Afsluiting Ringweg: wegen in Groningen stromen vol

Even snel voor het station langsrijden is er in Groningen niet meer bij. Sinds de ringweg aan de oostkant van het Julianaplein is afgesloten, kost het automobilisten onder meer moeite om de Griffeweg in te rijden.

Even snel voor het station langsrijden is er in Groningen niet meer bij. Sinds de ringweg aan de oostkant van het Julianaplein is afgesloten, kost het automobilisten onder meer moeite om de Griffeweg in te rijden. Foto: Peter Wassing

Meer dan tot dusver tijdens Operatie Ring Zuid staan automobilisten in Groningen in de file. Ondertussen blijven andere wegen leeg.

Lees meer over
Stad

Waar de verkeersdrukte in Groningen op de grote feestdagen (Koningsdag, 5 mei) meeviel, is het op andere dagen in de meivakantie erg druk geworden in de stad. Zeker in de middagspits, maar ook op andere momenten is er sprake van stilstaand verkeer. Bijvoorbeeld als de bruggen omhoog gaan.

Zo stond de oost-west route langs het Hoofdstation woensdagochtend bomvol. Als de brug over het Reitdiep in de ringweg open heeft gestaan, normaliseert de verkeerssituatie zich vrij snel.

Mogelijk stappen meer mensen in de auto omdat de overlast in de eerste periode van Operatie Ring Zuid meeviel, maar dat is nu veranderd. Sommige weggebruikers kunnen slecht tegen de vertragingen. Je ziet ze vaker gekke capriolen uithalen en kruispunten blokkeren.

Groningen Bereikbaar houdt haar hart vast voor volgende week. Dan is de meivakantie voorbij en gaan nog meer mensen op pad. De organisatie merkte eind april al dat het steeds drukker wordt en blijft weggebruikers oproepen om de auto toch maar (weer) zoveel mogelijk te laten staan.

Vertraging Diepenring, Waterhuizen en Ring West

Door het verschuiven van de werkzaamheden, werd het eind april onder meer druk aan de noordkant van de binnenstad (Noorderhaven), op de Winschoterweg (de route via Waterhuizen en Glimmen) en op de Van Ketwich Verschuurlaan. Op Ring West en de route langs het Hoofdstation (Griffeweg, Trompsingel, Zuiderpark, Stationsweg, Eeldersingel) is het een stuk drukker geworden. Daar rijdt sinds de start van Operatie Ring Zuid al veel extra verkeer. Volgens Groningen Bereikbaar moet je daar niet willen zijn als je geen bestemming hebt.

Waarom is rijden door de stad opeens moeilijker?

Dat komt door het verschuiven van de werkzaamheden. Sinds afgelopen weekeinde is de ringweg tussen Drachten en Assen (de westkant van het Julianaplein) weer in gebruik en de oostkant (richting Hoogezand) volledig dicht. Daar rijden normaal veel meer auto’s en dus hebben nu ook meer automobilisten te maken met de stremming. De opening van het vaarseizoen helpt ook niet: daardoor gaan de bruggen vaker omhoog.

Blijft het zo druk?

Dat is nog even afwachten. De vrees bestaat van wel, omdat de scholen weer beginnen. Aan de andere kant hebben weggebruikers vaak een tijdje nodig om te wennen en passen ze hun gedrag vaak binnen een paar dagen aan om vertraging te voorkomen.

Volgens Groningen Bereikbaar blijven andere delen van de ringweg (Ring West, Noord en Oost) het beste alternatief voor automobilisten. Die route is vaak sneller dan binnendoor. Pechgevallen, botsingen en andere incidenten, zorgen overal voor extra vertraging. Monteurs moesten woensdag bovendien in actie komen voor een storing in de verkeerslichtinstallatie op de Europaweg.

Tijdelijke weg blijft leeg

Ondertussen blijven ook wegen leeg. Volgens Jeroen Rauwers van Groningen Bereikbaar hebben weggebruikers de oprit naar Drachten vanaf de Brailleweg en Vondellaan nog niet ‘gevonden’. „Er rijdt weinig verkeer, terwijl dat voor sommige mensen een goede route is.”

Ook op de tijdelijke weg langs DUO van Helperzoom naar Hereweg is het zo rustig dat die op een spookweg lijkt. Dat komt omdat weggebruikers in Helpman over de Haydnlaan en de Helper Brink rijden. „Dat proberen we te voorkomen, want dat is niet fijn voor de bewoners. De Helper Brink is bovendien een calamiteitenroute voor brandweer en ambulancezorg.”

Er staan sinds woensdag extra informatieborden, de toegang tot de Haydnlaan is versmald en verkeer op de Hereweg krijgt vaker groen in Helpman. „Daardoor ben je altijd sneller als je via de nieuwe weg rijdt”, zegt Rauwers. De organisatie wil de Haydnlaan niet afsluiten om te voorkomen dat inwoners van de buurt niet meer thuis kunnen komen.

De route is bedoeld voor stadsverkeer tussen Europapark en Helpman. Om overlast in Helpman te voorkomen, moeten weggebruikers vanuit de tunnel verplicht rechtsaf de Helperzoom op. Aangezien ringwegbouwer Herepoort het ringwegviaduct moet afbreken, is de tijdelijke éénrichtingsweg aangelegd.

Op de tijdelijke autoroute voor bewoners van de Oosterpoortwijk is het ook nog niet druk, maar dat was ook niet de bedoeling. Zij kunnen tot 21 juli via een korte klim via de ringweg naar de Hereweg rijden. Ze gaan voor het spoor de ringweg op over een helling van 14 procent. Helaas voor wielrenners mogen zij hun klimvermogen daar niet testen.

Wat is Operatie Ring Zuid ook alweer?

Ringwegbouwer Combinatie Herepoort bouwt tussen 23 maart en 2 september de grote onderdelen van de nieuwe weg (Vrijheidsplein, Julianaplein, Verdiepte Ligging) af en sluit ze op elkaar aan. Het gaat alleen om het hoofdwegennet. Na de opening richt de aannemer in de stad nog allerlei wegen, pleinen en routes op een nieuwe manier in, zoals het Zuiderplantsoen.

Naar Assen via Veendam: minder kans op vertraging

Vanaf bedrijventerrein Zuid-Oost staan twee omleidingsroutes naar Assen aangegeven: via rondje Ringweg of over de A7 en de N33 (via Veendam). Die laatste verbaast sommige weggebruikers, maar staat welbewust op de borden.

„We spreiden zo de drukte, en de route via Veendam is misschien niet altijd sneller maar wel betrouwbaarder. Er is minder kans op vertraging”, legt Debra van Kleinwee van de organisatie uit. „Daarbij is Assen in dit geval bedoeld als richting en niet zozeer als eindbestemming. Als je van Groningen naar Zwolle rijdt, is deze route logischer dan wanneer je in het noorden van Assen moet zijn.”