Phil Bauhaus kritisch voor slotkilometers: “Een afdaling richting finish, is dat echt nodig?”
Phil Bauhaus strandde in de vierde Girorit op de derde plaats, maar dat resultaat kon hem achteraf eigenlijk gestolen worden. “Iedereen is recht gebleven, dat is het belangrijkste”, klonk het – naar analogie met de ook al kritische Tim Merlier – bij Eurosport.
Na de korte maar krachtige beklimming van de Capo Mele, ging het in de voorlaatste kilometer weer wat bergaf, waardoor het peloton flink gelanceerd met hoge snelheid de laatste kilometer introk. “Eerlijk gezegd ben ik niet zo’n fan van een finish zoals vandaag. We gaan met meer dan 80 kilometer per uur naar beneden met een heel peloton. Dat is toch niet nodig? Voor mij is het belangrijker dat iedereen recht is gebleven dan eender welk resultaat.”
Het is vooral die hoge snelheid die Bauhaus stoorde. “We nemen allemaal veel risico’s, want elke ploeg heeft resultaten nodig. En ik weet ook: massasprints zijn altijd gevaarlijk. Maar om het dan dalend te doen… Ik had een versnelling van 58 kroontjes. Mijn mecanicien zei dat hij dat in 26 jaar nog nooit zo’n versnelling op een fiets had gelegd. Ik weet niet of we het op deze manier moeten doen.”
Bauhaus was wel blij met zijn eigen resultaat, niet eens zo ver na winnaar Jonathan Milan. “Het was al een zware start van de week voor onze ploeg, we hadden nog niet de resultaten die we wilden. Dan is een derde plaats in de Giro een goed resultaat om op voort te bouwen.”
Het is wachten op een serieuse slenteractie richting dit soort onzin, en blijven herhalen tot organisaties niet anders kunnen dan toegeven…
Als hier gevallen wordt met deze snelheid heb je echt een groot probleem maar het risico is op voorhand bij de ploegen bekend en waarschijnlijk is er benoemd dat ze echt vooraan moeten zitten in de afdaling want anders ben je te laat.
De beklimming van de Poggio is een stuk zwaarder, dus veel selectiever, en de afdaling is veel technischer waardoor de snelheid een stuk lager ligt. In MSR strijdt dan ook een veel kleinere groep renners voor de winst in vergelijking met die van vandaag. Bovendien is het vlakke deel vanaf einde Poggio tot de meet ruim 2 km, en geen 750 meter zoals vandaag.
Milaan - San Remo komt absoluut niet in het vizier.