Direct naar artikelinhoud

Reuzeninvestering in Britse specialist in autonoom rijden

De zelfrijdende auto mag de afgelopen jaren flink wat butsen en deuken hebben opgelopen, waarbij diverse grote partijen als General Motors, Volkswagen en Ford, hun autonome wagen voorlopig in de garage hebben geparkeerd, in het Verenigd Koninkrijk loopt het onverwacht crescendo: daar haalde Wayve ruim een miljard dollar op (ongeveer 930 miljoen euro) van onder meer chipproducent Nvidia en Microsoft voor de verdere ontwikkeling van zijn robotauto.

De Britse premier Sunak (L) en Wayve-ceo Alex Kendall.Beeld AFP

Het gaat om de grootste Europese investering in AI (kunstmatige intelligentie) aller tijden. Wayve, dat in 2017 is ontsproten aan de universiteit van Cambridge, werkt aan een systeem dat zichzelf bijleert tijdens het rijden en daardoor ‘vanzelf’ steeds beter wordt. Wayves computerchauffeur kan volgens de Financial Times toe zonder kostbare laserradars en dure kaarten met hoge resolutie.

Het concern voert besprekingen met diverse autofabrikanten voor toepassing van zijn toepassing. Zelf zegt het Britse bedrijf geen ambities te koesteren om een auto te bouwen.

Alex Kendall, mede-oprichter en ceo van Wayve, zegt tegen Bloomberg dat hij zijn technologie stap voor stap verder uitbouwt. ‘We zijn heel voorzichtig om geen overspannen verwachtingen te creëren.’ In tegenstelling tot bijvoorbeeld Tesla-baas Elon Musk, die in augustus een zelfrijdende taxi wil lanceren, weigert Kendall halsstarrig een lanceerdatum te noemen.

Anders dan Musk, die onder vuur ligt van de Amerikaanse toezichthouder vanwege enkele dodelijke ongelukken waarbij Tesla’s Auto Pilot betrokken was, lijkt Kendall zich vooral op veiligheid te richten bij de introductie van het systeem op de weg. ‘Het belangrijkste is dat we het op een verantwoorde manier inzetten, zodat er geen misbruik van wordt gemaakt’, aldus de Wayve-ceo.