Phil Bauhaus kritisch voor slotkilometers: “Een afdaling richting finish, is dat echt nodig?”
Foto: Cor Vos
dinsdag 7 mei 2024 om 17:29

Phil Bauhaus kritisch voor slotkilometers: “Een afdaling richting finish, is dat echt nodig?”

Phil Bauhaus strandde in de vierde Girorit op de derde plaats, maar dat resultaat kon hem achteraf eigenlijk gestolen worden. “Iedereen is recht gebleven, dat is het belangrijkste”, klonk het – naar analogie met de ook al kritische Tim Merlier – bij Eurosport.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Na de korte maar krachtige beklimming van de Capo Mele, ging het in de voorlaatste kilometer weer wat bergaf, waardoor het peloton flink gelanceerd met hoge snelheid de laatste kilometer introk. “Eerlijk gezegd ben ik niet zo’n fan van een finish zoals vandaag. We gaan met meer dan 80 kilometer per uur naar beneden met een heel peloton. Dat is toch niet nodig? Voor mij is het belangrijker dat iedereen recht is gebleven dan eender welk resultaat.”

Het is vooral die hoge snelheid die Bauhaus stoorde. “We nemen allemaal veel risico’s, want elke ploeg heeft resultaten nodig. En ik weet ook: massasprints zijn altijd gevaarlijk. Maar om het dan dalend te doen… Ik had een versnelling van 58 kroontjes. Mijn mecanicien zei dat hij dat in 26 jaar nog nooit zo’n versnelling op een fiets had gelegd. Ik weet niet of we het op deze manier moeten doen.”

Bauhaus was wel blij met zijn eigen resultaat, niet eens zo ver na winnaar Jonathan Milan. “Het was al een zware start van de week voor onze ploeg, we hadden nog niet de resultaten die we wilden. Dan is een derde plaats in de Giro een goed resultaat om op voort te bouwen.”

RIDE Magazine
9 Reacties
Sorteer op:
7 mei 2024 17:42
Hij heeft een punt maar zoals steeds té laat… de route was bekend, protest had perfect lang op voorhand gekund…
Het is wachten op een serieuse slenteractie richting dit soort onzin, en blijven herhalen tot organisaties niet anders kunnen dan toegeven…
7 mei 2024 18:55
De laatste 750 meter waren vlak. Je kan dit soort aankomsten verbieden, maar dan komt ook Milaan - San Remo in het vizier. Mijn gevoel: de afdaling is iets gevaarlijker dan een normale sprint, maar het deel heuvel daar voor maakt het selectief en rekt het peloton uit. Slechts tweederde van het peloton kon aanklampen. Dus puntje bij paaltje was de kans op vallen in deze finale kleiner, maar zouden de gevolgen van een valpartij groter zijn. Een moeilijke balans.
    Probleem is dat de heuvel niet selectief genoeg was en renners die posities verloren hebben, maar nog een taak moeten uitvoeren, extra risico gaan nemen om naar voren te komen en er alsnog 60 man en kort naast elkaar die heuvel afvliegen.

    Als hier gevallen wordt met deze snelheid heb je echt een groot probleem maar het risico is op voorhand bij de ploegen bekend en waarschijnlijk is er benoemd dat ze echt vooraan moeten zitten in de afdaling want anders ben je te laat.
    7 mei 2024 21:09
    “Je kan dit soort aankomsten verbieden, maar dan komt ook Milaan - San Remo in het vizier.”
    De beklimming van de Poggio is een stuk zwaarder, dus veel selectiever, en de afdaling is veel technischer waardoor de snelheid een stuk lager ligt. In MSR strijdt dan ook een veel kleinere groep renners voor de winst in vergelijking met die van vandaag. Bovendien is het vlakke deel vanaf einde Poggio tot de meet ruim 2 km, en geen 750 meter zoals vandaag.
    Milaan - San Remo komt absoluut niet in het vizier.
7 mei 2024 17:39
Ik snap dat Bauhaus, en ook andere renners, niet blij zijn met zo'n aankomst in dalende lijn. Dat soort aankomsten zijn gewoon gevaarlijk. Echter is Andora niet te bereiken zonder een afdaling. Je zou eventueel na de afdaling nog het dorpje zelf verder in kunnen rijden, maar ik weet ook niet of dat beter is. Dan ga je namelijk nog meer renners hebben die in die afdaling op willen schuiven om voorin te zitten dan de sprinters en hun laatste 2 leadouts, omdat teams er dan ook nog hun 3e en evt 4e leadout man erbij willen hebben. Kortom in dit geval was de finale sowieso gevaarlijk geweest en is de raag dus vooral of je in Andora moet willen finishen. Hier spelen dan echter ook weer een hele hoop andere commerciële aspecten mee dan enkel het lokale parcoursdesign( bijv. leg je een finish 100m eerder of 200m later vanwege een bocht).
    7 mei 2024 19:37
    Andora loopt nog een stuk door naar het noorden, tamelijk vlak, dus de finish had ook 3-4 km verderop kunnen liggen. Dan zou de afdaling op 5 km voor de streep eindigen, wat in ieder geval een stuk veiliger zou zijn geweest.
    7 mei 2024 20:34
    De sprint zou inderdaad veiliger zijn. Maar ik denk dat de kans op valpartijen in de aanloop groter gaat zijn. Overigens denk ik niet dat Andora groot genoeg is om 4km toe te voegen. Denk dat 1,5 toevoegen na de rotonde (rechtsafslaan ipv rechtdoor) het maximaal haalbare zou zijn, maar dan ga je die afdaling precies krijgen op het moment dat ieder team zijn treintje wilt neerzetten. Of dat beter zou zijn weet ik niet, ook omdat de klassementsmannen wegens de 3km regel dan ook weer verder van voren willen zitten in die afdaling. Het is vooral gewoon een moeilijke aankomstplaats.
7 mei 2024 22:57
Met een maximaal verzet van 53-11 gaat het vanzelf minder hard… Ik zeg doen!
    8 mei 2024 07:43
    Juist. Gewoon begrenzingen opleggen op die manier. De sport blijft net zo mooi en het gevaar wordt in ieder geval iets minder. Alle beetjes helpen.

Reacties zijn gesloten.