Bijna elke week een verkeersboete: VVN pleit voor alcoholslot en afpakken voertuigen
Nederlanders die bijna elke week een verkeersboete door de brievenbus krijgen, hebben een hardere aanpak nodig, stellen verkeersdeskundigen. Veilig Verkeer Nederland (VVN) pleit voor diverse maatregelen, waaronder persoonsgerichte waarschuwingen, herinvoering van het alcoholslot en als dat niet werkt: het afpakken van voertuigen. ,,Zóveel boetes op één kenteken is onacceptabel. Dit overschrijdt alle grenzen”, zegt woordvoerder Willemijn Pomper tegen deze site.
Bij zo’n 31.000 kentekenhouders belandden vorig jaar tien of meer verkeersboetes op de deurmat, meldt het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) maandag na een beroep op de Wet open overheid (Woo) door BNR. De voorgaande twee jaren schommelde dit aantal ook al rond de 30.000. Van de groep die vorig jaar meer dan tien keer de fout inging, kregen bijna driehonderd kentekenhouders meer dan vijftig boetes. Het gaat om lichte verkeersovertredingen, in de meeste gevallen snelheidsovertredingen, aldus het CJIB.
‘Sein werkgever in’
Iemand die bijna elke week een bekeuring krijgt, is daar volstrekt ongevoelig voor en dus is een andere aanpak nodig, constateert Veilig Verkeer Nederland. ,,Het is menselijk om af en toe een keer een boete te krijgen, maar dit is natuurlijk van een hele andere orde. Hier moet echt iets aan gedaan worden, want deze mensen zijn een gevaar voor zichzelf en voor anderen.”
Traditionele maatregelen blijken niet effectief genoeg, vindt VVN. Daarom moet er een persoonlijkere aanpak komen, in de vorm van brieven of e-mails. Wanneer iemand bijvoorbeeld drie boetes in hele korte tijd verzamelt, moet het Openbaar Ministerie (OM) diegene een waarschuwing sturen. ,,En als blijkt dat die persoon in een leaseauto rijdt, moet óók zijn werkgever daarover op de hoogte gebracht worden”, stelt Pomper.
Verkeersveiligheidsinstituut SWOV is voorstander van persoonsgerichte brieven. ,,We schatten in dat dit een kansrijke maatregel is om het aantal verkeersovertredingen flink te verminderen.” Als een waarschuwing per brief niet werkt, is een uitnodiging op het politiekantoor een volgende stap. ,,Zo schakel je steeds weer een tandje bij om tot deze weggebruikers door te dringen.”
‘Wie niet horen wil...’
Het gaat bij de notoire verkeersovertreders voornamelijk om lichte verkeersovertredingen, in de meeste gevallen snelheidsovertredingen, aldus het CJIB. Na een overtreding volgt een zogenoemde Mulderboete. Nadat het bedrag betaald is, is het voorval afgedaan. Het is dus niet zo dat overtredingen opstapelen en dat naarmate er meer overtredingen volgen iemand zwaarder gestraft kan worden. Dat zou wel moeten, vindt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. ,,Wie niet horen wil, moet voelen. Een strafsysteem werkt namelijk in op ons zoogdierenbrein.”
Tertoolen is een liefhebber van de Belgische aanpak. Daar raken automobilisten die bijvoorbeeld worden betrapt op het gebruik van een mobiele telefoon tijdens het rijden voor twee weken hun rijbewijs kwijt. Veilig Verkeer Nederland maakt zich ook in ons land zorgen om de grote hoeveelheid drankrijders. ,,Dat moet echt stoppen. Wij blijven daarom voorstander van de terugkeer van het alcoholslot.”
Met een alcoholslot moet een bestuurder eerst een blaastest doen. Is die negatief, dan kan de auto worden gestart. Meer dan tien jaar geleden werd het slot ingevoerd als maatregel die kon worden opgelegd. Maar de Raad van State oordeelde dat de maatregel te ingrijpend is en te weinig rekening houdt met de persoonlijke situatie van de bestuurders.
Als bovenstaande maatregelen allemaal niet werken, moet het OM beslag gaan leggen op voertuigen, vindt VVN. ,,Dat is misschien rigoureus, maar als verder niks meer helpt, is er wat ons betreft geen andere keus.”
OM vreest wildgroei gemeentelijke flitspalen
Het Openbaar Ministerie (OM) waarschuwt voor een wildgroei aan flitspalen als gemeenten zelf snelheidsovertreders gaan beboeten. Met de opbrengsten willen steden lokaal de verkeersveiligheid verbeteren, maar het OM ziet daar niets in. ,,Het verkeer wordt niet veiliger door Nederland vol te hangen met flitskasten.”
De burgemeesters van vier grote steden stuurden begin maart een brandbrief naar het kabinet waarin ze erop aandrongen zelf flitsers te kunnen plaatsen. Nu bepaalt het OM waar in Nederland automatische snelheidscontroles worden gehouden, maar dat is voor de burgemeesters niet genoeg.
Veel ongelukken in steden gebeuren volgens hen door roekeloos en hard rijden. Ze willen de snelheid omlaag krijgen door de pakkans te vergroten, maar stuiten vaak op een muur van onwil bij het OM, zo luidt de klacht. ,,Wij kunnen een brief sturen, maar krijgen dan vaak de reactie terug dat we eerst de straat moeten aanpassen,” zei de Rotterdamse wethouder Vincent Karremans eerder nog in de media. Volgens hem heeft zijn stad 6500 straten. ,,Als ik 10 procent daarvan wil aanpakken, ben ik 65 jaar bezig. Dan zitten we in 2089, terwijl we nu een probleem hebben.”
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
auto-expert1
Buitenlandse automobilist betaalt in Nederland niets voor het gebruik van onze wegen, kan dat niet anders?
-
Huizen Rotterdam ontruimd nadat bewoner 's nachts de gaskraan openzet
Op de Brederodestraat in Rotterdam-West zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag verschillende huizen ontruimd omdat een man in zijn woning de gaskraan had opengezet, meldt de politie. De man is inmiddels opgepakt.Rotterdam -
Gezinnen voelen groot gebrek aan steun: ‘Het beeld is: jij hebt ervoor gekozen, zoek het dan zelf maar uit’
Is het geweldige Nederland eigenlijk wel zo ‘vriendelijk’ voor gezinnen? Het antwoord is ja en nee, blijkt uit de Staat van het Gezin 2024, het jaarlijkse onderzoek onder meer dan drieduizend ouders. Ja, we hebben hier alles voor gezinnen. Maar er rekening mee houden? ,,Waarom zijn er alleen verschoningsplekken voor baby’s op dames-wc's? Het is vaak zo uit de tijd allemaal”, zegt Marjet Winsemius, directeur van de Stichting Voor Werkende Ouders. -
Schoonmaaktip
Geen airco nodig: Marja Middeldorp deelt haar beste technieken voor verkoeling binnenshuis
Terwijl het kwik buiten stijgt, loopt ook binnenshuis de temperatuur op. Voor wie snakt naar verkoeling zonder airco, deelt Marja Middeldorp, met ervaring uit het hete Saoedie-Arabië en Abu Dhabi, haar acht beste tips om het hoofd koel te houden. -
PREMIUM1
Sinds scheiding woont Arie (63) illegaal in oude kas, maar uitzetting dreigt: ‘Ik ben hier niemand tot last’
Laat me mijn laatste jaren op m’n zelfgemaakte stekkie bij Hazerswoude-Dorp blijven, anders ga ik kapot. Dat vraagt ex-stratenmaker Arie Kom (63) van de gemeente Alphen. Kan niet, zegt die, want Aries stekkie is illegaal, en als ze niet ingrijpen, wil ‘iedereen’ dit. Arie meent dat zijn geval uniek is. ,,Deze plek heb ik verdiend, zo zie ik het.”Hazerswoude-Dorp
-
Na haar vriendin overlijdt ook 18-jarige automobiliste na ongeval op snelweg
Nijmegen, Valburg, Lent, Nijmegen -
-
-
Wie op een vrijdag wil trouwen moet diep in de buidel tasten, in deze gemeente ben je het duurste uit
Voor het eerst is er een gemeente in Nederland die meer dan 1000 euro rekent voor een doordeweekse bruiloft. Het gaat om Leeuwarden, dat het tarief op vrijdag met 7,5 procent heeft verhoogd. Landelijk zijn bruidsparen ruim 5 procent meer kwijt bij de gemeente. Die stijging komt, net als vorig jaar, boven de inflatie uit. -
PREMIUMColumn4
Als Plasterk als ideale kandidaat uit de bus komt, snap ik dat politieke zwaargewichten niet in een regering willen stappen
Özcan Akyol schrijft drie keer per week over wat hem bezighoudt.
-
Anderhalf jaar cel voor Sanne (34) die eigen stalking in scène zette
Putten -
PREMIUM3
Ze zijn er weer, muggen! Stekker en citronella werken niet, maar dit ‘ouderwetse’ middel wel
Een paar lekkere dagen, en het aantal muggen lijkt meteen toe te nemen. Op Muggenradar wordt er ‘heel veel overlast’ gemeld. Niks irritanter dan die zoemende insecten in je slaapkamer, om nog maar niet te spreken over de jeuk na een beet. Voor wie rustig wil slapen, zijn talloze middelen op de markt. Maar welke zorgen nou écht voor een mugvrije nachtrust? ,,Onze lichaamsgeur is een soort kruimelspoor dat de mug volgt om ons te vinden.” -
-
PREMIUMcolumn1
Bekwame mensen zullen niet in de rij staan om hun reputatie op het spel te zetten om te dienen in dit kabinet
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer