Bijna elke week een verkeersboete: VVN pleit voor alcoholslot en afpakken voertuigen
Nederlanders die bijna elke week een verkeersboete door de brievenbus krijgen, hebben een hardere aanpak nodig, stellen verkeersdeskundigen. Veilig Verkeer Nederland (VVN) pleit voor diverse maatregelen, waaronder persoonsgerichte waarschuwingen, herinvoering van het alcoholslot en als dat niet werkt: het afpakken van voertuigen. ,,Zóveel boetes op één kenteken is onacceptabel. Dit overschrijdt alle grenzen”, zegt woordvoerder Willemijn Pomper tegen deze site.
Bij zo’n 31.000 kentekenhouders belandden vorig jaar tien of meer verkeersboetes op de deurmat, meldt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) maandag na een beroep op de Wet open overheid (Woo) door BNR. De voorgaande twee jaren schommelde dit aantal ook al rond de 30.000. Van de groep die vorig jaar meer dan tien keer de fout inging, kregen bijna driehonderd kentekenhouders meer dan vijftig boetes. Het gaat om lichte verkeersovertredingen, in de meeste gevallen snelheidsovertredingen, aldus het CJIB.
‘Sein werkgever in’
Iemand die bijna elke week een bekeuring krijgt, is daar volstrekt ongevoelig voor en dus is een andere aanpak nodig, constateert Veilig Verkeer Nederland. ,,Het is menselijk om af en toe een keer een boete te krijgen, maar dit is natuurlijk van een hele andere orde. Hier moet echt iets aan gedaan worden, want deze mensen zijn een gevaar voor zichzelf en voor anderen.”
Traditionele maatregelen blijken niet effectief genoeg, vindt VVN. Daarom moet er een persoonlijkere aanpak komen, in de vorm van brieven of e-mails. Wanneer iemand bijvoorbeeld drie boetes in hele korte tijd verzamelt, moet het Openbaar Ministerie (OM) diegene een waarschuwing sturen. ,,En als blijkt dat die persoon in een leaseauto rijdt, moet óók zijn werkgever daarover op de hoogte gebracht worden”, stelt Pomper.
Verkeersveiligheidsinstituut SWOV is voorstander van persoonsgerichte brieven. ,,We schatten in dat dit een kansrijke maatregel is om het aantal verkeersovertredingen flink te verminderen.” Als een waarschuwing per brief niet werkt, is een uitnodiging op het politiekantoor een volgende stap. ,,Zo schakel je steeds weer een tandje bij om tot deze weggebruikers door te dringen.”
‘Wie niet horen wil...’
Het gaat bij de notoire verkeersovertreders voornamelijk om lichte verkeersovertredingen, in de meeste gevallen snelheidsovertredingen, aldus het CJIB. Na een overtreding volgt een zogenoemde Mulderboete. Nadat het bedrag betaald is, is het voorval afgedaan. Het is dus niet zo dat overtredingen opstapelen en dat naarmate er meer overtredingen volgen iemand zwaarder gestraft kan worden. Dat zou wel moeten, vindt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. ,,Wie niet horen wil, moet voelen. Een strafsysteem werkt namelijk in op ons zoogdierenbrein.”
Tertoolen is een liefhebber van de Belgische aanpak. Daar raken automobilisten die bijvoorbeeld worden betrapt op het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden voor twee weken hun rijbewijs kwijt. Veilig Verkeer Nederland maakt zich ook in ons land zorgen om de grote hoeveelheid drankrijders. ,,Dat moet echt stoppen. Wij blijven daarom voorstander van de terugkeer van het alcoholslot.”
Met een alcoholslot moet een bestuurder eerst een blaastest doen. Is die negatief, dan kan de auto worden gestart. Meer dan tien jaar geleden werd het slot ingevoerd als maatregel die kon worden opgelegd. Maar de Raad van State oordeelde dat de maatregel te ingrijpend is en te weinig rekening houdt met de persoonlijke situatie van de bestuurders.
Als bovenstaande maatregelen allemaal niet werken, moet het OM beslag gaan leggen op voertuigen, vindt VVN. ,,Dat is misschien rigoureus, maar als verder niks meer helpt, is er wat ons betreft geen andere keus.”
OM vreest wildgroei gemeentelijke flitspalen
Het Openbaar Ministerie (OM) waarschuwt voor een wildgroei aan flitspalen als gemeenten zelf snelheidsovertreders gaan beboeten. Met de opbrengsten willen steden lokaal de verkeersveiligheid verbeteren, maar het OM ziet daar niets in. ,,Het verkeer wordt niet veiliger door Nederland vol te hangen met flitskasten.”
De burgemeesters van vier grote steden stuurden begin maart een brandbrief naar het kabinet waarin ze erop aandrongen zelf flitsers te kunnen plaatsen. Nu bepaalt het OM waar in Nederland automatische snelheidscontroles worden gehouden, maar dat is voor de burgemeesters niet genoeg.
Veel ongelukken in steden gebeuren volgens hen door roekeloos en hard rijden. Ze willen de snelheid omlaag krijgen door de pakkans te vergroten, maar stuiten vaak op een muur van onwil bij het OM, zo luidt de klacht. ,,Wij kunnen een brief sturen, maar krijgen dan vaak de reactie terug dat we eerst de straat moeten aanpassen,” zei de Rotterdamse wethouder Vincent Karremans eerder nog in de media. Volgens hem heeft zijn stad 6500 straten. ,,Als ik 10 procent daarvan wil aanpakken, ben ik 65 jaar bezig. Dan zitten we in 2089, terwijl we nu een probleem hebben.”
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Onderzoek Zembla: met onafhankelijke pinautomaten kan crimineel geld worden witgewassen
-
We zien vakantiegeld onbewust als ‘geld dat over is’: zo zorg je dat je er langer plezier van hebt
Veel werknemers krijgen deze week hun vakantiegeld uitbetaald. Een mooi extraatje, maar je moet oppassen dat het niet je zak uitvliegt. Dat gevaar ligt op de loer, want ons brein ziet het niet als regulier inkomen maar als speciaal geld. Financieel psycholoog Anne Abbenes geeft tips. -
PREMIUM
Opnieuw twee grote zedenzaken: ‘Als we niet praten over naaktfoto's sturen, blijven er slachtoffers vallen’
Via sociale media dure schoenen winnen met naaktfoto’s. Of in de val gelokt worden door een man die zich online voordoet als modellenscout. Het Haagse Openbaar Ministerie (OM) pakt op dit moment twee grote rechtszaken aan waarin tientallen jonge kinderen slachtoffer werden. Officier van justitie Frank van Kins kan het daarom niet vaak genoeg zeggen: ,,We willen naar een maatschappij waarin een kind bedenkt, nog voordat een naaktfoto wordt verstuurd: dit voelt niet goed.”Noordwijk, Gouda -
PREMIUM
Ene na het andere buurtpakketpunt geeft er de brui aan: ‘Zo veel spijt van, ik raad het niemand aan’
Een postpakketje ophalen? Veel mensen moeten hiervoor naar een andere wijk of plaats rijden, nu veel buurtwinkels hun post- en pakketpunt opheffen. Zo’n servicepunt kost namelijk enorm veel energie, terwijl het weinig oplevert, vertelt een ondernemer. ,,Mijn eigen klanten moeten nu te lang wachten.” Hij waarschuwt ondernemers zelfs om er niet in mee te gaan.Kaag en Braassem, Gouda, Alphen aan den Rijn -
PREMIUM
Om 05.58 uur werd Mirjam wakker gemaakt: ‘Je moet komen, Jaime's ademhaling is zo onregelmatig’
Mirjam Aakster (57) overkwam het ergste wat een ouder kan overkomen: ze moest voor altijd afscheid nemen van haar zoon Jaime, die op 20-jarige leeftijd stierf aan botkanker. ,,Ik wist dat ik hem moest laten gaan, al druiste dat in tegen alles wat ik als moeder voelde. Maar het ging niet meer.’’Vianen
-
PREMIUM
Hoe ontstaat peniskanker? ‘In landen waar meeste mannen besneden zijn komt het nagenoeg niet voor’
-
-
-
PREMIUMWoonvraag
Warmtepomp kost veel stroom, verdien je hem wel terug?
Juist op het moment dat zonnepanelen minder stroom opwekken, vraagt de warmtepomp veel stroom. ‘Is een warmtepomp dan nog wel efficiënt en verdien je hem wel terug?’, vraagt lezer Jan van der Burg. Warmtepompexpert Joanneke de Jongh van Milieu Centraal rekent uit hoeveel je kunt besparen en legt in vier stappen uit hoe je je huis klaarmaakt voor de warmtepomp. -
PREMIUMreconstructie1
Overheid wilde vooral niet te veel uitgeven aan compensatie ‘zorghelden’ met long covid
Ze moesten er zelfs voor naar de rechter, maar na dik drie jaar knokken krijgen zorgmedewerkers die in 2020 long covid opliepen dan toch een vergoeding van 24.010 euro. Die compensatie had er allang kunnen zijn. Uit vertrouwelijke documenten blijkt dat de overheid er vooral niet te veel geld aan wilde uitgeven, en bang was dat ook personeel uit onderwijs en kinderopvang de hand zou ophouden. Een reconstructie.
-
Verbolgen reacties op gesteggel met compensatie longcovidpatiënten: ‘Klap in het gezicht’
-
PREMIUM
Bram (16) werd geëlektrocuteerd, hij neemt afscheid met ‘ereronde’ door loods van zijn carnavalsvereniging
Carnaval is zijn passie. Als een wagen wordt gebouwd, is Bram Wesselink (16) hele dagen bij De Kroegtijgers. De leerling-elektrotechnicus, geëlektrocuteerd bij een dramatisch ongeluk, neemt afscheid met een ‘ereronde’ dóór hun loods. -
-
PREMIUM
‘Ernstig grensoverschrijdend gedrag’ van één wethouder ontwricht werk van tientallen collega’s
Berkelland
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer