Gisteren werd bekend dat Microsoft onder andere Arkane Austin gaat sluiten en dat er daarmee ook direct een einde komt aan de ondersteuning voor Redfall. De officiële aankondiging is meestal het enige wat over dit soort situaties naar buiten komt, al willen sommige ontwikkelaars op persoonlijke titel nog weleens hun teleurstelling uitspreken.
Dat een studiohoofd zeer vocaal is, is vrij uniek en dat is wat Dinga Bakaba doet. Hij is verantwoordelijk voor Arkane Lyon waar momenteel aan Marvel’s Blade gewerkt wordt. Kort nadat het bericht over de sluiting naar buiten kwam, schreef hij de frustratie van zich af op X.
Hij stelt dat het vreselijk is dat de studio dichtgaat en dat het hun taak is om waarde te creëren voor de eigenaar, daar waar die verantwoordelijk is om voor de medewerkers te zorgen en ze de ruimte te geven voor het creëren van waarde. De sluiting voelt voor hem als een steek in de maag.
Hieronder het volledige bericht:
“This is absolutely terrible. Permission to be human : to any executive reading this, friendly reminder that video games are an entertainment/cultural industry, and your business as a corporation is to take care of your artists/entertainers and help them create value for you.
Don’t throw us into gold fever gambits, don’t use us as strawmen for miscalculations/blind spots, don’t make our work environments darwinist jungles. You say we make you proud when we make a good game. Make us proud when times are tough. We know you can, we seen it before.
For now, great teams are sunsetting before our eyes again, and it’s a fucking gut stab. Lyon is safe, but please be tactful and discerning about all this, and respect affected folks’ voice and leave it room to be heard, it’s their story to tell, their feelings to express.”
Tjha…. wat had je verwacht als je wordt opgekocht door MS? Domste beslissing ooit! Blijf op eigen benen staan en wordt geen poppetje van een geheel.
@PBJ85: op eigen benen blijven staan in de huidige economie voor kleine teams is haast niet meer te doen.
Niet voor niets dat ze zijn opgekocht en daar zijn ze zelf akkoord met gegaan.
Dan had men beter moeten onderhandelen en bv laten vastleggen dat bepaalde vestigingen/afdelingen de eerste 5 jaar niet gesloten mogen worden etc etc.
@PBJ85: Lol, heeft niks met MS te maken. Overal zie je studio’s sluiten en werknemers die worden ontslagen. Niet alleen van MS studios
@PBJ85: Voor de overname van Microsoft stonden ze ook al lang niet meer op eigen benen daar ze onderdeel waren/zijn van Zenimax.
@Anoniem-6807:
Doet er niet toe dat het overal gebeurd. Dit is MS zijn keuze dus het is terecht om bij dit geval boos te kijken en te wijzen naar MS.
@Anoniem-4473: Het besluit om een multiplayer game te maken is nog door een zelfstandig Bethesda gedaan. Van wat ik gelezen heb, was de studio hier zelf ook niet blij mee en er zijn hierdoor al mensen weg gegaan. Dat Redfall dan ook nog een grote mislukking is, zal voor Microsoft de reden zijn om de stekker er uit te trekken, zeker als ze verder geen potentie zien. Begrijp dat deze meneer dat niet leuk vindt, maar je kan het ook positief bekijken in de zin dat Microsoft wel potentie ziet in Arkane Lyon. Denk dat deze sneer ook niet heel handig is voor zijn eigen positie.
Wel mooi dat ie zegt wat ie denkt, dat mag ik wel 🙂
@Anoniem-4473: Jij denkt dat ze het wel hadden gered als ze niet waren overgekocht door MS? Dan heb je echt een plank voor je kop
@Anoniem-4473:
Dit is zeer zeker op MS aan te merken.
In het volgende nieuws… Microsoft zet samenwerking stop met de baas van Arkane Lyon wegens ongepaste commentaar.
Told ya, uw laten opkopen door MS is dom.
Als MS het niet had gedaan zou Bethesda het zelf wel hebben gedaan
@coola: Bethesda had er nooit voor moeten kiezen om Redfall te laten ontwikkelen en die werd al ontwikkeld voordat Microsoft Bethesda overkocht. Lekker makkelijk voor fanboys om weer gelijk met de vinger te wijzen
Prey was slecht
Baas nogal mondig…Arkane lyon de volgende?
@Anoniem-8463: bullshit
“Booty added that the shutdown of subsidiary Arkane Austin, the longtime developer of games such as Prey, was not connected to the performance of its new multiplayer game, Redfall, a critical and commercial flop.
Before its closure, Arkane had been looking to return to its roots by pitching a new single-player “immersive sim” game, such as a new entry in the Dishonored series, according to the people familiar.”
dus het komt helemaal niet door Redfall dat het sluit het komt omdat MS mismanaged
“Booty said that the company’s studios had been spread too thin — like “peanut butter on bread” — and that leaders across the division had felt understaffed. They decided to close these studios to free up resources elsewhere, he said.”
sony is ook niet heilig maar MS spant echt wel de kroon
bron is Jason Schreier
@Anoniem-6064: Tijdens het ontwikkelen van Redfall zijn er mensen weggegaan bij Arkane omdat ze dit type game niet wilden ontwikkelen. Dat was al lang bekend en als een studio daardoor niet meer functioneert heb je wel een uitdaging. De ontwikkeling van Redfall was nog van voor de Microsoft tijd, dus het verloop hiervan kan je Microsoft niet aanrekenen. Bij Tango was de oprichter ook al weg, mogelijk nog anderen ook, dus hoe presteert zo’n studio dan nog? Als een studio al uitgedund is, key personen missen en er dus eigenlijk geen toekomst is, dan kan het soms verstandig zijn om de boel te sluiten en de mensen die je kan gebruiken ergens ander in te zetten. Hoe vervelend het ook is voor de betreffende mensen, bij een niet functionerende studio ga je ook niet gelukkig zijn.
Het zijn harde beslissingen, maar zo werkt het in het bedrijfsleven. Dat Redfall het niet goed deed, zal echt wel meegewogen hebben, er wordt altijd naar cijfers gekeken.
Je ziet het nu overal in de games industrie, na de gouden jaren moet er nu gesneden worden, het is niet alleen zo bij de grote jongens, ook bij de kleinere zie je het gebeuren.
@Anoniem-4698:
En jij een MS fanboy bril op je neus.
Triest voor de getroffen mensen, maar zoals in elke job kan je niet teren op successen uit het verleden. Dat betekent dat je telkens opnieuw een plan moet hebben voor de komende jaren. MS geloofde blijkbaar niet meer in het potentieel van deze studio’s, en het is onmogelijk om daar als buitenstaander een oordeel over te vellen. Hopelijk komt er iets goeds uit voort, zoals toen Bizarre Creations sloot. Vandaag zijn heel wat mensen daarvan actief bij Playground en de games zijn alleen maar beter geworden.
@Anoniem-3564: exact. Goede punten.