Volgens Voppen neemt ProRail de aanbevelingen uit het rapport over. Hij kon niet zeggen wat dat concreet betekent. Daarvoor moet de topman eerst het rapport volledig lezen.
Een van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is om de werkplek op het spoor fysiek af te schermen. Daardoor kunnen sporen waar nog wel treinen over rijden niet meer zomaar overgestoken worden.
Tijdens het ongeluk in Voorschoten was dat nog niet het geval. Een kraan passeerde op 4 april vorig jaar in de vroege ochtend een spoor en werd aangereden door een goederentrein. Brokstukken kwamen op het spoor ernaast, waardoor een passagierstrein ontspoorde.
De kraanmachinist kwam om het leven. Tientallen inzittenden van de treinen raakten gewond.
Werken in de nacht blijft volgens ProRail nodig
Mensen die aan het spoor werken, moeten zelf kunnen zien welke sporen in gebruik zijn, vindt de OVV. Ook zou belangrijke mondelinge communicatie vastgelegd moeten worden.
Daarnaast moeten instanties en bedrijven leren van (bijna-)ongelukken. Nu gebeurt dat nog te weinig, vindt de raad. ProRail zegt ook die aanbevelingen over te nemen.
Verder is de OVV kritisch op het werken in de nacht, maar dat blijft nodig, zegt ProRail. De spoorbeheerder verplaatst al veel werk naar overdag vanwege een gebrek aan elektromonteurs. Maar nachtwerk blijft volgens ProRail noodzakelijk, omdat er de komende jaren "meer dan ooit" aan het spoor wordt gewerkt.
Voppen verwacht geen kleine aanpassingen in de veiligheidsvoorschriften voor werken aan het spoor, maar "een grote stap". Volgens de ProRail-directeur volgt zo'n flinke verbetering altijd na een groot incident, zoals in Voorschoten.