Begin dit jaar ontstond daar verontwaardiging over in Friesland en binnen de Friese politiek. Volgens gedeputeerde Folkerts stoorden Friese klanten zich eraan dat ze geen Fries mochten praten met Friestalige medewerkers.
Folkerts is blij dat de bank het beleid na "een goed gesprek" heeft aangepast. "Wij hebben in dat gesprek uitgelegd wat de status van het Fries is en wat de taal betekent. Dat is nu een van de redenen dat ze het beleid aanpassen."
Een woordvoerder van ING zegt dat de bank heeft geluisterd naar de feedback van de Friese klanten en de reacties begrijpt. "Graag wil ING haar menselijke kant laten zien en respect tonen voor de tweede rijkstaal in Nederland."
De woordvoerder benadrukt dat dit niet betekent dat Friese klanten altijd Fries kunnen spreken aan de telefoon, omdat niet alle medewerkers Fries spreken.
Gesprekken waren nodig voor beoordeling
ING heeft een groot kantoor in Leeuwarden, waar ook veel Friestalige mensen werken. Voorheen kon het zo zijn dat een klant die Fries als eerste taal heeft, belde met een medewerker wiens eerste taal ook Fries is, maar dat de medewerker dan toch Nederlands moest spreken.
De voornaamste reden dat Fries spreken eerder niet mogelijk was, is dat de gesprekken teruggeluisterd en beoordeeld moeten kunnen worden en dat niet alle beoordelaars Fries spreken. Nu is afgesproken dat degenen die wel Fries spreken, de Friese gesprekken gaan beoordelen.
NUjij: Uitgelichte reacties