Op 4 april 2023 rond 3.30 uur zijn de werkzaamheden aan het spoor vlak bij station Voorschoten bijna afgerond. Van de vier sporen die er liggen, rijden over twee geen treinen. Een kraan die bij de werkzaamheden niet meer nodig is, rijdt alvast naar de plek waar straks de andere twee sporen kunnen worden overgestoken.
Voordat het zover is, moet de treindienstleider ervoor zorgen dat er geen treinen over de sporen rijden. Maar om onduidelijke redenen kiest de machinist van de kraan ervoor de sporen alvast over te steken.
Een goederentrein ramt de kraan en brokstukken komen op het spoor ernaast. Een passagierstrein knalt erop, ontspoort en belandt deels in het weiland naast het spoor. De kraanmachinist overlijdt en er raken meerdere mensen gewond.
Waarom stak kraanmachinist spoor over?
Na ruim een jaar zijn veel vragen over het ongeluk al beantwoord. Maar misschien wel de belangrijkste vraag nog niet: waarom koos de kraanmachinist ervoor al het spoor over te steken terwijl dat nog niet veilig was? Het is niet zeker of de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) die vraag woensdag wel kan beantwoorden.
Voor het werken aan het spoor gelden strenge regels. Begin april maakte het Openbaar Ministerie (OM) bekend dat die veiligheidsregels zijn nageleefd. Met de kraanmachinist was afgesproken op elkaar te wachten voor de twee sporen waar wel treinen reden over te steken.
De kraan had geen technische mankementen. Ook lijkt het er niet op dat de machinist onwel was geworden of de kraan met opzet op het spoor had gezet. Het OM gaat dan ook uit van een ongeluk en vervolgt niemand.
Wachten op aanbevelingen OVV
Naar aanleiding van het ongeluk zijn nauwelijks extra veiligheidsmaatregelen genomen. Veel bouwbedrijven die aan het spoor werken lieten eerder al aan NU.nl weten dat er al veel veiligheidsvoorschriften zijn. Daarnaast wordt ook gewacht op de conclusies van de onderzoeksraad.
De OVV kijkt altijd verder dan alleen een ongeluk zelf. De verwachting is dat dat ook is gebeurd tijdens het onderzoek naar het treinongeval in Voorschoten.
Het spoornet in Nederland is ontzettend druk en de komende jaren moet daar veel aan worden gewerkt, maakte ProRail eerder bekend. De vraag is of de veiligheidsvoorschriften voor werken aan het spoor nog strenger moeten.
De OVV zal daar naar verwachting een oordeel over hebben. In het tweehonderd pagina's dikke rapport staan vermoedelijk de nodige aanbevelingen over veiligheid tijdens werken aan het spoor.