Loqed: mogelijk cloudabonnement geldt niet voor huidige bezitters van smartlock

Slimmeslotenfabrikant Loqed zegt in een nieuw bericht tegen klanten dat er nooit een abonnementsmodel zal komen voor bestaande gebruikers. Eerder deze week kregen gebruikers per mail een voorstel voor een abonnementsmodel, waarbij huidige functies betaald worden.

"Vooropgesteld, het was nooit ons doel een abonnementsmodel te introduceren voor bestaande gebruikers en deze zal er ook nooit komen, beloofd", schrijft Loqed in de nieuwe mail, die ook op Gathering of Tweakers is geplaatst. Het bedrijf zegt de test te hebben uitgevoerd om 'zo zuiver mogelijke data' te krijgen voor eventuele abonnementsmodellen in de toekomst. Loqed was bang anders 'geen goed beeld' te krijgen van de daadwerkelijke betaalbereidheid van klanten. "We beseffen ons dat deze manier van testen té onorthodox was, zelfs voor een start-up. Daarvoor bieden we onze oprechte excuses aan."

Loqed stuurde eerder deze week een mail naar een kleine groep klanten, waarin het bedrijf zei dat abonnementen 'noodzakelijk' zijn om de kwaliteit en veiligheid te kunnen waarborgen. Verschillende klanten kregen andere prijzen te zien, van vijf tot acht euro per maand. Functies die nu nog gratis zijn, zoals het op afstand kunnen bedienen van de smartlock, zouden daarna een maandelijks bedrag gaan kosten. Pas bij het invoeren van de betaalgegevens, gaf Loqed aan dat het om een test ging. Het is niet duidelijk of Loqed in de toekomst alsnog abonnementsmodellen wil introduceren bij nieuwe producten.

Door Hayte Hugo

Redacteur

08-05-2024 • 13:18

77 Linkedin Whatsapp

Submitter: Chevke

Reacties (77)

77
77
32
1
0
32
Wijzig sortering
Een slot met een abonnementsvorm of noodzakelijke (gratis) cloud verbinding lijkt mij een absolute No No.
Er zal maar iets misgaan met de betaling of de cloud verbinding, of het bedrijf gaat failliet, dan zit jij met een deur die niet meer open kan.

Ik blijf wel gewoon een sleutel gebruiken. Werkt altijd en zonder batterijen. Ik ben ook slim genoeg om de sleutel te bedienen.
Het is hetzelfde als met printer: de basis lekker goedkoop houden maar het gebruik duurder maken. Daar trappen ook mensen al jaren in. Terwijl je ook kunt kiezen voor een duurdere printer waarbij inkt of tone goedkoper is. Het model an sich werkt dus wel (commercieel gezien).
Ik weet niet in welk universum jij je Loqed slot kocht, maar die van mij kostte toch echt 400 euro voor het slot plus de bijbehorende oplaadbare batterijen. Dat is in geen enkel universum goedkoop, een Nuki heb je al voor 189 euro.

Als Loqed geld wil blijven verdienen met die sloten, dan moeten ze snel beginnen met updates gaan maken zodat er functies bijkomen of makkelijker worden. Of accessoires uitbrengen. Ik zou graag een deursensor willen, die kunnen ze zo uitbrengen (het slot heeft al Bluetooth) en in de software bijprogrammeren. De app en firmware hebben al ruim een halfjaar geen update gehad. De ondersteuning van Domoticz is halfbakken. Er is genoeg wat ze kunnen doen, maar als je nooit iets toevoegt of update, dan stoppen mensen vanzelf met kopen. Ik zou graag een 2e electronisch slot willen op mijn andere deur, en stiekem ook op de schuurdeur en schuttingdeur. Maar ik twijfel of Loqed de manier is, gezien het uitblijven van updates.
Wauw, echt helemaal eens.
Mijn loqed nu verwijderd omdat hij het dus niet meer doet. Jammer, ik was zo hoopvol over dit bedrijf.
Het schijnt dat Loqed wel weer vrij netjes is in het nasturen van onderdelen. Dus als je ze belt en uitlegt wat er aan de hand is, dan heb je kans dat het wel weer in orde komt.
nee hoor, mensen kopen een goedkope printer en dan een 'kitje' bij de <willekeurige chinese meukboer> om goedkope inkt te gebruiken. Doe ik al jaren met een canon, gewoon bijvullen uit een flesje en de chip resetten. Overigens print ik steeds minder en minder. Grote dingen gaan naar de printshop op de hoek, mooier en beter dan ik thuis kan.
Ik heb een zwart-wit all-in-one gekocht van Brother, een led-printer. De originele cartridge zit er nog steeds in, na een aantal jaar, al is die bijna leeg. Ik heb er een hoge capaciteit toner bij gekocht omdat die slechts 10 euro duurder was dan de standaard tonercartridge. Onder het mom van "we kunnen de kwaliteit niet garanderen" proberen Canon, HP, e.d. wel te voorkomen dat je bijvult, soms zelfs met een page counter die zegt "nu is je cartridge leeg". Dat is smerig, maar is gewoon hun verdienmodel inderdaad.

Mensen vinden vaak wel een manier om de uitknijperij heen, als ze het echt zat zijn. Dat is ook het gevaar voor die streamingdiensten die goedkoop de markt bestormden, maar nu merken dat het voor die prijzen niet rendabel is en weer beginnen met prijsverhogingen. Voor je het weet gaat men weer via torrents en dergelijke downloaden.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 8 mei 2024 15:10]

Ik heb na de zoveelste ingedroogde inktvulling een simpele zwart-wit laserprinter gekocht met de grootste "proef" tonercartridge die ik kon vinden, 1200 standaard pagina's. Daar doe ik jaren mee, daarna koop ik wel een nieuwe printer, geen nieuwe toner.
als ik print wil het nog wel eens kleur hebben, echt goedkope kleuren lasers heb ik nog niet gevonden
Een snelle google search levert dit type kleuren (laser) printer op voor €225,- hp-color-laserjet-pro-m255nw-a4-kleuren

Dat vind ik niet duur. En waarschijnlijk vind je nog wel goedkoper als je je best doet. Als je nagaat dat deze printer eens in de zoveel jaar pas nieuwe toners nodig heeft. Ter vergelijk; ik heb een Samsung CLP kleuren laser uit 2012, die nog altijd zijn dienst (goed!) doet, en net zijn 2e setje toners bijna leeg heeft.
maar dat is wel een hp... dat is weer een nee voor mij
ik vind het heerlijk hoor. 10 jaar geleden een pixma 6500 gekocht voor 8 tientjes. Inclusief 6 canon inkt cartridges. Koop nog steeds "namaak" cartridges inclusief chip. 24 stuks voor 20,99!

Voor de duidelijkheid nog nooit canon cartridges hoeven kopen.
Een slot met een abonnementsvorm of noodzakelijke (gratis) cloud verbinding lijkt mij een absolute No No.
Het is niet noodzakelijk. Enkel voor remote acces en integraties met derden.
Er zal maar iets misgaan met de betaling of de cloud verbinding, of het bedrijf gaat failliet, dan zit jij met een deur die niet meer open kan.
De deur zal altijd opengaan want je hebt de cloud niet nodig om deze lokaal te openen via bijv bluetooth.
Wow, stond op het punt deze aan te schaffen en te integreren in Loxone Miniserver. Ik ging dit weliswaar met behulp van Local API doen, maar ik bibber bij het feit dat ze naar betaalde clouddiensten neigen… voor die Local API heb je dan weer een bridge nodig die straks ook verplicht Cloud afhankelijk wordt..

Nogmaals een reden om kritisch te kijken naar bedrijven met een niche product. Voor je het beseft zit je met abonnement, om nadien vast te stellen dat ze er de stekker uit trekken.
Deze functie is al cloudafhankelijk. Je moet een API key aanmaken, dat kan alleen via je account op de server van Loqed. Als je de key eenmaal hebt, dan kun je deze wel lokaal gebruiken.
Zo en weer 1 bedrijf dat ik ga mijden als de pest.

Een slim slot is helemaal niet slim als het een cloud verbinding nodig heeft om te werken.

Ik was aan het rondkijken om wat sloten te zijner tijd te vervangen door slimme sloten. Denk dat domme sloten toch slimmer zijn.

[Reactie gewijzigd door VincentvdBergh op 8 mei 2024 14:31]

Nuki is een goed alternatief, dat slot werkt echt volkomen lokaal. Alles kan via de app en dat werkt via Bluetooth. Je hebt de cloud (en bridge) alleen nodig als je het slot via internet op afstand wil kunnen bedienen.
Ik heb wel gekkere dingen gehoord, maar 8 euro per maand voor een slim slot klinkt wel een beetje als je eigen ruiten ingooien... Het voelt alsof we als samenleving straks alles op abonnement basis hebben, maar ik vind het persoonlijk een slechte (en dure) ontwikkeling. Steeds meer krijg ik een aversie van diensten waar een abonnement je door de strot wordt geduwd, zonder duidelijke reden behalve het winstoogmerk van de beheerder.
Waarom begin je niet zelf een alternatief bedrijf die dan niets via abonnementen doet? Als er genoeg mensen zijn die hetzelfde denken als jij moet de markt er zijn. En aangezien vrijwel alle bestaande bedrijven naar abonnementsmodellen willen gaan is er weinig concurrentie.
Is het probleem niet dat er helemaal geen markt is hiervoor? 'Domme' sloten werken nog altijd prima, en de abonnementskosten voor slimme sloten wegen helemaal niet op tegen de voordelen die ze bieden.
Is het probleem niet dat er helemaal geen markt is hiervoor?
Waarom denk je dat? Heb je marktonderzoek gedaan? Als er een markt is voor "slimme" deurbellen dan zal er ook wel een markt voor "slimme" sloten zijn.
'Domme' sloten werken nog altijd prima, en de abonnementskosten voor slimme sloten wegen helemaal niet op tegen de voordelen die ze bieden.
Mobiele telefoons vond iedereen die ik kende ook maar onzin toen ik er indertijd eentje kocht. Waarom zou je buitenshuis een telefoon nodig hebben? Je kunt toch ook 's avonds bellen, als je weer thuis bent.
Mobiele telefoons vond iedereen die ik kende ook maar onzin toen ik er indertijd eentje kocht. Waarom zou je buitenshuis een telefoon nodig hebben? Je kunt toch ook 's avonds bellen, als je weer thuis bent.
Je zou kunnen stellen dat dat wel degelijk beter is voor je mentale gezondheid (even los van het feit dat een smartphone ook heel handig kan zijn natuurlijk).
bij vakantiehuisjes zie je ze vaak, die 'salto' dingen.
Als dat de standaard gedachte was....

Je hebt geen abo nodig voor een slim slot, deur gaat ook open zonder.
Een bedrijf starten is niet zo makkelijk. En als het lukt en het bedrijf wordt succesvol, dan neemt een grote, data verzamelende marktpartij het ook zo over.
Nou die heb ik al het heet een sleutel.
Serieus smart home, smart lock etc etc hoe meer ik de lulkoek lees hoe blijer ik ben met een "dom" huis.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 8 mei 2024 14:10]

Is ook een manier van onderzoek doen i guess, bericht de wereld in, stormvloed aan negatieve reacties , dan een correctie plaatsen = dubbel aandacht + data dus win win :)
Dit dus, ze waren het wel van plan want waarom zou je het anders naar bestaande klanten met daadwerkelijke kosten sturen ipv een enquête af te nemen.

Ze hebben zich gewoon in de voet geschoten en krabbelen heel snel terug nav de negatieve publiciteit.
Enquetes leveren vaak slechte resultaten op omdat mensen makkelijker roepen dat ze voor een product willen betalen als ze niet meteen wat hoeven te kopen. Door mensen te laten denken dat ze wel echt wat kochten krijg je (hopen ze) een betrouwbaarder resultaat.
behalve dan dat door zulke grappen de bestaande klanten wel 2x na zullen denken nog een Loqed te kopen.
behalve dan dat door zulke grappen de bestaande klanten wel 2x na zullen denken nog een Loqed te kopen.
True. Je hebt klanten die niks met de cloud te maken willen hebben en klanten die die cloud-features juist vreselijk handig vinden. Nu heb je beide groepen boos gemaakt. Ik vind het wel een rondje excuses waard.
"Enquetes leveren vaak slechte resultaten op [...]. Door mensen te laten denken dat ze wel echt wat kochten krijg je (hopen ze) een betrouwbaarder resultaat."

Goed onderzoek is idd moeilijk. Maar op deze manier onderzoek doen levert ook slechte resultaten op - immers het idee was (volgens topic op GoT) om nieuwe klanten minder voor het product te laten betalen en dan abonnementsgeld te laten betalen. Maar de data die ze nu krijgen is van klanten die al full price hebben betaald en dus welicht net zo onbetrouwbaar als een enquete... (behalve dan... Was het misschien toch de bedoeling om bestaande klanten te laten betalen? Maar door de commotie nu zeggen: "neeeee, zo bedoelden we het niet...!")
ipv een enquête af te nemen.
Je gaat uit een enquête echt onmogelijk dezelfde resultaten krijgen als in de realiteit. Mensen vullen dat gewoon zo gunstig mogelijk in want misschien valt de prijs dan uiteindelijk wel mee. Kan ook de andere kant op werken natuurlijk, waarom zou je als gebruiker überhaupt enquetes (naar waarheid) invullen die waarschijnlijk alleen maar tegen je gebruikt gaan worden?

Ik sta er zeker niet achter deze werkwijze want je irriteert je huidige klanten, maar ik weet wel zeker dat je hier betere resultaten uit gaat krijgen dan een enquete.
Dit dus, ze waren het wel van plan want waarom zou je het anders naar bestaande klanten met daadwerkelijke kosten sturen
Welke daadwerkelijke kosten?
Verschillende klanten kregen andere prijzen te zien, van vijf tot acht euro per maand.
Daarnaast als ze echt wilde dat mensen het afnamen waarom dan:
Pas bij het invoeren van de betaalgegevens, gaf Loqed aan dat het om een test ging.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 mei 2024 13:48]

Je gaat uit een enquête echt onmogelijk dezelfde resultaten krijgen als in de realiteit
Nee dat is waar. Maar je echte klanten gebruiken als testcase is bijzonder zelden een goed idee.

Dus welke resultaten zijn dan beter? Als je bestaande klanten vraagt "Wilt u eventueel maandelijks betalen?" of "Verrassing, u gaat maandelijks betalen", dat zijn toch ook geen verlijkbare beginsituaties? De overeenkomst is dat het om dezelfde groep gaat (je bestaande klanten) maar daar houdt het wel op.
Nou, ik heb nu een flag staan bij dit merk om daar dus nooit mee in zee te gaan, ik denk dat de reputatie schade niet onderschat moet worden. Deze berichten staan nu vereeuwigd op internet (bijv hier bij tweakers) en ik zou wel 3x nadenken of ik wel met een partij in zee wil gaan die dergelijke ideeën heeft qua klanten behandeling.
Bovendien zullen dergelijke stunts de markt van "smart" producten in het algemeen geen goed doen.

Ik geef grif toe dat ik al sceptisch stond tegenover deze categorie, maar dat neemt niet weg dat dit grapje mij sterker in mijn vooroordeel graaft.
Idem ditto. Al heb ik (mede dankzij de artiekelen over dit onderwerp) mijzelf wel bedacht dat mijn volgende smartlock een zonder cloud diensten of abo gedoe gaat worden (weet nog niet welke, maar heb dan ook nog even).
De manier welke je omschrijft zou voor mij reden zijn absoluut nooit met zo'n bedrijf in zee te willen gaan, onbetrouwbaar en onberekenbaar.
Blijft een bijzondere zet om op deze manier een test uit te voeren. Als ik zo'n mail zou krijgen, test of niet, zou ik serieus gaan twijfelen of ik dat product nog wel wil houden. Wie weet wat ze nog meer gaan testen zonder het eerst even netjes aan te kondigen, juist met iets als een slot wil je gewoon geen fratsen. Goed dat ze excuses hebben aangeboden, ik hoop toch wel dat ze hier iets van geleerd hebben, al ben ik bang dat het hun naam meer kwaad doet dan van tevoren verwacht. Ik was aan het oriënteren voor een mogelijk slim slot, maar denk dat ik deze van mijn lijstje haal.
"We beseffen ons dat deze manier van testen té onorthodox was, zelfs voor een start-up. Daarvoor bieden we onze oprechte excuses aan."
Hoe lang mag je jezelf eigenlijk start-up noemen? Loqed is toch in 2016 opgericht? In mijn ogen ben je dan geen 'start-up' meer..
Hoe lang mag je jezelf eigenlijk start-up noemen? Loqed is toch in 2016 opgericht?
Tot je winst maakt.
En daarvoor hebben ze dat abonnement van €5-€8 euro per maand nodig.

/s
Of tot je een volwassen bedrijf bent - dus bijv. met meerdere produkten en eigen service-afdeling.
Winst maken is secundair lijkt het soms wel - zolang je maar investeerders hebt die de kosten dragen. Maar ik vind niet dat je dat dan een startup mag blijven noemen [gestart in 2016].
Mijn vraag was meer "hoe oprecht zijn die excuses". Als je niet zo wereldvreemd was, had je deze reactie van je klanten kunnen zien aankomen. Ik denk dat er daar wat mensen vloekend over de kantoorvloer lopen vandaag.
Sorry... 400 euro voor een slot en daar boven op ook nog ff 8 euro per maand aftikken om hem te bedienen op afstand!? Hoe gek zijn die nieuwe klanten denk je?
Wel zou ik kunnen bedenken dat je een lock huurt voor minimaal een jaar en daardoor een maandelijks bedrag betaald, maar dan is 300 a 400 euro aansluitkosten inderdaad vrij veel.
Ik was ook aan het kijken naar smartlocks, mooi dat dit nieuws is uitgelekt, kan LOQED meteen van het lijstje geschrapt worden met hun cloudabonnement....
Ik heb een jaar geleden de support gebeld voordat ik dit slot ging kopen. Met inderdaad de vraag of dir slor zonder cloud werkte.

Ze vertelde mij nee, "maar we hebben wel 10 jaar aan cloud garantie staan. Mocht heb bedrijf omvallen"

Bij dit nieuws stukje lijkt mij her dus een onzin verhaal. Jammer ze doen veel goed...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee