@2769 En ik heb niks met extreem linkse tokkies. En nu?...
@2771 Toevallig heb ik ook inside information.Ik ga die hier niet openbaren, want dat voegt niets toe. Maar nogmaals, ik neem Olivia niet ...
Onze grote roerganger wordt opa. Mooi Jan....
Jee zeg weer zo'n slappe straf. Acht jaar geëist slechts 4 jaar gekregen 🤔...
@2770Eh, mevrouw.Je vergeet even dat Olivia in @2730 MIJ van dingen begint te betichten. En zeg niet dat je Olivia niet in bescherming n...
Komt ie wel erg goed mee weg nog vind ik, dit is pure moord....
Gefeliciteerd, Lilian. Ik wens je een goede zwangerschap toe....
@2767 Ja maar daar ga jij toch helemaal niet over wat iemand moet doen of niet doen. Dan daarbij iemand van paranoïde gedragingen betichten...
Gefeliciteerd Lilian....
@158 Hoi Jack, lees even iets van een Wikipagina over het verschil tussen communisme en socialisme. Heb je je hele verdere leven iets aan. 👍...
Het idee is al oud, en de snelheden kunnen nog veel hoger indien men de buis luchtledig kan maken.
Over een paar jaar gebouwd, dan gaat er iets mis/ ongeluk en wordt het spul niet meer gebruikt en weg geld. Er was een aantal jaren geleden ook zo'n snel vliegtuig, was het helemaal, na een aantal ongelukken ook buiten gebruik
@1 Als je niet innoveert dan zouden we nu nog steeds ons verplaatsen met paard en wagen. Niet alles lukt maar er komen altijd goede ideeën en plannen uit die een succes zijn in de toekomst.
Alweer een idee dat 30 jaar geleden door mijn hoofd ging.
Ik zag het zelfs al voor mijn geestesoog.
Ik bleef echter steken bij de ontelbare afslagen en invoegingen
die NL rijk is en dat dmv knietjes, elleboogjes en boggies e.d.
in te passen .....zonder dat je aan reissnelheid (1000 km/uur)
inboet.
En hoe stap/log je uit als je bijv. naar de poli eerste hulp wilt ?
(Gewoon uitstappen in dat geval ?)
@4 Het is meer voor lange afstanden alleen naar steden van 1 miljoen of meer.
In eerste instantie dan.
@5 precies het is om de randstad te verbinden met het platteland in een halfuur ben je dan van Groningen in de randstad.
Hopeloos plan.
Om een buis van honderden kilometers of langer vacuum (of zeer lage druk) te trekken en dat zo te houden is absurd veel tijd en energie nodig. Het duurt een dag om NASA's grote vacuumruimte luchtledig te maken en dat is slechts 1/50ste in volume van een hyperloop Groningen-Utrecht.
Maar dat is wellicht nog te overwinnen.
NASA's kleine vacuumruimte heeft wanden van 90 cm beton. De grote ruimte heeft wanden van 1,8 tot 2,4 meter dik. Met een paar centimeter staal kun je de veiligheid niet garanderen. Een beetje corrosie of andere beschadiging en het geheel faalt catastrofaal:
Hetzelfde geldt voor de capsules. Een klein constructiefoutje of een beetje materiaalmoeheid en je bent de pineut.
Staal (eigenlijk alle materialen) zet uit en krimpt onder invloed van temperatuur. Hoe langer de buis, hoe meer 'scharnieren' je nodig hebt om hiervoor te compenseren. Die scharnieren moeten luchtdicht zijn. Als het ergens faalt komt de lucht met de snelheid van het geluid de buis binnen, Als zo'n drukgolf een capsule raakt is iedereen dood. Om nog maar te zwijgen wat er op de stations gebeurt dan.
Als je capsule een storing krijgt zit je vast en ga je geen enkele kant op. Geen vluchtwegen in het luchtledige. En dan? De hele buis moet weer op druk gebracht worden voordat een redding plaats kan vinden. Dat moet heel geleidelijk gebeuren om catastrofale drukgolven te voorkomen. Hoeveel reservelucht moet je aan boord hebben om gered te worden? Heb je voedsel en water nodig om de tijd te overbruggen?
Alle andere capsules moeten dan een noodstop maken om verdere ongelukken te voorkomen. Als je 1000km/u gaat en je wilt afremmen doe je dat niet in een paar seconden. Je kan passagiers niet blootstellen aan 2g of meer. Van ~277m/s naar nul met 2g duurt zo'n 14 seconden over een afstand van net geen twee kilometer.
Als je iedereen gered hebt, duurt het vijftig dagen om het vacuum te herstellen voordat de hyperloop weer in gebruik kan worden genomen.
Niet alles uit de science fiction is een goed idee. Veel hype, weinig loop.
@1
Het probleem is de buis luchtledig te houden, dat is namelijk nogal duur.
Volgens mij was de uitvinder James Bond, en niet Musk
@7
Je bent wel erg somber.
Ik zie er wel wat in, maar dan is het wel in de volgende eeuw.
Ik ga mijn eventuele gelijk dus niet meer meemaken.
Het beste is het te combineren met een lineair motor een soort zweeftrein dus die moet kunnen draaien in de buis.
Het idee is al heel oud hoor.
Het werd op Venus toegepast door de Trienmannen zie hier voor Dan Dare.
Hopelijk werkt de link.
http://www.dandare.org.uk/JPEGs/Mekonta.jpg
@10 Laat de buis weg en je hebt al een heel goed werkend maglev systeem.
Ik zou het ook te gek vinden om ongelijk te krijgen want het blijft een idee dat tot de (of iig mijn) verbeelding spreekt. Ik ben alleen totaal niet overtuigd van de uitwerking tot nu toe. Er zitten risico's aan waar ruimtevaartbureau's ook al tientallen jaren mee worstelen zonder resultaat. Ik kan me goed voorstellen dat het voor de studenten een te gek project is om je tanden in te zetten, en dat juich ik toe, maar meer dan dat is het op het moment niet.
Ik ken het overigens van de gebroeders Robbert en Rudolf Das: http://www.rudolfdas.nl/wp-content/uploads/2012/11/Tunnelbuis.jpg
Prachtige boeken zijn dat.
@10 Ik geloof er ook niet in en ik deel de kritieken, die sceptici omtrent de hyperloop geven. Ten tweede zou ik me ook niet prettig voelen om in zo een buis opgesloten te zitten. Zeker de bovengrondse variant is reden voor serieuze vragen. - De juiste manier om zonder tijdsverlies en zo energie rendabel mogelijk van a naar b te komen is de nachttrein. Kan prima aan een goederentrein gekoppeld zitten (wel direct achter de loc.) Een idee dat ook ooit door een bedrijf geopperd is. Verder geloof ik ook niet dat technologie de milieu en resourceproblemen ooit gaat oplossen.
Verder is wat @11 zegt met een maglev veel meer te doen en die technologie is er al. En dan zou je nog zonnepanelen naast de baan kunnen zetten. Ik geloof niet dat dit de oplossing is, want wat is de EROI (Energie Return On Investment) van de bekende alternatieve energie bronnen.
Krijg het idee dat er bepaalde modellen doorgeduwd moeten worden zonder te kijken of alles haalbaar is en ik denk niet dat ecomodernisme het echt zal worden. Een betere goed zouden initiatieven als Transition Towns zijn.
Nicole Foss (zie link) gelieerd aan TT gelooft er niet in. En met haar zijn er meerdere die niet meer in het modernisme en ecomodernisme geloven.
@12 -- "Ik geloof niet dat dit de oplossing is, want wat is de EROI (Energie Return On Investment) van de bekende alternatieve energie bronnen."
Naast energie ook een schonere, minder warme wereld en dat is waar het om gaat op de lange termijn. Geld kost het toch wel in het begin. De vraag is waar we het liever aan betalen, de fossiele of de alternatieve energie. Dat is ook waar de politieke en economische schoen knelt uiteindelijk.
Transition Towns zijn een goed initiatief maar naar mijn mening moeten we onze eieren niet in een mandje stoppen.
Het is het hele verkooppraatje dat erom heen hangt waar ik me een beetje aan stoor. Goed, Elon Musk is een zakenman dus hij verkoopt een droom. Maar dit is gewoon een vergezocht concept met teveel risico's en faalpunten. Laat de luchtledige buis weg en je hebt feitelijk een soort van maglev. Dus waarom moeilijk doen? Er zijn betere alternatieven. Misschien probeert hij zo vers talent te vinden, ik weet het niet.
De Hoge Snelheids Treinen waren ook zo'n succes en zo lekker veilig, zeker, daar vlogen de passagiers met hoge snelheid de deuren uit die niet goed gesloten bleven onderweg. Hierbij heb je helemaal het "splat"-effect bij het minste of geringste dat er mis gaat. Mij niet gezien.
@3 : Met paard en wagen was er niet of nauwelijks "splat" bij een ongeluk. Met auto's al wat meer. Met treinen massaler en erger, met vliegtuigen helemaal geen kijk op overlevenden. En dan dit?
Innovatie wordt steeds duurder betaald in mensenlevens. Maar ja, mensen, daar hebben we er toch veel teveel van, vinden de bovenbazen, alleen al vanwege de automatisering. Nietwaar?
@12
Het aantal doden dat met paard en wagen (of ruiterij) viel is vermoedelijk hoger als in het moderne verkeer.
Wel is het een zaak hoe je het tegen elkaar weegt.
@16 : Dat is onlogisch, dat paard en wagen en ruiters bij elkaar per jaar per 1000 inwoners meer doden zou hebben gekend in NL. Zelfs hoewel de zorg nu veel geavanceerder is. Waar zouden ze dan aan dood moeten gaan? Ze konden eraf vallen en hun nek of rug breken, ze konden getrapt worden. Maar elk individu had zelf controle over hoeveel risico hij of zij liep, meestal.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.