Canon zegt te werken aan EOS R1-camera met verbeterde autofocus

Canon heeft de EOS R1 aangekondigd, een fullframemirrorlesscamera die later dit jaar moet verschijnen. De camera moet onder meer beschikken over een verbeterde autofocus, waardoor die beter kan omgaan met verscheidene mensen in beeld.

De camera krijgt een nieuwe Digic Accelerator-processor naast de al bestaande Digic X-processor, die samen met deeplearning moet helpen bij autofocus en het volgen van bewegende objecten. Canon geeft het voorbeeld van een teamsportwedstrijd waarbij verschillende mensen heen en weer rennen. De EOS R1 moet dan een specifieke speler kunnen volgen, ook als er een andere speler tussen de gevolgde speler en de camera in komt.

De EOS R1 krijgt ook een Action Priority-functie, waarmee de camera snelle bewegingen kan herkennen. Als een voetballer bijvoorbeeld een bal wegtrapt, herkent de camera dankzij Action Priority dat die voetballer vermoedelijk het hoofdonderwerp is en focust dan op die voetballer, stelt Canon.

Canon zegt verder dat de combinatie van de beeldverwerkers en deeplearning tot verbeterde noisereductie moet leiden. Deze verbeterde noisereductie zit al in pc-software, maar komt nu ook in de camera zelf. Verder spreekt Canon over een nieuwe CMOS-sensor en is de EOS R1 volgens Canon het eerste EOS R-flagship met RF-mount. Canon test de camera nog en geeft nog niet aan hoeveel hij moet kosten. Het bedrijf zegt wel dat de camera is bedoeld voor professioneel gebruik, zoals voor sport, journalistiek en videoproductie.

Canon EOS R1
De Canon EOS R1 met RF24-70mm F2.8 L IS USM-lens

Door Hayte Hugo

Redacteur

15-05-2024 • 14:28

55 Linkedin Whatsapp

Submitter: Cassiespook

Reacties (55)

55
55
22
1
0
28
Wijzig sortering
Zolang ze niet met een grote, heldere optische / hybride zoeker komen, hoef ik m niet.
En waarom zouden ze moeten de tijd terugdraaien en terug gaan naar de zoeker van een DSLR? Een optische zoeker kan nooit zo helder zijn als een OLED scherm, uiteraard. Niet alleen kan de letterlijke helderheid van dat kleine hires scherm opgevoerd worden indien nodig, zodat je duidelijker kan werken in bijvoorbeeld fel zonlicht.... je kan ook letterlijk méér zien van je omgeving en je subject dan wat je zou kunnen zien in het donker met een spiegelreflex zoeker, omdat de digitale sensor gevoeliger is dan het menselijke oog.

Dit is echt de eerste keer dat ik deze eis lees bij de aankondiging van een mirrorless flagship.
Je vraagt je af waarom ze de tijd moeten terugdraaien richting de zoeker van de DSLR. Het antwoord is eenvoudig: omdat het een superieure technologie is. En om dezelfde reden gebruik ik voor mijn professionele werk ook nog altijd vaak mijn technische camera met vlakfilm en mijn 6x7 camera: film is een veruit superieur medium. Het is niet voor niks dat filmmakers als Christopher Nolan op film schieten. Hetzelfde geld voor de optische zoeker. Wat je ziet is wat je krijgt en met een zogenaamde flagshipcamera verwacht ik ook het beste op het gebied van zoekertechnologie. Een oled schermpje behoort niet tot de opties voor mijn werk.

Tot slot, je zegt dat het de eerste keer is dat je zoiets leest bij de aankondiging van een flagship. Dat komt omdat jij je in een heel andere bubbel bevind van (neem ik even aan) professionele fotografen dan ik. In mijn bubbel wil iedereen dolgraag de combinatie optische zoeker en hoogwaardige digitale camera.
"Superieur" is helemaal subjectief natuurlijk. Je negeert ook lekker de punten die ik aanhaalde als reactie op je "helderheid". Je hebt duidelijk nog niet met een kwalitatieve EVF gewerkt.

En wat is het probleem eigenlijk? Je wilt een DSLR, niet een mirrorless. Koop dan gewoon.... een DSLR? Probleem opgelost. Ondertussen gaan wij verder met de nieuwe techniek die echt wel op 99% van de vlakken beter is. En dit komt van iemand die werkt met midden formaat op film plus full frame digitaal en eerst zeer argwanend was bij de eerste generatie EVF's - die duidelijk nog beter konden, maar na de flagships van de huidige modellen gebruikt te hebben zijn er alleen maar voordelen aan een EVF tov een optische zoeker. Ik heb 15 jaar met een DSLR gewerkt. Het enige nadeel is het batterijgebruik. Je kan door je DSLR zoeker kijken zonder veel batterijsap te gebruiken bij een EVF is dat uiteraard wel het geval.

Dat Nolan op film schiet, is compleet irrelevant. Dat doet hij voor de textuur en tonaliteit van de film. Niet om de zoeker.

"Film is een superieur medium". Komaan zeg. Laat de clichés achterwege. Als film superieur was, waarom gebruikt bijna iedereen dan geen film? Omdat ze dom zijn? Misschien een beetje gas terugnemen met je super veralgemenende uitspraken.

Maar wat een vreemde opmerking. Je gaat toch ook niet aan Tesla of een ander EV merk zeggen; ik koop alleen een EV als er een dikke diesel in zit want ik wil een dikke diesel? Het is een EV, geen brandstofverbrander. Koop dan geen EV.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 15 mei 2024 21:47]

Ik fotografeer nu zelf al een tijdje met een R8, het instapmodel van de R-serie, en zelfs daar vind ik de autofocus als subliem. Indrukwekkend dat het nog steeds verder verbeterd kan worden!
Als je ziet hoe veel beter het is geworden voor eigenlijk alle mirrorless camera's zelfs degene waarvan gezegd wordt dat de AF niet goed is.

Als je geen goede foto kan nemen met welk model mirrorless camera dan ook dan ligt het aan de fotograaf.

Kan het makkelijker in andere duurdere nieuwere camera's. Vast. Maar elke mirrorless camera is gewoon subliem. Alleen beseffen we dat niet.

Sidenode: Er wordt altijd gezegd, kijk naar de lenzen die je kan kopen. Maar reviews online gaan daar nauwelijks op in. En kijken zo goed als altijd naar de camera ipv ook naar de lenzen te verwijzen.
Heeft er denk ik mee te maken dat lens reviews moeilijk te interpreteren zijn en vaak nogal saai. "Dit systeem heeft een 24-70 F2.8 en uh er is niks mis mee" is een beetje de standaard review. Tenzij je echt exotische wensen hebt voldoet tegenwoordig ieder camera ecosysteem. Je kan bijna geen slechte camera's meer kopen en eigenlijk ook geen slechte lenzen, rare wereld.
Hoezo moeilijk te interpreteren. Elke lens kan gewoon objectief beoordeeld worden. Kijk bijv. maar eens op Lenstip.com hoe ze dat aanpakken.
Dat werkt voor geen meter in de praktijk. Paar MTF charts etc is niet genoeg om een keuze te maken. Als dat wel het geval was kon ieder model beter dan de midrange wel van de markt gehaald worden.
Andersom zul je bedoelen?
Juist de review sites laten zien waarom je voor de top-of-the-range meer betaald en waarom die lenzen hun geld waard zijn.

Die sites doen juist ook veel meer dan MTF charts tonen, want dat doet de fabrikant zelf al.
Spreek voor jezelf. Ik hecht enorm veel waarde aan die reviews en heb al meerdere fantastische keuzes gemaakt gebaseerd op die en gelijksoortige reviews.
Vroeger ging alles over een beste en nog betere lens, het maakte niet uit of je een 'gewone' camera gebruikte. Tegenwoordig is het zodanig gespecialiseerd dat camera en lens van gelijke hoogte in sublimiteit kunnen zijn. Hoe dan ook, ik hecht ook veel waarde aan die reviews, maar mijn portemonnee laat dergelijke keuzes niet toe.
Dus is midrange (net boven de amateurs- en net onder de profimarkt) ok en dan maar iets meer met het fotoprogramma bijstellen. Wordt het toch een mooi plaatje. Ik vraag mij verder af voor wie al die schrikbarende dure camera's en lenzen bedoeld zijn, niet voor de amateur of beginnende profi markt.
Een andere optie is eventueel om de tweedehands markt te bekijken. Tweedehands kun je die toprange ook nog aanschaffen voor een iets schappelijkere prijs, en behoudt zijn waarde toch wel.
Ook het belang van het assortiment objectieven wordt zwaar overdreven. Slechts voor een heel klein deel van de fotografen kan dat van belang zijn. De overgrote meerderheid kan met een set van 28-70 en 70-200 99% van hun foto's maken. En als je in het groot kijkt: er zijn vrijwel geen wereldberoemde foto's die met een exotische lens zijn gemaakt.
Als ik kijk naar het verschil tussen een sigma F1.4 50mm lens en de sony tegenhanger die identieke specs heeft, op mijn alpha7r3 is het verschil best groot. Ik geef overigen de voorkeur aan de sony lens waar de meeste andere fotografen de sigma zouden prefereren.
G-master serie heeft idd fantastische rendering, veel mooier dan Sigma war mij betreft. Sigma is vooral betaalbaarder.
Landschapsfotografen en natuurfotografen hebben echt wel wat andere wensen. Voor interieurs en architectuur is een flinke groothoek ook onmisbaar. En wat ook meespeelt: het bruikbaar blijven van je lenzen. Ik heb een prachtige Apo-300 mm maar mijn nieuwe camera kan niet overweg met de chip er in, doodzonde.
Als je geen goede foto kan nemen met welk model mirrorless camera dan ook dan ligt het aan de fotograaf.
Even gecorrigeerd voor je ;)
Kan ik mee leven ;-).
Mooi om te horen. Hoe is jou ervaring met de batterij? Ik ben aan het overwegen om mijn 5D Mk3 te upgraden en gebruik hem vooral voor evenementen (carnaval). Veel donkere omgevingen dus betere autofocus is echt een +, zeker omdat lowlight focus op die nieuwe mirrorless een stuk beter is. Maar de R8 heeft weer een aparte batterij die kleiner is dan die van de R6. Twijfel tussen R8, R6 of R6 mk2 (ja R5 ook 2 seconden overwogen maar 3K voor 2ehands zit realistisch ver boven budget :D)
Zelfs de kleine batterijen van de R8 vallen heel erg mee. Ik heb wel eens een avond 1200 foto's gemaakt, en toen was de batterij bijna leeg. Als je vaak veel meer verwacht te fotograferen dat is de dikkere batterij van de 6k nog wel de overweging waard is. Je kan ook een battery grip voor de R8 kopen, waar er twee in passen, dan ben je ook van het gedoe af, Heb je wel weer extra dingie nodig.

Ik heb zelf drie batterijen, die ik meestal alle drie vol laad voor ik ergens ga, en ik heb er nog nooit meer dan twee nodig gehad, en kon het meestal ook wel met eentje af.

Ik vermoed dat het ook wel invloed heeft welke lenzen je gebruikt. Ik doe het meeste van de 24-70 F2.8, of de 50mm 1.2. Allebei niet al te zware lenzen. Als je met de 70-200 lens aan het werk gaat, zal je meer energie kwijt zijn aan focussen, en gaat de batterij er vast sneller doorheen, maar dat is speculatie.

Al met al zou ik de batterij alleen niet bepalend laten zijn voor je keuze.

De R6 MkII schijnt veel beter te zijn in filmen, omdat de R8 en de R6 nog wel eens overhit kunnen raken als je lang achter elkaar filmt. Dat doe ik nooit, waardoor de R8 voor mij toereikend is. Ook kan ik er maar 1 SD kaartje in stoppen. Zou balen zijn als die net stuk gaat, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Sowieso nooit bezuinigen op SD-kaartjes ;-)
thanks, ja ik gebruik ook maar 1 SD kaart. Toevallig tijd terug eentje gesneuveld, gelukkig had ik alle foto's er al af gehaald. Maar hij rapporteerde ineens veel grotere capaciteit in de camera zelf (4x meer foto's). Dus teken om hem te vervangen. Reden om de R6 naast de batterij te overwegen is ook nog de IBIS. Ook in donkere omstandigheden is het makkelijk om iets lagere sluitertijd te kunnen gebruiken. Ik wacht gewoon rustig af. Vanaf November wordt de camera weer volop gebruikt dus er is nog tijd
Ik zou niet al te veel waarde aan die IBIS hechten.

IBIS werkt alleen als je alles in je beeld dezelfde kant op beweegt, dus als je camera beweegt en alles in beeld volkomen stil staat. Doorgaans bewegen er in beeld echter ook allerlei dingen ten opzichte van elkaar en daar kan IBIS of wat voor stabilisatie dan ook helemaal niks aan doen.

Het enige was je er echt aan kan doen is meer licht vangen, of een sensor hebben die minder ruis genereert.
natuurlijk meer licht is altijd beter. Maar op events kan dit niet altijd. Flits kan dan een oplossing zijn, maar ook dat is maar beperkt inzetbaar of leid tot lelijke foto's. De nieuwe sensor bied 1-2 stops betere iso performance. Daarbovenop is het handig om IBIS te hebben met mijn 24-70 2.8 zodat foto's op 1/70 minder last hebben van bewegingsonscherpte door de cameraman ;)
Maar beweging, zoals het dansen van de dansmarietjes, daar zit er niet veel anders op dan ISO omhoog en sluitertijd op minimaal 1/200. En dat laatste is al de boel pushen. Liefst ga je nog sneller maar daar is zeker niet genoeg licht voor beschikbaar. Ach ik doe het ook maar voor de hobby :D
Ik fotografeer zelf ook vaak dansers, dus ik ken het probleem helemaal.
Vooral als er dan spots aan het plafond hangen en de dansers soms door lichte en dan weer door donkere plekken bewegen. Dan is op manual schieten echt drama.

Die R8 was wel een wereld van verschil in vergelijk met mijn Pentax K3-II.
ik raad je een R6 MKII aan, de Lp-E6NH accu's gaan echt 2x zo lang mee als een LP-E17 accu. Voor de R8 zou anders deze grip wel een goed alternatief zijn:
https://www.jupioshop.com...for-canon-eos-rp-/-eos-r8
Voor gebruik laad ik mijn R8 op via USB-C PD, dat is vrijwel altijd genoeg voor een hele ochtend foto's maken. Ik heb ook altijd 2 extra LP-E17 batterijen mee voor de zekerheid, die heb ik pas één keer nodig gehad.

Afhankelijk van het formaat van je handen, kijk ook even naar de EG-E1 mini grip, ik vind die onmisbaar voor grotere lenzen zoals de RF100-500L.
Van de RP naar de 6mk2 is voor mij echt een wereld van verschil. Ben heel blij dat ik daar naar kon overstappen. Ik weet even niet meer hoe de RP zich verhoudt tot de R8.
De RP is 4 jaar en 2 DIGIC chip generaties ouder. En zelfs daarin werkt de autofocus al keurig ;)
Ik ben benieuwd, maar enigszins skeptisch v.w.b. de autofocus. Er zijn al een hoop voorganger die ai/deeplearning in hun AF hebben verwerkt en de verbeteringen lijken tegen een limiet aan te lopen.
Ja, camera's zijn veel beter geworden in het vinden en tracken van allerhande mensen/dieren/objecten, maar de stappen erna zijn steeds marginaler geworden. Vogels achter takjes blijft lastig, mensen die achter elkaar langs bewegen ook, evenals draaiende mensen.
Misschien heeft Canon echt een doorbraak in hun software, maar ik wil t first-hand* meemaken voordat ik t echt geloof.

*Op techdemo's van de fabrikant werkt t uiteraard altijd subliem.
Eerlijk gezegd vind ik het niet echt kunst om mbv geavanceerde autofocus goede foto's te maken. Een goede fotograaf gebruikt het maar is er niet van afhankelijk. Als die vogel achter een takje zit corrigeer je handmatig de focussing. Dat is het werk van een fotograaf. Als de camera alles doet is er niet veel uitdaging meer. Dan kan je beter een boek kopen met mooie vogelfoto's.....
Hoezo ik kan me wel vinden in deze opmerking.

Als je een vakman bent (lees vakman geen hobbiist) dan weet je hoe je met tegenslag moet omgaan om er het beste van te maken.

Is het erg handig als alles goed gaat tuurlijk. Maar je kunnen aanpassen en alles perfect kennen is natuurlijk alleen weggelegd voor de vakman.
Ik vind dat fotografie gaat om hoe je een dynamische scene met geur, temperatuur en omgeving vastlegt in een enkel frame.
Dat gaat over kadrering, lichtval, juiste plek-juiste plaats, geduld en gevoel voor drama/emotie.
Dan wil je niet dat je door techniek wordt beperkt daarin.
De praktijk is natuurlijk weerbarstiger en er spelen allemaal andere elementen mee (waaronder je camera).
Maar zeggen dat de taak van een fotograaf is om zn camera te bedienen vind ik wat kort door de bocht.
En voor je vakantiekiekjes, bewijsmateriaal en brandhout gelden natuurlijk andere zaken, maar daarvoor zijn telefoons inmiddels ook uitermate geschikt (hell, beter zelfs).
Menig ‘hobbyist’ zit dieper in de kennis dan de ‘vakman’. Die laatste is net zo lastig te kiezen als een goede timmerman. Er zit veel kaf tussen het koren
Ik vind dit een beetje gatekeepen eigenlijk. Stel jij bent een vogelfotograaf; je hebt je helemaal verdiept in die ene vogel, de trekroutes, broedgebieden, het soort voedsel, alles. Op de perfecte dag van het jaar sta je om 4 uur 's ochtends op om de juiste plek op te zoeken en je maakt je voor zonsopkomst klaar in je hide of camo in het riet / op de berg / waar dan ook,

En dankzij al je voorwerk en met een beetje geluk zit daar dan die vogel in het perfecte licht prachtig klaar om vast te leggen, en dan vind jij dat je met je hele voorwerk en gear die ene feature (autofocus) niet zou moeten gebruiken, met het risico de focus te missen, omdat het op manual "moet"? Wat een onzin.

Je camera is een tool die jou helpt op het juiste moment de best mogelijke foto te maken - juist ook in moeilijke situaties - en als je weigert die ten volste te gebruiken heb je daar alleen jezelf mee.
Huh, ik heb een relatief simpele R7 en die pakt toch echt gewoon het oog van het vogeltje in 99% van de gevallen?
Het is ook maar net wat je 'lastig' vindt. Als een vogel achter een takje verdwijnt of je iemands gezicht niet ziet weet je zelf ook niet waar je handmatig op scherp zou moeten stellen.
Daarnaast was de "face recognition' autofocus ook al prima bruikbaar op de originele EOS R, dus kan me voorstellen dat het op nieuwe modellen hooguit incrementeel verbeterd is.
Ik dacht dat sommige R modellen last hebben van shutterlag, maar dat bijv. een R10 dat niet heeft. De prijs van een R1 zal alleen nog een stuk hoger liggen. Er is ook nog een 'budget' R100, maar goed, ik weet ook niet precies hoe de diverse R modellen t.o.v. elkaar verhouden. De ene is wel veel later gereleased dan de andere en ondanks de overeenkomsten in namen, zitten er qua techniek wel forse verschillen.

Zie ook bijv: https://www.dpreview.com/forums/thread/4736054 en https://www.dpreview.com/...n-eos-r10-in-depth-review, waar ook de R6 genoemd wordt.
Er is een hele range van EOS R-camera's, bedoeld voor beginners / amateurs t/m professionele modellen. Hier vind je een overzicht van huidige modellen: https://www.usa.canon.com/shop/cameras/mirrorless-cameras

De R1 wordt het nieuwe topmodel, bedoeld voor professionele fotografen. De prijs zal waarschijnlijk in de buurt van € 6000 - € 7000 zijn.

Bij Canon is het al heel lang zo: hoe minder cijfertjes in de modelnaam, hoe higher-end de camera is. Dus Rx = professionele modellen, Rxx = semi-professioneel, Rxxx = amateur / enthousiastelingen, Rxxxx = instapmodellen.

[Reactie gewijzigd door jj71 op 15 mei 2024 17:08]

Dat is me wel bekend. Maar dat bijv de ene versie met 2-digits ook behoorlijk kan verschillen qua techniek , bijv. R10, R50 is al lastiger. En het verschil in prijs tussen R10 en R8 al zo klein is, dat het onderscheid professioneel en semi-professioneel ook niet altijd helemaal op gaat.

Het ging me in dit geval over het rolling shutter probleem, dat meer gerelateerd is aan de 'generatie' dan aan de 'klasse'.

[Reactie gewijzigd door kdekker op 15 mei 2024 17:34]

Mooi dat déze ontwikkeling nog doorgaat, jammer dat de ontwikkeling van Canon Powershot prosumer camera’s voorbij lijkt. Ik koester mijn Powershot G1 X
Dat waren wel mooie cameraatjes inderdaad.

Was van de S1 naar S5 gegaan na een garantie dingetje “back in the day”.

Nu al een hele tijd 50/70D en enorm tevreden.
Dat soort camera's zijn op een paar niches na, overbodig geworden door de smartphone.
Voor jou wellicht, voor velen niet.
De kwaliteit van menig telefoon is zeer goed, maar kan niet tippen aan de hier genoemde camera's. Deze generatie mirrorless camera's en wat er al aangekondigd is werkelijk prachtig.

Uiteindelijk gaat het om de camera die je bij je hebt en de fotograaf ;)
> Voor jou wellicht, voor velen niet.

Voor velen blijkbaar dus wel. Omdat er nauwelijks nog vraag is, trekken fabrikanten de stekker uit dit soort producten.
Dus een fabrikant die de stekker eruit trekt, werkt aan een nieuwe R1.

Je redenatie is logisch.... |:( :O
Wat je claimt is niet bepaald logisch... Een powershot camera is natuurlijk qua marktsegment niet te vergelijken met een EOS R1.
fullframemirrorlesscamera
Nieuw scrabble woord?
Nee gewoon een samenstelling.
Vuistregel: In het Nederlands gebruik je geen spaties als het om één ding gaat.

Langetermijnplanning (een planning voor op de lange termijn)
Lange termijnplanning (een termijnplanning die lang is)

Boerenklompen (klompen voor boeren)
Boeren klompen (klompen gemaakt van boeren)
Houten schoenen (schoenen gemaakt van hout)
Maar dan weer wel houtenschoenenwinkel. (anders is de winkel of van hout, of gemaakt van houten schoenen ;) )

In een notendop (zonder spatie). Bij twijfel. Geen spatie. Dan zit je meestal goed.
https://www.spatiegebruik.nl/regels.html
Ik heb nu een R6 met de sublieme 28-70 F2 maar merk dat ik als upgrade pad eigenlijk naar een medium format camera zou willen.

Lijkt er alleen op dat Canon nu ook weer met de R1 die richting juist niet opgaat.
Dat is nog nooit een upgrade pad geweest bij Canon. Een beetje vreemd dat je zoiets verwacht?

Als je naar medium format wil, dan zou ik denken dat je al weet dat je dan naar merken als Hasselblad en Fuifilm moet kijken.
Dat is een niche markt waar Canon (en Nikon etc) geen interesse in hebben.
Dat is nog nooit een upgrade pad geweest bij Canon. Een beetje vreemd dat je zoiets verwacht?

Als je naar medium format wil, dan zou ik denken dat je al weet dat je dan naar merken als Hasselblad en Fuifilm moet kijken.
Dat is een niche markt waar Canon (en Nikon etc) geen interesse in hebben.
Ja is dat echt vreemd dat iemand zoiets verwacht, ik denk persoonlijk van niet. Hoe had ik dat kunnen weten? Heb je tips voor tweakers achtige sites over fotografie waar zulke zaken/geruchten/etc besproken worden?

Het laatste wat je aanhaalt vind ik dus jammer. Dat was een beetje mijn punt :)

Ik heb altijd Canon gebruikt, is er vroeger met de paplepel in geslagen en kan lezen en schrijven met die dingen. Daarom stap ik niet graag over maar zou ik wel met de voordelen van medium format willen spelen.
Op het moment dat je weet dat er zoiets als medium format bestaat, dan ga je daar toch eens wat informatie over opzoeken?

Dan kom je binnen 30 tellen te weten dat er maar een handjevol merken daar cameras voor hebben.
En binnen 10 minuten kom je te weten dat merken als Canon en Nikon er nooit interesse in gehad hebben.
Maar misschien is dat iets dat vanzelfsprekend is voor mij, maar niet voor anderen.

Maar omdat het maar zo'n niche markt is, zijn die dingen ondanks de hoge prijs zeer karig uitgevoerd. Zeker op het gebied van autofocus etc.
Dus het moet echt passen in het soort dingen wat je wilt gaan doen.

Je kan eens op googelen op Zack Arias en medium format.
Als fotograaf heeft hij wel interessante meningen over medium format.

Op zich geeft een grotere sensor je natuurlijk altijd meer mogelijkheden. Maar tegelijkertijd heeft het vele nadelen, zoals prijs, gewicht, minder beschikbare lenzen, gigantische file groottes.
35mm heeft daar altijd een sweet spot gehad die voor de meeste mensen het beste compromis was/is.

Maar voor landschapsfotografie is een 2x crop factor een mooie sweetspot.
Voor modefotografie zie je dat medium format regelmatig gebruikt word, want de nadelen zijn daar veel minder een probleem.

Als ik jou was zou ik een keer een medium format camera huren. Dat is heel betaalbaar.
Ik flirt ook elke keer weer met de gedachte om eens met de GFX serie op pad te gaan (ik gebruik nu de R3 met o.a. de 10-20/4.0, 15-35/2.8 en 28-70/2.0) maar de veelzijdigheid van Canon, samen met de enorme sprongen die ze elke keer maken op het gebied van dynamisch bereik, autofocus en rendering, houdt me toch elke keer weer bij het merk.

Ook is deze generatie R-lenzen weer zo ontzettend veel beter dan de vorige generatie EF-lenzen, dat ik een beetje bang ben dat het gras bij de GFX-buren in dit geval enkel groener lijkt, maar niet per definitie is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee