindt dat een voorstel van de Europese Commissie in strijd is met het subsidiariteitsbeginsel, dan moet de Commissie het voorstel heroverwegen en besluiten of zij het voorstel intrekt, aanpast of handhaaft. In dat laatste geval moet de Commissie duidelijk motiveren waarom zij vindt dat er geen strijd is met het subsidiariteitsbeginsel. Zet de Commissie dan alsnog door, dan kan de Raad van Ministers met 55% van de stemmen, of een meerderheid in het Europees Parlement, besluiten het voorstel niet te behandelen.
-
Er komt geen Europese minister voor Buitenlandse Zaken (zoals voorgesteld in de grondwet). Wel blijft de Hoge Vertegenwoordiger voor het Gemeenschappelijk Buitenlands- en Veiligheidsbeleid (GBVB) bestaan; deze gaat echter niet alleen deel uitmaken van de Raad van Ministers, maar ook van de Europese Commissie,
-
De bepaling uit de Europese Grondwet dat Europese regelgeving voorgaat boven nationale wetgeving, is vervallen. De jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie dat Europees recht voorrang heeft boven nationaal recht blijft onaangetast.
-
Er wordt nu (in een voetnoot van het Verdrag van Lissabon) verwezen naar de ' Criteria van Kopenhagen ', essentiële zaken waar kandidaat-lidstaten aan moeten voldoen. Dit was een verzoek van Nederland om de drempel voor nieuwe lidstaten te verhogen.
-
Er komt een speciale solidariteitsclausule die stelt dat de EU-lidstaten elkaar helpen bij energiecrises.
-
De huidige rechtsinstrumenten blijven bestaan: richtlijnen, verordeningen, beschikkingen etc. De Europese grondwet stelde voor deze te vervangen door Europese wetten en kaderwetten.
-
De doelstelling uit de Grondwet om tot een volledig vrije markt te komen waarin geen ruimte meer is voor protectionisme van nationale industrie, is geschrapt. Het tegengaan van concurrentievervalsing als doel van de Europese Unie is verhuisd van het verdrag zelf naar een protocol.
2.
Gelijk gebleven
De volgende voorstellen maakten al deel uit van de Europese Grondwet, en zijn overgenomen in het Verdrag van Lissabon. Let wel: in deze gevallen is wel sprake van een wijziging ten opzichte van de huidige situatie.
-
Nationale parlementen krijgen een zogenaamde 'gele kaart': als 1/3 van de parlementen vindt dat iets beter nationaal dan Europees kan worden geregeld, moet de Commissie haar voorstellen opnieuw bekijken, eventueel aanpassen en duidelijk maken waarom een voorstel nodig is.
-
Het Europees Parlement krijgt ook zeggenschap over de landbouwuitgaven: de grootste uitgavenpost van de EU.
-
De Europese Commissie zou kleiner worden: zo groot als 2/3 van aantal lidstaten, dat wil zeggen nog maar 19 in plaats van 28 eurocommissarissen. Landen krijgen per toerbeurt een eurocommissaris. Dit zou aanvankelijk vanaf 1 november 2014 in gaan, maar later is besloten dat dit niet doorgaat.
-
Tot 1 november 2014 werd er in de Raad van Ministers gestemd met gewogen stemmen (elk land had een aantal punten, een minimum aantal punten was nodig om een voorstel goed te keuren). Dat is sinds 1 november 2014 veranderd; als 55% van de lidstaten (ten minste 15) die 65% van de Europese bevolking vertegenwoordigen vóór stemmen, is het besluit aangenomen. Dat betekent dat het makkelijker wordt om voorstellen goedgekeurd te krijgen. Deze stemwijze is overigens de hoofdregel; er zijn uitzonderingen.
-
De Europese Raad (de regeringsleiders) krijgt een vaste voorzitter met een zittingsduur van 2,5 jaar.
-
Een miljoen burgers uit de EU kunnen de Europese Commissie vragen een voorstel te maken over een bepaald onderwerp.
-
Het veto op het gebied van asiel- en migratiebeleid en justitiële samenwerking vervalt: één land kan dan niet langer een besluit blokkeren. Nederland dus ook niet. Het Europees Parlement en de Europese Commissie mogen op deze terreinen ook gaan meebeslissen. Voor defensiebeleid, buitenlands beleid, en het vaststellen van de begroting blijft het veto bestaan.
-
Er is uitdrukkelijk opgenomen dat lidstaten uit de EU mogen stappen.
@74
En ik maar denken dat loonsverhoging ten goede moet komen aan verbetering van de koopkracht en niet alleen maar om lastenverhogingen en prijsstijgingen te dekken.
Je zegt er niet bij dat de meeste resultaten pas na zware en minder zware acties door het personeel afgedwongen werd zoals in de OV sector en niet omdat werkgevers zo vrijgevig waren of over hun hart streken. In veel meer sectoren worden nu acties overwogen om looneisen kracht bij te zetten of zelfs al voorbereid zoals bij de politie.
Wat zal de inflatie worden en zal de loonsverhoging dit überhaupt wel dekken? Nu weten we dat minstens 270 meer per jaar kwijt zijn aan alleen al energiebelasting en zorgpremie, dat gaat weer van de koopkracht af en prinsjesdag moet potdomme nog komen. Lage BTW tarief wordt met 50% verhoogd, hogere accijnzen, hogere gemeentelijke belastingen en een inflatie van 2%+ en jij durft te beweren dat loonsverhoging van 2% veel zoden aan de dijk zet?
@79 je bent er wel een goed in om alle prijsverhoging op te noemen maar vergeet te vermelden dat de inkomstenbelasting in 2019 met 6 miljard netto verlaagd word. Dus een gemiddeld gezin 2 kinderen inkomens van 40.000 bruto en 20.000 euro bruto er 3000 euro NETTO op vooruit gaat!
@80
Modaal of gemiddeld inkomen is 37.000 en geen 60.000, dat hogere inkomens er meer op vooruit gaan is een gegeven bij deze VVD regering. Waar het mij om gaat zijn gezinnen en mensen die het hardst geraakt zijn door de crisis en de maatregelen van Rutte 1 en 2. De verlaging van de inkomstenbelasting van 6 miljard zal toch weer vooral opgesoupeerd worden door de hogere en hoogste inkomens en niet de echte middeninkomens tot 37.000.... laat staan door gepensioneerden en WAO.
@80
heb een voorstel...
U komt terug naar 't nederlandsche (schoonmoeder incluis)
dan ondergaat U, hoogst persoonlijk, hoe 'de knip' van de gemiddelde burger overloopt
deal?
@81 Ik heb een het over een doorsnee gezin een partner werkt fulltime en verdiend 40.000 euro bruto en de andere partner werkt parttime en verdiend 20.000 euro bruto zoals de meeste gezinnen in Nederland de kost verdienen. Je moet die bedragen niet optellen!
@80 Jij bent niet goed bij je hoofd.
@84 hoezo dan het gemiddelde gezin bestaat niet uit deze situatie hoe ziet dat er dan uit? Ik heb over een vrachtwagen chauffeur en iemand die parttime op kantoor werkt bijvoorbeeld.
@83 : Jij bent niet goed bij je hoofd.
@86 wel super dat jij het dan ook kunt onderbouwen is het trouwens lekker weer in Sint Peterburg of is de herfst al ingetreden?
@83
Verklaar dan eens het volgende: https://www.consumentenbond.nl/geldgids/geldgids-uitgelicht/inkomstenbelasting
40.000 gaat 700 op vooruit
20.000 gaat 75 op achteruit
De enige die 3.000 op vooruit gaat zijn diegenen die 100.000 verdienen.
Daarin wordt ook nog eens gemeld dat de BTW verhoging van 6% naar 9% een gemiddeld gezin 338 per jaar kost..... nu is de rekening al 150+120+338=607 dat van enige koopkrachtverbetering af gaat.
aanvulling op #88
De BTW verhoging zal de inflatie ook nog eens aanjagen.
Staat er ergens in de wetten over de staatsinrichting dat het toegestaan is, of wordt dat gesuggereerd in de memories van toelichting, om meerdere wetten als pakket in stemming te brengen bij het beoordelen van de grondwettigheid van wetsvoorstellen? Want DAT is het enige dat de Eerste Kamer moet doen.
Welnu, zelfs als het niet met zoveel woorden verboden is, wil dat nog niet zeggen dat het mag. Het lijkt mij uit de ontstaansgeschiedenis en door de originele wetsteksten van de functie van de Eerste Kamer duidelijk, dat dit niet moet mogen.
Kan de Eerste Kamer niet gewoon weigeren, over iets anders dan afzonderlijke wetten te stemmen? Het lijkt verdorie wel net als bij het vormen van een coalitie, dat is toch ook niet normaal dat alle wetten dan in feite gelijk al afgestemd zijn, ook al wordt er voor de schijn later nog over gestemd? Immers het coalitie-akoord is heilig, om één of andere onduidelijke reden. Nonsense. Er kan toch voortschrijdend inzicht zijn of meer informatie komen bovendrijven waardoor het nodig is, een wet alsnog niet aan te nemen of te wijzigen?
Wat is dit voor afraffel methode voor het maken van wetten. En dan ook nog weigeren te vertellen wanneer je gaat stemmen totdat er net genoeg neuzen de politiek-correcte kant op staan, het is om te braken hoe men niet eens meer moeite doet, te doen alsof men de wil en de belangen van de autochtone bevolking respecteert.
@88 Dan nemen we het de berekening er even bij, gemaakt door het Nibud!
Een paar met 2 kinderen met een inkomen van € 40000 & € 20000 gaat er tussen 2017 en 2021 per maand €251 op vooruit.
Een paar met 2 kinderen met een inkomen van € 40000 & € 20000 gaat er tussen 2017 en 2021 per maand €251 op vooruit.
Dan moet je als eerste kamer gewoon doen wat goed is voor het land en het pakket afkeuren en terugsturen met de mededeling dat ze hier niet van gediend zijn. Anders zijn het dezelfde klootzakken die in de tweede kamer zitten en totaal geen respect meer verdienen en zichzelf dan ook beter kunnen opheffen.
Dit noemen ze dan Democratie. Om te janken is het!
@78 .
Je kan lullen wat je wil maar het feit is dat Nederland door Bakellende genaaid is en dat Nederland minder te zeggen heeft oven haar eigen land en allemaal door het CDA.
De komende 50 jaar heeft de CU,CDA, VVD en D66 2 stuks stemmen verloren. Daar stem ik NOOIT meer op.
@71 Das wel lekker makkelijk he? Ik kom met een voorbeeld maar dat telt dan ineens niet..... Maar goed er zijn meer voorbeelden.
De bouw: per 01-08-18 + 2,35% en per 01-07-19 + 3%
Elektrotechnische detailhandel: tussen 01-04-18 en 01-08-19 cumulatief 3,85%
Hoger onderwijs: 01-08-18 + 2,5%, 01-01-19 + 2,4% en eenmalig €400
Ziekenhuizen: in zowel sept 2018 als feb 2019 een maandsalaris extra
Kraamzorg: tussen 01-04-18 en 01-05-19 cumulatief 5,88%
Verpleegzorg: 01-10-18 +4% en vanaf dit jaar een eindejaarsuitkering (13e maand)
Maar die tellen ook niet zeker?
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.