Leakers delen details van Intel Ultra Core 200-cpu's en Z890-moederborden

Enkele leakers hebben details van de aankomende Intel Core Ultra 200-processorlijn gedeeld. Intel zou geen Core Ultra 3-processor in de pijplijn hebben en de Core Ultra 9 285 zou een boostclock van 5,5GHz krijgen. Intel Z890-moederborden zouden ondersteuning voor Thunderbolt 4 meekrijgen.

De bekende leaker Golden Pig Upgrade claimt volgens VideoCardz op Weibo dat de Intel Core Ultra 200-processorlijn minstens drie sku's bevat: een Core Ultra 5 245K, een Core Ultra 7 265K en een Core Ultra 9 285K. Intel zou geen Core Ultra 3-sku willen uitbrengen, maar zou in plaats daarvan plannen hebben om de huidige i3-chips van Intel Raptor Lake-generatie te blijven verkopen.

MebiuW deelde via Weibo ook details over de Core Ultra 9 285K. Die chip zou een boostklokfrequentie van ongeveer 5,5GHz meekrijgen. Als deze geruchten kloppen, zou de Core Ultra 9 285K een lagere boostklok hebben dan de 14th Gen i9-14900K. Die cpu kan namelijk een maximale boost van 6,0GHz aan.

De gpu's van Intel Core Ultra 200-chips krijgen maximaal 4 Xe-kernen. Dat is de helft minder dan de snelste Intel Core Ultra 9-cpu's voor laptops, die maximaal 8 Xe-rekenkernen kunnen bevatten. Sommige sku's uit de Core Ultra 200-lijn bevatten volgens Golden Pig Upgrade twee of drie Xe-rekenkernen. Die kernen zijn volgens de leaker gebaseerd op de Alchemist Xe-LPG-architectuur.

De Ultra Core 200-processors bevatten Lion Cove P-cores en Intel heeft het L2-cache van elk van de P-cores uitgebreid naar 3MB. De Skymont E-corecluster krijgt volgens leaker MebiuW op Weibo dan weer 3MB aan L3-cachegeheugen. Golden Pig Upgrade meldt ten slotte dat de aankomende Intel Z890-moederborden ondersteuning voor Thunderbolt 4 krijgen. Deze moederborden maken net als de Core Ultra 200-cpu's gebruik van de nieuwe socket 1851 en zijn volgens Wccftech op de Computex 2024-beurs te zien, die volgende maand in Taiwan plaatsvindt.

Het is niet de eerste keer dat de Intel Core Ultra 200-processorlijn in het nieuws komt. Golden Pig Upgrade deelde in april van dit jaar nog dat Intel de naam van de aankomende Arrow Lake-cpu's zou veranderen in Core Ultra 200. Met die stap volgt Intel de nieuwe naamgeving die het bedrijf onlangs introduceerde met Meteor Lake. Golden Pig Upgrade claimde toen ook dat Intel later dit jaar een refresh van zijn Raptor Lake-H-laptopprocessors wil introduceren. Deze chips zouden deel uitmaken van de Core 200H-serie.

Intel kondigde in juni vorig jaar al aan zijn processornaamgeving te veranderen. De Intel Core Ultra 200-processorlijn moet later dit jaar de veertiendegeneratie-Intel-chips vervangen. Het is nog niet duidelijk wanneer Intel de nieuwe cpu's op de markt gaat brengen.

Door Jay Stout

Redacteur

06-05-2024 • 14:26

41 Linkedin Whatsapp

Lees meer

Reacties (41)

41
41
19
1
0
17
Wijzig sortering
Dat benamingsschema gaat ook steeds meer op dat van USB lijken.

Dus straks hebben we de Intel Processor (de welbekende Celeron troep), de Core i3, Ultra 5, Ultra 7, en Ultra 9? Lekker verwarrend. De term 'Ultra' heeft zijn betekenis hier ook verloren met die verschillende Ultra's.
De term 'Ultra' heeft zijn betekenis hier ook verloren met die verschillende Ultra's.
De term 'Ultra' heeft nooit enige betekenis gehad. Meer dan een naampje voor een SKU is het niet. Men maakt zich in mijn ogen druk over niks.
Nee, het is inderdaad meer een marketing dingetje. Maar door dit soort grappen uit te halen maken ze het in ieder geval niet duidelijker.
En ze staan op het punt zichzelf in de voet te schieten door teleurgestelde consumenten. Het is aan ons om dergelijk troep niet te accepteren en eerlijkheid voorop te stellen in hun producten.
Helemaal mee eens. Ik heb twee i9-13900K chips hier. Toch niet meer zo blij mee....
Wil je je antwoord toelichten?
Zie mijn post verder naar beneden. Intel heeft een 'fix' uitgebracht voor instabiele 14900K(S) en de boost clock is nu 5.1GHz, en hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de identieke 13900K(S).

[Reactie gewijzigd door Allubz op 7 mei 2024 12:29]

Als je geen stabiliteits issues hebt hoef je die firmware update niet te doen.
Kwestie van tijd, want degradatie is een ding met voltages van 1.5 - 1.7V.
Sorry, net pas gezien. Okay, wat ik bedoelde voor wat mijzelf betreft, is dat ik na jarenlang geen PC's meer te hebben gebouwd voor mezelf (en mijn gezin) een aantal maanden geleden toch maar weer eens begonnen ben met het mijzelf langzaam inlezen in de hedendaagse componenten & technieken en daarna het nog langzamer bij elkaar gaan sprokkelen van de diverse onderdelen. Dus moederbordje, processor, ssd, voedingseenheid, kast, cpu koeler, grafische kaart, ventilatoren, kabeltjes etcetera. Gaandeweg ook besloten er twee (PC's) te gaan bouwen voor mijn gezin, want ja, de "silicon lottery" is en ding en ik kwam nog een leuke tweede kast (soort design ding) tegen, dus het idee van die twede kwam door niet kunnen kiezen eigenlijk en de kans aangeboden krijgen om een 2e processor en een 2e moederbord tegen een lagere prijs te kunnen kopen. Daarmee verschafte ik mijzelf een dubbele kans op tenminste één betere processor uit de silicon lottery, zeg maar. Geen garantie, maar een dubbel zo grote kans daarop. Bear with me, ik kom zo to the point. ;-p De onderdelen bleven even op de plank liggen, want ik ben niet zo snel en er kwam van alles tegen. Dus ik heb de boel nog steeds niet gebouwd, ik denk nu ergens deze zomervakantie tijd te hebben. Waarom heb ik gekozen voor Intel i9 processoren ? Omdat ik ze toch wil gaan undervolten en eficiënter maken. Dus meer performance per Watt vermogen, minder stroomverbruik, minder warmte en hopelijk toch nog zo'n 70 tot 80 procent performance. Ook minder mogelijke schade (degradatie) aan de CPU's en andere componenten, want ik wil altijd dat het jarenlang mee kan gaan. Dan bedoel ik dus 7 tot 10 jaar of meer, voor alle duidelijkheid. Dat heb ik met mijn laptops ook gedaan. Gaat prima als je goede spullen hebt van het begin af aan. En de algemene consensus was dus dat AMD wel goed is, maar toch niet helemaal betrouwbaar, veel gedoe met AM5 moederborden, nee, als je echt voor oerdegelijk wilt gaan, voor 200% compatibiliteit, neem dan toch vooral Intel. Daar heb ik dus naar geluisterd. Dus ik liet de AMD Ryzen 7800X3D voor wat hij was. En toen kwamen de berichten over instabiliteit en silicium degradatie. Dus Intel is *toch te lang* doorgegaan met het uitmelken van hun 10 nanometer procedé. Damnit !!!! Wat blijkt uit een onderzoek, met de i9-13900K is er een 5 uit 10 kans dat je een instabiele processor hebt en met de i9-14900K is er een 8 uit 10 kans dat je een instabiele processor hebt (of gaat krijgen dus). Dus bij de i9-13900K heb ik nu tweemaal een 50% kans op een goede processor zonder instabiliteits en rampzalige degradatie kans en zou ik een i9-14900K hebben gekocht dan had ik nu een 20% kans op een normale processor. Dat is ronduit dramatisch voor het voorheen als super degelijk te boek staande Intel en ik voel mij daarom bekocht. Met de kennis van nu zou ik dan toch maar naar die AMD 7800X3D met AM5 moederbord gegaan zijn. Heb ik de processoren al geprobeerd ? Nee, dat heb ik dus nog niet en ik kan dus met veel geluk twee volkomen normale i9's hebben hier, maar als ik pech heb, heb ik er 1 of 2 die aan dit euvel lijden en daarom ben ik nu niet blij. Beetje lange uiteenzetting, maar there you have it.

Overigens, omdat ik van het begin af aan ga proberen te undervolten en underclocken en dus daarvoor de maximale wattages naar beneden ga zetten, loop ik weliswaar veel minder risico's, maar dat neemt niet weg dat ik het niet leuk ga vinden als ik dus niet meer de mogelijkheiod zou hebben die processor ooit naar wens toch op vol vermogen te laten draaien. Ik hoop dat het nu helemaal duidelijk is. Het was toch een boel geld bij elkaar.
Stemmen met de portemonnee, dus. Misschien innoveert men dan weer eens wat.
Oh de Processor wat een pareltje is dat zeg. 2 cores voor net geen 100€ uitvoering: Intel 300 Boxed

Voor 7€ extra heb je een 12100: uitvoering: Intel Core i3-12100 Tray

Of zonder igpu voor iets minder uitvoering: Intel Core i3-12100F Tray of iets meer uitvoering: Intel Core i5-12400F Tray

[Reactie gewijzigd door NESFreak op 6 mei 2024 17:18]

Om het lekker duidelijk te houden is er ook een intel n300 met 8 e-cores
https://www.intel.com/con...0-ghz/specifications.html
Volgens het bericht is alles onder Ultra 5 geen Ultra, in dat geval zegt het dus wel wat.
Het is eigenlijk Intel Processor, Core 3, Core (Ultra) 5, Core (Ultra) 7, en Core Ultra 9. Voor zover naamgeving gaat is hoort het absoluut bij de duidelijkere.
Super? Mega? Ultratingtangbingbang?
Inderdaad. Ik vind het zo Uber triest die benamingen van Intel. De core Ultra 12duizend 800, K editie etc etc. Hoe meer krachttermen, hoe meer bij mij het idee bekruipt dat deze CPU’s niet waarmaken wat ze hadden gehoopt (of wat de consument mag verwachten). Het valt mij op dat het overgrote deel van de consumenten nog voor deze benaming waanzin valt ook. ‘Ja hij is inderdaad minder snel, maar het is wel de ultra core turbo super knaller’…
Oeh-ieh-oeh-ha-ha, ting-tang-walla-walla-bing-bang.

Oh wacht, dat is Cartoon's Witch Doctor.
De Core Whatever 15th gen is dus eigenlijk een 12th gen Alder-Lake. Aan de onderkant (i3) krijgen we dan 3 generaties lang niet eens een refresh meer, maar een re-brand. Vooruitgang is precies geheel weg aan de onderkant niet enkel in CPU land. AMD vraagt zich af waarom de omzet van GPU met 50% terug is gelopen. Sorry maar de bulk koopt geen dure kaart maar in het budget van een RX6600/7600. De RX6600 ondertussen meer dan 3 jaar oud... waarom zou je dat nu nog kopen tenzij je niet anders meer kan (bv GPU defect buiten garantie).
Ik vermoed dat de geschiedenis zich herhaalt, en dat we dus in een periode zitten met weinig innovatie/sprongen, maar over een paar jaar komt er wel een echt nieuw proces met nieuwe processoren.. 12 series dan maar kopen voor nu als men Intel wil :p
Tsja, ik had verwacht dat Apple met de release van de M-desktop/laptop chips ze wel zou wakker schudden, zeker op het gebied van performance sprongen en het lagere stroomgebruik. Maar Apple loopt alleen maar meer en meer uit met hun voorsprong in plaats van dat Intel en AMD stappen maken om bij te blijven.
Is geen vergelijk omdat het ander type architectuur is en hoeft ook niet een vergelijk te zijn want niemand gaat een Apple achtig ding overwegen tenzij dit past in het gebruiksprofiel. Hetgeen dus te verwaarlozen is in totaal aantal...

Ten tweede de stelling Intel en AMD geen verandering is er stellig over. Het is al enkele jaren dat meeste laptop chips ook bij amd al de betere keuze zijn. Echter Intel en OEM machtsspelletjes en r&d funding weerhouden het om veel amd op de markt te zetten en dan ook nog degelijke configuraties. Daarom dat ik enkel overweeg om Lenovo te kopen. Die doen het veel beter kwam offering zonder al te veel bullshit.
Niet iedereen stelt z'n eigen pc samen. De meeste bedrijven/consumenten kopen gewoon wat de pc-bouwers zoals Dell/Asus/HP/etc in hun pc's/laptops stoppen. Of dat een gerebrande oude processor is, maakt de koper niets uit, want die weten het verschil toch niet. Een Intel 15th gen, klinkt beter dan 12th gen.
En misschien dat er ergens in de architectuur wel iets verbeterd/geoptimaliseerd/gebug-fixed is?
Helemaal niet, Arrow Lake is een totaal andere opbouw dan Raptor Lake.
Dat de nieuwe processors geen HT meer hebben... Is dat omdat Intel meer flexibiliteit wilt hebben tussen de snellere cores en de langzamere cores (dus meer compatibiliteit nodig heeft) ?
Wil Intel naar een scenario waarbij een thread tijdens het draaien kan worden gemigreerd van een snellere core naar een langzame (of andersom)?
gewoon makkelijke manier om stroomverbruik te verlagen en single core IPC (wat het moeilijkst te verhogen lijkt)te verhogen heb ik ooit begrepen maar dit is niet mijn expertise gebied dus alle correcties zijn welkom
Intel en AMD strijden hard om de troon, de "wie kan er de minst begrijpbare processornaamgeving maken" troon.
Tijdje terug bracht Intel het bericht uit een mining CPU te gaan maken voor Bitcoins.. Waar zijn deze gebleven? Hier hoor je weinig meer van, en erg interessant! Gaming CPU's doen mij niet zo veel meer eerlijk gezegd :D

Wel een beetje offtopic dit :D
Thanks, zo duurt het inderdaad tot het jaar 2190 voordat ik LAMBO kan kopen :D
Sowieso verdien je alleen met crypto door te handelen en niet door te minen ;)

Alle andere methodes zijn qua elektriciteit niet winstgevend meer in Nederland.
tenzij je een partij zonnepanelen hebt en bij vandebron zit, want dan kan je het beste zodra de zon schijnt die stroom gelijk weer affakkelen door te minen ipv terug te leveren aan het net (of de zonnepanelen uitzetten, maar minen levert misschien iets meer op)
Dat waren geen CPU's maar ASIC's.

[Reactie gewijzigd door DvanRaai89 op 6 mei 2024 16:31]

wat een onzin, ik hoef geen AI troep chips.
dat gaat 100% ten koste van pure performance voor gaming etc
Als deze geruchten kloppen, zou de Core Ultra 9 285K een lagere boostklok hebben dan de 14th Gen i9-14900K. Die cpu kan namelijk een maximale boost van 6,0GHz aan
De 14900K(S) heeft net een update ontvangen, en de echte boost clock is volgens Intel nu 5.1GHz. Bron, bv.: https://wccftech.com/inte...default-significant-loss/

Die BIOS fix moest omdat de 14900K(S) vaak instabiel out-of-the-box is, of anders wel wordt (heb er ervaring mee). Oftewel Intel toetert met nummers die ze niet waar kunnen maken. De 7800X3D is hierdoor nu vaak >20% sneller dan de 14000K(S), voor aanzienlijk minder geld en stroomverbruik. Of je neemt een 5800X3D voor een prikkie qua setup, en je bent even goed uit.

Dus, die 5.5GHz is wel een verbetering ten opzichte van de vorige generatie! /s

[Reactie gewijzigd door Allubz op 7 mei 2024 16:43]

Ik vond dat deze reactie van iemand die ik totaal niet ken perfect weergeeft hoe ik mij nu ook voel met 2 op de plank liggende i9-13900K's om twee huis PC's te gaan bouwen. Ik citeer deze persoon:
The Bob Blunderton Apperentice
Newbie
a day ago edited

I feel bad for those who just went out and bought intel because it's intel. Intel had so much mind-share and the users trusted intel because...
Intel would be stable, especially with stock settings as it comes.
Intel wouldn't break down over time and/or fail outright outside of the typical portion of one percent which should be the normal failure rate.The intel option, just like always, should be the solid option you can depend on, even if it lost to some benchmarks to the AMD x3D options, it was supposed to be 'more stable'.
That's no longer the case here. Now it's coming to head at once.
What about the kid out of college who just got a job with his degree and what-not, who's doing everything by the book and finally builds a new computer while not overclocking anything, and his machine dies? Or a father with 3 kids who gets a machine for his kids or even himself and BOOM one day it doesn't work at default settings.
That's not fair, and that's what I have a problem with. Not the speed; I mean anything produced in the last 4~5 years is plenty fast, the machine I'm on is nearly 5 years old and there's nothing it cannot run. So what if it loses a few FPS if your FPS is 200, but if the FPS is 0 because the dang thing let out the magic smoke or just up and left the building, that just SUCKS.
Life isn't fair and that's a fact. It's not a happy kids cartoon, surely. But it's bad enough so as it is, without corporations pulling what amounts to shenanigans like this.
As a consumer, DEMAND BETTER. Vote with your wallet.
Precies, als je je blauw (pun intended) betaalt, wil je ook een goed product hebben.

Mindshare is een belangrijk ding voor bedrijven, en is precies waar consumenten voor moeten hoeden. Het heeft nooit zin om fanboy te zijn van een bedrijf, want ze willen jouw geld, en dat wil jij juist zo effectief mogelijk uitgeven. Bob drukt het in het citaat ook mooi uit "... should be the solid option you can depend on" - dat is precies het moment dat een bedrijf de kantjes er vanaf kan gaan lopen, want ze worden niet scherp gehouden door hoe de consument met haar portomenne stemt, in plaats van met haar onderbuik.

Als computerbouwer heb ik zo vaak gehoord: "Als je een ASRock (of een ander merk) verbouwd dan heb ik liever ASUS (of X)" - Die mensen komen bij je om je expertise, en laten hiermee zien waarom. Mijn beste ervaringen zijn met de prijs-kwaliteit én klantenservice van ASRock, in tegenstelling tot ASUS. Zou ik daarom altijd ASUS links laten liggen? Nee, want soms hebben ze het product dat ik nodig heb, en blijkt dat dit een betrouwbare uitvoering is.

Elk bedrijf kan troep produceren, en elk bedrijf kan iets degelijks maken. "In het verleden behaalde resultaten enz.".

Het argument dat AMD instabiel zou zijn wat betreft product of drivers kan je historisch gezien precies zo voor NVIDIA of Intel maken. De hetze tegen AMD is bij velen onterecht blijven plakken door bijvoorbeeld het hele 14nm+++ drama heen, of NVIDIA's mobiele GPU's die ongeveer uit hun socket vielen, of anti-consument praktijken van deze twee bedrijven, of Intel die Dell en consorten omkoopt, en ga zo maar door.
Waarom bouwen ze Thunderbolt 4 in hun CPUs terwijl Thunderbolt 5 tegen dan al een jaar zal bestaan? Of is dit een schrijf fout?

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 7 mei 2024 18:12]

Als het je niet zint koop je toch gewoon AMD. Lekker boeiend hoe die processors heten


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee