Vijf vragen over Helldivers 2-ophef: verplichte PSN-link is toch niet verplicht

Helldivers 2 kende bij release wat opstartproblemen, maar kon sindsdien op hoge spelersaantallen en positieve gebruikersreviews rekenen. Totdat Sony afgelopen week een aankondiging deed. In dit artikel leggen we uit wat er aan de hand is.

Wat is Helldivers 2?

Helldivers 2 is een thirdpersonco-opshooter waarin je met teams van maximaal vier spelers het opneemt tegen AI-vijanden, in de vorm van insecten of robots. Het spel is gemaakt door de onafhankelijke ontwikkelaar Arrowhead Game Studios en uitgegeven door Sony als PlayStation-titel. Het spel verscheen bij release ook direct op de pc en ondersteunt crossplay, dus pc-spelers kunnen met PlayStation-spelers in een potje zitten. Het spel werd eerder dit jaar onverwacht populair, wat ook Sony en Arrowhead niet hadden verwacht. Door een gebrek aan servers moesten spelers in het begin wachten voordat ze aan een potje konden beginnen. Deze onverwachte populariteit is ook relevant voor later in dit artikel.

Wat is er dit weekend gebeurd?

Eind vorige week maakte Sony plotseling bekend dat voor pc-spelers een PSN-account verplicht zou worden. "Accountlinking speelt een kritische rol in het beschermen van onze spelers en het hooghouden van de beveiliging en veiligheid op PlayStation en voor PlayStation Studio-titels. Het linken van PSN-accounts is onze voornaamste manier om spelers te beschermen tegen griefing en abuse doordat het mogelijk wordt om die spelers die dat doen te bannen. Het zorgt er ook voor dat gebande spelers in beroep kunnen gaan", schrijft Sony Interactive Entertainment. De PSN-koppeling zou vanaf maandag 6 mei ingaan voor nieuwe spelers. Bestaande spelers zouden hun account per 4 juni gekoppeld moeten hebben.

Overigens is die 'plotseling' in de voorgaande alinea niet helemaal terecht. Het was altijd al de bedoeling dat PSN-accounts verplicht zouden worden, schrijft Sony in de blogpost. Alleen werd het door 'technische problemen' tijdelijk opgeschort. Hier komt de onverwachte populariteit om de hoek kijken; de servers raakten overbelast waardoor pc-spelers hun account niet konden koppelen. Pc-spelers konden daardoor niet meedoen aan de game, dus werd de verplichting opgeschort. Dat bevestigt Arrowhead-ceo Jonah Pilestedt ook op X, waar hij aangeeft dat het zijn besluit was om de PSN-accounts op te schorten.

Helldivers 2

Oké, dan maak je toch een PSN-account aan?

Voor Belgen en Nederlanders is dat inderdaad prima mogelijk, maar in veel landen niet. Sterker nog, er zijn meer landen waar PSN niet actief is dan wel, terwijl het spel wel gewoon wereldwijd te koop was via Steam. Zo was het spel te koop in de Baltische staten, Marokko, Monaco, Moldavië, de Fillipijnen, Servië, Suriname en de Nederlandse Antillen, terwijl PSN officieel niet in deze landen actief is.

Je kunt bij het aanmaken van een PlayStation Network-account aangeven dat je in een ander land woont of je kunt natuurlijk een vpn gebruiken. Het land van je account is echter niet achteraf aan te passen en het kan lastiger zijn om geld toe te voegen aan dat account om bijvoorbeeld op een later moment games aan te schaffen met dat PSN-account. Het is volgens Sony's gebruiksvoorwaarden bovendien niet toegestaan om bij het aanmaken van je account onjuiste informatie te verschaffen over je land of regio; bij overtreding kan Sony je account blokkeren.

Veel spelers gaven dan ook aan dat risico niet te willen nemen met een spel waarvoor ze 40 euro hebben betaald en dat ook niet te accepteren als alternatief. Bovendien experimenteert Sony in het Verenigd Koninkrijk en Ierland met een leeftijdsverificatiesysteem, waarvoor gebruikers een mobiel nummer, gezichtsscan of identiteitsbewijs moeten aanleveren voordat ze een PSN-account kunnen aanmaken. Mocht Sony dit wereldwijd willen hanteren, dan zou dit een extra drempel zijn, betoogden sommige spelers.

Helldivers 2

Een groep spelers had de game dus gekocht, kon het spel drie maanden spelen en kreeg daarna te horen dat ze het spel niet meer zouden kunnen spelen. Sony had ook niets gezegd over het terugbetalen van deze spelers en Steam geeft normaliter twee weken na aankoop geen geld meer terug. Overigens zijn er wel spelers die claimen dat ze alsnog een refund kregen.

Daarnaast was er een principieel bezwaar; spelers dachten dat dit een manier was voor Sony om het aantal PSN-accounts kunstmatig te verhogen, of ze wilden Sony geen extra, 'onnodige' data geven om privacyredenen. Spelers wezen ook op wisselende communicatie van het bedrijf; zo zei Sony op 4 mei nog in een faq dat het inloggen op PSN voor pc-games optioneel was.

Een deel van de community zou de game dus niet meer kunnen spelen, terwijl ze er wel voor hadden betaald. Dat, gekoppeld met de privacybezwaren en onhandige communicatie naar spelers toe, zorgde voor een overwegend negatief sentiment op sociale media en in de Steam-reviews. De Steam-reviews van Helldivers 2 gingen bijvoorbeeld binnen een paar dagen van overwegend positief naar overwegend negatief, op basis van honderdduizenden reviews. Arrowhead had die week nieuwe kleding en wapens aangekondigd, maar daar had niemand het meer over.

Hoe reageerden de ontwikkelaar en Steam?

Arrowhead-ceo Pilestedt was het afgelopen weekend actief op X en deelde hierbij regelmatig zijn visie op de gebeurtenissen. Zo stelde hij op vrijdag nog dat de negatieve Steam-recensies 'terecht' waren en bood hij zijn excuses aan voor de gang van zaken. 'Ik had gewild dat wij duidelijker waren geweest' over de langetermijnplannen omtrent PSN 'om onze spelers niet teleur te stellen', schreef hij later. Hij gaf toen ook aan in gesprek te zijn met Sony over spelers die het spel wel hebben gekocht, maar geen PSN-account kunnen aanmaken.

Tegelijkertijd geeft hij aan dat hij geen knopen mag doorhakken over de PSN-verplichting, maar dat deze bal bij Sony lag. Hij erkent wel dat Arrowhead spelers beter had moeten informeren over de uiteindelijke PSN-verplichting. Het inloggen werd opgeschort, maar het was altijd de bedoeling dat het terug zou keren. "We wisten ongeveer een half jaar voor lancering dat het verplicht zou worden."

Over de vragen waarom het spel dan wel te koop was in landen waar PSN-accounts niet aan te maken zijn, geeft hij aan dat Arrowhead niet gaat over hoe het spel wordt verkocht. "Wij ontwikkelen en ondersteunen de game; uitgevers en winkels gaan over hoe het verkocht wordt." Hij zegt niet te weten waarom PSN-accounts niet wereldwijd aangemaakt kunnen worden.

Wel geeft hij duidelijk aan dat Arrowhead de PSN-accounts liever optioneel had gezien en dat de verplichting 'belangrijk was' voor Sony. Het verzoek om de PSN-accounts vanaf mei en juni alsnog te verplichten, kwam dan ook vanuit Sony, bevestigt Pilestedt. "Wij moesten eraan voldoen, ook al waren er wat zorgen dat er backlash zou zijn. Er was backlash." In zijn berichten gaf Pilestedt meermaals aan dat er nog gesprekken liepen met Sony.

Steam heeft niet in het openbaar gereageerd op de gebeurtenissen. De winkel haalde de game wel in 177 landen uit de verkoop, enige dagen na Sony's aankondiging. Intussen was de game dus nog steeds te koop in een flink aantal landen waar deze daarna niet meer gespeeld kon worden. Het platform zou volgens enkele spelers daarnaast ruimhartiger omgaan met restitutieverzoeken.

Hoe nu verder?

Maandagochtend kwam Sony terug op zijn besluit; de update waarmee de PSN-accounts verplicht zouden worden, zou niet worden uitgebracht. "We zijn nog steeds aan het leren wat het beste is voor pc-spelers en jullie feedback was hiervoor onmisbaar. Nogmaals dank voor jullie blijvende steun aan Helldivers 2 en we zullen jullie op de hoogte houden van onze toekomstige plannen." Pilestedt zegt Sony te bedanken voor deze stap en zegt ook onder de indruk te zijn van 'de wilskracht en samenwerkingskracht' van de Helldivers 2-spelers.

PSN-accounts blijven vooralsnog optioneel, maar Sony wilde ze niet voor niets instellen. Het idee was immers om zo het bannen van accounts beter en effectiever te laten verlopen. Pilestedt erkent dat het gebrek aan gelinkte PSN-accounts ervoor gaat zorgen dat het bansysteem minder effectief zal zijn, maar zegt ook dat de ontwikkelaar aan systemen werkt om de PSN-banfunctionaliteit te vervangen.

Om een vergelijking te maken met de game zelf: de bug hole is dicht, maar dat wil niet zeggen dat de problemen voorbij zijn. Helldivers 2 is nu in veel landen niet langer te koop via Steam. Daarnaast heeft het spel nog steeds 'mostly negative' en 'mixed' als recente reviews en alle reviews op Steam, respectievelijk. Erger nog: de band tussen community, ontwikkelaar en uitgever heeft duidelijk een dreun opgelopen, waarbij de tijd moet uitwijzen hoe die dreun zich kan herstellen. De drie partijen hebben elkaar hard nodig om van Helldivers 2 een blijvend succes te maken, aangezien ze er zelf het meeste aan hebben als de game een blijvend succes is. Het is voor gamers en gamemakers dan ook te hopen dat dat vertrouwen snel weer terugkeert en dat de enige blijvende herinnering een leuke, gratis cape zal zijn.

Door Hayte Hugo

Redacteur

06-05-2024 • 13:23

76 Linkedin Whatsapp

Reacties (76)

76
75
40
2
0
27
Wijzig sortering
Ook niet geheel onbelangrijk; in sommige landen waar PSN wel actief is kan je niet zonder een PlayStation console een account aanmaken (bv. Oekraïne). Dus als je een spel gekocht had op Steam moest je alsnog eerst naar de winkel gaan om "even" een PS5 te kopen om het überhaupt te kunnen spelen op hun PC.
Bovendien experimenteert Sony in het Verenigd Koninkrijk en Ierland met een leeftijdsverificatiesysteem, waarvoor gebruikers een mobiel nummer, gezichtsscan of identiteitsbewijs moeten aanleveren voordat ze een PSN-account kunnen aanmaken.
En hier komt dat natuurlijk ook nog bij kijken dat PSN ondertussen al een handvol keer gebruikersdata op straat heeft gegooid... Niet erg wenselijk als je dan ook nog eens IDs bij houd.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 6 mei 2024 13:30]

En ook iets dat relevant is: het is mogelijk dat Sony met deze extra eis in overtreding was van de GDPR. Volgens de GDPR is het koppelen van je PSN accounts en Steam accounts in feite het delen van extra persoonsgebonden informatie. En volgens de GDPR mag dit enkel verplicht zijn als het strikt noodzakelijk is voor de correcte werking van het product. Maar omdat Helldivers 2 al maanden probleemloos draaide zonder een gekoppelde PSN account is dit duidelijk niet strikt noodzakelijk. Sony zou dus bij het verderzetten van dit plan een boete riskeren.
Dat zou Sony natuurlijk kunnen weerleggen, wat ze in feite reeds gedaan hebben, met het argument dat een gedegen controle- en bansysteem als bescherming van de gamer en gameërvaring, deel is van de correcte werking van het product.

De vraag die nu vooral open staat is welke data er dus wél wordt doorgegeven, wanneer je in de optie het delen van data juist hebt uitgeschakeld. Dat staat echter los van Sony en het koppelen van je account, maar is wel natuurlijk aan GDPR onderhevig.
Dat zou Sony natuurlijk kunnen weerleggen, wat ze in feite reeds gedaan hebben, met het argument dat een gedegen controle- en bansysteem als bescherming van de gamer en gameërvaring, deel is van de correcte werking van het product.
Dan zou Sony de huidige problemen zonder PSN-registratie moeten verantwoorden. Dat is lastig, want er zijn geen problemen. Controle en bannen gaat nu ook prima.
Daar heb je gelijk in. Ik heb er zelf ook geen ervaring mee namelijk, speel weliswaar vooral met bekenden, maar de publieke potjes waren eigenlijk gewoon goede ervaringen.

Mogelijk dat Sony in de huidige toestand niet in staat is passende maatregelen te treffen tegen Steam / PC gamers, gemeld door Playstation gamers. Heb daar verder niks over gelezen.

Daarnaast zou ik persoonlijk ook verwachten dat dit niet vanuit de uitgever / storefront gedaan dient te worden, maar vanuit het spel en diens "adminmodus" zelf, waarmee men weldegelijk zicht op alle gebruikers, platformonafhankelijk, zou moeten hebben. Maar daar heeft Sony vast wel een passend antwoord op, advocaten genoeg.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 6 mei 2024 14:15]

Dat zou Sony natuurlijk kunnen weerleggen, wat ze in feite reeds gedaan hebben, met het argument dat een gedegen controle- en bansysteem als bescherming van de gamer en gameërvaring, deel is van de correcte werking van het product.
Dan nog is Sony dankzij het data-minimalisatie principe van de AVG/GDPR gehouden om dit te implementeren op de manier die zo min mogelijk verwerking van persoonsgegevens vereist en zo min mogelijk spreiding van persoonsgegevens richting andere partijen vereist, maar nog wel redelijkerwijs werkbaar blijft.

Aangezien er duizenden titels zijn die gewoon op basis van Steam account ID kunnen bannen en gewoon via de tooling van het Steam platform kunnen werken, waarbij Valve persoonsgegevens verwerkt en Sony over niet meer informatie hoeft te beschikken dan het niet-natuurlijke gegeven van de interne Steam account ID, zouden ze van heel goede huize moeten komen om een degelijk ingelezen rechter er van te kunnen overtuigen dat dit persè in Sony's directe beheer via PSN plaats zou moeten vinden.
Ik heb geen idee hoe het linken van PSN en Steam accounts in zijn werk gaat, maar is het niet mogelijk dat het precies niet meer is dan dat -- jij logt in op Steam en bewijst dat je ID XXX hebt, en Sony slaat XXX op bij je PSN account?

Er zijn talloze websites waar je in kunt loggen via Steam, en als je dat doet geeft Valve duidelijk aan welke informatie er met de site gedeeld gaat worden. Meestal is dat niet meer dan je identiteit. Omgekeerd moet je dan wel heel raar springen bij de rechter om te beweren dat daar privacywetten geschonden worden die niet gewoon opzij geschoven kunnen worden met "minimale data, gerechtvaardigd doel". Immers, als het argument is dat Valve ze ook kan bannen moet het ook zo zijn dat Sony aan Valve een ID op kan geven, dus linksom of rechtsom moeten ze weten wie je bent.
Je linkt een bestaande, complete, PSN account.
Dit is niet zoiets waar er, zoals bijv. voor sommige Ubisoft titels, onder-de-kap een surrogaat account aangemaakt wordt die enkel verwijst naar het Steam ID.

Sony vereist dat je een volwaardige PSN account aanmaakt om te koppelen.
Waar je ook correcte NAW gegevens opgeeft. En als je in de UK woont, dan krijg je ook nog te maken met leeftijdsverificatie die om een face-scan of kopie nationaal identiteitsbewijs vraagt. (Godzijdank verwerken ze dat laatste niet zelf, maar wordt dat deel uitbesteed aan een goedgekeurde firma die haar beveiliging en procedures omtrent het afhandelen van persoonsgegevens wel op orde heeft.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 6 mei 2024 22:26]

Ja, maar... dat is het aanmaken van het PSN account zelf. Je gaat met Sony in zee omdat je hun spel koopt (OK van Arrowhead dan, maar Sony is de uitgever), als Sony vraagt om je gegevens omdat jij een klant bent dan staat ze dat volgens mij gewoon vrij, net zoals het jou natuurlijk vrij staat om te zeggen "dat gaan we niet doen, ik koop wel een ander spel". Het linken van een Steam account is vervolgens niet iets dat nog iets toevoegt.

Wat uiteraard niet kosjer is is wat ze nu deden: je mag het spel gewoon kopen op Steam en spelen zonder account en achteraf komen ze vragen. Dan moet je gewoon zonder bezwaar je geld terug kunnen krijgen omdat je met zoiets niet akkoord bent gegaan bij aankoop (ongeacht hoeveel dikke announcements ze op het scherm hebben geplempt met "in de toekomst gaan we dit verplichten").
En hier komt dat natuurlijk ook nog bij kijken dat PSN ondertussen al een handvol keer gebruikersdata op straat heeft gegooid... Niet erg wenselijk als je dan ook nog eens IDs bij houd.
Ze mogen deze informatie niet opslaan. Ik denk dat het al twijfelachtig is om deze info te gebruiken om een vlaggetje "18+" om te zetten.
Ze mogen deze informatie niet opslaan. Ik denk dat het al twijfelachtig is om deze info te gebruiken om een vlaggetje "18+" om te zetten.
Sony slaat die gegevens ook niet op. De leeftijdsverificatie wordt uitbesteed aan weer een andere derde partij. In het Verenigd Koninkrijk is dat Yoti.
En de ook niet onbelangrijk: het is blijkbaar niet nodig voor de correcte werking.... gezien het feit dat het spel goed liep en de reviews goed waren, kun je moeilijk stellen dat die PSN link noodzakelijk is....
Sinds wanneer kun je Steam accounts niet bannen dan?

En niet geheel onbelangrijk: een bedrijf dat een al betaald produkt opeens achter een 'wilt u even een mobiel nummer, gezichtsscan of identiteitsbewijs aanleveren" (al is het nu nog experimenteel), is natuurlijk pas echt van den zotte....

En vooral ironisch:
Iets erdoor proberen te drukken bij een spel dat nogal vaak roept "For Democracy".... :9
Bovendien experimenteert Sony in het Verenigd Koninkrijk en Ierland met een leeftijdsverificatiesysteem, waarvoor gebruikers een mobiel nummer, gezichtsscan of identiteitsbewijs moeten aanleveren voordat ze een PSN-account kunnen aanmaken.
Dit heeft te maken met recent ingevoerde nieuwe Britse en Ierse wetgeving die moeten te voorkomen dat kinderen online dingen zien waar ze gezien hun leeftijd geen toegang toe zouden moeten krijgen.

UK: Online Safety Act
Ierland: Online Safety Code
Los van alle andere bezwaren: PSN account verplicht, tot daar... Maar i.m.o. is het gewoon wachten op de volgende zet waarbij PS+ opeens óók verplicht wordt op PC om Sony games on-line te kunnen spelen. Dit is/was in alle aspecten gewoon een zet van Sony waar -buiten hun omzet- niets of niemand erop vooruit zou gaan.
Ik denk niet dat een gemiddelde PC-gamer die maandelijkse kosten gaat slikken voor die paar first party games uitgegeven door Sony. Die spellen worden dan op de PC gewoon vrijwel niet verkocht, hoogstens door mensen wie ook al een PS5 hebben en in het PSN ecosysteem zitten :z

Op een PS5 kan Sony dat doen omdat zij complete zeggenschap over een gesloten apparaat hebben en de games welke erop uitkomen. M.a.w. Sony kan het afdwingen dat als jij gebruik wil maken van de onlinecomponent in alle thirdparty games je een abonnement moet nemen, op een PC kan Sony dat hoogstens doen voor hun eigen games omdat een PC - gelukkig - een open platform is. M.a.w. de meerwaarde van zo'n PS+ abonnement voor die paar online games uitgegeven door Sony is voor een PC-gamer dermate laag dat het gros dat niet af zal nemen.
Ik ben eigenlijk wel voor gratis PS+ essential (dus de online spelen mogelijkheid) dat je voor PS+ extra voor de catalogus van games moet betalen vind ik meer dan redelijk. Maar helaas zal dat niet gebeuren.
Dat een PSN account verplicht is is niet het probleem.

Het punt is dat het retroactief werd ingevoerd.
Het punt is ook dat Sony zelf het altijd heeft gehad over optioneel.
Het punt is dat Sony het 100 dagen in ALLE landen heeft laten verkopen om het vervolgens bij ruim 70% van de landen het weg te halen. Over het algemeen geen grote landen maar daar gaat het niet. Regio Locking kan in Steam tenslotte al minstens 13 jaar. En ja uiteindelijk bepaald Sony waar het uitgegeven wordt.
Het laatste punt is ook iets wat Arrowhead valt te verwijten en dat is dat dit later als requirement is toegevoegd. Sorry maar als het niet in het contract staat ben je als ontwikkelaar het niet verplicht toe te voegen. Dat Sony later met extra eisen komt is leuk maar daar hoef jij je niet aan te houden als er al een contract is getekend.
ik snap het probleem echt niet.
Als je FF Online gaat spelen op PS5/PS4 moet je ook je square enix koppelen aan PSN .


Nobody bats an eye
Sommige mensen willen wel graag bepalen waar ze wel en geen data aan geven.
Als je dus verplicht wordt om een PSN registratie te hebben (en die lui hebben vaak genoeg hun database gelekt trouwens) om een spel op PC te spelen is dat wel een beetje weird.

En daarbij was de communicatie daarover blijkbaar erg droevig.

En als laatste, niet in elk land kan je een PSN account aanmaken, maar wel de game kopen.....
Het stond er gewoon duidelijk bij vanaf het begin. https://web.archive.org/w.../app/553850/HELLDIVERS_2/
Dat mensen er overheen hebben gelezen is prima, maar om de fout dan bij een ander te leggen is mijn inziens een beetje onredelijk.
Dus je kan de game kopen, maar in dat land niet een PSN account aanmaken.... dat is niet vreemd?
En ik heb er zelf geen last van, want heb voor mijn PS5 een account moeten maken (welke trouwens na 2 weken via een lek bij sony in een spam database is gekomen... )

Maar blijkbaar stond het voor veel mensen er niet duidelijk genoeg bij...
Want een hoop mensen in landen waar je geen ps account kan aanmaken zonder fysieke playstation hebben dat blijkbaar allemaal gemist.

Dus ja het stond er bij, maar blijkbaar niet duidelijk genoeg, en ook snap ik waarom mensen niet hun mail bij sony willen droppen, want die doen er volgens mij amper wat aan om de boel te beveiligen.
Dan leg je dus de schuld ergens weg op basis van een meerderheid die collectief hetzelfde verkeerd doen. Erg veel mensen kiezen er echter voor om bijvoorbeeld een handleiding helemaal niet te lezen en een product gewoon te gebruiken totdat ze tegen een probleem aan lopen. Als het hier dan gewoon kristalhelder in staat aangegeven kan je toch ook alleen maar jezelf de schuld er van geven dat je iets niet gelezen hebt? Dan is er toch absoluut geen sprake van dat het niet duidelijk genoeg was? Er staat gewoon duidelijk dat het vereist is.

Verder is er ook nog apart gecommuniceerd dat het tijdelijk niet werkte maar dat dit later nog wel in orde zou komen. Wat ik wel er bijzonder vind is dat nieuws outlets en reviewers hier geen woord over hebben gerept (inclusief Tweakers.net) en nu wel met het vingertje staan te wijzen en hier veroordelend over zijn. Als ze hun werk goed hadden gedaan hadden ze dat op het moment van de review gelijk moeten doen. Achteraf ophef maken en met de meute mee schreeuwen is dan wel een beetje goedkoop.

Dat mensen er redenen voor hebben om geen PSN account te willen hebben is prima en daar zal ik ook zeker niets tegenin brengen, dat is een afweging die iedereen voor zichzelf zal moeten maken.
Dus als een bocht in de weg wat scherp is en er vliegen elke dag 200 auto's de bocht uit ondanks een groot neon bord, dan moet je dus niks aan de situatie doen? Het kan niet zijn dat het bord verkeerd staat? of dat er iets voor staat?

Als er blijkbaar zoveel mensen niet wisten dat het moest, kun je ook stellen dat het niet heel duidelijk was blijkbaar.
Andersom wist ik het eerst niet, ik deed het in de hoop dat ik dan mijn PSN vrienden ook automatisch zou zien in de friend list, niet dus... dus ik was ook wel verbaasd over het feit dat het niks extra's gaf....

En je vergeet dus even het feit dat de game te koop was in landen waar je geen PSN of PSN zonder fysieke playstation kan maken? had daar niet ook een stukje bij moeten staan? of hadden ze dan de game niet moeten aanbieden.

En ja de schuld wordt bepaald door de meerderheid, werkt mooi door in lijn met de game :)
Dus als een bocht in de weg wat scherp is en er vliegen elke dag 200 auto's de bocht uit ondanks een groot neon bord, dan moet je dus niks aan de situatie doen? Het kan niet zijn dat het bord verkeerd staat? of dat er iets voor staat?

Als er blijkbaar zoveel mensen niet wisten dat het moest, kun je ook stellen dat het niet heel duidelijk was blijkbaar.
Het punt wat je hier aangeeft klopt zeker. Het is echter ook een overdrijving en een strawman argument. Je wordt namelijk geacht om op borden te letten terwijl je aan het autorijden bent en dit doen mensen ook voor een groot gedeelte voor hun eigen veiligheid.
Andersom wist ik het eerst niet, ik deed het in de hoop dat ik dan mijn PSN vrienden ook automatisch zou zien in de friend list, niet dus... dus ik was ook wel verbaasd over het feit dat het niks extra's gaf....
Dat je het zelf niet hebt gezien voegt niets toe. Dat noemen we ook wel de attribution fallacy
En je vergeet dus even het feit dat de game te koop was in landen waar je geen PSN of PSN zonder fysieke playstation kan maken? had daar niet ook een stukje bij moeten staan? of hadden ze dan de game niet moeten aanbieden.
Dat ben ik zeker niet vergeten. Zoals ik hier elders ook al aangeeft vraag ik me aan hoe dit opgelost had moeten worden. Als ik nu naar een van die landen verhuis terwijl ik dit account al heb en nergens problemen mee zou hebben mag ik de game dus niet kopen?
En ja de schuld wordt bepaald door de meerderheid, werkt mooi door in lijn met de game :)
Hahaha, ja die is mooi zo inderdaad, touche' _/-\o_

Maar even zonder gekheid. De vergelijking met een handleiding gaat denk ik beter op. Maar als je het er niet mee eens bent (wat uiteraard mag) hoe hadden ze het wat jou betreft dan op moeten lossen? Een popup wordt ook vaak weg geklikt. Het stond al in een afwijkende kleur in de interface die wel opvalt. Er is vast wel een verbetering te bedenken, maar er is ook zoiets als een stukje eigen verantwoordelijkheid natuurlijk.
Ook vind ikzelf de pek met veren reactie vanuit de community best wel overdreven en met een totaal gebrek aan zelfreflectie. Het is een beetje een trend dat iets volledig slecht of goed moet zijn tegenwoordig en dat mag denk ik allemaal best wel een beetje minder.
Absoluut, maar ik denk dat het ook een optel som is van gamers die gewoon klaar zijn met dat gekut.
Launchers voor bijna elke uitgever
DLC voor mega prijzen
Microtransacties everywhere
Anti-piracy software die root acces wil tot je pc
Pay2win mechanics

En dan komt nu Sony even aan PC gamers vertellen dat ze maar een account moeten maken voor een console die ze misschien niet hebben.
Echter moet je je ook afvragen waarom uitgevers dat soort bedragen vragen voor pay2win, dlc etc. Games worden steeds duurder om te maken, maar de prijzen van games zijn de laatste 20 jaar gelijk gebleven. Maar gamers verwachten wel dat de games groter en mooier worden, maar willen er vervolgens niet meer voor betalen. Gevolg is dat uitgevers andere manieren gaan bedenken om geld te verdienen. Vergeet niet dat de ontwikkeling van een game altijd vooruit gefinancierd dient te worden, of het een succes is dat is altijd maar afwachten.

Dus om alleen maar de uitgevers en ontwikkelaars de schuld te geven is veel te kort door de bocht. Gamers kijken veel te weinig naar hun zelf en leggen altijd de schuld bij een ander neer. Doet de ander iets verkeerd dan krijg je review bombing over je heen. Verplaatst je ook eens in een uitgever waarom die bepaalde zaken doorvoert.
En dan komt nu Sony even aan PC gamers vertellen dat ze maar een account moeten maken voor een console die ze misschien niet hebben.
Psn account is niet alleen voor console bedoeld. Sony wil dit nou juist breder trekken, zoals ook Microsoft dit doet. Op de ps5 heb je bijvoorbeeld ook een Microsoft account nodig voor Microsoft games. De reden dat Sony dit doet is voor moderatie. Nu kunnen ze slecht modereren met twee verschillende systemen.
Ik ben absoluut geen fan van de tig accounts die overal steeds maar weer voor nodig zijn. En alle ander e pijnpunten die je benoemd voel ik ook zeker wel. Maar het zijn wel losse punten en als een partij ook maar een beetje iets doet wat we losstaand misschien niet geweldig vinden, maar wel kunnen verteren komen toch gelijk de pitchforks uit de schuur.

Het punt over het account voor de console die je niet hebt snap ik wel, al moet ik zeggen dat het waarschijnlijk hun doel is om ook meer PC gamers aan zich te binden en het dus wat meer los te halen van de console. Dit heeft Microsoft immers ook met Xbox gedaan en daar zullen ze vast wel naar hebben gekeken.
Nogmaals, ik heb ook een hekel aan alle extra accounts, maar in sommige gevallen kan ik de beweegredenen wel begrijpen.
Dus als een bocht in de weg wat scherp is en er vliegen elke dag 200 auto's de bocht uit ondanks een groot neon bord, dan moet je dus niks aan de situatie doen?
Jawel. Je laat mensen een rijbewijs halen. Zoals wel vaker gaat de autovergelijking mank. ;)
Als er blijkbaar zoveel mensen niet wisten dat het moest, kun je ook stellen dat het niet heel duidelijk was blijkbaar.
En kennelijk weet Sony naar diens betalende klanten (!) ook niet duidelijk te maken waarom het wel zou moeten. Er is hier en daar al geopperd om gewoon een extra cape/cosmetic/... aan te bieden voor het linken van een PSN-account. Dan zou geen haan hier kraaien.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 6 mei 2024 14:56]

De vermeldingen van de verplichting op de steam pagina waren "under the fold", je moet verder naar beneden scrollen dan de "in winkelwagen" knop om deze te kunnen zien. Je kan het spel dus kopen zonder dit ooit tegen te komen.

Bij eerste keer opstarten kreeg je idd een link PSN melding. Toen ik deze te zien kreeg, ben ik pas terug gaan kijken op de store pagina, en zag ik die waarschuwing. Ik was opdat moment bereid om meteen een refund te doen. Echter, toen ik dit online op zocht, kwam ik conflicterende informatie tegen. Sommige bronnen bevestigde dit. Sommige bronnen melden dat het alleen nodig was voor cross play. Sommige melde dat het helemaal niet nodig was.

Ik gaf het het voordeel van de twijfel, en kon de link pagina skippen. Daarna kwam het nooit meer naar voren, en was ik zelfs vergeten dat het een ding was. Voor mij is de PSN link op zich niet het grootste probleem. Als dit vanaf dag 1 gewoon een ding was, was het voor mij refund en klaar. Voor mij is het het grootste probleem dat ik maanden heb kunnen spelen, de refund window is gesloten, en DAN ineens het handhaven, nadat ik niet meer normaal kan refunden.
De vermeldingen van de verplichting op de steam pagina waren "under the fold", je moet verder naar beneden scrollen dan de "in winkelwagen" knop om deze te kunnen zien. Je kan het spel dus kopen zonder dit ooit tegen te komen.
Sorry, maar dit is gewoonweg niet waar. In de link die ik hierboven ook al heb gegeven is dat ook gewoon te zien. https://web.archive.org/w.../app/553850/HELLDIVERS_2/
Dus niet "under the fold" maar "next to the fold"; in een goudkleurig bijna camouflage achtige kleur waar iedereen die de groene winkelwagenknop ziet direct langs kijkt....
Daarbij stond dit dus bij Steam wel, maar tot 3 mei bij Sony zelf niet, het was optional. Vandaar de hele verwarring en ontzetting, vooral ook bij gedogende Nederlanders die het feit het al lang niet nodig is gelijk stellen aan een wet alsof het nooit nodig is geweest.
Kies maar wie je gelijk geeft, onhandig was het allemaal wel, en de reactie op de diverse platforms loog er niet om..
Meningen kunnen verschillen natuurlijk maar ik vind het allesbehalve een camouflage kleur. Camouflage kleur valt namelijk weg in de omgeving waar je in zit. Dit is gezien de interface echt een heel erg vreemde kleur voor zowel het vlak als de tekst zelf. Daar komt bij dat het recht naast de buy now knop staat.
Verder heb ik niet kunnen vinden dat je de game bij Sony zelf kon kopen voor de pc, dus het lijkt me dat je hoe dan ook nog langs Steam komt.

Net ook nog even gekeken voor een game die ik zelf bezit en hoe het daar aangegeven staat en hier is het hetzelfde: https://store.steampowere.../Far_Cry_3__Blood_Dragon/
Dat is nota bene een single player game (zat eerst co-op in) die very positive wordt beoordeeld en daar hoor ik niemand over.

Over het onhandige, absoluut. Maar soms kan een beetje zelfreflectie toch ook geen kwaad.
Jouw versie is van december vorig jaar.

Ik kocht HD2 in maart. Dan is deze versie meer representatief:
https://web.archive.org/w.../app/553850/HELLDIVERS_2/

Op die versie kan je add to cart wel zien zonder naar beneden te scrollen en de waarschuwingen niet. Tevens was het voor mij van de ingelogde steam account. dan is die 'is this game relevant for you' box groter, met statistics over genre, welke vrienden het willen/spelen, en dat duwt de waarschuwingen nog verder naar beneden.
Dat is een goede toevoeging. Al is het nog steeds wel echt heel erg op het randje en vraag ik me af hoeveel mensen dit echt helemaal niet hebben "kunnen" zien, maar dat is dan inderdaad zeker voor verbetering vatbaar.

Dan nog heb je als consument ook nog wel een onderzoeksplicht over wat je koopt, maar dit brengt absoluut wel weer een stukje nuance met zich mee.
Dan nog heb je als consument ook nog wel een onderzoeksplicht over wat je koopt
Dat heb je niet. Binnen de EU ligt de bewijslast bij de handelaar om aan te tonen dat zij de consument correct van alle relevante materiële/essentiële informatie voorzien hebben. Jij mag als consument aanvullend zelf onderzoek doen, en als je dat doet dan geldt dat elke uiting door de handelaar of partijen eerder in de transactieketen (zoals importeur; fabrikant -- en in dit geval uitgever en ontwikkelaar) onderdeel mag vormen van wat jij redelijkerwijs van het product mag verwachten.

En dat is waar de problemen starten.
Als jij wel uit andere bronnen vernomen hebt dat Sony zelf stelt dat een account niet verplicht is; en je bent niet terdege ingelicht door de Steam storefront, bijv. omdat je de melding in kwestie niet kreeg te zien voordat de 'kopen' knop in beeld kwam, dan kun jij claimen dat je van niets wist en verkeerd ingelicht bent. En dan moeten Valve en haar leveranciers gaan bewijzen dat zij dusdanig de moeite hebben genomen het koopproces zo in te richten dat jij de correcte informatie wel moet hebben gezien.

En dan gaan ze daar alsnog nat mee- want dan doet zich alsnog de vraag aan:
Welke informatiebron is meer authoratitief?
Wat er op het kaartje in de winkel staat?
Of de officiële productinformatie van de fabrikant op de site van de fabrikant?


Kijk- het is eigenlijk heel simpel. Sony wist gewoon dat ze hiermee fout zaten en die fout hebben ze impliciet toegegeven, door letterlijk daags nadat het bericht over het opnieuw verplicht stellen de wereld was ingestuurd en nadat het was begonnen te rommelen en mensen begonnen hadden te klagen dat er op Sony's eigen website iets heel anders stond, kruip-door sluip-door slinks wat er op hun eigen website stond snel aan te passen en verder hun lippen op elkaar te houden.

Of de misinformatie zelf bewust was of niet, kun je in het midden laten.
Maar dat ze het bestaan van deze misinformatie hebben willen laten verdwijnen, dat was absoluut bewust.


Aanvullend:
Het label "Requires third-party account:" betekent helemaal niets voor het optioneel zijn of niet voor een product op Steam.

Dat is namelijk een standaard label tekst die door Steam zelf toegevoegd wordt wanneer de product metadata een waarde v/h type 'third-party account' bevat. Net zoals "Incorporates third-party DRM:" ook door Steam zelf geplaatst wordt wanneer er in de product metadata een waarde v/h type 'third-party DRM' opgegeven wordt.

Wat er achter de dubbele punt staat is wat er door de uitgever daadwerkelijk gespecificeerd is:
"PlayStation Network (Supports Linking to Steam Account)"
En dat statement is op zich behoorlijk ambigu omdat het spreekt in termen van 'supports' cq. 'ondersteunt' waar geen gevoel van directe verplichting uit voort komt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 6 mei 2024 19:19]

Daarnaast heeft u een onderzoeksplicht. Dat houdt in dat u aan de verkoper moet vragen of het product geschikt is voor wat u ermee wilt doen. De verkoper heeft op zijn beurt een informatieplicht. Hij moet u vertellen wat hij weet van het product.
https://www.rijksoverheid...et%20van%20het%20product.
Lijkt me vrij duidelijk, net zoals wat er op de Steam pagina staat. Als het je onduidelijk is wat daarmee bedoeld wordt dan moet je dat... precies, onderzoeken.

Uit welke bron? Die van de verkoper. Als ik jou als verkoper heb verteld dat een product iets niet doet en jij haalt uit een andere bron dat dit wel zo is, veel succes met het ontbinden van je koopovereenkomst bij mij.

Hoe dan ook, het ging hier om een reactie op het wel of niet 5 regels naar beneden moeten scrollen voordat je op kopen klikt. Dat valt toch wel degelijk onder je onderzoeksplicht en daar was mijn opmerking dus ook op gebaseerd.
Laten we eerlijk zijn, dit is zo'n soort game die ook enorm werd gekocht vanwege de hype en mensen die met andere willen meespelen, wie leest er dan ook maar iets, nee snel aanschaffen, downloaden en gaan met je vrienden.

Was er vanaf het begin die verplichte PSN koppeling nodig geweest/nageleefd was er ook een kans dat de game nooit zo'n enorme toeloop van spelers gehad juist vanwege die 'beperking'.
Nu ik jouw reactie zo lees en ook de pagina ten tijde van de pre-order zie ben ik het over het algemeen met je eens dat het niet zo zwart-wit is als werd voorgedaan. Ik denk ook dat als het koppelen bij de lancering een verplichting was het net als een 3rd party launcher even wat geklaag was maar verder prima.

Wat ik wel bijzonder vind is dat de game is aangeboden in landen waar realistisch gezien niet iedereen een legitiem PSN account kan aanmaken en dus de game kan spelen.
Het aanbieden in die landen klonk me ook wat vreemd in de oren, totdat ik er over nadacht dat mensen natuurlijk niet vastgenageld zit aan een land of woonplaats.
Je kan natuurlijk prima die accounts al hebben en daar gaan wonen bijvoorbeeld. Als ik dan de game niet zou kunnen kopen omdat ik daar woon op dat moment zou ik dit ook weer vreemd vinden. Ik vraag me dan ook af of geoblocking hier wel de juiste oplossing voor zou zijn geweest.
Als het je niet was opgevallen en je had de game daar gekocht en niet verder kunnen komen, had je gewoonlijk op de refund knop geklikt denk ik.
Maarja zo is het niet gegaan en daarom zitten we nu uiteindelijk met deze hele rel.
Het probleem lag ook inziens in de handhaving van de waarschuwing. Ja, het zat op een kleine sticker op de Steam pagina van het spel, maar je kreeg enkel de melding om het te linken van beide account. Zonder het verduidelijken van het "grace period" en dat het binnen het spel niet optioneel is. Je kreeg dus nooit een verdere waarschuwing of een herhaaldelijke melding erover en dan op een twitter bericht melden dat je er niets van af wist.

Hoe ermee omgegaan werd was één van de grootste ergernissen, losstaand van dat er landen zijn waar je geen PSN account officieel kan maken, maar wel kunt spelen op het PSN netwerk. Wat een beetje raar is.
Dit is heel anders, hier werd het later toegevoegd dat je opeens een PSN account moest hebben, terwijl veel landen waar helldivers 2 verkocht werd op steam, geen eens de optie hebben om een PSN account te maken. Snap je het nu ?
Het werd niet later toegevoegd, het werd later pas gehandhaafd, dat is wel een behoorlijk verschil.
Maar dan nog, blijkbaar is het spel in 177 landen uitgegeven, waar géén PSN account aangemaakt kan worden. Mensen in die landen die het spel gekocht hebben, kunnen dan geen gebruik meer maken van hun aankoop. Dus Sony had de game gewoon niet moeten uitgeven in die landen.
En zodoende werd de game daar ook probleemloos gerefund, aangezien je daar anders binnen 2 uur al wel achter was gekomen.
Of geo-locking perse de oplossing is weet ik niet. Mensen verhuizen ook wel eens en hebben misschien een andere nationaliteit dan het land waar ze in wonen. Als ik nu naar een van die landen verhuis en ik zou deze game niet kunnen kopen terwijl ik alle nodig accounts zelf al heb, dan zou ik dat behoorlijk irritant vinden.
Daar bleken veel mensen dus helemaal niet achter te zijn gekomen, omdat het (ingame) niet verplicht werd. Men komt er soms pas na 100 uur spelen nu achter dat ze geen PSN account aan kunnen maken. Daarbij las ik genoeg gevallen dat men echt wel moeite moest doen om een refund te krijgen. Dat blijkt echt geen zekerheid te zijn.
Dat zeg ik, er werd toegevoegd dat je een PSN account MOEST hebben om te kunnen spelen, daarvoor MOEST dat niet.
Ah zo, op die manier had ik het niet geïnterpreteerd. Je moet je namelijk ook aan de wet houden maar..... Je snapt wel wat ik bedoel. Maar prima, dan is het i.i.g. duidelijk nu. ;)
Zou je het een probleem vinden als je had betaald voor FF Online en je geen Square Enix account kón aanmaken? ;) Volgens mij heb je wat stukken uit het artikel gemist.
Hij heeft zelf blijkbaar ook moeite met lezen ;)
Voor een groot gedeelte van de spelers is het waarschijnlijk niet zon probleem. Voor een klein gedeelte van de spelers is het een heel groot probleem; psn is in veel landen niet beschikbaar.

Maar los daarvan wordt ik persoonlijk echt schijtziek van bedrijven die nadat je een spel gekocht heb de voorwaarden gaan veranderen. Ik heb het spel gekocht, ik ben het lekker aan het spelen, en ineens wordt er unilateraal bepaald dat ik het niet meer mag spelen tot ik actie X uitvoer.

Ik snap dat het genormaliseerd is om full price voor een game te betalen zonder dat het daarna ook echt van jou is. Maar ik vind dat een zorgwekkende ontwikkeling, en vind het mooi om te zien dat gamers daar eindelijk eens in verzet tegen komen. Als je het spel gekocht hebt, moet je het gewoon kunnen spelen zonder dat er te pas en te onpas allemaal barrières door de uitgever opgegooid worden.

Voor de meeste gaat het niet perse om het wel of niet moeten maken van een account, maar een bedrijf dat jou toegang ontzegt tot een product wat je net gekocht hebt omdat ze iets van je willen. Dat moeten we gewoon niet accepteren. Als ik een spel koop wil ik het daarna gewoon kunnen spelen, punt uit.

Heb dit met Microsoft ook gehad. Ik heb 13 jaar geleden minecraft gekocht, en Microsoft verplicht ineens dat ik een Microsoft account moet hebben. Nouja goed, ik die migratie tool gebruiken, werkt die niet. Meer dan een uur bezig geweest met support, met uiteindelijk de conclusie dat tenzij ik het bonnetje van mijn aankoop nog had (13 jaar geleden he) ik lekker pech had. Als ik nu minecraft wil spelen, moet ik het OPNIEUW kopen. Dit soort shit moet echt ophouden, en ik ben blij dat we eindelijk als community hier ons tegen uitspreken

[Reactie gewijzigd door cotix op 7 mei 2024 10:20]

Als je het probleem niet snapt, heb je het artikel niet gelezen.
Hoe zou jij het vinden als Valve een game uitbrengt voor de PS5 en je vervolgens verplicht wordt om een Steam account aan te maken? Of nog accurater: een random publisher verplicht je een account aan te maken, maar biedt die optie niet omdat "ze niet actief zijn" in jouw land. Of dat je eerst hun console moet kopen voordat je zo'n account mag aanmaken? Om een game te spelen die je al 3 maanden speelt?

Ik ben een PC gamer. Ik heb geen PSN account. Ik heb het niet nodig om 100% van mijn Steam of Epic library te spelen. En nu wil Sony dat 3 maanden later alsnog door m'n strot duwen, zogenaamd onder het mom van moderatie. Gebruik mijn Steam account maar.

[Reactie gewijzigd door MueR op 7 mei 2024 10:47]

Het inloggen werd opgeschort, maar het was altijd de bedoeling dat het terug zou keren. "We wisten ongeveer een half jaar voor lancering dat het verplicht zou worden."
En dit was de grote fout. Je kan PSN vanaf het begin verplicht stellen en geen haan die er naar kraait. Maar als je het eerst 3 maanden niet verplicht, en het vervolgens gaat verplichten, dan zet je jezelf in de positie dat je mensen iets gaat ontnemen. En dan worden mensen boos.

Uiteraard heeft Sony hier de boel ook compleet verneukt en komt deze verplichting in de eerste instantie van hen af. Maar Arrowhead had nooit de fout moeten maken om het tijdelijk uit te zetten. Daarmee schep je een verkeerd precedent en dat komt je later dus duur te staan.
Aan de andere kant heeft Sony als uitgever natuurlijk ook toegestaan dat het spel zonder deze verplichting werd uitgebracht op PC. Ze hadden ook kunnen zeggen "jammer, maar dan is het de eerste 3 maanden een Playstation exclusive".
6 mei bevrijding van sony met een cape geweldig :Y)

[Reactie gewijzigd door tommyeg op 6 mei 2024 13:26]

Heb al jaren een PSN account, in een ander land.
Met geen mogelijkheid aan te passen naar een adres in NL.

Ondingen zijn het. Kan namelijk ook geen NL (credit/debit) kaart linken.
Schaf je een PS5 aan mag je alles via een ander persoon in ons huishouden regelen puur voor Plus en aankopen terwijl ik de persoon ben die het product (heel afentoe) eens aan zet.

Dat ze hun zooi maar eens up2date brengen en in orde maken voor de werkelijkheid vóór ze iedereen zo'n account opleggen.
Dit is heel irritant inderdaad.

Apple en Android accounts kun je overzetten naar een ander land als je emigreert. Voor PlayStation moet ik een nieuw account aanmaken om in de lokale valuta met mijn lokale bankrekening iets aan te kunnen schaffen.
Leuk om de eerste Steam reviews te lezen over het bevrijden van het alien hoofdkwartier en dat democratie gewonnen heeft.

Hopelijk een goede les voor hardleerse uitgevers met dingen zoals '2k launcher' in bioshock games en allemaal denken het wiel opnieuw te moeten uitvinden.
Heel leuk artikel, mooie omschrijving van wat er aflopen weekend een beetje allemaal gebeurd is rondom dit spel.
Natuurlijk mooi dat ze naar de community luisteren, echter het blijft Sony en vraag me af of dit het vertrouwen nog terug wint. Hun track record is beetje afwisselend. Bijv No Mans Sky heeft zichzelf ook echt redeemed terwijl het onder Sony zit. Het is een beetje 50/50 altijd bij Sony. Bijv dat hele verhaal van Crunchyroll dat daar alles onder gebracht werd, maar daarmee ook gewoon content welke je op hun andere platform had gekocht gewoon onbeschikbaar werd omdat het op Crunchyroll niet aanwezig is. Daar zijn ze dan weer niet op terug gekomen. Sony komt meestal pas in actie als de shit echt heel hard de fan hit en dat is jammer. Ik zie het zomaar gebeuren dat ze dit bij Helldivers alsnog gaan doorvoeren op een later tijdstip wanneer de hype van de game al een beetje over is en er minder gehoor aan gegeven gaat worden.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee