De uitbreiding van Lelystad Airport loopt flinke vertraging op. Dat komt doordat Luchtverkeersleiding Nederland niet op tijd de vliegroutes van en naar Lelystad Airport aan kan laten sluiten op de routes in het hogere luchtruim. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu maakte dit dinsdag bekend in een brief aan de Tweede Kamer. De eerste grote commerciële vliegtuigen zouden vanaf 1 april 2018 de luchthaven moeten aandoen maar dat wordt zeker een jaar later.Ingewikkelde kwestieEen nieuwe indeling van de vertrek- en naderingsroutes boven Overijssel en Gelderland in het hogere luchtruim blijkt een ingewikkelde kwestie. Hier komt het vliegverkeer van een naar Lelystad samen met vliegtuigen van en naar Schiphol.Dijksma probeert de vertraging nog wel te beperken, maar dat is afhankelijk van wat de Luchtverkeersleiding Nederland in december over de planning definitief laat weten. Van afstel is volgens de staatssecretaris geen sprake.[bekend in een brief]Woedendbekend in een brief is woedend over de vertraging. "Dat terwijl de regio en de Schiphol Group zich tot het uiterste inspannen om de gemaakte afspraken na te komen en Luchthaven Lelystad per 1 april 2018 klaar te hebben. Dat is nodig om de mainportfunctie van Schiphol te behouden", zegt Fackeldey.[bekend in een brief]Fackeldey geeft wel aan dat hij graag wil meedenken over een manier om toch in april 2018 te beginnen met vliegen. De gemeente zegt dat de werkzaamheden aan de uitbreiding van de luchthaven en aan de infrastructuur van het vliegveld gewoon doorgaan.Gedeputeerde Jaap Lodders laat weten geschrokken te zijn door de brief van Dijksma. Hij vindt de vertraging onacceptabel omdat er geïnvesteerd wordt door de provincie en de regio en alle procedures netjes zijn nageleefd.[bekend in een brief]SchipholDe Schiphol Group wil harde garanties van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en van de Luchtverkeersleiding Nederland dat Lelystad Airport uiterlijk in april 2019 open kan. De Schiphol Group eist dat er vanaf die datum tenminste 4000 vliegtuigbewegingen per jaar mogelijk zijn. Dit is noodzakelijk om als hoofdluchthaven van Nederland goed te blijven functioneren.Hoe zat het ook alweer?Lelystad Airport moet vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen. De nationale luchthaven gaat zich richten op intercontinentale vluchten en overstappers. Vanaf 2018 zou Lelystad 2000 vluchten gaan verwerken, oplopend naar 10.000 na vijf jaar. Uiteindelijk moe ...
meer dan 7 jaar geleden door Moetffmijneikwijt in Binnenland · 5 Reacties
Hou maar op het zal nooit wat worden daar in Lelystad met dat vliegveld, geen hond wil daar vertrekken het is weggegooid geld.
Ik ben ook woedend, waarom, geen idee.
@2
Blank?
Boos?
Man?
@3
Was grapje.
Ik hoop dat van uitstel afstel komt.
Je gaat toch geen druk vliegveld vlak naast een natuurgebied plannen? Stel dat het allemaal doorgaat worden dan binnenkort de ganzen in de Oostvaardersplassen ook allemaal vergast cq afgeschoten omdat ze "een gevaar" voor de vliegtuigen vormen?
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.