@4Omdat het linkse figuren zijn die zich hier schuldig aan maken....
Wanneer komt de belasting op zuurstof?...
@8 Je ziet het ook niet. Want als je als Joodse man met een keppel op je hoofd in de openbare ruimte loopt, dan loop je de kans dat je in el...
Misschien is het een idee om, buiten de standaard lesmaterialen, scholieren boeken en andere werken van Holocaust-overlevenden te laten lezen. D...
Mooi.Kunnen de dranken zonder suiker omlaag bij de belasting,via bv de BTW....
@6,Zou dat zin hebben? Ze hebben nu al de overtuiging dat wat in de geschiedenislessen over de Holocaust verteld wordt, onzin is.Ik weet...
Hoogst irritant. Steeds vaker en ze worden steeds langer die reclames. ...
Hoe is het toch mogelijk dat zulke figuren uit het niets plotseling in de tweede kamer zitten.We hoeven niet raar op te kijken of hij splinter...
Tegenwoordig heb je vaak wel twee keer reclames aan het begin, een of twee aan het einde - en met een beetje pech nog minstens een halverwege je...
Je zou toch verwachten dat geschiedenisleraar Rutte wel eens les gehad heeft over het paard van Troje. Waarschijnlijk zat hij gedurende die ...
Deze actie van de SGP voelt toch vooral als landverraad!
Buitenlandse inmenging zoeken in de Nederlands politiek!
Vind dat deze man hier ernstig op aangesproken dient te worden, en misschien moet ie ook gewoon maar zijn functie neerleggen.....
En maar beweren dat alleen de islam een politieke tak heeft.... Opzouten met religie binnen de politiek.....
Bart van U. heeft Els Borst bijna ritueel vermoord vanwege de euthanasiewet....
@103 dit betrof een zeer verward mens die meer dan 10 jaar na de wet zijn actie uitvoerde... dat kun je nog nauwelijks als gerelateerd beschouwen, maar wel als gestoord gedrag hetgeen ook vastgesteld is.
En zo "ritueel" was de moord niet, eerder getuigend van overmatige woede. Groot verschil tussen die twee soorten moord.
Laten ze liever zelf steun geven dat elders in de wereld gezonde mensen worden vermoord
Wacht u voor het zuurdesem der farizeeen
@28 "En elders wordt moordenaars de doodstraf in het vooruitzicht gesteld, zowel in het OT als in het NT."
Ot, inderdaad. Maar NT? Bron graag!
@106 Impliciet in Paulus, Romeinen 13:4.
@106 : Jezus zelf stelt immers dat hij de oude wetten niet zal veranderen (geen jotta), dus dat deze met goedkeuring van toepassing blijven...
@108 Bij Paulus lijkt het meer om het beginsel van de rechtsorde te gaan, of die nu door iemand als Mozes of door een vreemde overheid wordt opgelegd. De hoofdzaak is dat hij het gebruik van het zwaard door die overheid bij de handhaving van die rechtsorde niet afkeurt.
Jezus veranderde natuurlijk wel het een en ander. Zo hief hij de spijswetten op, verbood hij echtscheiding en maakte hij de tempeldienst overbodig.
Fijn zo`n documentaire dan kan heel de wereld zien hoe vooruitstrevend wij zijn.
Misschien kunne we ook nog wat doen met een boot zoals met abortus.
Vele mensen wereld wijd zullen ons dankbaar zijn. Dit zet ook Pechtold op de kaart en Rutte.
Als je nu voor bent waar doe je moeilijk over.
veel oudjes zijn levensmoe nu kunnen ze zelf beslissen en wachten hoeft niet meer.
mensen met depressies en altzheimer zijn zichzelf hun kinderen en de maatschappij tot last.
Geld verkwistend ook nog. Hun huizen en geld kan veel beter besteed worden.
Gelukkig bepaalt de SGP niet wanneer ik euthanasie krijg maar doe ik dat zelf. Ik heb een auto-immuunziekte en als die ziekte ook in mijn hersens gaat zitten en ik daardoor last zou krijgen van gedragsveranderingen of dementie dan ga ik voor euthanasie en daar heeft de SGP of wie dan ook niks mee te maken of over te zeggen.
** gebruiker verwijderd **
Tegen euthanasie maar VOOR de doodstraf. Dat mag dan weer wel
Ik zou erg graag zien dat die centjes besteed worden aan de echte problemen die onder de aandacht gebracht dienen te worden. Dat sprookjesboek kan in de kliko heertjes.
Sgp gedwongen opleggedrag..bah antidemocraten en kindermisbruikers!
@107 Dat staat er helemaal niet, zelfs niet impliciet.
@108 Jezus stelt zijn eigen regels in, maar zegt alleen maar dat wie er behoefte aan heeft zich aan de oude wet te houden, dat vooral moet doen. Meer niet.
@116 'Wie zich tegen de overheid verzet, weerstaat de instelling Gods.' 'Indien gij kwaad doet, wees dan bevreesd, want zij draagt het zwaard niet tevergeefs, maar staat in de dienst van God, als toornende wreekster voor hem, die kwaad bedrijft.' De passage gaat over het plegen van misdaden en de acties die de overheid vervolgens tegen de misdadiger neemt. Paulus spreekt over de Romeinse overheid. Wat denk je dat de Romeinse overheid deed met moordenaars?
@118 Lekker he, hineinterpretieren? Er staat alleen maar dat je het goede moet doen in plaats van het kwade, want het kwade wordt gestraft. Er staat niets over moordenaars en niets over doodstraf.
@119 Tja, jij bent toch echt degene die 21e-eeuwse fijngevoeligheden in de tekst 'hineininterpretiert'. Wat begrijp je niet aan de woorden 'bevreesd', 'zwaard' en 'wreekster in dienst van God'? In Paulus' dagen waren de overheden nu eenmaal niet zo zachtzinnig. Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker eigenlijk ook niet.
@119 Lees nog eens wat er staat in Rom. 13:4:
'ean de to kakon poièis, phobou' - 'maar als je het slechte doet, vrees dan'
'ou gar eikè [hè exousia] tèn machairan phorei' - 'want niet voor niets draagt [de autoriteit] het zwaard'
'theou gar diakonos estin' - 'want [zij] is Gods dienaar'
'ekdikos eis orgèn' - 'een wreker/aanklager ten dienste van toorn'
'tooi to kakon prassonti' - 'voor degene die het kwade bedrijft'
Er staat dus letterlijk dat de overheid de misdadiger zijn daden vergeldt, met het zwaard in de hand, in dienst van God en van de ‘toorn’ (de wrekende gerechtigheid). De Romeinse overheid, op wie deze passage in de eerste plaats betrekking heeft (Paulus schrijft immers aan de christenen in Rome, die hun standpunt ten aanzien van de overheid wilden bepalen), past dus, volgens Paulus, haar straffen in principe met Gods goedkeuring toe (‘Gods dienaar’). De doodstraf voor zeer zware misdrijven was in die tijd standaard bij elke overheid die daartoe de macht had en zeker ook bij de Romeinse. Paulus zegt niet dat deze afkeurenswaardig is (ze werd ook in de Thora gehanteerd), noemt zelfs expliciet het wrekende zwaard (waarmee in zijn tijd misdadigers werden terechtgesteld), en daaruit kun je afleiden dat hij geen bezwaar heeft tegen het bestaan van de doodstraf, in elk geval wanneer deze wordt toegepast op mensen ‘die het kwade bedrijven’, als rechtvaardige straf van een overheid in dienst van God. ‘Pas dus op dat je de overheid niet boos maakt, wees haar gehoorzaam’, is de boodschap aan de christenen in Rome. 'Ze kan je doden, en ze doet dat als dienaar van God.'
Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker kan verwoorden.
Discussies worden automatisch na 96 uur gesloten
Het is niet meer mogelijk om nog te reageren bij deze discussie.