Giro 2024: Organisatie ‘schrapt’ Stelvio, alternatieve route met Umbrailpass
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
dinsdag 14 mei 2024 om 15:17

Giro 2024: Organisatie ‘schrapt’ Stelvio, alternatieve route met Umbrailpass

De renners in de Giro d’Italia trekken dit jaar toch niet naar de top van de legendarische Stelvio. Dat meldde de Italiaanse nieuwszender RAI eerder al, maar het is inmiddels ook bevestigd door Giro-organisator RCS Sport.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Het is een welbekend probleem voor de Giro d’Italia: sneeuw. Vorig jaar bezorgde het de organisatie van de Italiaanse rittenkoers ook al de nodige kopzorgen. Dit jaar werden er voor de start van de Ronde van Italië ook al vraagtekens geplaatst bij de passage over de Stelvio. De legendarische berg stond aan het begin van rit zestien gepland. De berg was ook de Cima Coppi, het hoogste punt van de Italiaanse wielerronde.

Veiligheidsrisico’s 
De zestiende etappe gaat er echter iets anders uitzien, aangezien de renners toch niet zullen koersen naar de top van de Stelvio. Er ligt nog te veel sneeuw op de weg en de veiligheidsrisico’s zorgen ervoor dat de renners niet langer de ruim twintig kilometer lange beklimming in zijn volledigheid zullen bedwingen.

Bovendien zou de grote hoeveelheid sneeuw langs de kant van de weg ook te veel lawinegevaar met zich meebrengen, waardoor de complete schoonmaak niet tijdig kan worden uitgevoerd.

Zo ziet de zestiende etappe er nu uit, met de Umbrailpass als vervanger van de Stelvio – foto: RCS Sport

De organisatie heeft inmiddels al een alternatieve route uitgestippeld. De renners zullen nog altijd starten in Livigno en ook aan de finale richting Santa Cristina Valgardena wordt niet gesleuteld, met de Passo Pinei (23,3 km aan 4,7%, met uitschieters tot 15%) en de Monte Pana (7,6 km aan 6,1%) als scherprechters.

RCS Sport heeft met de Umbrailpass een waardige ‘vervanger’ gevonden voor de Stelvio. Deze klim is met zijn 16,7 kilometer aan 7,1 procent ook niet van de poes en zal tevens dienstdoen als nieuwe Cima Coppi. De renners klimmen namelijk naar een hoogte van liefst 2.498 meter. De pashoogte ligt niet ver van de 250 meter hogere Stelviopas. De top van de Umbrailpass ligt op ruim 150 kilometer van de finish.

RIDE Magazine
9 Reacties
Sorteer op:
14 mei 2024 15:39
Quote:
De legendarische berg met de vele haardspeldbochten stond aan het begin van rit zestien gepland.


Ja, de legendarische kant gingen ze dus slechts als afdaling doen. De klim is niet eens zo heel veel anders, ze slaan alleen ergens drie kilometer voor de top links af naar de Umbrail en gaan via Zwitserland terug naar de originele route in plaats van de Stelvio af te dalen.

Dus dat ze niet over de Stelvio trekken en deze uit de etappe is geschrapt, klopt niet. Ze gaan alleen niet helemaal naar de top.
    14 mei 2024 16:02
    Ik kwam hier hetzelfde zeggen inderdaad. Heb zelf
    14 mei 2024 16:03
    Heb zelf de Stelvio reeds gedaan vanuit Bormio (2x op 2 dagen tijd) alsook de Umbrail vanuit Zwitzerland (in dezelfde rit als m’n tweede Stelvio, na afdaling van de haarspeldkant).
14 mei 2024 16:15
Volgens mij begrijpt de redactie niet helemaal dat het in feite dezelfde klim is. Op de bordjes in de vallei staat ook altijd passo dello stelvio / umbrail pass
14 mei 2024 16:19
Dit is inderdaad zelfde klim alleen ga je er iets eerder af. Afdaling met ook veel haarspeldbochten. Vond het een onplezierige afdaling. Zo vroeg in de wedstrijd zal het voor de profs geen probleem zijn.
    14 mei 2024 16:51
    Onplezierige afdaling, maar wel een zeer plezierige klim langs die zijde (vond ik).
    14 mei 2024 17:09
    Tegenwoordig toch volledig geasfalteerd of is dat stuk over de brug nog steeds gravel?
    14 mei 2024 18:40
    Om te beklimmen zeker de moeite waard, erg mooie klim. Tegenwoordig volledig geasfalteerd, ondergrond is niks mis mee. Meer de steiltegraad en 30+ haarspeldbochten.
14 mei 2024 18:16
@Rik Klik. Is al enkele jaren geasfalteerd. Is in jaar gebeurd dat Dumoulin de Giro won. Toen was hij al verhard

Reacties zijn gesloten.