’Schiphol moet 60% groeien’ (telegraaf.nl)


Beschrijving niet beschikbaar ...

door verdwijderd21 in Politiek  ·  21 Reacties

  • 1
  • 427x gelezen
Reageer met een Emoji

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.

Wat betekent dit voor het milieu?

0
1 rlw

Klawer laat weer de typische tunnelvisie zien van het Goldman-Sachs denken. Alsof de wereldeconomie ongebreideld kan groeien. Niet dus. Als Nederland zo'n uitbreiding van de nationale luchthaven had gewild, had het in de jaren negentig moeten besluiten om een tweede luchthaven in een ingepolderd stuk Noordzee aan te leggen. Daar was toen sprake van. Op de bestaande locatie is zo'n uitbreiding niet mogelijk zonder het gebied in een straal van 40 kilometer zo'n beetje onleefbaar te maken. We moeten af van dit soort denken. We groeien onszelf de vernieling in.

0
2 Conclusius

** gebruiker verwijderd **

Men moet niet altijd mee willen groeien, en Schiphol infra is al te complex opgezet.

3 gebruiker-verwijderd

** gebruiker verwijderd **

@1
Afgaande op het verleden zal de luchtvaartsector stellen dat het stiller wordt (modernere vliegtuigen, zie de Polderbaan die 'Milieubaan' werd genoemd door de sector maar door de omgeving de 'Kolderbaan'), de uitstoot minder wordt (modernere vliegtuigen stoten inderdaad minder uit pp/km maar de vervanging van een vloot duurt 30 tot 40 jaar) en dat de veiligheid toeneemt (modernere vliegtuigen zouden veiliger zijn maar een statistisch causaal model van het externe en interne groepsrisico van SPL bestaat nog steeds niet...).

Let wel dat de ambtenaren met macht binnen de luchtvaartwereld (AAS/LVNL) zo'n 4 x meer verdienen dan de duurste ambtenaren in het parlement die ons kabinet vormen.

4 verdwijderd21

Hmmmm...mompelt iets met..klimaat ..

0
5 netcat

En weer de leugen van "lineaire groei".... dat is niet vol te houden, ook al niet vanwege het milieu en de beschikbare ruimte..

1
6 TedjeR

@3

Men moet dan als burger ook niet meer willen maar minder.
Want bijna alles wordt in- en uitgevoerd via Schiphol.

3
7 No newstoday

Gewoon Lelystad ontwikkelen
Luchthavens in het buitenland liggen ook een eind buiten de stad.

@2

Als je een ontwikkeling voorbij hebt laten gaan , moet je je best doen om het in te halen wil je niet een achterblijver worden .

3
8 No newstoday

@6

Wel om de mensen werk en eten te geven bij en voortgaande groei.
Aan het milieu is wat te doen en wordt al veel gedaan , de ruimte is er in de polders wel.

5
9 No newstoday

Van mij mogen zij doorgroeien mts er naar andere mogelijkheden word onderzocht om verticaal te stijgen of landen voor passagiers en vrachtvliegtuigen, dat zal een hoop ergernis schelen en ruimte.

0
10 eigenmening

** gebruiker verwijderd **

@7
U schrijft:
"Want bijna alles wordt in- en uitgevoerd via Schiphol. "

Dat valt wel mee.
Rotterdam slaat ongeveer 461,2 miljoen ton per jaar over. Dat is 274 x keer zoveel als dat
Schiphol transporteert, te weten ongeveer 1,68 miljoen ton per jaar.

En ja, ook de ernstig vervuilende scheepvaart dient zeker aan milieuregels te worden gehouden. Een focus op lokaal produceren zet voor onze economie wellicht meer zoden aan de milieu-dijk.

11 verdwijderd21

** gebruiker verwijderd **

@11
PS: @7
SPL is bedoeld als 'mainport' of 'HUB': het grootste gedeelte is transitverkeer, bij de KLM is dat zelfs 70%. Ondanks dat draait de operatie van SPL verlies maar gelukkig wordt dat gecompenseerd door de opbrengsten van de detailhandel en vooral met de opbrengsten van parkeergelden.
Luchtvaart is niet meer weg te denken maar het zou fijn zijn als de sector transparant en eerlijk zou worden.

12 verdwijderd21

Laten ze eerst maar eens zorgen dat de geëxternaliseerde kosten van de luchtvaart (en dan niet alleen van de CO2-uitstoot, maar ook van lokale geluids- en verkeersoverlast, fijnstof en andere vervuiling) bij de prijs van een vliegticket inbegrepen worden.
Want het is van de gekke dat je voor een treinkaartje naar bijvoorbeeld Italië het vijfvoudige kwijt bent als voor een vliegticket. Ook de wijd verbreide overheidssteun aan (kleinere)luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zou moeten stoppen. Zo pochte Ryanair enkele jaren gelden dat ze 500 miljoen winst hadden gemaakt. Wie echter de moeite nam om de jaarverslagen door te pluizen, zag dat ze in datzelfde jaar 860 miljoen aan subsidies hadden losgepeuterd van vooral lokale overheden... Puur zakelijk gezien is deze club dus zeer zwaar verliesgevend, en is het in werkelijkheid de belastingbetaler die ze letterlijk en figuurlijk in de lucht houdt...

0
13 RichardR

* Verwijderd door de redactie *

14 Robin

** gebruiker verwijderd **

@13
Ga zitten voordat u onderstaand artikel opent. Professor Van Ewijk beschrijft hoe de politiek met luchtvaartsubsidie om ging..:
Citaat:
"Het is onbegrijpelijk dat er geen rendementsberekening is gemaakt voor de puntjepuntje-miljard gulden die nu in 'Mainport Schiphol' wordt geïnvesteerd. Nederland mist overduidelijk een instantie die dit soort grote overheidsuitgaven vooraf doorrekent. “Dat zou veel beter zijn dan achteraf een parlementaire enquête te moeten instellen.”"
https://www.trouw.nl/home/-bij-schiphol-praat-men-niet-over-de-kosten-~abcf962c/

In mei 2009 bekeek het programma Zembla de situatie na opening van de Polderbaan die eufemistisch 'Milieubaan' werd genoemd:
Citaat:
"‘Schiphol is een schoolvoorbeeld van iets dat belangrijk is voor het land, maar waar buitengewoon amateuristisch mee wordt omgesprongen’, aldus professor G. Berkhout, emeritus hoogleraar aan de TU Delft."

en

"Nu zijn de bewoners opnieuw kwaad, omdat Cerfontaine openlijk toegeeft wat ze eigenlijk altijd al wisten: ze zijn bedonderd."
https://zembla.vara.nl/nieuws/vrijstaat-schiphol

Ondanks alle verzet en weerstand groeit de moloch gewoon door, ondanks de afnemende economische rol van de luchthaven:
"Schiphol en de Rotterdamse haven vormen niet langer de motor van de Nederlandse economie. Verdere uitbreiding van deze twee zogenoemde mainports levert weinig op. "
https://fd.nl/economie-politiek/1158458/schiphol-en-rotterdamse-haven-niet-langer-motor-van-economie

Derhalve is het milieu het slachtoffer. Buiten wat schijnmaatregelen als elektrische karretjes en wat zonnepanelen is meer vliegen meer uitstoot, herrie en glycol in de sloten. Bovendien past het geenszins in de doelstellingen van de afgelopen kabinetten zoals het terugdringen van CO2 uitstoot.

Maar ja, 't is luchtvaart. En daarvan is de lobby uitermate machtig.

15 verdwijderd21

@9 bouw daar dorpen en industrie bedrijven. Er passen veel huizen winkels en loodsen.

0
16 Whackhack

@9 als constante groei noodzakelijk is om een standaard van leven in stand te houden is er fundamenteel iets mis met het economisch model en de welvaartsverdeling.

1
17 TedjeR

En hoe zit dit met
1) Klimaat en milieu
2) Verbruik van schaarse fossiele brandstoffen
3) Het schaarse ruimte gebruik
4) De leefbaarheid rond Schiphol

Bovendien lopen we nu heel snel aan de grenzen van de groei aan en ik denk dat we er al eerder tegen aangeknald zijn en sindsdien (vanaf de jaren ' 80) haalt men allerlei trucs uit om de economie te laten groeien. Economische groei is een ziekelijke obsessie geworden en wat er met de komende generaties overblijft wordt wijzelijk over gezwegen. Ergo: Het lijkt wel of ze het zelf beseffen, omdat de politiek er nu alles aan doet om het gezin te ontkennen.

0
18 Nos Calan Gaeaf (s7p)

@1 . En wat betekent dit voor de veiligheid van de omwonenden?

1
19 Lucien80

@15
Ik weet er alles van. Vlak bij mij in de buurt ligt Twente Airport, een voormalige luchtmachtbasis. Allerlei politici met een knol van een bord voor hun kop hebben tussen 2004 (sluiting van de F16-basis) en 2014 zo'n 85 miljoen in de sloot gegooid om hier een prijsvechter-vakantieluchthaven van te maken. Want 'banen'.

Dit dus ondanks dat er op 60 kilometer afstand al exact zo'n luchthaven ligt (Münster-Osnabrück), die al bepaald niet best loopt (jaarlijks ca. 9 miljoen verlies) en ook slechts bescheiden werkgelegenheid biedt (iets van 400 FTE -- de dromers hier verwachtten dat Twente het zesvoudige aantal banen zou opleveren... yeah, right). En dat dus door dingen zoals een zeer beperkte lokale markt en prijsvechters die zich juist *laten* betalen om op dit soort regionale luchthavens te vliegen in plaats van iets op te leveren.
Tevens bleek dat de milieu-effecten zwaar waren onderschat (verplichte bomenkap in natuurgebieden, overlast van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat voor tienduizenden mensen) -- en ook het natuurtoerisme zou een flinke deuk oplopen, want de aan- en uitvliegroutes zouden pal over diverse populaire natuur- en recreatiegebieden lopen.
Maar zelfs na meerdere vernietigende rapporten van deskundigen wilde de politiek niet van opgeven weten. Er moest en zou gevlogen worden, want 'we hebben er nu al zoveel geld in gestoken, en anders is dat allemaal weg...' -- een typisch gevalletje domme gokkersmentaliteit.
Pas toen ook na tien jaar geld in de sloot smijten geen serieuze exploitant gevonden kon worden (beide 'kandidaten' wilden eerst 50 miljoen handje contantje alvorens wat dan ook toe te zeggen) is het plan in de ijskast gezet. Helaas is die landingsbaan nog steeds niet omgeploegd, dus elk jaar steekt de fata morgana van 'banen door luchtvaart wel weer de kop op. Nu dus weer de PVV die roept dat Twente de geplande overloopfunctie van Lelystad zou moeten overnemen nu blijkt dat Lelystad allerlei onverwachte nadelen heeft voor de omgeving: http://www.tubantia.nl/enschede/twente-airport-als-alternatief-voor-overvol-schiphol-nee-he~a978c2b2/
En dus moeten we die nadelen maar hierheen halen voor een handvol banen... hoe dom kun je zijn...

0
20 RichardR

** gebruiker verwijderd **

@20
Dank voor uw toevoeging.
Overigens is 'domheid' bij mij weggevallen als vermoede motivatie voor de genoemde absurditeiten die de luchtvaart voortbrengt, de immer terugkerende factor is ordinair geld. De Chipshol-affaire spreekt boekdelen (meineed van de rechters Kalbfleisch en Westenberg die daarmee wegkwamen...).
Die geldstroom is nauw verbonden met politiek (want ruimtelijke ordening) en projectontwikkelaars: de enige zinnige reden om de Polderbaan zo verg weg te leggen van de vertrekhal is gebiedsuitbreiding voor kantoorruimte, het past precies in deze absurde eis voor groei waarmee miljarden publiek geld gemoeid zijn.. Ergo @19 : dat milieu wint het nimmer van die geldstroom en wordt geofferd (plastisch voorbeeld: het vergassen middels CO2 en afschieten van tienduizenden trekganzen).

Luchtvaart maakt meer kapot dan ons lief is maar ja, dat geld hé...

21 verdwijderd21

Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten

Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.
Net binnen
Toon meer
Meest gelezen
Laatste reacties
JackKropotkin
GeenStijl: Hoera islam! Irak maakt homorelaties strafbaar

Lijkt wat op ‘queers for Palestine = chickens for KFC” ...

2 minuten geleden geplaatst door JackKropotkin

Zie Hier
Frans Timmermans: antisemitisme is de schuld van rechts

@4 Moet zijn: Valt op dat links altijd naar RECHTS wijst om de schuld te geven van antisemitisme!Maar ze zeggen niet dat het hun achterban...

14 minuten geleden geplaatst door Zie Hier

Zie Hier
Daags na neonazistische toespraak Wilders roept Dassen (Volt) VVD en NSC op: 'Doe. Het. Niet.' - Joop - BNNVARA

Over rascisten en terroristen gesproken!!De beroeps raddraaiers laten weer van zich horen!Alleen laten ze duidelijk zien dat de toespraa...

20 minuten geleden geplaatst door Zie Hier

JackKropotkin
Frans Timmermans: antisemitisme is de schuld van rechts

@3 Ik betwijfel of dat helemaal klopt. Ik zie eigenlijk steeds meer dat ‘islamitische’ mannen van een jaar of 25-30 de organisatie leiden, v...

21 minuten geleden geplaatst door JackKropotkin

Zie Hier
Nederland gaf tientallen machthebbers hoge onderscheidingen, ook uit omstreden landen

Nederland heeft een open grenzen beleid voor alle soorten criminelen!...

23 minuten geleden geplaatst door Zie Hier

Zie Hier
Demonstratie bij AvroTros-gebouw tegen deelname Israël aan songfestival

Lachen een netwerk van Hilversumse -inwoners!!Moet de kop niet gewoon zijn een steld extremistische rascisten wil bepalen wat er moet gebeur...

24 minuten geleden geplaatst door Zie Hier

Zie Hier
Schokkend! Timmermans dreigt door. Waar is de zelfreflectie bij GroenLinks/PvdA? #DDDF

Ach Timmermans is het grote voorbeeld van de club waarbij links lullen en rechts de zakken vullen helemaal tot topsport is verheven!En dat a...

26 minuten geleden geplaatst door Zie Hier

Zie Hier
Frans Timmermans: antisemitisme is de schuld van rechts

@2 Valt op dat links altijd naar links wijst om de schuld te geven van antisemitisme!Maar ze zeggen niet dat het hun achterban is die bij de...

28 minuten geleden geplaatst door Zie Hier

JackKropotkin
Demonstratie bij AvroTros-gebouw tegen deelname Israël aan songfestival

De antisemitische Hamasfans worden steeds gekker en extremer. Opletten. ...

29 minuten geleden geplaatst door JackKropotkin

Zie Hier
Boze Akwasi reageert op Anouk: ‘Nooit het N-woord gebruiken'

Dan is e vast de waarheid gezegd!...

31 minuten geleden geplaatst door Zie Hier

NK. App
Hd Porn Indian BhabhiPorn In MyanmarBangla Choti ComXx Video BihariEater PornBakhar Nabieva OnlyfansIndian Tailor SexMia Khalifa Is Coming For DinnerPronktubePune Budhwar Peth Sexy VideoHentaipn ComXxx.incestosPorne TukifPerfectgirks ComElsababy OnlyfansNataliemonroeIggy Azalea Leaked Only FansXxx Hindi MarathiBear CumshotsEscort HireJogos PornsOld Ladies NudeJodhi May NudeBrazzers New FullXxx Videos SuhagraatSouthern Hospitality PornYoung Japaness PornPussylivePorn Jav JapaneseAnnonceintimeManhunt NetAmouranth LesbianGirls With Big TitsGirls Pussy PicsDoggy InterracialPlayboy PictureThe Idol Sex SceneXxx In MouthHot Boobs Sucking ScenesAunty Sex In CarCojiendo Galilea MontijoCharmed PornNasty Mommy PornPawg CheatingLatest FuckCum On Eileenсекс чатListcrawler L.i.Q PatronaBeautiful Hijab GirlNew HotsexIndian Blowjob In CarSex Vedios TeluguStepdaughter Seduces DadBianca BiaggiJija Sali PornMallu MariyaSaudi Arab Sex VideoGelboorListcrawler AlligatorDaphnethickassBig Boops ImagesFree Porn DaughterHot Student PornMama's Big TitsJab ComixX Video StudentNuru Massage FullBro Sis SexxxPornografia Em QuadrinhosItstaraswrld Onlyfans LeakedSara Jay PornolarXvideo Chudachudi_18sexElizabeth PornCherry GigIndian Desi Bhabhi MmsVideo Bokep Indonesia ViralPerfect Teens NudesIndica Flowers OnlyfansSlixiaمانجا هنتاي.Cartoon X XxTwinks SmoothMya CurvzAve AddmasWww Sexy BfSasuma Sex VideoPornjapanAnimation XxxxYounger PornosAdult Xxx MoviesHot DicksuckingSexo Caseiro AmadorSelena Gomez Leaked PhotosEscort Girl Near MeCatgirl HentaiTrikelpatrolLupe FuenteBlondes PornRandi Khana Ka VideoAunty Ass SexEscorte PornHd Quality BfNude BabysitterItseunchae NudeDsicord PornXxx PortuguésBest Nude Sex ScenesJapanese Father XvideoJapanese Cum In MouthAnime Brother And Sister PornNaked Slave BoyPorn ComidFree Indian Hot VideosFarts PornKhalifa HdXxxpakistaniLode Ki PhotoNude Instagram GirlsOld Man Teen SexSex Nude MalluStep Daughter Seducing MomMs Visual PornVallery RayBedt Twitter PornBeurettes Film XHeidi Lee BucanegraSouth XvideoManipuri Sex XxxIndian Naked BoobsLocal XxLauda Ka PhotoBest Porn 2021Saree Me XxxSex Video Gujarati HdSsunbiki PornTs GangbangChinese Nude ModelXtreeme PornSiri DahlpornIzzy Wilde BbcTante SangekPornosvetaXvideos Female MasturbationBall LickingXnxx BangladishDesi College SexWww Free Porn SitesSasha Sky