Kabinet wil verbod op gebruik Handelsregister-data voor directe marketing

Het Nederlandse Handelsregister gaat op de schop. Het demissionaire kabinet wil onder meer een verbod op het gebruik van data uit het Handelsregister voor directe marketing. Ook moeten de persoonsgegevens van ondernemers in het vervolg beter worden beschermd.

De Kamer van Koophandel en het ministerie van EZK 'nemen maatregelen' om deze veranderingen door te voeren, schrijft de Rijksoverheid. Met een wetsvoorstel moet een verbod op het gebruik van gegevens uit het Handelsregister voor directemarketingdoeleinden worden doorgevoerd. Dat moet voorkomen dat ondernemers hinderlijke en ongevraagde marketingtelefoontjes ontvangen. Het wetsvoorstel staat gepland voor komend jaar.

Ook moeten de gegevens van ondernemers beter worden beschermd. Daarbij wordt het verdienmodel van het Handelsregister aangepast. Ondernemers die ingeschreven staan bij de KvK, kunnen straks voor een jaarlijkse bijdrage 'volop gebruikmaken van handelsregisterfuncties, zoals uittreksels'. Momenteel kan iedereen tegen betaling de gegevens van bedrijven en ondernemers opvragen, ook als ze zelf niet staan ingeschreven in het Handelsregister. Met het nieuwe systeem 'valt het verdienmodel van ongewenst datagebruik door derden weg', claimt de Rijksoverheid.

Wanneer de wijzigingen precies worden doorgevoerd, is niet bekend. Volgens de huidige planning moeten 'zoveel mogelijk' van de genoemde maatregelen 'voor het einde van 2025' zijn doorgevoerd.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

08-05-2024 • 17:40

145 Linkedin Whatsapp

Submitter: jeabakker

Lees meer

Reacties (145)

145
143
88
6
0
42
Wijzig sortering
Oh ja. Als je je inschrijft krijg je daags daarna doodleuk een brief van Graydon met iets van de strekking 'We gaan je gegevens inzichtelijk maken voor iedereen die er centen voor over heeft'. Voor zo ver ik weet is opt-out niet mogelijk. Edit: Hier is de brief.

Ik heb de laatste keer een telefoonnummer van een wegwerp SIM opgegeven, ik heb geen zin meer in al die marketing telefoontjes. Je moet betalen om in het Handelsregister te staan, vervolgens ook nog betalen voor een uittreksel (SQL-query > geautomatiseerd mailtje, das dan 16 eurie kthxbye) en als klap op de vuurpijl verkoopt de KVK je gegevens gewoon. Niet te geloven en goed dat er iets aan gedaan wordt.

Nog een relevant stukje van hun pagina 'Over uw data':

Vergeten te worden/vergetelheid

U hebt het recht om “vergeten” te worden in onze database en dus uw persoonsgegevens te laten verwijderen. Voor onze dienst “Market Information” is dit een absoluut recht en zullen wij op uw verzoek uw gegevens niet meer gebruiken voor marketing doeleinden.

Voor onze andere diensten is dit geen absoluut recht en maakt Graydon gebruik van een gerechtvaardigd belang om de persoonsgegevens van uw onderneming te mogen verwerken. Hiervoor hebben wij voorafgaand een algemene belangenafweging opgesteld en daarbij uw belang als betrokkene zorgvuldig afgewogen ten aanzien van het gerechtvaardigd belang van Graydon en haar klanten.

Uiteraard kan het zijn dat in uw geval uw persoonlijke belangen zwaarder wegen dan de belangen van Graydon en haar klanten, waardoor wij moeten overgaan tot verwijdering van uw persoonsgegevens. Denkt u dat uw belangen zwaarder wegen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier op deze pagina zodat wij de belangenafweging opnieuw kunnen opstellen. Hiervoor hebben wij wel uw specifiek belang nodig om deze afweging opnieuw te kunnen maken. Vergeet deze dus zeker niet toe te voegen.


Ik heb nog even de mailbox erbij gepakt en heb destijds het volgende gemaild naar avg@graydon.nl, met eronder hun reactie:

Geachte heer, mevrouw,

U gebruikt mijn persoonsgegevens voor marketingdoeleinden. Ik maak hiertegen bezwaar en ik verzoek u het gebruik van mijn gegevens direct te stoppen. Ik beroep me voor mijn verzoek op artikel 12 en 21, tweede lid van de Algemene verordening gegevensbescherming.

Graag ontvang ik van u binnen een maand een schriftelijke reactie. In deze reactie geeft u aan welke maatregelen u heeft genomen om te voorkomen dat u mijn persoonsgegevens nog langer gebruikt voor
marketingdoeleinden.

Met vriendelijke groet,


Hun reactie:

Geachte heer XXXX,

Hartelijk dank voor uw bericht. Het klopt inderdaad dat we uw inschrijving bij de Kamer van Koophandel hebben opgenomen in onze database. Uit uw bericht maken wij op dat u bezwaar maakt tegen het verwerken van de gegevens van uw bedrijf voor direct marketing doeleinden en zullen u daarom in de toekomst niet benaderen in verband met de promotie van onze diensten.


Blablabla, yada yada,

Gelet op het voorgaande concluderen wij dat Graydon en onze klanten een gerechtvaardigd belang hebben bij (het voorzetten van) de verwerking van uw zakelijke persoonsgegevens.

[Reactie gewijzigd door nehal3m op 8 mei 2024 18:34]

Ik lees wel dat je bezwaar mag aantekenen tegen de verwerking (puntje 10: Welke rechten heeft u met betrekking tot uw persoonsgegevens?), maar omdat je een bedrijf bent trekken ze zich daar niets van aan?
Zoals ze zelf zeggen moet je dus met een belang op de proppen komen dat zwaarder weegt dan hun 'gerechtvaardigd belang' zoals ze dat zelf hebben afgewogen. Aangezien ze volautomatisch mijn gegevens bij voorbaat opslurpen ga ik er niet vanuit dat een doorsnee ZZP'er een zwaarder belang heeft dan wat zij zelf vinden dat hun belang is.
Maar wat zij zelf vinden is niet relevant, dat is eerder door diverse autoriteiten en rechters al aangegeven. Winst maken is geen belang dat zwaarder geldt dan het grondrecht op privacy, zoals beschermd door de AVG. Het is aan de KvK om gemotiveerd aan te geven waarom
zij een zwaarderwegend belang hebben dan de privacy van de personen die voor hun inkomsten van hun monopolie afhankelijk zijn. Winst maken is eerder al verworpen als motivatie daarvoor.
Dat is eigenlijk jammer. Want als winst maken het belangrijkst is zou je op die basis een stel rovers het kantoor van Graydon in kunnen sturen.
"Gerechtvaardigd belang", want zij moeten ook eten, toch?
Het is gewoon drempels opwerpen en geeft niets meer te maken met handelen in het belang van diegene wiens gegevens je verwerkt.
Het leuke is dat de overheid gewoon keihard zegt dat je als ondernemer geen recht op privacy hebt. Wel als je je privé-gegevens ergens anders invoert als particulier, maar niet als zakelijke entiteit.
Die brief van Graydon valt dan nog wel mee, ik werd zelf de dag nadat ik me inschreef (op het adres van mijn ouders) gebeld door zowel 'Ziggo' als 'Greenchoice' (tussen haakjes omdat het natuurlijk gewoon een derde partij is die cold calls uitvoert op commissiebasis) om mij een abonnement te verkopen..

Nu krijg ik nóg mailtjes van trainingen en fysieke post voor kantoorinrichting e.d. waar je je simpelweg niet voor kunt afmelden zonder kosten en moeite.
Denk het het probleem hier zit bij de "eenmansondernemer".
Prima dat een Shell of een AH geen recht op privacy heeft, die hebben genoeg andere rechten namelijk.
Maar de mensen die er werken hebben wel recht op privacy.
Dit neigt naar fraude + vanuit een monopoliepositie ook nog eens. Her en der valt veel te verbeteren. We zouden vaker moeten klagen bij de ombudsman + betrokken instanties. Druk opvoeren vanuit meerdere kanten.
Ik lees dat Graydon bedrijfsinformatie verzameld voor oa rechtszaken, dat lijkt me wel legitiem. Ik snap je punt. Als zzp-er heb je geen bedrijfsadres en dus is privé zakelijk geworden. Overigens lees ik dat de KVK in 2021 de voorwaarden al wou aanpassen maar de rechter heeft dit verboden.

Het gaat hier om wetgeving. De wetgever bepaalt dat het KVK register openbaar is. Als daar geen beperkende voorwaarden op zit, dan mag je de gegevens voor ieder legitiem doel gebruiken. KVK kan hier zelf niets aan doen.
Too little too late... Deze gegevens worden al jarenlang doorverkocht en zwerven overal en nergens rond.

Ik ben freelancer en móest destijds mijn 06 geven, anders werd ik niet ingeschreven bij de KvK. Ik ben tientallen keren gebeld, in de hoogtijdagen tijdens corona (2020-2021) vrijwel om de week.

Vooral over het internetabonnement, "${bullshitnaam} namens KPN (of Ziggo) zakelijk”, zoals de "Vaste Lasten Adviesbond" of "MKB Servicedesk" of "Landelijke Service" of nog tig namen, maar ook om m'n gas en elektra bij een andere partij te stallen.

Het ene belscript nog belachelijker dan het ander.

"U heeft vast al gemerkt dat we in uw buurt glasvezel aan het aanleggen zijn?" (het Wisper/Vodafone/T-Mobile/Odido-netwerk ligt hier al 10+ jaar), of "Wist u dat de kabel veel sneller en stabieler is dan glasvezel?" (ehm...), of "Uw netbeheerder gaat u korting geven, wat, heeft u die brief niet gehad? Dan zou ik direct overstappen naar een andere energieleverancier die die korting wel geeft!", ik verzin dit niet.

Ik heb opgehangen. Ik heb gescholden. Ik heb ze rustig hun verhaal laten doen en aangegeven geen interesse te hebben ("Haha, dus u betaalt graag te veel?"). Ik heb gezegd, toen ze vroegen of ik het goedkoper wilde, wat mijn abonnement kostte ("Oh, daar kunnen we niet onder, fijne dag verder"). Ik heb ze elk abonnement laten voorlezen dat ze hadden, er een gekozen, en dan uiteindelijk bij het bandje starten voor m'n jawoord "nee" gezegd. Ik heb gevraagd of ze weten dat ze sinds juni 2021 (uit m'n hoofd) geen zzp'ers meer mogen bellen en werd uitgelachen. Ik heb gevraagd hoe ze aan m'n gegevens komen: "Surft u met cookies aan? Ziet u wel, daar komt dat van", of: "U heeft vast wel eens aan een prijsvraag meegedaan? Dan mogen we u bellen". Het maakt allemaal niet uit; een paar weken later belt er toch weer een ander callcenter vanaf een ander nummer met een nieuwe naam en een licht aangepast belscript.

Waar ik heen wil met deze anekdote ls? Het is een wassen neus al zouden deze gegevens niet meer gebruikt mogen worden.

Ten eerste zijn de gegevens van honderdduizenden, zo niet miljoenen Nederlandse zzp'ers al out there, in Excel-files en Access-databases en online belapplicaties.

Ten tweede hebben de callcenters die die gegevens gebruiken schijt aan alle regels die er zijn en komen. Het zijn losse bedrijven die niets te maken hebben met de producten die ze verkopen; ze krijgen commissie per klant die ze aanleveren.

Ten derde zijn er blijkbaar nog steeds providers die contracten van deze boeven aannemen. Ik heb contact gezocht met Ziggo en met KPN. Gevraagd waarom ze dat doen. Kreeg geen antwoord natuurlijk. Er zou "melding gemaakt worden", sure, linea recta het ronde archief in.

Sla het internet er maar op na. Al ettelijke jaren worden er vele forumtopics over volgeschreven (mede door ondergetekende), bij KPN, bij Ziggo, bij Kassa, het houdt niet op.

De enige tip die ik kan geven: neem een prepaid "burner sim" als men zonodig een nummer van je eist en geef dat op bij je KvK-registratie.

En de KvK? Die moet helemaal anders.

Edit: en ik heb verschillende van deze telefoontjes gemeld bij de ACM.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 8 mei 2024 21:46]

Ikzelf word veel gebeld vanuit het buitenland. Natuurlijk doe ik dan net of ik geen woord engels spreek zodat het gesprek snel eindigt, maar veel meer dan dat kan je tegen dat soort figuren niet doen. Het begint altijd met "I am from the Microsoft helpdesk..." met een Indisch accent en dan weet je al dat het weer zo'n oplichter is. Die figuren interesseren zich niet in (lokale) wetgeving. Blokkeren helpt niet en kvk gegevens af gaan schermen gaat ook niet meer helpen. Ze hebben immers al hartstikke veel telefoonnummers weten te bemachtigen en zolang 1% in hun val valt blijven ze bellen.
Mijn mobiele nummer stamt uit 1998 en enkele jaren later heb ik me voor het eerst ingeschreven bij de KvK. Door alle jaren heen is dat nummer in zoveel databases terecht gekomen dat ik meerdere keren per dag lastig word gevallen door allerlei vreemden met vreemde voorstellen. Het is er nu op neer gekomen dat ik 99% van keren dat ik gebeld word door een nummer dat ik niet ken ik gewoon niet opneem. Heb zelfs een tijdje ingesteld gehad dat de telefoon niet eens meer overging bij niet bekende nummers. Mijn filosofie is dat mensen die alleen mijn telefoonnummer hebben en voor de rest geen enkele contactmogelijkheid kunnen vinden met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet de moeite waard zijn om te spreken. Vervelend, maar ik denk dat de KvK daar een groot aandeel in heeft gehad.
Mij valt op : niemand benoemt het eigenlijke probleem, namelijk dat reclame afgegleden is naar een erg bedenkelijk niveau. Bij oude panden is een reclame uiting soms onderdeel van de charme ervan, zegt iets over de geschiedenis of vroegere functie. Tegenwoordig is reclame een verdienmodel geworden met uitwassen die eigenlijk schadelijk zijn op ongekende schaal. Probeer je eens voor te stellen dat het bedrag dat nu jaarlijks opgestreken wordt door die reclamehaaien besteed zou worden aan het bestrijden van honger en ziekten.....
Is het uberhaupt legaal om deze informatie door te verkopen?
Zou me groen en geel ergeren om zovaak lastig te worden gevallen met ongewenste reclame...
Handelen in bedrijfsgegevens is volkomen legaal, vaak zelfs gewenst. Het probleem ontstaat pas op het moment dat de privégegevens de bedrijfsgegevens overlappen, zoals bij zzp'ers.
Tegenwoordig met internet lijkt me dat pertinent niet meer gewenst, ook niet voor grotere bedrijven.
Ben je op zoek naar een nieuwe energieleverancier, dan kan je die zelf wel vinden. Idem voor al die andere koude acquisitie.
Er is wel een verschil tussen niet gewenst of niet toegestaan en daar ging mijn reactie over. De omvang van een bedrijf heeft hier verder niets mee te maken. @FrankHe heeft mijn reactie verder uitgewerkt en daar heb ik niets aan toe te voegen. Het probleem ligt werkelijk bij de callcentercowboys en niet bij de KvK.
Ik haak in op je stukje "vaak zelfs gewenst.".
Nee, dat is doorgaans niet gewenst door het bedrijf.
Om in te haken: Ik denk dat zelfs de eigenaar van het callcentrum liever niet gestoord wordt door één of andere telefonische verkoper.
De Handelsregisterwet is volledig legitiem, wat niet legitiem is is wat die 'criminele' callcenters doen, hun handelen gaat in tegen de wet Telemarketing, het bellen van natuurlijke personen, eenmanszaken v.o.f. en dergelijke, is niet toegestaan en staat als zodanig expliciet vermeld in de wet Telemarketing.
Maar ik zie dat degenen die ingeschreven staan nog steeds die gegevens krijgen? Zoals ik ooit toen ik een bedrijf had zón incasso bureau aan de lijn kreeg die vondt dat ik van z'n diensten gebruik moest maken. Want er zouden wel ooit klanten niet betalen, Hij werd boos toen ik het gesprek wilde beindigen. Dat hielp niet:-)
Zowel ik als mijn partner worden meermaals per week gebeld door Ziggo Zakelijk-verkopers. Ongeacht hoevaak we aangeven dat we geen interesse hebben, men blijft bellen. Eén van die types zei nog lacherig dat het mag volgens de wet omdat onze gegevens nu eenmaal in het handelsregister staan en dat ze net zolang blijven bellen tot we klant zijn.

Ze bellen ook steeds met een ander nummer, dus blokkeren gaat niet.

Los van dat ik dus nooit of te nimmer klant wordt van zo'n club, stoort het vreselijk. Tegenwoordig zeg ik altijd dat ik iemand van inkoop erbij haal (ik ben een eenmanszaak LOL) en zet de telefoon in de wacht. En die laat ik dan rustig een uurtje zo liggen (klanten bellen toch op een ander nummer).
Wat ik gemerkt heb is dat wanneer enorm uit je slof schiet en bepaalde termen gebruikt die men niet zo leuk vind om te horen (lees: verrot schelden) dat je op een zwarte lijst terecht komt en niet meer gebeld wordt.

Het is niet fijn om te doen en soms heb je iemand aan de lijn die er niks aan kan doen maar het is enorm vervelend om tig keren per week te worden gebeld voor een mooie “deal”
Heb wel eens voor klant telefooncentrale aangepast met extensie een eindeloze wachtrij, binnenkomende verkopers of overige opdringerig volk kan zo hierin geparkeerd worden. Niet eerder zo'n blije klant gezien, lag zelf in deuk toen ik terug hoorde dat verkoper half uur serieus heeft zitten wachten en terugbelde of er nog opgenomen werd... 8)7 Na 2e keer doorverbinden nooit meer teruggebeld. _/-\o_ Dat is nou eer van je werk hebben O-) Iemand nog een tip om van de post af te komen? Nu gaat er per maand een complete papiercontainer aan de weg met ongevraagde meuk.
Voor die eindeloze wachtrij is zelfs een mooi telefoonnummer beschikbaar: 085 303 303 3 van 'Afschepen as a Service'. De ongewenste beller wordt daar het bos ingestuurd via een eindeloze rij keuzemenu's.
Dat nummer heb ik ook in mijn KvK-gegevens staan.
Geweldig idee.

Ik wil als ZZPer gaan beginnen maar door de praktijken van de KvK en de callcenters die data oogsten ben ik nog niet begonnen.

Helaas is een KvK inschrijving een wettelijke verplichting dus blijf ik maar in loondienst hangen.
Ha! Een verrijking van mijn leven waarvan ik niet wist dat ik er behoefte aan had! Ik heb met een grijns op m'n gezicht de bandjes geluisterd
Haha, hilarisch :) Ik kan iedereen aanraden om dit nummer een keer te bellen voor de grap.
Retour afzender werkt verdommt goed

Dat hebben we een paar keer gedaan gaat er een container met de PostNL mee. Na 2 keer krijgen we die meuk ook niet meer. Koste ons wel een stempel “retour afzender”

:+ en een kratje bier
Ipv voor rot schelden, kun je ook uitleggen aan de verkoper dat zijn/haar beroep minder eerbaar is dat sexwerker en voorstellen dat ze een eerbaarder beroep als sexwerker kiezen :)

Als 'Microsoft' belt dan zeg ik dat ik weet dat het een scam is en stel voor dat de persoon aan de andere kant van de lijn een leuker/eerbaarder beroep kiest.
Ik heb het gesprek wel eens op speaker gezet en tegen mijn kinderen gezegd : Dit word je als je echt niets kan en je school niet afmaakt.

Verder stel ik alleen dit rijtje vragen:

waarom belt u mij? Wilt u hiermee stoppen, ik wil dit niet.
Kunt u mij van de lijst afhalen ?

Na 5 rondjes hangen ze eigenlijk altijd op.
Ik heb het gesprek wel eens op speaker gezet en tegen mijn kinderen gezegd : Dit word je als je echt niets kan en je school niet afmaakt.
Niet waar, dan word je ICTer bij Rijksoverheid :+
Ik heb het gesprek wel eens op speaker gezet en tegen mijn kinderen gezegd : Dit word je als je echt niets kan en je school niet afmaakt.
:o :D :o
Vergeet ook het lage EQ niet, want je moet toch soms wel bikkelhard zijn om mensen zo onder druk te zetten.
Beter is om te reageren als: hey ik werk ook voor Microsoft ( vul afdeling in) en dan hun aam te vragen, binnen de seconde hangen ze de lijn op.
“Ik heb een Apple doet het ook goed
Niks aan kan doen? Ze werken toch zelf voor die club?
Niks aan kan doen? Ze werken toch zelf voor die club?
Inderdaad, in NL kunnen ze zeker iets beters dan dat zoeken. Zelfs een sexwerker doet beter werk dan zulke mensen.
Nou mijn ervaringen zijn echt anders, het zijn allemaal gehaaide verkopers, op het criminele af, bedriegen en liegen alsof het gedrukt staat.
Eén van die types zei nog lacherig dat het mag volgens de wet omdat onze gegevens nu eenmaal in het handelsregister staan en dat ze net zolang blijven bellen tot we klant zijn.
Ze zijn niet van Ziggo zelf neem ik aan? Is het een idee om hierover contact met Ziggo zelf op te nemen?
Nee, het zijn externe callcenters die door Ziggo worden ingehuurd.
Ze worden wel door Ziggo ingehuurd dus naar mijn mening is Ziggo gewoon verantwoordelijk!
Ik weet niet hoe het met de outbound kant zit, maar heb een tijdje voor het toen nog bestaande UPC op de helpdesk gewerkt onder een extern callcenter (dus niet UPC zelf), zat ook een afdeling Ziggo binnen hetzelfde bedrijf een verdieping lager.

De wat specialistischere afdelingen (tweedelijns support etc) zaten volgens mij meer inhouse, maar verder was het een dubbeltje opgooien of je bij Ziggo of UPC respectievelijk zelf terecht kwam of bij een afdeling wat bij een extern callcenter zat. Qua mogelijkheden etc zat hier ook geen verschil tussen bij mijn weten. Dus for all intents and purposes zou dit niet uit mogen maken.
Ha, ik heb misschien wel met jou in een team gezeten. Lang geleden wel :-)
er is niet inherent iets mis met inbound callcenters. Daar zitten vooral capabele mensen met kennis van producten die 80% van je vragen beantwoorden bij het eerste gesprek. Moeilijk, ondankbaar, nuttig werk.
Ik heb outbound sales callcenters altijd een beetje vies gevonden. Zo'n gesprek is veelal ongevraagd, ongewenst, en een uitzonderlijk luie manier van verkopen. Ga naar school, leer een vak.
TP in het zuiden van het land? Zal zo'n 12 jaar geleden zijn geweest voor me.

Dat ondankbare herken ik wel ja, nadat m'n teamleider naar adidas ging trok ik het maar moeilijk om zowel de kots van onder als van boven over me heen te krijgen. Kreeg het op een gegeven moment niet meer voor elkaar om ervoor uit m'n bed te komen en ben ook nooit meer gegaan nadien. Lag deels ook aan mijn persoonlijke omstandigheden toen, en ben er ook niet trots op, maar goed gaat wel erg offtopic zo.

Outbound heb ik ook altijd maar bagger gevonden. Later nog ander callcenter werk gedaan maar als bij een vacature bleek dat het outbound was bedankte ik ervoor.
Absoluut een klacht indienen, hoe meer mensen erover beginnen hoe beter Ik heb zelf vorige week een klacht ingediend bij Vodafone / Ziggo met de mededeling dat het werk van deze partijen hun merk schaadt en dat ze er goed aan doen om hun samenwerking met deze partijen te staken.
Ik werd ook helemaal mesjogge van dat gebel names ziggo. Dat mijn interverbinding afgesloten zou worden en dat ik moest overstappen. Gewoon oplichterij.

Hierom heb ik zelf ziggo gebeld dat en ook dwingend duidelijk gemaakt dat ze hun belbedrijven door moesten geven dat mijn nummer en naam niet meer gebeld mogen worden. Het schijnt te helpen. Ik was het goed zat en dat heb ik ook echt laten weten. Durf niet meer te zeggen welke woorden ik gebruikte.

Als ziggo zo aan zijn klantjes moet komen dan mag dat bedrijf wat mij betreft wel ten gronde.
Wat ook werkt is doorverbinden met afschepen as a service
Ja dat is een mooi systeem. Ik heb bij de KvK een VoIP nummer opgegeven, dat nummer verbind door naar afschepen as a service. Scheelt een hoop telefoontjes.
Deze heb ik ook opgeslagen. Tamelijk hilarisch
Dat ten gronde is al hard aan de gang Ziggo moet eens stoppen met deze praktijken. Net zoals ouderen aan de deur een abonnement aansmeren.
:)

[Reactie gewijzigd door HardMart op 8 mei 2024 20:33]

Ik heb mijn nummer gewoon verwijderd en daarna was het vrij snel afgelopen, en anders gewoon een wegwerp simkaart nummer gebruiken.
Heb hetzelfde gedaan uiteindelijk. Helaas kon dat nog niet toen ik me inschreef. Heb dat nummer uiteindelijk weg moeten gooien. Echt zeer irritant.
Wat bij mij erg geholpen heeft is de functie op je mobiel 'houdt onbekende bellers stil'. Alleen mensen die je zelf hebt gebeld, in je contactenlijst staan komen er dan door. De rest krijgt direct je voicemail en marketeers houden daar niet van dus spreken het ook nooit in.
Probleem is dan dat het ziekenhuis of de huisarts ook vaak bellen vanaf een onbekend/afgeschermd nummer helaas.
Is dat een probleem als je een apart zakelijk nummer hebt?
Ik verwacht niet dat een ziekenhuis of huisarts me op mijn zakelijke nummer belt
Hoeveel ZZP-ers hebben dat?
Genoeg verwacht ik.
Waarom zou je die nummers samen willen voegen?
Een aparte sim kost de wereld niet.
voor 5 euro per maand, na BTW bruto nog niet de helft? ik wel. Wat een opluchting.
Die krijgen dan je voicemail. En dan bel je ze gewoon terug. Of je zet het tijdelijk uit als je een belangrijk telefoontje van een onbekend nummer verwacht.
Twitter gebruiken en Ziggo afzeiken. Hielp hier wel in ieder geval.
Gewoon (evt. door je partner laten) zeggen dat je niet bevoegd bent voor internet op dat adres.

Paar jaar terug soortgelijk gezeur gehad met energieverkopers toen mijn vrouw bij gebrek aan bedrijfsruimte1) haar bedrijf voorlopig op ons thuisadres inschreef. Ze werd vrijwel elke dag gebeld door energieverkopers en wist niet hoe ze ervan af moest komen. Nadat ik een twee of drie keer had verteld, dat mevrouw <haar familienaam, zelfde als bij KvK> niet bevoegd was op < ons thuisadres>, was het afgelopen. En dat nadat eerdere verklaringen, dat we nog een contract voor een paar jaar hadden, niet hielpen.

Alternatief is Ziggo Zakelijk een factuur sturen voor elke keer, dat jullie gebeld worden2) (en dat is voor minimaal één uur omdat je gestoord wordt in je bezigheden en tijd nodig hebt om weer de draad op te pakken). Reken er niet op, dat die facturen betaald worden, maar het signaal komt echt wel door.


1) Voor het huurcontract moest haar bedrijf eerst ingeschreven zijn
2) Opnemen in de algemene voorwaarden gedeponeerd bij KvK >:)
Draag je dan wel de BTW over die factuur af? Spookfacturen sturen mag namelijk niet en je factuurnummers moeten oplopend zijn. Ik geloof dus niet dat je dit echt doet, al zou het wel grappig zijn!
Extra bedrijfje registreren, dat niets anders doet dan dit soort facturen sturen. Geen inkomsten, dus ook geen BTW afdracht en de factuurnummers zijn dan ook geen probleem meer.
Voor zzp-ers mag dat al jaren niet meer. Alleen Ziggo en wat schimmige beleggingsmogelijkheden negeren dat. Tja, ze zetten zich nogal bijzonder neer zo. Willen kennelijk zeker weten dat ik nimmer klant zal worden?
Een asociaal bedrijf is Ziggo met deze praktijken, net als die gehaaide verkopers die zij namens hun langs de deuren sturen. Een kennis kreeg doodleuk het antwoord dat Ziggo niet verantwoordelijk was voor die verkopers na dat die zijn bejaarde moeder een peperduur abonnement hadden aangesmeerd.
Is er eigenlijk een andere reden om massaal gegevens op te vragen?
Ja hoor. Voor beleidsmakers, subsidieplannen, onderzoeksinstituten en dergelijke is het handig om een beeld te krijgen van welke ondernemingen met welke activiteiten waar zitten en hoeveel mensen er werken. Daar zijn natuurlijk weer geen directe contactgegevens voor nodig. Maar er zijn genoeg legitieme toepassingen voor te verzinnen waar ondernemers geen enkele hinder aan ondervinden.
Die gegevens zijn ook bij het CBS verkrijgbaar (waar bedrijven ook aan moeten rapporteren) en daar zitten geen contactgegevens bij.
Dat is maar een fractie van de data waar het handelsregister over bedenkt. Het zijn aggregaties. Als je ergens anders op wilt aggregeren dan heb je pech bij het CBS, die gegevens zijn er niet. Het handelsregister is de ruwe data dus daar heb je veel meer mogelijkheden mee.
Nee. Voor normaal gebruik zoek je specifiek naar een bedrijf waar je zaken mee doet of wilt gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Frame164 op 8 mei 2024 18:01]

Nee. Voor normaal gebruik zoek je specifiek naar een bedrijf waar je zaken mee doet of wilt gaan doen.
En voor deurwaarders, advocaten en dergelijke die KvK gegevens opvragen over rechtspersonen voor een (potentiële) rechtszaak.
Er kunnen heel veel redenen zijn om veel gegevens uit het handelsregister op te vragen. Het probleem is namelijk dat de wetgever geen duidelijke belemmeringen voor het gebruik heeft gegeven. Zelfs de KvK is al jaren niet verplicht de gegevens alleen voor hun wettelijke bestaansredenen te verwerken (en verkopen). Eerder werd het aangemoedigd het vooral maar door te verkopen zodat het handelsregister handel op zich is gemaakt.

Ze kunnen nu wel specifiek gaan verbieden dat het voor marketing gebruikt mag worden (of dat de KvK strenger moet beschermen), maar er zijn ook bedrijven en andere organisaties die het gebruiken om er (indirecte) aan te verdienen door het als alternatief op de diensten van KvK aan te bieden. Koop goedkoop veel in, verdien aan gebruik van veel kleine en grote beetjes.

Als de wetgever het gebruik werkelijk wil beperken tot het kunnen controleren van echtheid en betrouwbaarheid van organisaties en hun verantwoordelijken dan zal dat niet gaan met selectief verbieden en kosten doorrekenen. Dan zal men harde eisen moeten stellen aan het gebruik, bewijs van gebruik en moeten zorgen voor toezicht. Zelfregulering werkt niet en de KvK gaat niet zomaar met minder inkomsten meer controleren dan ze nu doen (voor zover ze dat al deden).
De grap van dit alles is dat de KVK vroeger al met een jaarlijkse vergoeding werkte en daarom onze data niet hoefde te verkopen.

Maar onder het mom van neoliberaal beleid mochten ze geen vaste jaarlijkse vergoeding meer vragen, werd het budget vanuit de overheid teruggeschroefd en kreeg men van de regering te horen "zie maar hoe je geld verdient". 'De markt' ging het allemaal beter en efficiënter maken.

Helaas had de KVK weinig te bieden aan services, dus moesten ze naast geld vragen voor een uittreksel van een bedrijf (ook je eigen bedrijf) ook je data verkopen aan marketingbedrijven

En nu dus weer terug naar een jaarlijkse vergoeding, inzicht in je eigen gegevens en geen data per batch verkopen. Terug bij af met heel veel ellende tussendoor.
In mijn ogen betekend dit eigenlijk dat de KvK vrijwel geen bestaansrecht heeft. Blijkbaar zijn hun diensten zo slecht dat niemand ze tegen betaling af wil nemen. Gewoon een register van maken en niet meer dan dat. Maar dan wel met voldoende budget voor die basistaak.

Een jaarlijks bedrag betalen kan er overigens wel voor zorgen dat er allerlei nepbedrijfjes verdwijnen.
De Kamer van Koophandel heeft voor hun kerntaak wel degelijk bestaansrecht: ze zijn namelijk een soort burgerlijke stand voor bedrijven, verenigingen, etc. Als jij wil weten of een partij legitiem is, wie ergens bestuurder is of hoe een jaarrekening in elkaar steekt, kun je dat allemaal raadplegen bij de Kamer van Koophandel. Daarom ook dat journalisten en onderzoekers er belang bij hebben. De KvK levert een publieke dienst.
Publieke diensten moeten gewoon door belastingen betaald worden en niet door verdienmodellen van data handelaren.
Deze publieke dienst hoeft uiteraard niet volledig gratis te zijn, aangezien het voor bedrijven is en niet voor iedere burger (al kan die daar wel in terugkijken).

Maar het kan ook niet zo zijn dat een bedrijf jaarlijks moet betalen voor 1001 dingen die KvK graag wil doen zonder dat het nuttig is voor de meeste bedrijven. Een basisregistratie systeem zou misschien 20 euro per jaar mogen kosten.
De Kamer van Koophandel is een overheidsinstantie en geen datahandelaar. Die laatste categorie moet wat mij betreft zeker aangepakt worden.
Je beschrijft een database.
Tsja, ik geef dan ook duidelijk aan "vrijwel geen bestaansrecht".

Die kerntaak, registratie en raadpleging in de basis, kan veel simpeler opgelost worden. Het is idioot dat je voor gedeponeerde voorwaarden jaarlijks moet betalen. Een bedrag bij wijzigingen zou ik nog kunnen begrijpen (voor zaken als voorwaarden, niet voor een bedrijfs informatie update).

Je ziet overigens enkel of een bedrijf geregistreerd is, of een bedrijf verder "legitiem" is buiten dat zul je daar niet achterhalen.
Veel en veel te laat.

Ik heb vrij snel mijn telefoonnummer gewijzigd in het KVK register naar het nummer van de KVK zelf. Helaas te laat.

Wordt nog steeds lastig gevallen en ben inmiddels 7 jaar ingeschreven.

Een verschrikkelijk bedrijf waar je niet omheen kunt ook nog
gewoon "per ongeluk" een oud / verkeerd telefoonnummer opgeven (sorry voor diegene die dat nummer wel mocht hebben).

Dat werkt het beste bij dit soort idioterie.

Een wegwerpsim speciaal voor dit doeleinde werkt uiteraard ook.

Qua adres? Een postbus nemen. Dan weten ze in ieder geval niet je thuisadres (wanneer je geen bedrijfsadres hebt).

KvK is en blijft een rare organisatie waar je vrijwel niets aan hebt.
Vzviw mag je je bedrijf niet vestigen op een postbus, ik heb zelf gebruik gemaakt van een goedkoop virtueel kantoor met postservice.

Het kost me 35eu per maand + een simkaart. Maar mn privacy is wel gewaarborgd. Bij de gemeente geheimhouding aangevraagd, en ben recent verhuisd.

Je bent altijd wel een keer de sjaak, en ja het is idioot dat je moet betalen voor je privacy en rust, maar ik was het spuugzat.
KvK heeft ook een fysiek adres nodig bij inschrijving, maar voor de informatie die inzichtelijk is zou een postbus meer dan genoeg moeten zijn. Een postadres voor "externen" is meer dan voldoende.

Dat je 35 euro + simkaart per maand moet uitgeven is uiteindelijk absurd en een bewijs hoe belachelijk het met stelen (want ongevraagd) van persoonsgegevens is gesteld.

Gelukkig erg weinig last gehad van "spam". Voor die enkele brief die doorkwam, die negeerde ik gewoon of ging retour afzender met "onbekend". Meestal als ik die uit de postbus gevist had.
Ik was al 5 jaar uitgeschreven en werd nog steeds gebeld. Heb maar een nieuw nummer genomen... :(
Ondernemers die ingeschreven staan kunnen voor een jaarlijkse bijdrage volop van de handelsregisterfuncties zoals uittreksels gebruik maken. Het verdienmodel van ongewenst datagebruik door derden valt hierdoor weg. Zo versterken we de effectiviteit en privacy van ingeschreven ondernemers in het Handelsregister en voorkomen we overlast van sommige marketeers.
Het verdienmodel valt zo weg? De partijen die zich van deze praktijken bedienen staan ingeschreven als ondernemers. Hoe gaat dit dan helpen?
Het verbod op het gebruik van handelsregistergegevens voor direct marketingdoeleinden wordt opgenomen in een tweede wetsvoorstel dat staat gepland voor komend jaar. Deze aanpassing gaat helpen tegen de hinderlijke praktijk van ongevraagde acquisitietelefoontjes bij veel ondernemers. Naast deze maatregelen zal de controle van de gegevens door de Kamer van Koophandel (KVK) worden aangescherpt. Een voorbeeld is dat KVK bij inschrijving in het Handelsregister monitort op onaannemelijke bedrijfslocaties zoals een bedrijf dat gevestigd zou zijn op een gevangenisterrein.
En hoe gaat dit voorkomen dat men zich aan het verbod houdt? Hoe gaat dit worden afgedwongen? Hoe gaat dit werken met buitenlandse partijen?

Dit klinkt als een wassen neus.
Inderdaad:
Het verdienmodel van ongewenst datagebruik door derden valt hierdoor weg.
Ja, want de bedrijven in het register worden vooral gebeld door particulieren die er nu niet meer bij kunnen. Oh nee, wacht...
Naast deze maatregelen zal de controle van de gegevens door de Kamer van Koophandel (KVK) worden aangescherpt. Een voorbeeld is dat KVK bij inschrijving in het Handelsregister monitort op onaannemelijke bedrijfslocaties zoals een bedrijf dat gevestigd zou zijn op een gevangenisterrein.
Boehoe, iemand geeft een verkeerd adres op (gek hè, want dat werken ze in de hand doordat ze de data verkopen). Iedere boerenlul kan een eenmanszaak oprichten, toch wel een minimum als je van spammen van bedrijven je beroep maakt. Alsof het KVK weet in welke kamer van een bedrijvenpand je zit.

Zet dus totaal geen zoden aan de dijk.

Het lijkt me meer voor de bühne dan om daadwerkelijk misbruik tegen te gaan.
Het primaire doel van het handelsregister is juist dat klanten en andere bedijven die zaken met je (willen) doen kunnen controleren met wie ze zaken doen. En dat ze bij wanprestaties weten waar ze verhaal kunnen halen/ een incassobureau langs kunnen sturen/ een oproep voor de rechtbank naar toe kunnen sturen.
Heb je daar geen zin in, dan kan je dat heel makkelijk voorkomen door geen ondernemer te worden.
Heb je het artikel überhaupt gelezen en snap je wat het misbruik is?

Dat misbruik is niet doordat derden in het register konden kijken. Derden zijn namelijk vooral Nederlandse particulieren en buitenlandse bedrijven. Buitenlandse bedrijven richten zo een bv in NL op, dus daar doet het niets tegen. En particulieren bestoken bedrijven niet met spam.

Er zit nu nog een rem op het aantal opvragen omdat dat per stuk betaald moet worden. Dadelijk betaal je dus een jaarlijks bedrag en mag je daarna onbeperkt graaien in de data.

Dat moedigt bedrijven die spammen dus alleen maar aan. En het is nog erger dat alle bedrijven daar dus voor gaan betalen.

Je moet de rekening gewoon leggen bij de bedrijven die opvragingen doen, dat zal grotendeels voorkomen dat ze massaal graaien.

Nu moet de zzp’er dus gaan betalen voor onbeperkte toegang die nergens voor nodig is om vervolgens nog harder gespamd te worden dan nu het geval is.

En nu heb je ook voor een klein bedrag een overzicht van je klant dus het is bullshit dat dat er niet meer zou zijn.
Dit klinkt als een wassen neus.
Inderdaad, ze kunnen zo veel wetten maken, maar als het slecht of niet gehandhaafd gaat worden dan heb je er nog steeds niks aan. Er moeten hele hoge boetes aan vastzitten bij elke overtreding. + Hoge schadevergoedingen en dan houd het heel snel op.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 8 mei 2024 21:13]

Ik vind sowieso dat direct marketing met zakelijke doelen keihard verboden moet worden net zoals het voor consumenten al is. Ik krijg dagelijks telefoontjes en mailtjes van verkoop hufters.

Vaak sturen ze gelijk een uitnodiging die in mijn agenda terecht komt en blijven ze steeds mailen en bellen of ik al weet wanneer ik tijd heb. In die gevallen reageer ik altijd ook erg bot. Ik ben echt klaar met dat soort tuig.

Natuurlijk block ik ze meteen maar dat rotte outlook heeft nog steeds geen block optie in de mobile app.
Als het echt gericht is dan lijkt het me niet speciaal verkeerd. Je bent een autofabrikant, en een nieuwe ondernemer op het gebied van robotica wil zich bekend maken.
Hoeft niet telefonisch, maar misschien wel per post.
Al heb je daar een contactformulier op een website voor.
Telefoon is veel te persoonlijk vandaag de dag. En de drempel ligt te laag ligt en oplichting loont te snel.
De post heb ik nog niet eens zo'n probleem mee.
Als zij geld uit wilden geven (brieven sturen is niet bepaald goedkoop) met pure reclame wat geen oplichting is, whatever.
Net als die gratis pennen wat je krijgt in de hoop dat je een set besteld.
Ik denk alleen dan: ow gratis pen.

Maar die oplichters die bellen zijn stront irritant.
Ik heb de kvk nooit mijn nieuwe zakelijke nummer gegeven en belletjes naar de oude gaan rechtstreeks naar de voicemail.
Op mijn website staat uiteraard wel het goede nummer.
Het is mij vrijwel altijd gelukt dit soort "gasten" heel duidelijk te maken dat ik hier niet van gedient ben en nooit meer iets van ze wil horen. Hoef je niet eens bot voor te zijn, alhoewel dat wel kan helpen.

Als je er tijd en zin in hebt, kun je ze ook een uur aan het lijntje houden en vervolgens zeggen dat je nooit enige intentie hebt gehad ook maar iets van ze af te nemen. Die boodschap (verloren uur) begrijpen ze vaak ook wel.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee