Start van hoofdcontent

Stad

nl

Waarom UEFA wel welkom is op Canal Parade en Russische wodka niet

28 juli 2019, 07.00 uur · Foto: Inter Visual Studio

De gemeente nodigt de UEFA uit op een boot tijdens de Canal Parade, tot vreugde van Pride Amsterdam. Maar de voetbalbond organiseert clubtoernooifinales en EK-wedstrijden in homo-onvriendelijke landen als Azerbeidzjan, Polen en Rusland, terwijl sommige bedrijven om soortgelijke redenen juist geweerd worden op de botenparade.

De directeur van de Pride zei een week geleden nog tegen AT5 dat kledingketen Primark en een Russisch wodkamerk niet welkom zijn. Primark omdat die kleding laat maken in Bangladesh, waar homoseksualieit strafbaar is en LHBTI'ers hun leven niet zeker zijn. Het wodkamerk simpelweg omdat het uit Rusland komt, waar 'homo-propaganda' verboden is en waar afgelopen weekend nog een LHBTI-activiste is vermoord.

Lees ook: EURO 2020 vaart mee in Canal Parade

Geen eenvoudig antwoord
'Om te beginnen: De wereld is niet zwart-wit.' Danny de Vries is woordvoerder van Pride Amsterdam en wil meteen duidelijk maken dat er geen eenvoudig antwoord te geven is op de vraag wat het verschil maakt tussen deze merken.

'Allereerst heeft de UEFA geen eigen boot en zijn ze uitgenodigd door de geméénte om op hun boot mee te varen', zegt De Vries. Toch is de Pride er trots op dat de voetbalbond aan boord is. 'De UEFA strijdt voor gelijke rechten met hun Equal Game-campagne. Daarnaast zien we het meevaren als een startschot voor projecten rondom homo-acceptatie die de UEFA later in het jaar zal doen in Amsterdam.'

Lees ook: Geen versterkte muziek meer langs route Canal Parade

Bedenkelijke reputaties
Toch lijkt de UEFA weinig rekening te houden met homo-acceptatie als de bond kiest waar zijn belangrijkste wedstrijden gespeeld worden. Zulke wedstrijden leveren lokale en nationale overheden veel prestige op. De laatste Europa League-finale was in Azerbeidzjan, de volgende in Polen. En was het hoogtepunt van de Champions League twee jaar terug nog in Oekraïne, volgend jaar is die in Turkije. Bovendien worden verschillende wedstrijden om het EK2020 in landen met bedenkelijke reputaties op het gebied van LHBT+-acceptatie gespeeld, waaronder Rusland.

Ter vergelijking: Kleding van Primark komt voor een deel uit Bangladesh, maar het merk heeft ook een regenboogcollectie en doneert geld aan de LHBT+-belangenorganisatie Stonewall. Daarnaast heeft het Russische wodkamerk Stolichnaya zich uitgesproken tegen de anti-homowet van het land, een LHBTI-ambassadeur voor Noord Amerika in dienst en vorig jaar nog een fles opgedragen aan homorechtenactivist Harvey Milk.

Lees ook: Pride Walk: 'Dit is echt ons feestje'

Eerste stap
'Wat Rusland betreft is het eenvoudig: Wij hebben een aantal jaar terug van onze Russische zusterorganisatie gehoord dat er geen Russische bedrijven zijn die zich daar inzetten voor homo-acceptatie', zegt Danny de Vries. 'Zolang wij geen ander bericht van die organisatie horen, zijn die bedrijven niet welkom.' Hij ziet wat Stolichnaya heeft ondernomen als een 'eerste stap.'

Datzelfde geldt voor Primark. 'Misschien kan het wel in de toekomst. Want ze doneren wel aan een stichting, maar die geeft het geld uit in westerse landen. Waarom gaat het niet naar Bangladesh waar ze hun kleding laten maken om de homogemeenschap dáár te steunen?' Overigens is Pride Amsterdam niet de enige met kritiek op Primark.

Lees ook: Pride-bezoekers met boot moeten voortaan vignet kopen voor Canal Parade

Zo bekijkt de organisatie het per geval. De Vries: 'Het Leger des Heils doet ook met de Pride mee. Maar daarmee is de kérk er nog niet. De Amsterdamse afdeling wil vooruitstrevend zijn en dat willen we steunen. We hebben vaak overleg met allerlei groepen, internationaal maar ook bijvoorbeeld met het COC, om te kijken welke instantie welkom is of niet. Daar gaan we heel zorgvuldig mee om.'