De WHO heeft tot doel de mondiale voedselvoorziening te monitoren en te controleren

2

Woensdag werd de eerste bijeenkomst van de WHO Alliance for Food Safety afgesloten. De bijeenkomst van samenwerkingscentra van de WHO, VN-organisaties en donoren werd bijeengeroepen om de implementatie van de ‘WHO Mondiale Strategie voor Voedselveiligheid 2022–2030’ te ondersteunen, schrijft Rhoda Wilson.

Liberty Counsel Action vatte het initiatief samen: “Een nieuw plan voor mondiaal bestuur heeft zojuist een alliantie gelanceerd om te controleren wat je eet. De alliantie zal zeggenschap hebben over welk voedsel er wordt geproduceerd, hoe het zal worden geproduceerd, beheerd en geïnspecteerd – en waar het ‘voedsel’ zal worden gedistribueerd.”

Dit nieuwe plan maakt gebruik van de One Health-aanpak. Vorig jaar legde David Bell uit dat One Health is ontworpen om angst te gebruiken om ons te controleren en onze beperking, verarming en dood te rechtvaardigen. Het is een sekte die gebaseerd is op angst voor de wereld en de mensen van wie ze zeggen dat ze de wereld hebben vergiftigd. En het zit ingebakken in de door de WHO voorgestelde wijzigingen van de Internationale Gezondheidsregeling en het Pandemieverdrag.

De Wereldgezondheidsorganisatie is een gespecialiseerd agentschap van de Verenigde Naties (“VN”). De VN wordt verondersteld de Eén Wereldregering te worden.

Georganiseerd in samenwerking met de Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention (“CDC”), organiseerde de WHO Nutrition and Food Safety Department van 6 tot 8 mei 2024 de eerste bijeenkomst van de WHO Alliance for Food Safety.

De bijeenkomst, waaraan werd deelgenomen door samenwerkende WHO-centra en andere instellingen, was bedoeld ter ondersteuning van de uitvoering van de ‘WHO Global Strategy for Food Safety 2022–2030’ (“Strategy”), die in mei 2022 tijdens de 75e zitting van de Wereldgezondheidsvergadering werd aangenomen. Het was de bedoeling dat de uitvoering van de strategie zou plaatsvinden over een periode van 8 jaar, van 2022 tot 2030, vandaar de in de titel genoemde jaren.

De WHO-strategie stelt mondiale doelstellingen op het gebied van de voedselveiligheid vast die tegen 2030 moeten worden bereikt. “Momenteel bestaat er geen mondiaal mechanisme om de inspanningen op dit gebied op één lijn te brengen en om op gecoördineerde wijze innovatie en steun aan landen te bieden”, stelt de WHO. In een poging om de waargenomen leemte op te vullen, heeft de WHO de bijeenkomst van de WHO Alliance for Food Safety bijeengeroepen om:

  1. het mandaat van de WHO Alliance for Food Safety ontwikkelen, waarbij de toegevoegde waarde ervan op het gebied van de surveillance van door voedsel overgedragen ziekten wordt geïdentificeerd; En,
  2. een ontwerpwerkplan voor 2023 – 2030 ontwikkelen om landen te helpen de WHO-doelstelling van door voedsel overgedragen ziekten tegen 2030 te verwezenlijken.

In een verklaring van de voorgaande dagen zei de WHO te hopen dat 64 WHO-samenwerkingscentra, VN-organisaties die zich bezighouden met voedselveiligheid en donoren de bijeenkomst zouden bijwonen.

Als je de ‘WHO Global Strategy for Food Safety 2022–2030: Executive Summary’ leest, lijken er twee rechtvaardigingen te zijn voor het implementeren van de mondiale voedselveiligheid. De ene is de preventie van ziekten die diarree veroorzaken, en de andere is het behalen van de Sustainable Development Goals (“SDGs”) van de VN.

“Onveilig voedsel dat schadelijke hoeveelheden bacteriën, virussen, parasieten, chemische of fysieke stoffen bevat, kan acute of chronische ziekten veroorzaken – waaronder meer dan 200 ziekten variërend van diarree tot kanker, wat in sommige gevallen leidt tot blijvende invaliditeit of de dood”, aldus de directeur.

“Voedselveiligheid blijft een prioriteit voor de volksgezondheid en speelt een cruciale rol in de Agenda voor Duurzame Ontwikkeling 2030”, voegt het eraan toe.

Deze nieuwe strategie zal, volgens de samenvatting, bijdragen aan de verwezenlijking van de SDGs en zal in 2030 worden herzien wanneer de wereld zal nadenken over de vooruitgang die is geboekt in de richting van de SDGs.

De afgelopen jaren is er in de onafhankelijke media veel aandacht geweest voor Agenda 2030 en velen zijn bekend met de snode doelen ervan. Maar misschien realiseren minder mensen zich dat de Agenda 21 van de VN, waar Agenda 2030 uit voortkomt, de hele 21e eeuw beslaat. Met andere woorden, Agenda 2030 beslaat het decennium tot het jaar 2030. Agenda 2040 beslaat het decennium daarna. Gevolgd door Agenda 2050 en zo verder tot het laatste decennium en de laatste Agenda 2090 die eindigt in het jaar 2099. We moeten dan ook niet verbaasd zijn als we een verwijzing zien naar “de wereld zal nadenken over de geboekte vooruitgang” in 2030.

Een One Health benadering van voedselcontrole

In de samenvatting staat: “De strategie erkent dat de veiligheid van voedsel nauw verbonden is met de gezondheid van dieren, planten en het milieu waarin het wordt geproduceerd”. Dit is de One Health- aanpak.

De samenvatting vervolgt: “De Strategie roept de lidstaten van [WHO] op om de One Health-aanpak te overwegen bij het plannen van de implementatie. Dit zal nationale overheden in staat stellen bestaande en opkomende ziekten op het raakvlak tussen mens en dier en het milieu op te sporen, te voorkomen en erop te reageren, en snel te reageren op de voedselgerelateerde volksgezondheidsproblemen die het gevolg zijn van deze interacties.”

De strategische prioriteiten van de WHO

Vanaf pagina 9 beschrijft de samenvatting de vijf ‘strategische prioriteiten’ van de Strategie.

“De lidstaten moeten hun nationale voedselveiligheidssystemen waar nodig aanpassen, herontwerpen of versterken op basis van de strategische prioriteitsgebieden en strategische doelstellingen die in de strategie zijn geïdentificeerd”, aldus het document.

De eerste prioriteit van de WHO is ‘het versterken van de nationale voedselcontrolesystemen’. Hoewel het woord ‘controle’ in de titel voorkomt, wordt het overal in de samenvatting vervangen door het vriendelijker klinkende woord ‘veiligheid’. We kunnen aannemen, omdat ze vorm hebben, dat dit zo is dat hun plan goedaardig lijkt. Uit een overzicht van ‘Strategische Prioriteit 1’ (zie hieronder) blijkt echter duidelijk dat het doel controle is en niet ‘veiligheid’.

Naast het hebben van wetgeving, beleid, institutionele kaders en controlefuncties, zo zegt de samenvatting, moeten de lidstaten van de WHO vier belangrijke principes overwegen en aannemen om het systeem effectiever te maken. De samenvatting beschrijft deze principes als:

  1. Toekomstgericht – ‘Strategische prioriteit 2: Het identificeren van en reageren op uitdagingen op het gebied van de voedselveiligheid als gevolg van mondiale veranderingen en transformaties in voedselsystemen’. Voedselveiligheidssystemen moeten worden uitgerust om bestaande en opkomende problemen te identificeren, evalueren en erop te reageren. De voedselveiligheidssystemen moeten worden getransformeerd van reactieve naar proactieve systemen, vooral bij het aanpakken van gezondheidsrisico’s die zich voordoen op het grensvlak tussen mens, dier, ecosysteem en milieu.
  2. Advertisement
  3. Op bewijs gebaseerd – ‘Strategische prioriteit 3: Het vergroten van het gebruik van informatie over de voedselketen, wetenschappelijk bewijs en risicobeoordeling bij het nemen van beslissingen over risicobeheer’. Het verzamelen, gebruiken en interpreteren van gegevens legt de basis voor het bouwen van op bewijs gebaseerde voedselveiligheidssystemen.
  4. Mensgericht – ‘Strategische prioriteit 4: Versterking van de betrokkenheid van belanghebbenden en risicocommunicatie’. Het met succes garanderen van de voedselveiligheid van boer tot bord vereist een meer inclusieve aanpak met alle belanghebbenden, inclusief mondige consumenten en exploitanten van levensmiddelenbedrijven (“FBO’s”).
  5. Kosteneffectief – ‘Strategische prioriteit 5: Bevordering van voedselveiligheid als essentieel onderdeel van de binnenlandse en internationale voedselhandel’. Met de mondialisering van de voedselhandel kunnen door voedsel overgedragen ziekteverwekkers en ziekten over de grenzen heen reizen en aanzienlijke gezondheids- en economische gevolgen hebben.

Controle door de VN van nationale voedselcontrolesystemen

Om de volledige controle over de voedselvoorziening door de VN en haar agentschappen aan te tonen, en tegelijkertijd de One Health-aanpak te implementeren, citeren we het volgende uit de samenvatting (links toegevoegd).

De algemene aanpak voor de lidstaten om hun nationale voedselveiligheidsstrategieën te ontwikkelen, bij te werken en uit te voeren, wordt samengevat in [de onderstaande figuur].

Voor de situatieanalyse kan het door de FAO en de WHO ontwikkelde instrument worden gebruikt om de lidstaten te helpen bij de evaluatie van de doeltreffendheid van hun levensmiddelencontrolesystemen, ongeacht de mate van rijpheid ervan. Dit instrument kan worden gebruikt om de status van het nationale voedselcontrolesysteem te evalueren, sterke en zwakke punten vast te stellen en prioritaire actiegebieden te bepalen.

Naast dit FAO/WHO-instrument kan ook het Joint External Evaluation and Electronic State Parties Self-Assessment Annual Reporting Tool onder de WHO International Health Regulations worden gebruikt om de nationale paraatheid op het gebied van voedselveiligheid te beoordelen.

Bovendien richt het Performance of Veterinary Services (PVS) Pathway van de Wereldorganisatie voor Diergezondheid (WOAH) zich specifiek op de veiligheidsbeoordeling van de productie en verwerking van voedsel van dierlijke oorsprong.

Zodra een basisbeoordeling van het nationale voedselveiligheidssysteem is uitgevoerd, zal het mogelijk zijn doelstellingen en gerichte interventies te definiëren om het systeem te versterken op basis van de vijf strategische prioriteiten die in deze strategie zijn geïdentificeerd.

Mondiale strategie van de WHO voor voedselveiligheid 2022–2030: samenvatting, Wereldgezondheidsorganisatie 2022, pag. 15

Mondiale strategie van de WHO voor voedselveiligheid 2022–2030: Samenvatting , Wereldgezondheidsorganisatie 2022, pag. 15, teruggehaald op 11 mei 2024

De situatieanalyse moet worden gevolgd door de ontwikkeling van een implementatieplan dat de volgorde omvat waarin de verschillende elementen van het geherstructureerde voedselveiligheidssysteem moeten worden toegepast, de definitie van rollen en verantwoordelijkheden, en het opzetten van een monitoring- en evaluatiesysteem. Het plan moet over de juiste middelen en financiering beschikken om de doelstellingen ervan te verwezenlijken .

Nadat het plan is goedgekeurd en gecommuniceerd, kan de implementatiefase beginnen. Regelmatige voortgangscontroles en rapporten moeten deel uitmaken van de reguliere monitoring om ervoor te zorgen dat het plan op koers blijft of dat passende koerscorrectiemaatregelen worden toegepast.

Samen met andere internationale partners zal de WHO de lidstaten ondersteunen door mondiaal leiderschap te bieden … De WHO en de FAO zullen een gezamenlijk monitoringkader ontwikkelen dat de voedselveiligheidsstrategieën van [de landen] op één lijn brengt [nadruk toegevoegd]

Mondiale strategie van de WHO voor voedselveiligheid 2022–2030: samenvatting, Wereldgezondheidsorganisatie 2022, pag. 16

“Het plan moet op de juiste manier worden gefinancierd om de doelstellingen te bereiken” – gefinancierd door wie?

Monitoring, evaluatie en doelstellingen

Dit is waar de diarree om de hoek komt kijken, vermengd met nog meer toezicht en controle door de VN. Ik citeer nogmaals uit de samenvatting omdat we dit gewoon niet konden verzinnen.

Aan de basis van de bijgewerkte strategie zal een verantwoordingskader liggen om de mate van implementatie te meten. De bijgewerkte strategie moedigt de lidstaten aan om indicatoren te selecteren en doelen te stellen op nationaal niveau om de effectiviteit en geschiktheid van de nationale voedselveiligheidssystemen te evalueren. Er zal ook een mondiaal mechanisme worden opgezet om de voortgang van de strategie te meten met behulp van een reeks mondiale indicatoren en doelstellingen. De bijgewerkte versie van de strategie bevat drie mondiale indicatoren:

      • diarreeziekten als gevolg van besmette voedselconsumptie;
      • multisectorale samenwerkingsmechanismen voor voedselveiligheidsevenementen; En
      • toezicht op door voedsel overgedragen ziekten en besmettingen.

De eerste indicator wordt voortdurend geëvalueerd door de Foodborne Disease Burden Epidemiology Reference Group van de WHO. De tweede en derde hierboven genoemde indicatoren worden al regelmatig gemonitord en gemeten via de International Health Regulations (2005).

De WHO zal een raamwerk ontwikkelen om de implementatie te monitoren en de geboekte vooruitgang in de richting van deze mondiale doelstellingen te valideren.

Mondiale strategie van de WHO voor voedselveiligheid 2022–2030: samenvatting, Wereldgezondheidsorganisatie 2022, pag. 16 en 17

U kunt de volledige tekst van de ‘WHO Global Strategy for Food Safety: 2022–2030‘ HIER lezen. Bijlage 2, beginnend op pagina 63, beschrijft de “voedselveiligheidsdoelstellingen voor 2030, een voorgestelde methode om de verplichtingen van landen aan te wakkeren.”

Er zijn drie doelstellingen (zie afbeelding hieronder): een vermindering van 40% van het mondiale gemiddelde van de incidentie van door voedsel overgedragen diarree (vergeleken met 2010); 100% van de landen geeft zichzelf op in het indicatorinstrument voor voedselveiligheid van de IGR (2005); en dat wereldwijd de score van de capaciteit om voedselveiligheidsgebeurtenissen op te sporen 3,5 is – de gegevens om de score te berekenen worden door de landen zelf opgegeven en gecontroleerd via de gezamenlijke externe evaluatie van de WHO (“JEE”).

Op dit moment is JEE een vrijwillig, gezamenlijk en multisectoraal proces om te beoordelen in hoeverre een land in staat is om risico’s voor de volksgezondheid te voorkomen, op te sporen en snel te reageren, ongeacht of deze risico’s zich op natuurlijke wijze voordoen of het gevolg zijn van opzettelijke of onopzettelijke gebeurtenissen. Het is een uitgebreide evaluatie die de capaciteit van een land op 19 technische gebieden van de IGR (2005) beoordeelt.

Hoe lang zal JEE nog vrijwillig zijn? Wie gaat tot in lengte van dagen de “voedselveiligheidsstrategie” van de WHO financieren? Wij niet als we de WHO verlaten.

Mondiale strategie van de WHO voor voedselveiligheid 2022–2030: Samenvatting , Wereldgezondheidsorganisatie 2022, pag. 17


Klik op de tag ⬇️ om meer te lezen over

Meer Laden
Abonneer
Laat het weten als er
guest
2 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
John
John
10 dagen geleden

Ze kunnen gewoon beweren dat virussen op groenten zitten, zoals op tomaten en komkommers een paar jaar geleden.
Ik weet nog dat mensen echt bang waren die aan te raken. 🤣

Ray
Ray
10 dagen geleden

We komen niet zomaar af van deze teken.
We zullen ze moeten verdelgen.