Nintendo zegt uiterlijk maart 2025 Switch-opvolger aan te kondigen

Shuntaro Furukawa, de ceo van Nintendo, heeft laten weten dat de opvolger van de Switch ‘dit boekjaar’ nog bekend wordt gemaakt. Dat wil zeggen dat de console ten laatste in maart 2025 wordt aangekondigd.

Furukawa maakte het nieuws bekend op X. De presentatie van de console zal later dit boekjaar gebeuren. Het is de eerste keer dat Nintendo bevestigt dat het aan een opvolger van de Switch werkt. Het boekjaar van Nintendo loopt van 1 april 2024 tot 31 maart 2025. De Nintendo-ceo liet weten dat het bedrijf in juni een Direct-evenement houdt. Tijdens dit evenement wordt de opvolger van de Switch nog niet gepresenteerd, aldus Furukawa. Volgens eerdere geruchten verschijnt de console begin 2025 op de markt.

Door Andrei Stiru

Redacteur

07-05-2024 • 09:46

146 Linkedin Whatsapp

Submitter: Raem

Reacties (146)

146
145
76
2
0
46
Wijzig sortering
De laatste jaren waren de opvolgers een beetje wisselvallig in hun succes.
- N64: Top!
- Gamecube: tegenvaller
- Wii: Super succes
- Wii U: tegenvaller
- Switch: Top!

Heel benieuwd naar deze opvolger.
Mijn zoon heeft de Switch, maar ik betrap me er op dat ik graag een Mario game meespeel.
Er zaten echt wel toppers bij deze generatie.

Nintendo kennende zullen ze zich weer vooral gaan focussen op Gameplay en niet laden leiden door het grafische geweld van Sony en Microsoft.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 7 mei 2024 09:54]

De GameCube was absoluut geen tegenvaller, enkel misschien in ruwe sales. Maar het ging dan ook op tegen de beste Playstation. Sterker nog, de N64 was een grotere tegenvaller.

De Wii U faalde simpel omdat 1. niemand het verschil met de Wii zag óf 2. de controller vreemd vond. Plus kwamen er in het eerste jaar van de Wii U maar echt een handvol games uit, incl. first party. Waardoor er grote gaten ontstonden en third parties direct afhaakten.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 7 mei 2024 09:57]

De Wii U faalde simpel omdat 1. niemand het verschil met de Wii zag óf 2. de controller vreemd vond. Plus kwamen er in het eerste jaar van de Wii U maar echt een handvol games uit, incl. first party. Waardoor er grote gaten ontstonden en third parties direct afhaakten.
Verkoopcijfers zijn voor mij als gamer totaal niet belangrijk. Het enige wat een console goed maakt zijn de games. En in dat opzicht was de WiiU een absolute knaller.

Sterker nog, de beste Nintendo titels op de Switch waren de eerste jaren allemaal ports van games die ze al op de WiiU hadden uitgebracht.

Dus als mensen zeggen dat de WiiU is gefaald dan hebben ze het wellicht over verkoopcijfers. Maar tenzij je aandeelhouder bent van Nintendo spoor je dan echt niet. De games op WiiU, en dus de console, waren echt super.
Als verkoopcijfers tegenvallen zoals bij WiiU dan betekent dat direct dat er weinig aanbod van games gaat zijn. Er zijn maar 300 games fysiek uitgebracht (dus niet de downloadable indies meegerekend)....de PS4 heeft 10x zoveel games!
Op basis daarvan is een console al een flop te noemen.
Vind ik de WiiU zelf een topper? Jazeker, een onderschatte console net als de Dreamcast.

De reden dat games van WiiU op switch recycled werden is geen compliment, dat is gewoon goedkoop aan gamemateriaal komen en alsnog proberen de investering terug te krijgen. Neem ik het ze kwalijk? Nee, maar het is absoluut geen bewijs dat Wii U een knaller was.
In waarin vond je N64 een tegenvaller?
De controllers slijten echt heel hard, maar qua games zaten er echt wel hele goede tussen. Ik moet vooral terugdenken aan Mario Kart, Super Smash Bros, Mario 64, Donkey Kong 64, Mario Party Goldeneye, Zelda, Pokemon Stadium.

De games op de Gamecube vond ik daarentegen echt tegenvallen.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 7 mei 2024 10:00]

Vreemd, ik vind de GameCube versies van die games (muv Goldeneye gezien die nooit op de GC uitgebracht is) gewoon eindeloos beter. En gezien van de Smash Bros games het Melee is die na al die jaren nog superveel gespeeld wordt denken veel mensen er ook zo over.

Verder bracht de Cube ons Metroid Prime en Pikmin.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 7 mei 2024 10:03]

De GC heeft zeker veel goede games, echter zijn bij veel mensen inclusief mijzelf de 64-games beter blijven hangen. Omdat het voor veel series de eerste keer in 3D was. Die stap was groot en veranderde veel belevingen van die series.

De eerste keer ik Zelda OOT speelde knalde mijn hoofd zowat uit elkaar. Die ervaring kan je maar een keer hebben. Veel mensen hebben die met de 64/PS1
Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat de graphics van de 64 nostalgisch zijn, maar ze zijn zo goed gebleven als een pak melk. De gamecube daarentegen heeft echt nog een aantal games die er prima uit zien. Mario Sunshine, Metroid Prime, Crystal Chronicles, en zo nog een paar. Kijk maar wat er met die games gebeurt als je software gebruikt om ze te upscalen. Ik denk dat het voor veel personen kan verschillen wat het meest nostalgisch is.

De N64 was mijn eerste console als kind zijnde, maar als ik kijk naar welke console mij het langs vastgehouden heeft is het de Gamecube (die ik nog steeds bezit). Ik vindt OOT ook geweldig, maar als ik kon kiezen tussen N64 OOT en GC OOT, dan pak ik toch de GC. Ieder zijn ding i guess.
Ik begrijp je argument niet. Je zegt dat een oude console slechtere graphics heeft dan zijn opvolger. Maar wat maakt dat uit? Deze 2 consoles zijn natuurlijk geen concurrenten van elkaar. En als je kijkt naar de vernieuwing tussen SNES en N64, en tusen N64 en GameCube, dan is de introductie van 3D in gaming natuurlijk zeer indrukwekkend op een (kinder)brein. Die vernieuwing had de GC minder.

En dat je vervolgens een identieke titel liever remastered speelt dan oud en laggy, is niet meer dan logisch, maar irrelevant op het punt wat Tjidde maakt. Dat je de GC nog steeds hebt snap ik goed want GC had geweldige titels. Mario Sunshine, Zelda The Wind Waker, Resident Evil 4, Super Smash Bros. Wat een bangers.
Je begrijpt me verkeerd. Tuurlijk zijn de graphics slechter omdat er een aantal jaar technologische onwikkeling tussen de 2 consoles zit. Ik zeg alleen dat de 64 graphics er vandaag de dag niet fantastisch uit zien, terwijl de graphics van de gamecube beter bijgebleven zijn. Er is een reden dat er een heel aantal games van de CG tegenwoordig geremastered worden, en niet die van de 64. Denk aan Mario Sunshine, Resident Evil 4, Wind Waker, enz. Games die er allemaal nog prima uit zien naar mijn idee.
Als je software gebruikt om ze te upscalen, zien ze er niet uit. En op de GC zelf ook niet, want Nintendo focust toch niet op het grafische maar op de gameplay?
De Gamecube kwam nog prima met de PS2 mee op veel fronten. In een aantal zaken was de Gamecube beter, op andere punten minder.
De Gamecube kwam nog prima met de PS2 mee op veel fronten. In een aantal zaken was de Gamecube beter, op andere punten minder.
De gamecube kwam 1½ jaar later uit dan ps2 (evenals de originele xbox) en had krachtigere hardware. De PS2 was de minst krachtige in haar generatie (dreamcast er buiten gelaten) en de Xbox de meest krachtige. De Gamecube had het qua audio vooral zwaar omdat Nintendo voor mini-dvd had gekozen en dus zwaardere compressie moest toepassen. Als ik me niet vergis was de ps2 de enige met 1080i output in die generatie (vooral gran turismo was prachtig).
Dat vind ik nogal kort door de bocht. Ja, grafisch gezien hebben ze altijd onder de competitie gelegen, maar dat betekent niet dat de graphics slecht zijn. Ze zijn vaak wat meer toony waardoor er niet veel detail nodig is. Ik zelf vind dat de first-party games van nintendo op de GC er vaak nog steeds fantastisch uit zien om die reden. Maar nogmaals, ieder hun eigen smaak.
Dat is een misvatting, die populair is geworden door de meest gebruikte IP's van Nintendo, die natuurlijk overwegend leeftijdsvriendelijke, voor nagenoeg iedereen toegankelijke games wil maken. Het stigma "kiddy" was er, vooral in het 3D tijdperk, al heel snel opgeplakt. In de jaren daarvoor, met de NES en de SNES had Nintendo dit label nog niet.

Overigens zien een redelijk aantal games van de GameCube er echt nog steeds wel goed uit voor hun leeftijd, en upscaling in bijvoorbeeld Dolphin voegt daar absoluut nog wat aan toe. Het is natuurlijk alleen wel in de context van de tijd waarin de console uitkwam, al zijn die games ondanks hun leeftijd ook vandaag de dag nog prima speelbaar en aan te zien, ook op TV's van 55 inch of groter.

Overigens kan je ook op de GameCube zelf upscalen, bijvoorbeeld met een mClassic, de EON GCHD MkII of de Carby. Die bieden allemaal prima upscaling mogelijkheden, en aanvullende opties.
Bij mij knalde het hoofd uit elkaar van ellende.
Ik heb die eerste generatie 3D nooit kunnen behappen. Maar ik snap je....ik ben opgegroeid met VIDEOPAC, C64 en PONG, dus ik snap je beleving.....maar het heeft alles te maken met de leeftijd waarop je dat beleefd. In mijn geval vond ik de eerste game op VIDEOPAC magisch.....en dat werd in nieuwe generaties alleen maar beter...SNES / Mega Drive als 2D 16 bit toppers.
Toen de eerste 3D.......alsof je weer terug ging in tijd van VideoPac...het was stap terug voor mij.
Maar als je van andere generatie bent dan vond je het mogelijk wel fantastisch ;-)
En Eternal Darkness. Wat een geweldige game is dat.
De N64 is eigenlijk alleen goed verkocht geweest voor Nintendo's eigen games en zowat alles van Rare. 3rd party games waren er veel minder en als ze er al waren was er veel in gesneden. Het grootste probleem waren de cartridges, ontwikkelaars konden dankzij Playstation en CD-ROM 650MB opslag gebruiken voor games wat filmpjes en langere muziek mogelijk maakte. Voor de N64 moest dat weer terug gepropt worden in 16MB/32MB opslag waardoor veel games niet verschenen of met veel aangepaste cutscenes. Gamecube had hetzelfde probleem met 1,5GB opslag per schijfje tov 4,5GB bij PS2/Xbox DVD's.
Het grootste probleem waren de cartridges, ontwikkelaars konden dankzij Playstation en CD-ROM 650MB opslag gebruiken voor games wat filmpjes en langere muziek mogelijk maakte.
Kleine kanttekening is dat die 650MB pas echt nuttig begon te worden nadat Naughty Dog data streaming had ontwikkeld voor Crash Bandicoot. Daarvoor waren spelletjes als bv. Twisted Metal maar 50MB, en spellen hadden vaak lange laadschermen met levels die een paar MB waren. In verhouding daar mee hadden cartridges niet heel veel minder opslag (4-64MB) en veel snellere toegangstijden.

Ars Technica heeft daar een mooi filmpje van in hun game dev War Stories serie.

[Reactie gewijzigd door Halfscherp op 7 mei 2024 11:05]

Heb je toevallig nog wat info over de ontwikkeling van data streaming door Naughty Dog? Dat klinkt wel als interessante leesvoer! Kon zo 1-2-3 niet iets vinden met mr. Google.
Het heet chunking. Zie het filmpje van @Halfscherp en hier uitleg van Naughty Dog Founder https://www.quora.com/How...Baggett?srid=z9ZA&share=1
Blijkbaar hadden ze uiteindelijk nog maar 4 bytes over :)
Ah super, thank man! Leuk om te lezen, ookal ben ik geen expert op dat gebied!
Ik vrees dat je dingen door elkaar gooit. Streaming is echt wat anders. Dit is meer zoals Page swapping (om snel nieuwe blokken geheugen te wisselen), maar dat is niet uniek voor Crash Bandicoot. Dat werd al op de NES etc gebruikt. En dit staat feitelijk los van het medium (ja CD is stuk langzamer dan ROM, maar in verhouding waren de consoles zoals PS1 al in staat parallel taken uit te voeren).
Dat twisted metal maar 50MB groot heeft er helaas ook niets mee te maken. Main Memory van een PS1 is 2MB......dus zonder swappen moet het spel/level daarbinnen draaien.....dat lukte natuurlijk niemand. Dus ook twisted metal moet gebruik hebben gemaakt van page swapping!

Dus deed Crash Bandicoot iets knaps? jazeker, maar het heeft niets te doen met of een spel wel / niet 650 MB groot kon zijn en/of de primeur van datastreamen. Elk PS1 spel doet aan datastreamen.

Hier legt die het zelfs nog uit wat ik al schrijf: YouTube: How Crash Bandicoot Hacked The Original Playstation | War Stories | ...

[Reactie gewijzigd door davince72 op 8 mei 2024 14:09]

Sony heeft jaren voorsprong gehad op Nintendo waardoor de levensduur en daarmee de game catalogus van de N64 tegen viel. Opslag was daarnaast duur en beperkt op een cartridge vergeleken bij de 650 MB die de PSX discs boden. Twee jaar lang heeft Nintendo de SNES levensduur proberen te rekken door o.a. in advertenties klanten te suggereren om de PSX (32 bit) maar te negeren en even door te sparen (en lang wachten) voor een echte 64 bit console. De N64.
—-
Edit: typo

[Reactie gewijzigd door alexkok op 7 mei 2024 10:57]

Het was een commerciële tegenvaller en had bijna geen third party support door het blijven vasthangen aan cardridges.
Alle games die je opnoemt zijn first of second party games.
Ik ben groot fan van de n64 en ben recentelijk begonnen met mijn collectie er van uitbreiden, maar commercieel gezien heeft de ps1 het vele malen beter gedaan.
Mee eens. Ik heb de N64 nooit gehad maar als ik ergens “spijt” van heb is dat ik nooit de kans heb gekregen of gecreëerd dat ik er zelf een heb gekocht. Had te maken met leeftijd en geld uiteraard, ik was nog een kind. Het was juist dé console voor fysiek gamen met je vrienden op de bank i.p.v. online. De gamecube was een zeer sterke opvolger overigens met een veel fijnere controller.

Grappig hoe iedereen andere ervaringen had over deze prachtige consoles.
De PS1 (N64 generatie) was ook alleen gamen op de bank, het concept netwerk gamen was toen nog nauwelijks uitgevonden. De games die konden netwerken waren er alleen op de PC, en alleen via LAN. En de eerste generatie PS2 had ook niet eens een netwerkpoort. Alleen als optionele addon, en pas met de Slim (2004) hadden ze de LAN poort standaard ingebouwd. En zelfs toen is netwerk gamen voor die generatie een niche gebleven. Het kwam pas echt op gang met de Xbox en hun Xbox Live, en later de PS3.

Maar ik vind het jammer dat alles naar online is verschoven. Ik heb geen behoefte om samen te gamen met onbekende nobody's. En games met splitscreen ondersteuning verschijnen nauwelijks meer. Zelfs met de Xbox speelde ik eigenlijk nooit online. Maar de dagen dat we 2 of 3 Xbox'en op elkaar aansloten en met 8 man in dezelfde kamer Halo speelden zullen me altijd bijblijven :)
Ja dit wat je als tweede beschrijft klopt zo erg. Ik ben inmiddels boven de dertig en ik merk dat mijn vriendenkring waarmee ik dus ook ben opgegroeid in het ps1 “tijdperk” behoefte hebben aan fysiek gamen op de bank, borreltje erbij, kletsen lachen en samen elkaar uitdagen en het uitvechten in een game.

Zelfs de generatie van mijn vriendin, 5 jaar jonger dan ik en haar vrienden hebben dezelfde behoefte. Globaal gezien een kleine groep, maar vind het jammer dat gamemakers zo weinig (goede) offline co-op games uitbrengen. Goldeneye heb ik zulke mooie herinneringen aan…
Dat waren absoluut niet de redenen waarom de Wii U faalde. Sowieso, als iemand het verschil niet kan zien tussen wat de Wii kon ten opzichte van de Wii U, dan had die persoon waarschijnlijk de verkeerde opticien... ;)

Dat van die vreemde controller heb ik ook nog nooit gehoord of voorbij zien komen als een veel voorkomende reden, en wat betreft third party support: dat lag ook absoluut niet aan het feit dat Nintendo zelf maar weinig games uitbracht, want meer ruimte is juist beter voor concurrerende titels, dus dat is ook hoogst onwaarschijnlijk.

Feitelijk gezien lag het falen van de Wii U hoofdzakelijk aan de enorm slechte en onduidelijke marketing. Het duurde veel te lang voordat de gemiddelde consument eindelijk begreep wat de Wii U nu eigenlijk was.

Een kennis van mij die destijds bij GameMania werkte, die had daar één van de beste voorbeelden van: hij heeft in de beginjaren van de release van de Wii U behoorlijk wat mensen in zijn winkel gehad die bij hem kwamen om te vragen naar die "tablet" of "tablet controller" voor de Wii, dus blijkbaar dachten die mensen dat de GamePad zelf de Wii U was en dat die simpelweg een toevoeging was aan/op de bestaande Wii, in plaats van een controller van een compleet nieuwe console.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 7 mei 2024 10:46]

Eigenlijk geef je met het voorbeeld van de gamemania aan dat mensen dus niet het verschil zagen tussen de wii en wii u? Volgens vele was het dus gewoon hetzelfde device of een toevoeging aan de bestaande wii?

Dus de opticien had geen verschil gemaakt😉

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 7 mei 2024 12:22]

Dat voorbeeld van mij is wel in een andere context, want het ging daarbij niet direct om "geen verschil zien" tussen de Wii en de Wii U als console, maar om de misvatting dat de controller van de Wii U een toevoeging was op de originele Wii. Wat ik zelf bedoelde met geen verschil tussen de twee consoles kunnen zien, ging eerder over SD vs HD graphics, en dat verschil tussen de twee consoles was toch echt wel duidelijk, lijkt me.

EDIT:

Eigenlijk is het nog simpeler: het is het onderscheid tussen wat de Wii en Wii U zijn, wat niet echt duidelijk was destijds in het geval van de Wii U tenminste, en wat de twee consoles kunnen, waarvan toch wel iets duidelijker was dat de Wii U in tegenstelling tot de Wii in ieder geval HD graphics kon weergeven.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 7 mei 2024 14:22]

Ik ben van mening dat 'maar om de misvatting dat de controller van de Wii U een toevoeging was op de originele Wii' ook een voorbeeld is van geen verschil zien tussen de twee apparaten. Voor deze personen was de Wii U dus een toevoeging aan de wii, dus geen apart apparaat.

Dat het apparaat er anders uitziet dat ziet natuurlijk iedereen, want dat is gewoon een feitelijk verschil, maar dat mensen niet wisten of het nou een nieuwe console was of dat het toevoeging was voor de wii dat vind ik dan wel weer een voorbeeld van het niet weten dat de Wii u een nieuw standalone apparaat was en dat je met de Wii dus eigenlijk hetzelfde kan als de Wii u.
Nou, dus niet helemaal. Als we even blijven bij het verhaal van mijn vriend de ex-GameMania medewerker, dan wisten mensen ergens toch echt wel dat de Wii U in ieder geval iets anders was dan de Wii, alleen begrepen ze regelmatig niet dat het een hele nieuwe console was, en niet een toevoeging op de Wii zelf.
Het gaat toch voornamelijk om de sales van de console? Hoe meer consoles je verkoopt hoe meer software je verkoopt.

Aangezien de gamecube beter verkocht heeft dan de N64 kan je niet zeggen dat de gamecube geen tegenvaller is. Wellicht voor jou niet in de hoeveelheid plezier die je er in hebt gehad. Maar voor Nintendo was dit zeker een tegenvaller.
Ja, hoe meer consoles je verkoopt, hoe meer software je verkoopt, mits er voldoende software is die mensen willen hebben. Het is dus eigenlijk een beetje het kip en het ei verhaal. Zeker toen waren de consoles heel erg software afhankelijk, mensen zochten niet een console uit, men keep naar de games die ze wilden spelen en kocht op basis daarvan een console.

Als je Mario wilde spelen kocht je een Nintendo, als je Sonic wilde spelen kocht je een Sega. De Playstation deed daar zeker in de begin jaren heel erg aan mee, de huidige situatie met zoveel games crossplatform, zelfs buiten de consoles om, is anders dan dat die vroeger was.
Vergeet niet dat de Wii U ook faalde door de relatief trage socket (zelfde cpu als een iMac G3)
en hierdoor weinig ontwikkelaars er potentie in zagen.
De Wii-U haar kracht uit zich eigenlijk meer als een heel goed emulatie-apparaat. Krachtig genoeg voor vele oude en modernere retro games.
Helemaal akkoord. Ik was als kind en tiener een grote Nintendo fan (naast PC gaming), en veel Gamecube games zijn nog steeds prachtige kunstwerkjes. Zelfs op Wii waren er echt veel leuke games, ondanks de beperkte hardware mogelijkheden.

WiiU heeft mij nooit tot aankoop overtuigd, dus daar kan ik geen oordeel over vellen.
WiiU was gewoon een prima console. Breath of the wild draaide er beter op dan de switch. Wind Wakker en Twilight Princess HD remakes super goed gedaan. En voor mij de grootste klapper Mario Maker, heeft mij tot een meester gemaakt in Shelljumps, springjumps en andere geavanceerde tricks. Topspel.
Ja, dat van de Wii U was ontzettend jammer!
Ik heb hem nog steeds aangesloten en wel in woonkamer staan en we doen nog regelmatig 'Mario Verstoppertje' of 1 van de andere spellen uit Nintendo Land.
Ook Luigi's Mansion daaruit is een favoriet. Jammer dat er niet meer mee gedaan is.

Op de Switch heb je Pacman uit Namco Museum wat een beetje zo kan. Je kan dan met 3 mensen (spoken) op 1 Switch op de TV spelen en 1 andere switch is Pacman (en je hebt maar 1x het spel nodig). Dus dat spel heeft een beetje op deze manier het unieke van de Wii U nagemaakt.
Het is jammer dat er niet meer partygames verschijnen die op zo'n manier werken want daarmee heb je heel veel leuke opties. Ja, ook 'keep talking and nobody explodes' is een favoriet.
Wii U heeft helaas te weinig kopers gehad die geen ervaring hebben met de Miiverse, Wii U chat, Mii's die rondlopen of in spelletjes zijn, Splatoon met de Wii U gamepad, wii u en eshop muziek van de wii u. Ik mis al die dingen wel in de Switch.
Er waren veel meer problemen met de Wii U. Als je de console op eigen kracht beoordeelt was het vooral een zwaar verouderd en log apparaat. De controller voelde aan als een stuk speelgoed vergeleken met de iPad, waarmee Nintendo wilde concurreren.

Waar gameontwikkelaars tegen aanliepen was dat het een erg duur platform was om games voor te maken. Dankzij de verouderde CPU konden third party games niet makkelijk / goedkoop geport worden, en Nintendo kon de console niet snel genoeg van games voorzien.
Sony liep met de PS Vita tegen datzelfde probleem aan, dat het te kostbaar werd om speciaal games voor zwakkere hardware te ontwikkelen.

Misschien belangrijker nog was het feit dat er sowieso niet zoveel animo was voor game consoles in die tijd. Casual gamers kochten geen consoles meer, maar speelden games op smartphones en tablets.
Maak van de switch ook maar een super succes van, deze heeft veel meer verkocht dan de wii.

Vergeet niet dat Nintendo tussen deze consoles ook enorm veel zeer succesvolle handhelds gemaakt heeft, o.a. Nintendo DS, 3DS etc.
Het is niet eerlijk om ruwe verkoopcijfers uit verschillende tijdperken te vergelijken, dus over het algemeen wordt dat ook zelden gedaan in serieuzere contexten. Marktaandeel is een veel eerlijkere metriek, en dan heeft de Wii het gewoon veel beter gedaan.

Alles verbleekt echter bij de cijfers van de DS, zowel relatief als absoluut is dat gigantisch succes geweest. Zelfs de Switch komt niet aan die verkoopcijfers.
Dan moet je toch even de cijfers na rekenen:

Ps3 87 miljoen.
Xbox 360 84 miljoen
Wii 101 miljoen

Totaal 272 miljoen / wii heeft 37% marktaandeel

Ps4 117 miljoen
Xbox one 58 miljoen
Switch 140 miljoen

Totaal 315 miljoen / switch heeft 44% marktaandeel
De Switch is inderdaad een enorm succes. De Wii heeft echter zijn marktaandeel moeten delen met de DS series, waarbij de Switch veel minder concurrentie heeft gehad van de 3DS omdat het al zo goed als uitgefaseerd is in de laatste paar jaar (+ liefhebbers van handheld én console gaming kopen de Switch).
Het is wel ietwat lastig om die combo analyses erop los te laten, maar laten we toch een poging doen.

Wii / DS = 1.8 miljard software sales (redelijk 50/50)
Switch / 3DS = 1.6 miljard software sales (waarvan 1.235 Switch)

Denk dat je wel in acht moet nemen dat de prijs van Switch games hoger gemiddeld iets hoger is.. En dat de record sales per game ook hoger liggen. Mario Kart 8 D dat de 60 miljoen al voorbij is en met de WiiU versie er praktisch op 70 miljoen stuks zit.

Het feit dat Switch alleen nog z'n 600 miljoen software sales verwijderd is van de gebundelde kracht van Wii en DS, dat is gewoon spectaculair.
Maak van de switch ook maar een super succes van, deze heeft veel meer verkocht dan de wii.
Maar dat kun je toch niet zo vergelijken gezien de Switch geen 1:1 opvolger van de Wii is?

In de tijd van van de Wii had Nintendo heel duidelijk twee productlijnen, de Wii als 'vaste' console voor bij de TV en de DS als handheld. Tegenwoordig bedienen ze met de Switch beide groepen. M.a.w. wil je het aantal verkopen eerlijk vergelijken dan moet je eigenlijk Wii en DS bij elkaar optellen.
Beetje persoonlijk gekleurd overzicht, zo te zien. De N64 en GameCube verkochten ondermaats, de Wii verkocht achterlijk goed (hoewel het eigenlijk de minste Nintendo console van de afgelopen 30 jaar is in mijn ogen), de Wii U was een grote flop en de Switch is een gigantisch succes. Het is dus niet het "top, flop, top, flop" verhaal zoals altijd bij Windows wordt gesteld (95 top, 98 flop, XP top, Vista flop, etc).

In mijn persoonlijke beleving is het zelfs zo dat de Wii de slechtste console was die Nintendo ooit gemaakt heeft, en de Wii U is voor mij simpelweg wat de Wii had moeten zijn. N64, GameCube, dat waren juist de top platforms qua games - de dichtheid van topgames was op die platforms erg hoog, het is niet voor niets dat games van die systemen nog vaak in top 10 lijstjes opduiken of geremastered worden (RE4 bijvoorbeeld onlangs nog).
Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan waar je interesses liggen, qua games/genre games. Veel mensen die negatief waren over de Wii kwamen meestal niet verder dan Wii Sports en andere, soortgelijke titels van wat in de volksmond een console met "wapper controls" werd genoemd, maar als je kijkt naar het totale aanbod van games, dan waren er echt wel behoorlijk wat goede of zelfs hele goede titels op verschenen, die de meeste Nintendo fans toch wel konden waarderen.

Maar goed, zoals gezegd, het ligt aan je smaak of interesses, het zal gerust waar zijn dat ondanks dat bredere aanbod er toch niet iets bij zat waar letterlijk iedereen blij van werd, dus uiteindelijk is het allemaal relatief, zoals jij eigenlijk zelf ook al aangaf met betrekking tot de voorgaande consoles van Nintendo.
Het is ook persoonlijk. Voor mij is de Wii nog steeds top, al is het grafisch niet meer om aan te zien op een grote tv. Maar qua gameplay is het nog steeds geweldig om Wii Sports te kunnen doen.

En bij Windows is het ook persoonlijk: ik gebruik Windows al jaren niet meer als daily driver, maar voor mij was 98SE de beste versie die ze ooit gemaakt hebben, op de voet gevolgd door Windows 7 en daarachter XP. Dus dat 98 een flop zou zijn… voor mij niet, in elk geval SE dan.
98 en 98SE zijn ook wel echt twee heel verschillende beesten ook. 98 was gewoon brak, maar 98SE was waarschijnlijk gewoon de beste DOS-based Windows die ze gemaakt hebben. 95 was nog nieuw dus daar was het zoeken naar hoe dingen moeten werken, 98 gooide een hoop zaken op de schop, in SE was dat allemaal opgelost, en over ME, the less said, the better.

Op de Wii hebben we wel een aantal top games gezien, ook als je niet van motion controls houdt. Xenoblade, bijvoorbeeld, is inmiddels toch echt wel een redelijk grote geworden in het jRPG genre. Tuurlijk, het is geen Final Fantasy of Tales, maar ze doen lekker mee en ze worden steeds met veel enthousiasme ontvangen.

Ik speel inmiddels nagenoeg geen WiiU games meer. Hij staat nog wel aangesloten, maar dan meer voor de VC en de Wii games. De enige echte WiiU game die heel af en toe nog van stal komt is Xenoblade X, stomweg omdat die niet naar de Switch is geport. Alle andere grote klappers zijn al wel op de Switch, en de twee HD Zelda's zijn natuurlijk geen echte WiiU games.
Ze gaan echt niet opboksen tegen de ps5 of de Xbox X maar iets meer rekenkracht zal wel wenselijk zijn.
Nintendo gaat de Switch 2(of hoe ze hem ook gaan noemen) niet als PS5/XB series X killer qua hardware verkopen.

Echter als ze net als bij de Switch zorgen dat het aanbod zeker in het begin goed is en de hem dan verkopen als Switch1 killer en dan net als de Switch nu aardig wat grote (third party) games aan boord krijgt zie ik echt wel gebeuren dat die minimaal 70% van de Switch sales moet halen.

Wat extreem veel is. De Switch heeft ruim 140 miljoen units verkocht, tel daar nog een miljoen of 10 bij. Zeker als dadelijk de Switch goedkoper zal worden als de Switch 2 er is om het magazijn leeg te verkopen.

Het ding is alleen wel, als Nintendo de branding en de strategie om die branding in te zetten goed heeft komt het goed voor ze. Anders kan het lastig worden.

Maar ja ze hebben Pokémon die zorgt zeker wel voor 10miljoen Switch 2 units die verkocht zullen worden.
Als ze met de switch 2 zorgen dat je alle switch games er op kan spelen, enigszins met verbeterde performance. Zal het wel goed komen.

Maar of meer dan de helft gaat overstappen betwijfel ik, switch is voornamelijk populair bij kinderen, en vanwege het gebruikersgemak van de handheld. Lijkt me sterk dat de ouders meerwaarde zien in een vernieuwde versie.
De kinderen die ik ken met een Switch zijn allemaal 30+ ;)
Die kinderen zullen idd allemaal een Switch 2 kopen 8-)
Ik heb de Switch destijds toch echt voor mezelf gekocht. Nu 40 ondertussen en de oudste is 10 maar de jongste 2 zijn 4 en 2. Dus wat dat betreft zou een extra Switch in huis dus geen overbodige luxe worden zodra die jongste 2 ook meer willen gamen.

Wat mij denk ik een hele goede move lijkt is dat mijn oudste bijvoorbeeld heel gewend is aan gamen op de Switch. Nu is dat niet gek veel anders dan een XBOX of PS, maar er is al een online abonnement wat loopt dus alles ligt er al. Het enige wat je nu gaat krijgen is dat de generatie kinderen waarvan de ouders een Switch gekocht hebben voor in huis ouder begint te worden en andere games wil gaan spelen. Stel dat een groot deel van die kinderen 12-14+ is geworden dan zouden shooters bijvoorbeeld meer gespeeld willen worden. Hoe mooi zou het dan zijn als er een Switch 2 komt met de grafische kracht van bijvoorbeeld een PS4 of er net tegenaan waardoor het mogelijk is om heel veel games van de PS4 of vergelijbare XBOX dan te kunnen porten en te kunnen spelen op de Switch 2.
Ik zou het zelf ook wel willen. Ik heb nog een PC waar ik af en toe op kan gamen maar dat gaat dan niet veel verder dan bijvoorbeeld een Anno 1800 of oudere games. Maar er zijn nog genoeg games die de moeite waard zijn maar grafisch niet kunnen op de huidige Switch. Ik denk dat als ze zoiets zouden doen het best wel een hele slimme zet zou zijn.
Edit: per ongeluk gereageerd

[Reactie gewijzigd door Tweakers! op 7 mei 2024 17:38]

Je vergeet de handhelds die allemaal een succes waren. Op dat vlak zijn ze enorm consistent en wat dat betreft heb ik dus ook wel vertrouwen in de opvolger. Op de Virtual Boy na heeft Nintendo geen handheld gehad die het niet goed deed.
Het grappige is, heel veel van de top games van Nintendo deze generatie waren Wii U games met soms iets betere graphics en/of fps en wat extra’s of add on’s (zoals Mario Kart 8, super Smash Bros., Super Mario 3D World, Super Mario Maker, Xenoblade Chronicles). Deze games gingen als zoete broodjes, terwijl ze of het grootste deel ervan al op de Wii U te spelen waren.

Naar mijn mening had de Nintendo Wii U, gewoon geen handige naam marketing technisch. Veel mensen dachten een soort Wii met een HDMI poort.

Het is eigenlijk het meest veelzijdige apparaat wat Nintendo heeft uitgebracht, Wii en Wii U games waren speelbaar en gigantisch Wii Ware titels en het beeld was fantastisch door de HDMI aansluiting, daarbij kon je ook nog portable spelen in dezelfde ruimte, als de TV bezet was.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 7 mei 2024 11:19]

Achteraf bezien zie ik de de WiiU eigenlijk een beetje als een concept, een testbed voor wat uiteindelijk de Switch is geworden. Ironisch genoeg is de populairste feature van de WiiU (die helemaal niet als selling point bedoeld was) de off-TV-play geworden, en laat dat nu net het core concept van de Switch zijn...

Met andere woorden, de Switch is gewoon de WiiU, maar dan met alle hardware in de controller.
Je zegt super succes bij Wii en top bij de Switch, maar de Switch heeft de Wii inmiddels ingehaald en is dus hun meest succesvolle console. Ze hebben sindsdien hun portable en console afdelingen bij elkaar gegooid, omdat hun portables het altijd wel goed deden.

Ik verwacht er dus weer iets moois van! :)
De gamecube een tegenvaller?
Echt massa's veel vrienden hadden dat ding.
Zelfs m'n vrouw, wie totaal geen gamer is, had een gamecube toen ze jong was.
De wereldwijde "sales" wijzen wellicht op een relatieve tegenvaller, maar het was een zeer populaire console in menig huishouden.

De Wii U: Ik ken maar 1 iemand die dat ding had en zelfs hij speelde meer Wii & Gamecube spellen er op.
De Switch heeft de WIi toch (ruim) ingehaald inmiddels?
Ja, maar de vergelijking gaat niet helemaal eerlijk omdat de Wii nog gewoon naast de handhelds opereerde. De Switch doet dat niet. Om het eerlijk te maken zou je dus in ieder geval een deel van de NDS/3DS sales bij de Wii moeten optellen om dat recht te trekken, maar echt 1-op-1 is dat ook weer niet omdat de Switch toch ook wel een ander beestje is als de twee voorgangers - hij is zeker significant duurder als de NDS/3DS (na de pricedrop van de laatste in ieder geval).
Beetje de lijn van Windows volgend. Opvolger Switch zal wel een flop worden maar misschien is dat het leergeld voor het volgende succesnummer.
NES - groot Succes 61,91M
Game Boy (incl Color) - groot Succes 118,69M
SNES - Succes 49,10M
Nintendo 64 - matig Succes 32,93M
Gamecube - flop 21,74M
Game Boy Advance - Succes 81,51M
Nintendo DS - groot Succes 154,98M
Wii - groot Succes 101,63M
Nintendo 3DS - Succes 42,74M
Wii-U - Flop 13,56M
Switch - groot Succes 139,36M and counting

Deze lijn bedoel je?
Precies. En elk minder succesvol product kan leergeld zijn voor het volgende.
Ik bedoel juist aan te geven dat Nintendo lang niet zoveel flops kent als men ze altijd aanrekent. Over het algemeen zijn ze altijd behoorlijk succesvol geweest qua verkoopcijfers.
Ik bedoel juist aan te geven dat Nintendo lang niet zoveel flops kent als men ze altijd aanrekent. Over het algemeen zijn ze altijd behoorlijk succesvol geweest qua verkoopcijfers.
De Virtual Boy ontbreekt dan wel in je lijstje, dat is toch weer een flop erbij :Y)
Dan is er een discussie of dat echt een volwaardige console is of niet, vandaar de lijst even beperkt tot traditionele handhelds en consoles
De N64 was voor Nintendo nou ook niet een heel geweldig succes, meer middelmatig, ze verkochten er iets van 15 miljoen minder dan de voorganger SNES.
In tijden van de SNES was er ook een stuk minder concurrentie.
Nou ik vond de Wii U wel leuk speel er nog regelmatig op
Ze hebben teweinig met de wii U gedaan. Ze hebben goede games. Maar ze hebben veel te weinig met tablet gedaan.

ik speel zelf nog op de wii u. Ben zelf 40 met 2 kinderen 8 en 4.
Ja dat wel maar goed speel vaak wat Mario games erop vind het wel prima

En leeftijd zegt niet zoveel ben zelf kuch kuch 58 :P
Wikipedia: List of best-selling game consoles

Inmiddels heeft de Siwtch al significant meer units sold dan de Wii (140 miljoen waar de sales nog toenemen vs 100 miljoen). Ik zou die zelf dus ook zeker in de categorie Super succes plaatsen.
Waarschijnlijk wordt hiervoor een nieuwe SoC gebruikt van Nvidia, en komt er daarmee mogelijk ook een nieuwe Shield TV aan (zelfde SoC als die de Switch heeft).
Laten we het hopen, want een krachtigere GPU zal een opvolger veel goeds doen, het hoeft geen PS5 graphics te zijn, maar krachtiger graag. Hogwarts Legacy ziet er namelijk niet uit/Performance is erg slecht.
Volgens mij weten de meesten niet dat de Switch moedwillig underclocked is en de interne GPU veel meer performance zou kunnen leveren. Nintendo heeft echter gekozen voor niet afdoende koeling (ook niet in dock) waardoor dat niet kan en de SoC/GPU altijd underclocked draaien. Hierdoor haal je in games dus eigenlijk niet het FPS wat je gewend bent van een console.
Tja. Je kan het ook bekijken vanuit het standpunt dat Nintendo niet wil dat mensen een warme en blazende console krijgen die na een half uurtje leeg is.
Die vlieger gaat dus niet op in het docking station. Voor on-the-go, sure, underclock een beetje want je zit toch op een 720p scherm. Maar in het docking station, met alle stroom die het nodig heeft en 1080p en dan helaas nog gestotter in Breath of the Wild omdat de SoC/GPU geen maximale prestaties kan halen (zie korok forest)? Dat vind ik gewoon jammer, en dat brak voor mij wel een deel van de spel ervaring.
Ze gebruiken ook slechts 4 van de 8 beschikbare cores. Alleen de A57 cores worden gebruikt, de A53 cores niet.
As a recap, the Nintendo Switch released with the Nvidia Tegra X1 chipset, an SoC that powered devices like the Nvidia Shield and the Google Pixel C. With its Maxwell GPU, it was capable of graphics processing that no other competitors were able for in this form factor, but even at launch the CPU was underpowered. The Tegra X1 in the Nintendo Switch only uses four cores, and at that, four Cortex A57 cores.
Bron: https://www.xda-developer...powered-switch-2-preview/

[Reactie gewijzigd door MeNTaL_TO op 7 mei 2024 11:25]

Je vergeet even dat één van de trucs van de Switch is dat het onmiddellijk Switcht als je hem tijdens een game uit de dock haalt. Dit wordt nogal moeilijk wanneer je console in docked mode zo heet wordt dat je hem beter niet zou vasthouden.

De clocksnelheden van de console zijn gekozen in functie van batterijduur, beperking van hitte- en geluidsoverlast, het vermijden van throttling van de SoC, en de beperking van bovenstaande risico's. Het laatste wat je als bedrijf wilt is krantenkoppen in de stijl van "6-jarig kind verbrandt handen aan Nintendo-console." Dat men dan wat potentieel verspilt, is voor Nintendo ondergeschikt. Dat men dan risicoavers is, vind ik niet vreemd.

Bovendien laat een lagere clocksnelheid toe dat men minder moet binnen, wat economisch interessanter is gezien er vrij weinig andere producten zijn met een Tegra X1 SoC die op grote schaal verkocht worden. Elke gefabriceerde SoC die je targets niet kan halen is dan weggegooid geld.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 7 mei 2024 13:39]

Precies. Ik snap het punt van Mavamaarten dan ook niet helemaal. Het is net als met een laptop: op accu wil je graag dat je uren kan werken zonder dat je hoeft op te laden en daarvoor lever je wat prestaties in, maar op de netstroom wil je de volle kracht kunnen benutten. Bij de Switch wil je dat ook als je hem gedockt hebt.
Je vergeet even dat de Nintendo Switch ook in handheld gebruikt wordt en dat voldoende accuduur wenselijk is?
Gelieve de conclusie van Zac Builds ook even te bekijken via YouTube: I cant believe I beat Nintendo to it... (gelinkt specifiek naar benchmarking). Nintendo had de backplate wellicht uit metaal moeten maken voor wat betere passieve koeling met hogere clocks, dan hadden ze een betere FPS/accuduur ratio gehad dan nu.

[Reactie gewijzigd door thomasv op 7 mei 2024 10:16]

Filmpje had ik al gezien, wel interessant inderdaad. Maar het gaat hier wel om de Switch OLED met zuinigere chip ten opzichte van de Switch die in 2017 uitkwam. Uiteindelijk zijn kosten, accuduur, gewicht en performance allemaal afwegingen die gemaakt moeten worden. Betere performance zou ten koste gegaan zijn van die andere afwegingen. Naar mijn idee heeft Nintendo hier een uitstekende keuze in gemaakt gezien het succes van de Switch. Ook al kan ik begrijpen dat sommige mensen de prestaties zoals het gestotter in Korok forest jammer vinden.
Je vergeet even dat de Switch ook gedockt kan worden en dat je zelfs dan niet de volle kracht kunt benutten? Stel je voor dat laptopfabrikanten dat zouden doen, dat je op netstroom nog steeds prestaties inlevert…
Dat ik iets niet benoem betekend nog niet dat ik het vergeet? Is de behuizing en dock van de Switch 2017 geschikt om de volle kracht van de chip te benutten? Je bedoelt Apple die een MacBook Air zonder ventilator en een MacBook Pro uitbrengt met dezelfde chipset?
Dat ik iets niet benoem betekend nog niet dat ik het vergeet?
Dat geldt misschien ook voor de persoon waar je op reageerde.
Is de behuizing en dock van de Switch 2017 geschikt om de volle kracht van de chip te benutten?
Ja, want met custom firmware hebben modders laten zien dat dat kan en al heel lang stabiel draait.
Je bedoelt Apple die een MacBook Air zonder ventilator en een MacBook Pro uitbrengt met dezelfde chipset?
Nee, ik had het over werken op accu vs netstroom, wat gelijkaardig is aan de Switch handheld vs docked. De MBA en MBP vergelijken is dus appels met peren. Wat ik bedoel is dat Apple de MBP niet dusdanig beperkt dat je op netstroom alsnog in de energiebesparingsmodus draait. Op netstroom kun je alle functies benutten, net als op andere laptops, omdat de software geen rekening meer hoeft te houden met de accuduur.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 7 mei 2024 11:53]

Nee hoor. Het benoemen dat het een handheld is lijkt mij nogal relevant in die context.

De Switch 2017 model werd een stuk warmer dan de Switch 2019 en OLED met de zuinigere chip. Het zal vast prima stabiel draaien voor mensen die custom firmware gebruiken. Ik kan me ook voorstellen dat Nintendo dergelijke warmte ontwikkeling voor de lange termijn juist geen goed idee vond.

Het laatste volg ik niet. De MacBook Air is met dezelfde chipset beperkt in de zin dat er bij zware langdurige processen throttling op treed waardoor de prestaties beperkt worden. Dit om te voorkomen dat de MacBook Air te heet word (voor wat Apple acceptabel vind). Maar je mag het van mij appels met peren noemen. Je lijkt graag alles af te willen schieten inplaats van een interessante discussie te voeren.
Daar staat Nintendo niet echt om bekend.

Verder gaan ze zelf hun eigen franchises ook weer uitmelken. Het is jammer, want i.p.v. weer een Mario game, zou ik ook wel andere dingen willen spelen.

Nu komt er gelukkig veel naar de consoles, dus ook voor indie spellen hoef ik niet meer bij NIntendo en hun dure prijzen te zijn.
Was de GameCube niet sterker dan de PS2 in rauwe kracht?
Ze hebben meerdere generaties echt wel sterke hardware gehad, vergeleken de concurrentie.

Echter heeft Nintendo op tijd in gezien dat 3 fabrikanten die vechten om de sterkste console ooit een zware wedstrijd is. En maar gekozen heeft voor een andere strategie, sinds de Wii.
Was de GameCube niet sterker dan de PS2 in rauwe kracht?
De originele Xbox was nog vele malen krachtiger dan de PS2. Dus Nintendo doet al heel lang niet meer mee wat betreft de meest krachtige console.
Er zijn ook meer gebieden sterk zijn.
Zo had de Sony altijd de betere soundchip + dvd playback, de Xbox was dacht ik de eerste met online multiplayer, en GameCube was in alle opzichten mixed.

Uiteindelijk zijn ze allemaal wel naar elkaar toe gegroeid, op een aantal features na.
Xbox was niet de eerste met online multiplayer, Sega was er in de jaren 90 al bezig met consoles online proberen te krijgen, de Dreamcast had een ingebouwde RJ11 port voor online play, je had zelfs gratis DLC voor sommige games. (je kon ook voor RJ45 gaan)
De PS2 had je ook een online uitbereiding voor, maar moest je los kopen.

De Xbox is wat mij betreft wel de eerste die echt in de buurt kwam bij online play hoe wij die nu kennen. Al is de Dreamcast er niet ver naast.

[Reactie gewijzigd door ingmar75 op 7 mei 2024 12:04]

De SNES kon van een satelliet netwerk downloaden met een uitbreiding, games en ook andere media :D

De Gamecube kon net als de PS2 via een uitbreiding ook van een RJ45 poort voorzien worden.
GC had twee uitbreidingen - een LAN adapter, maar ook gewoon nog een oude modem. Je kon kiezen - daar was één van die klepjes onderop het apparaat voor. De andere was voor de GameBoy Player.

En voor de N64 had je ook al online opties met de 64DD en RandNet. Daar had je dan een modem-cartridge voor.
Hogwarts Legacy ziet er namelijk niet uit/Performance is erg slecht.
En dan hebben ze het hele open wereld gebeuren ook nog beperkt tot losse levels ipv alles 1 grote wereld.
Het wordt hoogtijd... Nintendo heeft nooit gekend gestaan om de meest krachtige consoles - en dat hoeft ook niet. De huidige Switch heeft echter veel vermogen tekort om recente games degelijk te kunnen draaien. Hoewel een deel daarvan zeker aan optimalisatie ligt, heeft de huidige Switch nauwelijks meer vermogen dan een recente smartphone... Een nieuwe Switch is dus eigenlijk al overdue.
Ik kijk er naar uit!
Switch nauwelijks meer vermogen dan een recente smartphone

De Switch is al jaren geleden ingehaald door smartphones hoor, helemaal de high end Snapdragon 8 serie en de Apple A chips. De recente mobiele smartphones dansen rondjes om de Switch, logisch ook gezien het gewoon een erg oud SoC inmiddels is.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 7 mei 2024 11:17]

Die SoC was al aan de oude kant toen ie werd uitgebracht, en was ‘decent’ toen de switch in ontwikkeling was.
Toch een teleurstelling qua timing. Lange tijd leek het er op dat we eind 2024 de nieuwe switch zouden kunnen kopen. Dit latere timeframe is denk ik goed voor de Steam Deck sales.
Ik had de indruk dat de consensus al een tijdje was dat ie ergens begin volgend jaar zou uitkomen. Voor een release voor het eind van het jaar had ie medio juni wel aangekondigd moeten worden (wat dus niet gaat gebeuren). De Switch werd in oktober 2016 aangekondigd met een release in maart 2017: een interval van 4 a 5 maanden. Dat patroon zullen ze wel weer volgen: dat kan ook nog wel.

Ik snap trouwens niet helemaal waarom sommigen nog de vergelijking met de Steam Deck maken. Ja, het zijn beiden portable devices maar in totaal verschillende segmenten van de markt en met heel verschillende doelgroepen. De (bekende) verkoopcijfers maken ook duidelijk dat er grote verschillen bestaan: wat ik ervan kan opdiepen is dat van de Steam Deck de verwachting was dat ie eind dit jaar 3 miljoen keer verkocht zou zijn terwijl de Switch inmiddels op bijna 140 miljoen staat.
Als de Switch 2 backwards compatible is dan moet Nintendo wel met nieuwe games komen om de oude Switch irrelevant te maken. De rest van de games kun je anders nu al beter op een Deck spelen…

Mijn Switch is bijna stuk. No way dat ik een nieuwe Switch zou kopen nu. Als ik nog een jaar moet wachten op de Switch 2, dan ga ik zeker binnenkort voor de Steam Deck.
ik koop er geen meer, de switch had voor mij te weinig toegevoegde waarde waar de Wii echt revolutionair was.

ps. ik game nooit onderweg ;)
Ik heb ook altijd de hoop gehad dat er een Switch zou komen die alleen op je TV werkt en dan nog met iets betere graphics. Die graphics zijn voor Mario games niet echt nodig, maar bijvoorbeeld Zelda en wat third party games zouden daar echt wel baat bij hebben.
Mijn zoontje speelt nog wel eens onderweg, dus uiteindelijk was het een prima aankoop. Voor mijzelf was TV-only ook prima geweest.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 7 mei 2024 10:03]

Ik zou eigenlijk best wel willen weten wat Nintendo allemaal met real time raytracing zou kunnen doen in de Mario wereld. Als je ziet hoe creatief men is met games als Super Mario Wonder, denk ik niet dat Nintendo het slechts laat bij de gebruikelijke plasje op de straat en een paar imposante bankgebouwen in New Donk City.

Ook met Zelda zou men het concept van reflecties nog flink uit kunnen bouwen natuurlijk, aangezien men daar reeds op de Gameboy mee speelde om eindbazen te verslaan.

Nintendo had eigenlijk de Switch OLED een flink stuk hogere kloksnelheden in docked mode mee moeten geven om docked tenminste een stabiele 1080p/30 cq 60 te halen in de meest veeleisende games. Net als wat men met een custom firmware wel kan.

Het probleem is op het moment niet dat de Switch niet meer kan leveren, maar dat deze kunstmatig beperkt is. Waarschijnlijk omdat voor de Aziatische markt handheld mode leidend is, en de verschillen tussen handheld en docked anders te groot zouden worden, is mijn theorie.
Die verschillen lijken me niet zo'n punt. Op andere apparaten is dat immers niet anders. Als je in de trein op je laptopaccu werkt gaat de energiebesparingsmodus aan. Dan verwacht je toch ook niet dat je Hogwarts Legacy met dezelfde prestaties kunt spelen als thuis met je laptop aan de netstroom?
Bij een laptop case heb je natuurlijk altijd de mogelijkheid om thuis een beest van een PC-Case neer te zetten om wel Hogwarts Legacy mmet alle toeters en bellen te kunnen spelen?! Bij Nintendo heb je die keuze niet

(al zijn er Switch emu's voor op de PC!)
Ik game ook niet onderweg met mijn Switch, dat ding staat bij mij sinds de release dag in z'n dock en heeft meer uren gedraaid dan mijn Wii U en Xbox One. Juist de Wii was de grote tegenvaller voor mij, heel veel shovelware en gewaggel met Wiimotes zonder toegevoegde waarde.

Ik koop juist de opvolger van de Switch omdat de typische Nintendo games zonder het gewaggel met remotes top zijn.
Ik heb een game-pc met een RTX 3090, een PS5 en de Switch hebben we ook in huis, maar van de drie zal ik juist geen opvolgers van de PlayStation meer halen. We zijn inmiddels jaaaaren verder en ik heb nog altijd het idee alsof het allemaal nog los moet komen ofzo. Met de Pc en Switch daarentegen hebben we heel wat moois gezien.
Als ze nu ook weer in Maart willen releasen zou het best eens snel kunnen gaan met het Switch nieuws. Na de zomer eerste kennismaking, dan rond de feestdagen de eerste in depth hand-ons, eind februari de reviews en dan Maart 2025 in de winkels.
Lijkt me helemaal niet gek qua timing.

[Reactie gewijzigd door MenN op 7 mei 2024 09:55]

Ik ben wel benieuwd waar ze mee komen, hoewel de vraag is of ik er nog een wil. Ik heb nu de Switch maar vind het handheld gedeelte matig (vooral te klein). Plus het is spijtig dat ik het niet met een HDMI aan elke TV kan hangen.
Mijn WiiU en Wii liggen half kapot stof te happen omdat ik het spelen van ISO's vanaf een harddisk niet meer goed voor elkaar krijg op de WiiU. Als Nintendo zou komen met een Ultimate Console waarop ik in volle glorie GameCube, Wii, WiiU en Switch games kan spelen, is het een instant buy. Vooral Mario Kart Wii was echt het beste van allemaal, daar kan Mario Kart 8 echt niet tegen op (te irritante besturing, veel te veel auto-wiel-vlieg-opties, geen unlockables, te veel tracks, zeker van de dlc).
Het zou leuk zijn als het backwards compatible is met de switch 1. Beetje zoals de gameboy en gameboy advance.
Volgens de laatste geruchten wel:
The cartridge slot of the Switch 2 will support backward compatibility with physical Switch game cartridges, ensuring compatibility with players' existing game libraries, including digital versions. However, the second-generation cartridges may not be compatible with the first-generation console.
Bron: https://www.mobapad.com/b...coop-on-nintendo-switch-2
Ben erg benieuwd hoe het ding gaat uitzien en wanneer ze hem uiteindelijk gaan uitbrengen, maar ben voornamelijk benieuwd hoeveel van de geruchten daadwerkelijk waar zijn en wat de prestaties van het systeem zijn.

Waar ik persoonlijk op hoop is dat huidige Switch games stabieler en misschien nog wat beter uitzien op het nieuwe systeem, zonder dat je elke game straks weer opnieuw moet kopen.
Ze hebben aangekondigd dat ze over een jaar iets gaan aankondigen 👍🏼
Het is in elk geval niet de leak van de teaser van de trailer van de aankondiging van de mogelijkheid van iets dat er aan zou kunnen komen :P
Ze hebben niks gezegd over “over een jaar”, maar binnen het huidige boekjaar, wat tot maart loopt. Dus niet overdrijven.
10 maanden. Dus niet muggenziften.
Binnen die tijd. Dus kan ook na de zomer zijn, kan rond kerst zijn, kan januari zijn. Daar doelde ik meer op. Niet over een jaar, maar binnen het (boek)jaar.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee