Simyo kondigt dataplafond voor 50 eurocent aan

Simyo introduceert een dataplafond waarmee klanten automatisch van internet afgesloten worden als ze hun internetbundel hebben opgebruikt. Deze optie kost bij Simyo 50 eurocent per maand extra.

De optie moet het volgens de provider voor klanten mogelijk maken om 'zorgeloos' te internetten. Het bedrijf berekent namelijk net als andere providers extra kosten voor dataverbruik buiten een internetbundel. In het geval van Simyo kost dat 15 eurocent per MB. Na activatie is het dataplatfond vanaf de eerste dag van de eerstvolgende maand actief. Het dataplafond is alleen van toepassing in EU-landen, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Oekraïne en andere 'zone 1'-landen, aldus Simyo. Veel providers bieden al langer een dergelijke optie aan.

Simyo

Door Yannick Spinner

Redacteur

14-05-2024 • 15:25

163 Linkedin Whatsapp

Submitter: RobbyTown

Reacties (163)

163
163
62
5
0
83
Wijzig sortering
Bij hollandsnieuwe is dit standaard en dit lijkt mij een betere manier.
Dit zou gewoon verplicht moeten zijn in mijn ogen. Je klanten moet je toch beschermen tegen te hogen tarieven.

Ook bellen buiten de EU zou hetzelfde moeten zijn. Vorig jaar te dicht bij de grens geweest(bosnie) en hierdoor 10 euro extra moeten betalen omdat je roaming aan moet zetten.
Eigen verantwoordelijkheid?
Waarom moeten we toch steeds met meer en meer regeltjes en mogelijkheden komen om 'mensen te beschermen tegen zichzelf'?
Volgens mij worden mensen alleen maar dommer als je ze niet meer zelf laat nadenken.
Het blijft mij verbazen dit. Denk gewoon zelf eens na. Zo heeft je telefoon standaard al opties om limieten in te stellen. En anders kan dat ook nog in de app van de provider.
Lekkere dooddoener. We weten allemaal dat bedrijven er op uit zijn de grenzen op te zoeken ten behoeve van winstmaximalisatie en hierin geen enkele morele grens hebben, mooie ESG sprookjes ten spijt.

Als je denkt dat dit het tegen zichzelf beschermen van mensen is, sta je naar mijn mening echt te naïef in het leven.

Als een bank 50€ per jaar zou vragen voor de optie om het rood kunnen staan uit te schakelen zou het land te klein zijn want het is ordinair graaien.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 14 mei 2024 17:10]

Tarieven Rabobank vorig jaar ruim 31% omhoog, dit jaar nog eens 8,5%. Dat is al ordinair graaien, laat staan uw voorstel.
Maar dat doen ze dan wel om de dienstverlening te verbeteren. Als je dan meldt dat die al 10 jaar achteruit gaat dan is het ... .
Maar dat doen ze dan wel om de dienstverlening te verbeteren.
Nee, de tariefverhogingen dienen om mooie sier te maken met sportsponsoring. De Rabobank gaf vorig jaar 21 miljoen euro uit aan sponsoring van professionele sport en daarnaast nog 15 miljoen euro aan amateurverenigingen. Die bedragen hadden ze ook kunnen gebruiken om de tarieven niet of in ieder geval minder te laten stijgen voor het klanten!

Deze vorm van koppelverkoop zou wat mij betreft verboden moeten worden. Je kunt bij geen enkele bank of verzekeraar meer terecht die niet aan (sport)sponsoring doen over de ruggen van klanten die daar niet om gevraagd hebben.
Dat is geen koppelverkoop, dat is sponsoring/marketing.

Zo kun je ook wel zeggen dat de medewerkers geen loonsverhoging moeten krijgen, de verwarming niet meer aan mag op kantoor, de koffie niet meer gratis is, mensen die weinig doen ontslaan.

En anders wordt je lid van de Rabobank, het is een coöperatie dus je hebt inspraak. Je kunt klagen of actief deelnemen.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 15 mei 2024 07:03]

Het sarcasme ging langs jullie heen denk ik.
Rofl. Maar eigenlijk is het dieptriest hoeveel gelijk jij hebt...
Wat een onzin dat is hetzelfde als een paar jaar terug toen de automatisering kwam ja het wordt makkelijker nee niet ze dirigeren alles naar jouw en zijn achter een muur gaan zitten en jij moet meer betalen en het is totaal geen verbetering geweest eerder een verslechtering Zeker voor de oudere generatie.
En nu moet je meer betalen om de dienstverlening te verbeteren.
Wat je ook verdient in Nederland je wordt gewoonweg van de andere kant weer leeg gezogen.
Is het niet de staat dan wel de bank of de energie leverancier.
Het enigste wat er de.laatste jaren is gebeurd is dat de grote bedrijven groter en rijker zijn geworden en de kleinere worden opgekocht en opgesplitst om nog meer winst te maken.
De werkende mens wordt er zeker niet beter van welkom in Nederland. Dat laatste is speciaal voor de asielzoekers allemaal mooie verhalen o wat is het hier goed totdat ze een tientallen jaren hier zijn en de 2e generatie kinderen willen die ze maar.moeizaam kunnen krijgen omdat het financieel allemaal onzeker is, en ja daar zijn onderzoeken over geweest die dat aantonen.

[Reactie gewijzigd door jwv1 op 14 mei 2024 19:05]

Je gaat toch niet weg, want nummerbehoud bestaat niet.

Overstapservice is er wel, maar nog steeds lastig.
Wat mij opvalt is dat het als irrelevant wordt gemod. Dit terwijl het zeer relevant is.
Denk gewoon zelf eens na.
Als ik nadenk, kom ik tot de conclusie dat mensen fouten maken. Dat kan zijn door intellectueel onvermogen, maar ook andere redenen. Had ik niet beter kunnen nadenken voordat ik tegen iemands kind aanfietste? Waarschijnlijk niet als ik instinctief schrok door een klapband verderop.
Of ... je ontwerpt zaken op zo'n manier, dat fouten niet gemaakt kúnnen worden.
Als ik nadenk, kom ik tot de conclusie dat dit al tientallen jaren wordt toegepast in de luchtvaartindustrie en in het verkeer en dat dit een hoop doden en gewonden heeft gescheeld.

Jammer dat Simyo er een prijs aan hangt, maar ik zie dat als gevolg van collectieve incompetentie: we zijn als maatschappij niet in staat dit soort zaken 'in de kiem te smoren'. Dit soort oplossingen kosten verwaarloosbaar weinig voor een provider, maar kan een hoop onkosten schelen op individueel vlak, dus je wil dit gewoon hebben voor iedereen. Dat een provider hier weer een slaatje uit moet slaan is gewoon verwerpelijk. Maar verwerpelijk gedrag wordt steeds meer de norm in de digitale wereld.
Als er sprake zou zijn van eerlijke tarieven zou je een punt hebben. Maar de meeste providers rekenen schandalige woekertarieven voor buitenbundel MBytes.

B.v. de oplichters van 50plusmobiel, gezien de naam mag je daar best wel veel ouderen verwachten. Ze rekenen echter maar liefst €0,10 per MByte buiten je bundel. Even een paar foto's of een video van je kleinkind appen en je hebt een paar euro verstuurd. Geen enkele waarschuwing van 50plusmobiel; pas als je 50 euro in een maand verstookt hebt, treedt de EU-verplichte cap in werking.
Als er sprake zou zijn van eerlijke tarieven zou je een punt hebben. Maar de meeste providers rekenen schandalige woekertarieven voor buitenbundel MBytes.

B.v. de oplichters van 50plusmobiel, gezien de naam mag je daar best wel veel ouderen verwachten. Ze rekenen echter maar liefst €0,10 per MByte buiten je bundel. Even een paar foto's of een video van je kleinkind appen en je hebt een paar euro verstuurd. Geen enkele waarschuwing van 50plusmobiel; pas als je 50 euro in een maand verstookt hebt, treedt de EU-verplichte cap in werking.
Om dit in perspectief te plaatsen: Simyo rekent maarliefst 15 cent per MB buiten de bundel, dus is nog duurder daarmee. En zelfs als een klant nu het dataplafond aanzet, dan wordt dit pas actief bij de eerstvolgende nieuwe bundel die in gaat. Dus in het ergste geval pas over een maand.

Providers met een automatisch plafond en providers met op lage snelheid doorsurfen hebben meestal ook een hogere maandprijs. Dus ergens moet het verdiend worden. Betalen voor een dataplafond klinkt bizar (als is Simyo daarmee niet de eerste). Maar 50 cent is slechts een overschrijding van 3,33 MB. Dan betaalt dit zich al uit. Of het nu een achtergrond proces is wat data pakt zoals een automatische app update of foto upload, of een actieve website surf sessie.......je kan nu een kleinere/goedkopere passendere bundel nemen, in plaats van een te grote bundel voor die ene keer dat het mis zou kunnen gaan. En je hoeft niet bang te zijn dat je meer dan 50 cent aan geld kwijt bent iedere maand als je aan de top komt.
Ik neem het 50plusmobiel extra kwalijk omdat ze, gezien hun naam, pretenderen speciaal voor ouderen te werken. Als er dan op deze slinkse manier geprobeerd wordt extra te verdienen vind ik dat uiterst misleidend en grenzend aan oplichting.

Ook het vermelden van de prijs is misleidend; €0,10 per MByte klinkt de doorsnee niet-deskundige niet als erg hoog in de oren. Alle data-bundels worden gerekend in GByte. Ze zouden dan de buitenbundel prijs ook maar in GByte moeten noteren. De hoogte van de woekerprijs zou dan wat duidelijker zijn: €100 per GByte.

Maar ja, telecomproviders hebben zich altijd al zo gedragen; pas als de EU zich ermee bemoeit wordt het voor consumeten beter.
Daar kun je ook voor 50cent een plafond kopen (netzoals bij SImpel, en nu Simyo). Krijg je er bij 50+ mobiel nog extra 500MB data bij.

Een van de weinige budget providers zijn BEN en Hollandsnieuwe waarbij het automatisch stopt.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 14 mei 2024 17:13]

Ik kan je beamen dat je gelijk hebt over deze tarieven, waar jij als klant xx betaald voor elke MB, kopen providers dit per TB gewoon in bij hun buitenlandse branchegenoten.
In sommige situaties is er ook een overeenkomst om TB’s met elkaar te verrekenen of is er zelfs een complete afkoop richting elkaar.

Zo weet ik uit persoonlijke bron dat provider x in Nederland en provider y in België een deal met elkaar hebben over data over en weer, waarbij ze elkaar alleen maar een vaste vergoeding betalen, onafhankelijk van het verbruik. (Mijn vermoeden is dat er jaarlijks vast wel een evaluatie zal plaats vinden, maar het scheelt beide providers in elk geval een administratieve last)
Te makkelijk. Zo was ik op vakantie netflix aan het kijken via wifi. Dat viel weg, maar de telefoon schakelde gewoon over op 4G. Voordat je dat door hebt ( een paar minuten) ben je al door je bundel heen. Gelukkig kon ik het nog net stoppen door het smsje bij 80%, anders was ik de sjaak geweest.

Tegelijkertijd kreeg mijn partner bij het uitvallen van de glasvezel gewoon 200GB kado van KPN,(moeder van Simyo)
Het is dus niet zo dat de belboeren gelijk leeglopen als je een paar MB over je bundel bent

Als je een product verkoopt met financiële risico’s moet je ook je verantwoordelijkheid nemen.

[Reactie gewijzigd door fenrirs op 14 mei 2024 17:04]

Tip: Je kunt (iig in Android) per app instellen of die alleen via wifi data mag gebruiken.
Beter gebruik je https://f-droid.org/en/packages/eu.faircode.netguard. Dat scheelt ontzettend veel data.
En als bonus ook nog eens beter voor het milieu en jouw privacy krijgt een enorme boost.
Waarom zou ik een app gebruiken als mijn telefoon dit standaard al kan?
ios kan dit (nog steeds) niet, waarmee je zou kunnen zeggen dat Apple mede 'schuldig' is aan te hoog dataverbruik. Het is jammer dat er geen eisen zijn voor dit soort zaken, net zoals een rem verplicht is op een auto
Voortaan ook maar geen airbags en andere veiligheidsmaatregelen plaatsen in auto's?
En anders kan dat ook nog in de app van de provider.
Dat is dit dus ook en daar pleit @Kevinp dan ook voor. We hebben toch ook een debit kaart in plaats van credit? Zat mensen die geen creditcard willen omdat het te makkelijk gaat.
Zeker geen kinderen? Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een abonnement af te sluiten waar geen limiet op zit. Om die reden heb ik nu KPN. Beetje duurder maar nooit extra kosten boven de bundel van mijn kinderen. Is de bundel op, gewoon langzaam internet zodat ze altijd nog een berichtje kunnen sturen.
Bij Youfone kost het ook 50 cent, maar het is gratis als je meerdere abbo's hebt, zoals voor je kids. Ideaal en een stuk goedkoper dan KPN (wel KPN netwerk).
Het probleem is dat Simyo - en ook enige andere aanbieders - tot op heden hun verdienmodel hebben gebaseerd op gebruikers die soms een heel klein beetje over hun databundel heengaan. Stel bijvoorbeeld dat je bij Simyo een abonnement met 10 GB per maand hebt en daar eenmalig 1% overheen gaat, dus 100 MB teveel gebruikt. Dan ben je die maand € 8 aan je abonnement kwijt voor 10 GB en bovendien nog eens € 15 voor die extra 100 MB.

Als je in een heel jaar iedere maand netjes binnen je bundel blijft met uitzondering van één maand waarin je er 1% overheen gaat, ben je in dit rekenvoorbeeld niet 12 maanden x € 8 = € 96 kwijt, maar € 111. Je betaalt dus over een heel jaar effectief 16% meer, terwijl je op jaarbasis slechts 0,08% aan dataverbruik buiten je bundel had. Dat geeft heel duidelijk aan dat Simyo excessief veel geld verdient als je buiten je bundel komt.

Mocht dit voorbeeld je nog niet overtuigen: een uur lang vergaderen met Microsoft Teams kost ongeveer 1 GB aan data. Als je dat buiten je bundel doet, kost dat uurtje je bij Simyo een absurde € 150 8)7
Ik denk niet dat Simyo de juiste provider is als je deze gebruikt om video vergaderingen te doen... Dan kun je beter bij budgetmobiel een unlimited abonnement nemen voor 2 tientjes per maand.

Elke provider rekent hoge buitenbundel tarieven, daar is Simyo geen uitzondering op.
Voor jou en de gemiddelde mede-Tweaker zal het zelf nadenken/ instellen van limieten niet zo'n probleem zijn.
Maar denk ook eens aan mensen die minder digitaal vaardig zijn; ouderen, mensen met migratieachtergrond die de taal niet goed beheersen, de 18% van de Nederlanders boven 16jr die laaggeletterd is. Moeten zij het dan maar uitzoeken? Op deze manier wordt het voor hen nog lastiger om mee te blijven doen op digitaal vlak wanneer zij door dit soort ' marketingtrucs' meer voor een abonnement moeten betalen of onverwacht voor hogere kosten komen doordat zij door de bundel heen zijn.

Ik vind dat een bedrijf best verantwoordelijkheid mag nemen dat zijn klanten zichzelf niet op hoge kosten jagen. Er wordt al zoveel werk geoutsourced van bedrijf / overheid naar consument / burger onder het mom van 'eigen regie / eigen verantwoordelijkheid' .
Het is al keer op keer aangetoond dat heel veel mensen het allemaal niet meer kunnen overzien en die moeten dan tegen zichzelf beschermd worden.
Helemaal mee eens. Mensen klagen aan de ene kant over vertroetelen als er iets niet mag maar als iets niet hun gemak dient dan moet er ineens vertroeteld worden. Als je naar buiten de EU gaat zet je het gewoon even uit, simpel zat. Nog beter ook vooral als je op vakantie gaat.
Als je naar buiten de EU gaat zet je het gewoon even uit, simpel zat. Nog beter ook vooral als je op vakantie gaat.
En als je met de veerboot naar Denemarken gaat?
Als het niet onder je dekking valt zet je het dus even uit. Of je accepteert de kosten.
En, enig idee wat je dat gaat kosten?

Nou, voor 1 GByte kan je een weekje leuk op vakantie:
1 MByte kost je namelijk €2,50, 1 minuut bellen is iets goedkoper, dat kost je maar €1,00

(https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/roaming/noordzee
Data uitzetten kost juist niets...
Data uitzetten kost juist niets...
Je bedoelt dat het geen geld kost? Het kost wel tijd..
En hoeveel % van de mensen is hiervan op de hoogte?
Het kost nog geen 2 seconden. Even naar beneden swipen en data uitzetten.

En als mensen niet op de hoogte zijn is dat hun probleem en verantwoordelijkheid. Dat hadden ze gewoon op kunnen en moeten zoeken. That's life.
Veerboten gebruiken het maritieme mobiele netwerk. Maar dat had je natuurlijk ook zelf kunnen opzoeken.
Dat microsoft lekker een update binnen gaat halen, op het moment dat ik via de hotspot op mijn smartphone aan het internetten ben, is buiten de controle van meer dan 90% van de mensen die Windows gebruiken.
Windows detecteert sinds W10 automatisch of je WiFi o.b.v. mobiele hotspot is en merkt vervolgens dit aan als mobiele data met bijbehorende restricties in dataverbruik.
Heb dit even gezocht op internet maar , niks over gevonden.
Want Windows 10 heeft bij mij gewoon nog een update naar binnen gehaald toen ik naar mijn ouders ging.
In mijn netwerk wordt Microsoft complete geblokkeerd namelijk
Hoe detecteert Windows dat?
Volgens mij op basis van de mac vendor.
Dit is kwaadaardig gedrag. Het is inderdaad je eigen verantwoordelijkheid om de mogelijkheid tot data verbruiken buiten de bundel aan te zetten maar een provider die überhaupt geld vraagt voor die optie is iets wat alleen een gek zal verdedigen..
Ook bellen buiten de EU zou hetzelfde moeten zijn
RANT MODE:
Wat ik idioot vind is dat roaming nu al TIEN JAAR gratis is binnen de EU, maar als ik op mijn gloednieuwe spiksplinternieuwe telefoon van 1000+ euro met allerlei slimme functies en zelfs een AI-assistent in de settings ga, dan heb ik enkel de optie "roaming aan of uit"... Waar is de fucking optie "roaming binnen de EU aan, daarbuiten uit"???

Ik weet dat het warschijnlijk wat werk vergt, maar een telefoon kan toch zien met welke operator hij verbonden is? Dan kan die toch daaruit afleiden of het een EU operator is of niet, en op die manier slim roaming aan of uit zetten? Zeker in EU grenslanden (en al helemaal op bvb Cyprus) zou dit echt een enorm verschil maken in onverwachte kosten.
Ik zou dit vooral melden bij je favoriete Europarlementariër. Lijkt me iets om als aanvulling op de huidige wet toe te passen. Ik begrijp je helemaal, ik heb er ook last van.
Waar is de fucking optie "roaming binnen de EU aan, daarbuiten uit"???
Wil je die optie op de telefoon of in de account settings van je provider? ;)
Bij voorkeur zou ik op mijn mobiel aan willen geven in welke landen ik gebruik wil maken van internet. SOmmige providers hebben bv zwitersland niet in hun roaming zitten, en sommige wel.

Internationale simkaarten kunnen bv voor een bepaalde regio gelden. Het zoui dus fijn zijn als je op je telefoon kan aangeven (desnoods via een App) welke netwerken/landen je mag gebruiken.
Die optie bestaat wel degelijk maar niet op de telefoon zelf, jouw provider kan dit aanzetten.
In ieder geval bij KPN Zakelijk kan ik wel vinkjes aan voor EU roaming en Roaming buiten EU apart van elkaar aanzetten. (Staat ook standaard op uit bij ons).

Verder met je eens dat dit ook mogelijk moet worden op telefoons.
Sowieso stuurt die provider je een SMS met de kosten, dat moet toch ook parseable zijn, en aan de hand daarvan kan die foon prima bepalen of je gratis roamed, of zichzelf internet moet ontzeggen ivm kosten.
Die komt niet of te laat. Je hebt al data verbruikt (een paar KB) en flinke kosten voor dit stukje.
Mooi regeltje voor maken, gij zult geen kosten rekenen tot er een machine-parseable bericht verstuurd is naar het device, en er een OK terugkomt voor eventuele kosten. Binnen de EU is dat af te dwingen, en extern betekent dat wederom dat je mobiel niks gaat zenden tot ie z'n berichtje heeft. En ja dat betekent dat je even zonder internet zit.
Omdat roaming is gekoppeld aan je provider, niet je locatie. Het is Netwerk-roaming. Roaming kan in theorie bijvoorbeeld ook gewoon binnen Nederland, door gebruik te maken van een ander netwerk dan de voorkeur van je simkaart.

De keuze 'roaming toestaan' betekend simpelweg 'andere netwerken toestaan dan het thuisnetwerk'.
Dat weet ik, maar je telefoon weet met welk netwerk verbinding kan worden gemaakt, en dus afleiden of het een EU netwerk is of niet.
En hoe gaat de foon weten of je bij een Vodafone in België vs Marokko of de VS verbonden bent? De optie roaming op je telefoon is maar een limiet op de naam die de provider heeft, net zoals verbinden met thuisnetwerken op WiFi enkel maar adhv de SSID werkt en niet de fysieke locatie van de AP.

Wat jij wilt is nagenoeg onmogelijk want binnen de EU zijn de grote netwerken allemaal virtueel, dus vb KPN zet de paal en verhuurt de verbindingen aan de 50+ providers die bestaan. Daar zit een kost aan en die kosten worden op een of andere manier doorgerekend. Alle wetgeving die we historisch gezien hebben maken de zooi duurder omdat die regeltjes allemaal geïmplementeerd moeten worden en hoe fijner de regels, hoe minder klanten de kosten op verhaald kunnen worden.

Roaming heeft een technische betekenis, wat jij wilt is wel roamen maar niet aangerekend worden voor roaming, de vraag is of je akkoord bent dat je provider dan overeenkomt om je informatie te delen zodat iedereen weet dat helemaal niet wilt bellen op hun netwerk. Technisch mogelijk, maar mogelijk niet wettelijk noch zijn er veel klanten die hier ooit echt last van hebben. Dus schakel roaming uit en dan doen we het zoals vroeger, als je in het buitenland (EU of niet) wilt bellen is het duur, binnenlands kost het 10-15 euro voor een ongelimiteerd abonnement (toen was het nog een Nokia met 100kbps aan data over infrarood) ipv de huidige stand van zaken waar je door de neus betaalt voor 40GB data met al de overeenkomsten voor EU roaming die je nooit zal gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 14 mei 2024 23:53]

En hoe gaat de foon weten of je bij een Vodafone in België vs Marokko of de VS verbonden bent?
Je telefoon krijg veel meer informatie dan enkel de naam van de netwerk operator :+
Je telefoon krijgt codes van de zendmast, van het netwerk, etc. Je telefoon weet echt wel het verschil tussen Vodafone NL en Vodafone Marokko.

Daarnaast heb ik het specifiek over dataroaming, dat is dan ook waar het hele topic over gaat: netwerk roaming doe je altijd. Ook als jij "roaming" uitzet maak je verbinding met andere netwerken, het enige wat je uitzet is data, de verbinding met het netwerk maakt je telefoon alsnog, en daaruit kan je afleiden met welke provider (en uit welk land, met een beetje moeite) je verbonden bent.

En dan is het simpel: ik wil 1 knop die ervoor zorgt dat als ik verbonden ben met een EU netwerk dataroaming aan mag, en anders niet. Dat kan geheel op de telefoon, ik snap niet waarom jij denkt dat providers dan mijn data moeten gaan uitwisselen.

[Reactie gewijzigd door kiang op 15 mei 2024 06:41]

Hoe weet netflix dat je in Nederland zit? Het is echt niet zo dat Vodafone in elk land zichzelf als 1 en het zelfde netwerk adverteert hoor.

Roaming is zeker niet een limiet op de naam van de provider en absoluut zeker niet zoals WiFi met SSID's

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 15 mei 2024 01:11]

En wat is dan EU?
Bij KPN en Vodafone zit Zwitserland er wel bij, bij Odido niet (en zakelijk en bij het duurste abonnement weer wel)
Bij Vodafone weer Turkije en zo heeft elke provider een eigen roaming landen.

Dat valt door een fabrikant niet te doen, of ze moeten het heel veilig op alleen EU landen doen. En dan moet je het in bijv. de UK of Noorwegen of andere landen weer aanzetten (en weer uit als je daar uit bent).
EU is EU, dat is de enige garantie die je hebt, en die is universeel voor EU sims.

Als je een bijzonder abo hebt dat extra landen toevoegt, of als je een vakantie bundel koopt, dan moet je maar zelf roaming aanzetten... Net zoals je nu al moet doen!

Nee, ik zie dit absoluut niet als pijnpunt.
EU is de europese unie, waar Zwitserland geen lid van is.
Dat weet ik, netzoals de UK of Noorwegen.
Is toch niet relevant? Zo lastig is een instelling voor EU of EU + extra landen toch niet?
Wat ook nog steeds ontzettend onhandig is, is dat switchen tussen mobiele netwerken zo omslachtig gaat. Wat je wil, is dat zodra je over de grens gaat (geofencing!), het netwerk automatisch switcht tussen Land A provider naar Land B provider.

Nu wacht de telefoon bij grensovergang met switchen tot het laatste beetje waardeloze GPRS connectiviteit van Land A provider wegvalt, terwijl het veel sterkere signaal van Land B provider genegeerd wordt.

Je zou zeggen dat je eenvoudig met een "Hey Siri switch naar Land B provider" zou moeten kunnen switchen, maar je moet handmatig de menu's in, 1-5 minuten wachten totdat de telefoon de netwerklijst gedetecteerd heeft, en dan handmatig switchen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 mei 2024 10:19]

Inderdaad, een optie om dit aan of uit te zetten kan ik me wel in vinden, als je niet wil dat je internet ineens wegvalt. Idioot dat je moet betalen om beschermd te worden voor te veel data gebruik.
T-Mobile/Odido heeft hier wel de best oplossing voor, die gaat terug naar een snelheid van 500kbits, waarmee je net nog een Whatsapp bericht kan versturen en ontvangen.
Dat is op zich ook wel een service waar je voor betaaald. Bij KPN / Idido heb je een abonnement vanaf zo'n €12,50/15 per maand. Bij Simyo heb je abonnementen met dezelfde data rond de €7,50 per maand.

Snelheidsverlaging is dus eigenlijk een garantie waar je maandelijks voor betaald. In dit geval is een extra optie voor €0,50,- extra, dus een service waar je voor mag betalen.
Die providers zijn inderdaad wat duurder, maar het automatisch uitzetten van internet of het verlagen van snelheid is nou niet echt iets wat duur is om te implementeren, dat kost de provider vrijwel niets.
Dat kost ze wel wat: alle omzet van bundel-overschrijders.
Precies waarom ik bij Odido zit. Geen automatische kosten zelfs als de roaming aan staat. Gewoon netjes een SMS. Je bent in Land x. Koop een bundel, etc etc.
En de roaming buten de EU is gemaximeerd op 10 euro. Daar was ik zeer blij door verrast, want was roaming vergeten uit te zetten.
Buiten-bundel kosten zijn een behoorlijk onderdeel van het verdienmodel bij de meeste providers. Een paar keer erover gaan en flinke kosten maken, zet eerder aan tot het upgraden tot een duurder abbo dan een prijsplafond raken en erachter komen dat even geen internet hebben ook weer geen totale ramp is en het gebruik volgende maand iets gematigd kan worden.

Wat Simyo nu werkt is leegloop van klanten (waaronder ik) naar providers met betere voorwaarden.

Maar buiten dat is er voor providers juist geen enkele drijfveer om klanten te beschermen tegen hoge tarieven. Waarom zouden ze dat willen?
Maar dan wel consequent zijn: dan moeten mensen met een te hoge BMI bij de kassa frisdrank, snoep en snacks inleveren. Als we dan toch mensen van de wieg tot het graf gaan beschermen, dan moet het niet bij alleen mobiel internet blijven.
Dit heeft daar niks mee te maken. Dit heeft te maken met woekerprijzen die daarbuiten gehanteerd worden.

Een paar MB buiten je bundel is duurder dan je hele GB bundel. Dat is het probleem.
Ik ben het zeker met je eens. Liever had ik dat dit standaard was.

Gelukkig hebben veel smartphones dit gelukkig ook ingebouwd waarbij je kan instellen dat je een waarschuwing krijgt als je je datalimiet nadert en deze geblokkeerd wordt wanneer de data op is.

Helaas voor de jonge gebruikers (tieners) onder ons is dit niet voldoende omdat deze soms deze limieten op de telefoon uitschakelen omdat ze verbonden zijn heel belangrijk vinden. Dus daarom zou ik dit liever ook als een standaard functionaliteit zien. Data op = alleen nog internet via wifi, en lekker wachten tot de volgende maand.
Ik heb een opdracht gemaakt in iOS.
Wanneer een bericht van 1200 bevat 80%
Dan stel mobiele data in op uit.

Simyo stuurt altijd een sms als je 80% van je data verbruikt. Voor de zekerheid zet ik dan mijn mobiele data uit. Stel je muziek app staat aan op repeat en je hebt het niet door. Better Safe then sorry
Buiten de bundel kosten zijn juist de zaken waar providers nog aan verdienen. Die paar euro pm dat klanten betalen voor hun 20gb en onbeperkt bellen zijn geen zaken waar kantoren van betaald kunnen worden.
liever niet.
ik krijg graag een notificatie dat mijn bundel leeg is maar zonder data zitten vind ik niets.
ik gebruik dan niet niet meer zo veel data maar kan nog wel whatsapp gebruiken de rest van de maand.
dat vind ik fijner dan meteen compleet afgesloten zitten.
KPN limiteert de snelheid maar laat je wel door gebruiken wat wat mij betreft veel idealer is.
Je kan het ook gewoon instellen in je telefoon. Zit standaard in mijn Pixel telefoon, die geeft waarschuwingen bij bepaalde hoeveelheden data en op een gegeven moment sluit hij het af. Je kan dat gewoon instellen, dag van de maand dat je data in gaat, hoe veel je hebt, wanneer er waarschuwingen gegeven moeten worden.
Klopt,maar die is niet 100% accuraat. Dus het is fijn als de provider dat doet.
Evenals realistische prijzen (bijvoorbeeld maximaal het dubbele van de databundelprijs of waarom eigenlijk niet gewoon dezelfde prijs).

Mijn vrouw kan voor 10 euro 10 GB kopen (Belgie) en buiten de bundel kost diezelfde 10 GB dan 500 euro (50 cent per MB).
Een klant kiest bij het aangaan van een overeenkomst voor een databundel/maximum. Waarschijnlijk de bundel waarvan hij denkt dat ie er mee uit de voeten kan en de beste prijs heeft. Dan is het toch logisch dat je bij moet betalen als je daar overheen gaat?
Hier hetzelfde verhaal, vorig jaar op Corfu iets te dicht bij de Albanese grens. Ongemerkt ruim 70€ extra kosten buiten het abonnement. Twee weken terug ff iets afrekenen via foon op Istanboel airport, nog geen 0,8 MB. En 38€!!!!! extra kosten buiten mijn bundel. Toch echt wel sprake van diefstal vind ik.
Ja, veel beter, dit is gewoon onzin: je moet betalen om te zorgen dat je niet automatisch meer moet betalen :+

Voor wie het nog niet wist: Android heeft gewoon een optie om een datalimiet in te stellen. Je kan twee niveaus instellen: een datalimiet waarbij je een waarschuwing krijgt, en eentje waarbij mobiel internet geheel wordt uitgeschakeld (als je bvb een 10GB bundel hebt zou je kunnen instellen dat je bij 9GB een notificatie krijg, en bij 10 gaat internet echt uit). Je kan ook slechts 1 van beide opties aanzetten, wat je zelf wilt.

Ik heb geen iPhone, maar het zou me verbazen mocht iOS niet een vergelijkbare optie hebben.

Zo, 50 cent bespaart ;)
Ik heb geen iPhone, maar het zou me verbazen mocht iOS niet een vergelijkbare optie hebben.
Heeft IOS niet..
Ja die kan sowieso niet echt goed meten wat je verbruikt. Vrij standaard functie maar de 3d emoticons waren belangrijker of zo.
Die 50 Eurocent is maandelijks, dus 6 Euro per jaar (bij Simyo) als ik het goed begrepen heb. Vindt dat nogal wat, voor 1 enkele optie. Krijg zo eerder het idee dat dit bedrag het begin is van 'beschermingsgeld', net zoals wat de maffia verstaat met hun concept van 'beschermingsgeld'.
Als je 1 keer 100MB erover heen gaat kun je ruim 2 jaar die 50cent betalen.
En anders koop je een telefoon waarin je zelf een limiet kunt zetten. Als je een belbundel hebt van 150minuten en je gaat eroverheen krijg je ook gewoon een rekening voor die belminuten, dan wordt je gesprek ook niet afgebroken.

En anders kies je en provider met de voorwaarden die wel bij je past, er zijn genoeg alternatieven.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 14 mei 2024 17:20]

Krijg zo eerder het idee dat dit bedrag het begin is van 'beschermingsgeld', net zoals wat de maffia verstaat met hun concept van 'beschermingsgeld'.
Dat is het toch ook gewoon?
50 cent PER MAAND hè!? Echt te zot voor woorden.
Je hoeft het niet te doen. Je kunt gewoon zelf stoppen.
Bij Hollandsnieuwe heb je voor 8 euro per maand 5GB, bij Simyo 10GB voor hetzelfde geld. Dat het een betere manier is ben ik weliswaar met je eens, maar onder de streep betaal je er ook bij Hollandsnieuwe gewoon zelf voor.

Een Simpel heeft deze constructie bijv. al jaren en zie er zelf niet zo'n probleem mee als dat de maandprijzen lager houdt voor de mensen wie dit gewoon zelf regelen via hun telefoon. Maak je je hierover zorgen dan betaal je ofwel die 50 cent per maand bij, ofwel je stapt over naar een duurdere/meer premium provider welke dit wat klantvriendelijker oplossen maar dan wel een hogere maandprijs rekenen. Prima dat er keuze is toch?

@computerjunky Off-topic: Ligt eraan of je die extra belminuten nodig hebt, anders is dat juist 50 cent duurder :P
Maar mijn punt is vooral dat de providers welke deze dienst niet standaard en/of betaald aanbieden blijkbaar iets goedkoper kunnen zijn qua maandprijs dan degene welke dat niet doen. Dus ook voor de eindgebruiker wie weet waar ie mee bezig is er een voordeel om een zo 'kaal' mogelijk abbonement af te sluiten dan alleen de aandeelhouders zoals @Olaf van der Spek aangeeft.

[Reactie gewijzigd door !mark op 14 mei 2024 16:49]

Simpel is nog goedkoper. 8.50 voor 10gb en onbeperkt bellen en 500 sms.
Hollandsnieuwe 7 euro (nu volgens mij voor 10 euro) voor iets meer dan 19.000 MB/minuten/sms. De echt gelukkige waren nog iets eerder, die betalen nog eens 2 euro minder.
Persoonlijk vind ik dit overigens zelfs al veel te duur. Het is dat je niet buiten je bundel kunt komen.
Wat is duur?
Een simkaart, een netwerk, altijd kunnen bellen in heel europa en toegang tot internetkost ook gewoon allemaal geld.

Ik heb een actie voor 3,33 per maand een 50+ mobiel abonnement voor 2 jaar met 10GB en onbeperkt bellen. Dat is pas goedkoop (en snap niet dat dit uit kan). Nu kun je daar voor 6,50 per maand 18GB en onb. bellen krijgen (en dan voor 7 euro met automatische limiet en 500MB extra). (En als je via via (of via mij ;) ) aanmeld krijg je nog een cadeaukaart van 2 tientjes).

[Reactie gewijzigd door jongetje op 15 mei 2024 07:19]

Prima dat er keuze is toch?
Eh, nee..
Behalve de aandeelhouders heeft niemand hier echt iets aan.
Dat is voor mij de enige reden, oké ook de prijs 'via dat extra-speciale linkje', om daar een mobielabonnement te hebben. Het werkt in praktijk ook nog echt, buiten je bundel wil echt niet lukken.
Dat is netjes van Hollandsnieuwe. Had het niet verwacht van een onderdeel van Vodafone/Ziggo, waar service (maar ook privacy) totaal onbelangrijk geacht wordt.
Maar mijn 06-nummer daadwerkelijke overzetten naar Hollandsnieuwe is dan wel weer een stap te ver. Maakt het mogelijk hoppen in de toekomst wat gemakkelijker.
Volgens mij is dit bij Odido standaard, vind het eigenlijk ook wel gek dat je hier extra voor moet betalen
Bij Odido liggen de prijzen per GB ook een stukje hoger. Simyo is een prijsvechter zoals Hollandsnieuwe, Ben, etc.
Bij Ben is het echter wel een gratis optie, ook al erg lang beschikbaar in ieder geval.
https://www.ben.nl/mbpauze
Zover ik weet hanteert Odido helemaal geen kosten. Je snelheid wordt gewoon verlaagd.
Ik had het over de prijs per GB per maand, bij een prijsvechter zoals Simyo kost dit minder dan bij Odido.

Als voorbeeld heb je bij Simyo 10GB voor 8 euro terwijl dit bij Odido 15 euro kost. Daar staat tegenover dat je bijvoorbeeld een lagere snelheid hebt of, zoals het nieuwsbericht aangeeft, extra moet bijbetalen voor een prijsplafond.
Waarom kan deze service niet gratis aangeboden worden?
Omdat ze simpelweg geld mislopen als jij nooit over je bundel heen gaat. Nou heb ik goede ervaringen als het aankomt op coulance vanuit de klantenservice maar ik zou graag een "verzekering" van 50ct afsluiten als ik daardoor niet onopgemerkt over mijn bundel heen kan.
Het is hierboven ook al gezegd, maar als je een android hebt zit die functie allang gratis in je telefoon
Ja, maar die klopt niet helemaal met wat de provider rekent.
Bij Yoin (het vroegere youfone) kost een limiet ook €0,50. OK, dat is veel, maar toch doe ik dat voor mijn dochter. Ik zie het als een soort van verzekering.
Dan kan je die uiteraard wat conservatiever afstellen. Youfone bestaat toch nog gewoon? Ik zit zelf bij Youfone, dus ik dacht iets gemist te hebben.

edit: blijkbaar enkel in Belgie veranderd.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 14 mei 2024 16:29]

Dat is handig maar niet iedereen heeft een Android telefoon, de 28% volgens statcounter met een iPhone beschikken helaas niet over een dergelijke feature zover ik weet.

Je kan erover discussiëren of een dergelijk veiligheidsnet (voor jongeren) niet standaard zou moeten zijn om ze tegen zichzelf te beschermen. Dat neemt niet weg dat zo'n limiet inkomsten derft wat door alle abonnees gedragen zal gaan worden of je leg de meerprijs neer bij diegene die er gebruik van willen maken.
Omdat de hoge kosten die je moet betalen als je over je bundel gaat een onderdeel is van hun verdienmodel
Omdat dit budget providers zijn met budget service. En voor extra service zoals dit moet je dan dus extra betalen. Allemaal onderdeel van het verdienmodel :)
Omdat het geld kostOmdat ze inkomsten mislopen, van mensen die over de bundel heen gaan. Ik vraag mezelf alleen af of dit daadwerkelijk in de buurt komt van de kosten die hierin gemaakt zouden worden. Net als roaming in de EU lijkt mij dit ook prima te vatten in regelgeving dat dit kostenloos aangeboden zou moeten worden.

[Reactie gewijzigd door Montaner op 14 mei 2024 15:33]

Dat kan wel. Ze kunnen zelfs data gewoon weggeven, dat kan technisch perfect. Alleen blijft het een bedrijf, de schoorsteen moet roken, anders gaan ze failliet. Als hun aanbod niet bevalt ga je naar de concurrent, niet zo moeilijk :) .
En laat die concurent nou toevallig ook precies dezelfde opslag hebben voor een kostenlimiet....
Tja.. ik heb dit bij Vodafone inderdaad gratis. Maar laat ik nu laatst 'ns uitgerekend hebben hoe fors ik zou kunnen besparen als ik de moeite zou nemen naar Simyo over te stappen.. Oftewel: 'gratis' is betrekkelijk. Linksom of rechtsom betaal je.
Kan je gewoon ook in android instellen toch.
Alleen komt de meting daar niet 100% overeen met wat je provider zal meten, en gegeven de kost van 1MB kan dat snel oplopen als de marge de verkeerde kant uit gaat.
Dus stel je de limiet.op.je telefoon 100MB lager in dan je bundel..klaar.
Goed punt. Die 100 (of 50) MB merk je echt niet op een grotere bundel.

Mijn vrouw en ik hebben beide Odido, nooit erover nagedacht om ze in 1 gezin te plaatsen, nu hebben we ineens samen gruwelijk veel data die we eigenlijk altijd al hebben misgelopen.
Niet 100% overeen is bij ons zelfs een understatement. De telefoon van mijn zoon gaf soms bijna de helft minder aan dan de website van MijnSimyo, maar helaas ook weer niet elke maand hetzelfde verschil. We hebben dus maar een conservatief alarmgetal ingevuld op z'n Android.
Hoogst bij providers welke sessies afronden op zeg 100KB of 1MB zal dit in de praktijk een probleem zijn, Simyo rond zo te zien af op 1KB dus ik verwacht niet dat er veel afwijking gaat zijn.

Nu zit ik weliswaar niet bij Simyo maar bij mij komt hetgene door Android gemeten altijd exact overheen met hetgene op mijn maandfactuur door de provider geregistreerd is; ga er voor alle zekerheid 100MB onder zitten in de instellingen en je gaat er daadwerkelijk nooit overheen.
Maar dan moet je ook enige kennis hebben van android (en specifiek provider/fabrikant settings), iets wat gros niet kan/wil/moeite voor doet, dan is het gemak/luxe van 50 cent in de maand een stuk simpeler en je hoeft er nooit naar om te kijken.

Zie het als gederfde inkomsten, normaal zouden ze er overheen gaan, extra betalen, nu 'koop je dit af' met 50 cent in de maand. Kans groot dat dit zelfs netto meer voor hun oplevert (beetje verzekering principe, 'want stel dat ze er overheen gaan, betaal je een vermogen') en geeft ouders weer goed gevoel.

Hoewel anderzijds, veel locatie/notificatie apps werken enkel via internet, is je bundel op kan dat ding ook geen data meer sturen naar ouders, of ze moeten toevallig weer in wifi-bereik/toegang zijn.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 14 mei 2024 15:42]

Kan je gewoon ook in android instellen toch.
Wat heb je daar aan als je geen Android hebt?
Dat kan niet standaard worden ingesteld. Dat ligt een beetje aan het OS / ROM.
In dit geval kan puber, opa of oma ook eenvoudiger binnen de bundel blijven door deze optie.
Zeer spijtig dat ze een functie die mensen moet beschermen tegen hoge facturen zo introduceren. Er zijn zovele providers die dit gewoon standaard aanbieden of waar je limieten kunt instellen van hoever je over je bundel mag gaan.
Heeft ook te maken met het schandalige tarief als je ook over je bundel gaat. Dit lijkt mij ver buiten het Maximale tarief te zitten van de EU
Mooie aanvulling op het verdienmodel.

Waar voorheen de buldel gewoon stopte als deze leeg was, gaan ze nu data leveren zonder dat de gebruiker er iets voor hoeft te doen behalve dan achteraf betalen.

Wel benieuwd of andere providers dit op dezelfde manier doen.
Het is toch gek dat je hiervoor moet betalen bij een provider. Ookal is het “maar” 50 cent, dit zou gewoon standaard aan moeten staan of in ieder geval aan gratis optie zijn.
Ik heb jaren lang bij Simyo gezeten met een goedkoop sim-only abonnement. Gebruik buiten de bundel was toen al enorm duur. Ik heb meerdere malen facturen van 300 euro of meer gehad omdat ik geen SMSje had gekregen dat ik bijna m'n databundel opgemaakt zou hebben, die kreeg ik dan 3 uur nadat ik er al overheen ging terwijl ik rustig een film zat te kijken in de trein naar werk.

Ik vind het best wel kwalijk dat ze dit niet gratis aanbieden.
Ik heb jaren lang bij Simyo gezeten met een goedkoop sim-only abonnement.
...
Ik heb meerdere malen facturen van 300 euro of meer gehad
Goedkoop bleek toch duurkoop. ;)
Coulance gehad of gewoon betaald?
Nouja in hun voorwaarde destijds was opgenomen dat ze die SMS moesten sturen ter kennisgeving, maar die kwam natuurlijk veel te laat dus ik kreeg de facturen wel gecompenseerd. maar dat is meerdere keren gebeurd op die manier. Ik geloof dat €0,15/Mb toen ook al de prijs was voor overuse, dat is eigenlijk bizar duur.
Bij mijn zoektocht naar een goedkoop sim only abonnement voor mijn kinderen was DE voorwaarde dat er geen buiten de bundel kosten zijn die automatisch starten.
Mensen die weinig onderzoek doen en gauw de goedkoopste provider pakken die trappen er in
Goed dat ze dat als optie aanbieden. Hoewel je natuurlijk altijd zelf verantwoordelijk bent om de spelregels door te lezen voordat je tekent. Youfone heeft dit ook maar ik heb dat bewust uitstaan en laat het door android regelen. (heb 15GB data en heb de grens ingesteld op 14GB). maar als de meting van Youfone en android naast elkaar leg dan liggen ze echt super dicht bij elkaar. Maar dat is een kwestie van even in de gaten houden (of gewoon 50 cent betalen natuurlijk).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee