Nederlandse start-up Innovation In Motion voor slimme gordijnen stopt ermee

De Nederlandse start-up Innovation In Motion stopt ermee. Het bedrijf heeft volgens medeoprichter Kai Beetstra meer openstaande schulden bij de Belastingdienst dan inkomsten en kan geen nieuwe producten meer laten maken.

Beetstra vertelt in een videoboodschap die Tweakers kon inzien, dat het bedrijf de voorbije weken en maanden heeft geprobeerd om de resterende orders van klanten te verwerken, maar daar komt nu een einde aan. Het is niet duidelijk hoe de klanten die onlangs een Slide-systeem hebben besteld en nog niet hebben ontvangen, hun geld terugkrijgen.

Beetstra zou nog enkele aanpassingen doen aan de app van Slide, zodat klanten hun iot-gordijnsystemen ook zonder de cloud van het bedrijf kunnen blijven gebruiken. De medeoprichter vertelt dat het sinds kort ook mogelijk is om de Apple HomeKit- en Homey-integratie lokaal te laten functioneren. Hij verwijst hiervoor naar inspanningen van bepaalde communityleden. De integratie met ifttt en Google Home zal binnenkort wel ophouden met functioneren, omdat voor deze features een verbinding met de cloud nodig zou zijn.

De Slide is een iot-gordijnsysteem van smarthomestart-up Innovation In Motion uit Amsterdam. Het product werd in 2016 geïntroduceerd via een crowdfundingcampagne op Kickstarter en behaalde in twee dagen zijn doel. Het product was eind 2019 ook te koop via de webshop van het bedrijf, en kostte daar 299 euro. De Slide heeft een 12V-motor en een koppelsysteem dat aan een bestaande gordijnrail wordt bevestigd. Het systeem kan met een app worden aangestuurd om gordijnen te openen of te sluiten.

Slide-systeem van Innovation In Motion
Slide-systeem van Innovation In Motion

Door Jay Stout

Redacteur

06-05-2024 • 11:03

133 Linkedin Whatsapp

Submitter: xces

Reacties (133)

133
132
55
4
0
66
Wijzig sortering
In ieder geval eindigt het met een local API, niet als een de zoveelste IoT brick. Local API zou een wettelijke verplichting moeten zijn.
Ik las toevallig eerder vandaag een aardig pleidooi om alle "smart" devices "needy" te noemen in plaats van "smart" omdat ze voor hun functioneren zo afhankelijk zijn van zaken waar je geen controle op hebt.
En ze zijn niet "smart" maar hoogstens draadloos.
Eens!
Had zelf een thermosmart slimme thermostaat. Bedrijf beweerde bij de verkoop dat alles voor geval van onverhoopt faillissement geregeld was via een aparte stichting, maar toen het failliet ging deed bijna niets het meer. Een concurrent kocht de boel van de curator en liet de boel helemaal ploffen: sorry, onoplosbaar serverprobleem. Maar als je mijn product koopt krijg je korting....
Zopas nog een mailtje dat het in elk geval via het netwerk benaderbaar is. Is ook niet alles, maar met VPN kan je in elk geval op afstand via de web interface de verwarming aan zetten 8)7
https://github.com/ualex73/slide

Volgens mij was er al een tijd een lokale API hoor. Die gebruik ik in ieder geval al lange tijd. Moest daarvoor andere firmware laten versturen naar mijn Slide een paar jaar geleden, maar volgens mij zijn bovenstaande instructies nu voor iedereen uit te voeren, ook zonder 'Beta-firmware'.
Volgens mij was dat inmiddels een "formele" upgrade tussen de reguliere Slide en de Slide Pro. Mogelijk krijgt nu iedereen toegang to de Pro versie zonder te betalen.
Maar moet dit handmatig uitgevoerd worden of wordt de app (en daarmee ook firmware) aangepast om door te kunnen blijven werken met HomeKit en/of Homey!?
Eens, ik had lokale api ook al snel. Die maakte de app onbruikbaar.
Na genoodzaakt te zijn firmware upgrade te doen voor wifi issues, ben ik uiteindelijk op de home kit integratie uitgekomen. Werkt prima en de app heb ik al die jaren niet gebruikt.
Is er ook iets wat je als niet-nerd kunt downloaden en wat met drie muisklikken werkt? Ik heb drie van die Slide dingen in huis en heb geen zin om een week aan IT-studie te doen om het werkend te krijgen/houden
Volgens mij blijft de Slide app gewoon werken, lokaal. Zie: https://mailchi.mp/62a41d...lide-is-closing-its-doors

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 17 mei 2024 10:44]

Ik was er van het eerste uur bij. Als crowdfunders was het een fantastische productonwikkeling om te volgen. Maar al gauw werd het duidelijk dat we nog wel even moesten wachten.
- lokale API (al jaren in betaversie)
- (optionele) afstandsbediening: RIP
- ROD-gordijnsystemen: ok (uiteindelijk opgeleverd)

Als je zoals mij dit als een leerproject beziet waar je met je neus op de up en down van de ontwikkeling wordt gewezen, was het de kleine investering en het eindproduct meer dan waard.

Ik hoopt dat ik nog zo'n projecten van dichtbij kan volgen en wens de makers het beste met toekomst.
Hier ook sinds een van de eeste dagen erbij en heb alle drie de Slides al jaren in het huis hangen. Werken nog steeds perfrect.

Wacht echter al heel lang op de local API want heb een hekel aan cloud dingen, dus wel erg blij dat ze voordat de stekker er helemaal uit gaat toch de API en App aanpassen voor local. Zo worden het geen dure deurstoppers :D
Altijd jammer. Wel erg netjes dat ze een lokale oplossing aan gaan bieden. Hulde daarvoor.
Wellicht als ze dat eerder hadden gedaan, dat meer mensen interesse hebben?
Misschien 1 of 2 klanten ja.. Groot deel van de klanten heeft geen benul wat dat inhoud kijk maar naar de rest van die cloud oplossing.
Home Assistant alleen al heeft iets van 350k actieve installaties en dat zijn alleen mensen die hun installatie rapporteren, wat een opt-in is.
Het leeuwendeel van die mensen zal het erg interessant vinden als er tussen hun Home Assistant installatie niet ook nog een of andere cloud zit.
Dat zijn er echt wel wat meer dan "1 of 2".

Als je je product uitsluitend bind aan een cloudservice zijn de mensen die 6 verschillende apps voor hun smarthome zooi prima vinden de enige mensen aan wie je je product slijt.
Als je het begin stadium voorbij groeit en aan dingen als HA of Domoticz begint ben je die cloud troep snel beu.

En die enthousiastelingen slijt je dit soort producten toch sneller aan dan aan Jan " ik kan toch ook gewoon normaal gordijn dichtdoen" Doorsnee.

En dan heb je ook nog het feit dat het één het ander helemaal niet hoeft uit te sluiten.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 6 mei 2024 11:30]

Ik denk dat je heel erg te technisch denkt, ik heb die dingen ook gehad en wou absoluut geen Home Assistent, zo ken ik meer vrienden, die willen het gewoon 'simpel'. Vergeet niet welke view een tweaker op de wereld heeft en dat die erg kan afwijken van de daadwerkelijke klanten groep
Zijn er toch niet genoeg klaarblijkelijk, gezien ze kapot aan het gaan zijn.

Mijn punt was niet zozeer dat er geen markt is voor "simpel". Maar meer dat als je in de home automation sector producten maakt en je negeert daarbij feitelijk de mensen die daar het meest mee bezig zijn, vind ik dat niet zo handig.

Maar er zal voor de tigste keer wel iemand een loftig verdienmodel in die cloud gezien hebben die ze belangrijker vonden dan producten slijten.
Gewoon simpel werkt best goed. Maar niet als je maar één product hebt. Dan moet je een eco systeem bouwen en verder denken als bedrijf. Wat nou als ze hun product als OEM aan Ikea hadden verkocht en deze had het opgenomen in hun eco systeem. Grote kans dat het dan veel beter had verkocht.

Nu moeten ze alle marketing etc. zelf doen. Ik ken ze toevallig wel, maar ik kom ze maar weinig tegen op websites of in winkels. Dan krijgt de gewone man niet eens weet van je.
Waar, maar anderzijds zie ik "normale" mensen geen €300 per gordijn(set?) uitgeven, dat zijn denkelijk toch al een beetje Tweaker-achtige types.
Een setje (2 stuks) plissé gordijnen op maat gaat ook al richting de 400. Niet eens bij de meest premium aanbieder.
'simpel' is niet voor elk stukje home automatisering een aparte app met bijbehorend account en het daarbij horende gedoe, zoals continu veranderingen aan de app, continu nieuwsbrieven in je mailbox, af en toe een bedrijf dat stopt/failliet gaat, af en toe een data lek of een ander beveiligingsprobleem, etc.

Dat schaalt gewoon niet. "gewone mensen" hoeven het hoe/wat/waarom allemaal niet te begrijpen om langzamerhand door te krijgen dat het allemaal 'gedoe' is waar ze niet op zitten te wachten.
Ik denk dat home automation een heel lastig ding is. Je begint meestal met een slimme stekker van de Action en dan breidt het zich verder uit. Maar de meeste mensen hebben geen tijd/zin om er verder in te duiken dus dan stopt het weer.
Home Assistant is perfect voor iemand die meer wil. En knoopt alle ecosystems aan elkaar. En HA is de laatste 2 jaar heel ver gekomen kwa UI. Maar voor de meeste mensen nog veel te ingewikkeld.
Dus de markt hiervoor blijft heel klein.
Dit klopt inderdaad. HA is typisch tweaker-materiaal. Ik begon met IKEA's Tradfri- spul. Eerst een lamp, dan een knop, dan een hub, vervolgens kom je bij de Action en koop je daar wat, dan zie je wat leuks bij Aliexpress en voor je het weet heb je 4 verschillende apps voor het hele spul. Dan begint HA wel erg aantrekkelijk te worden en ga je kijken hoe je dit alles daar onder kunt brengen. Je koopt een Zigbee USB- stickje en dan begint het experimenteren. Leuk! Als je een tweaker bent... :)
HA is dat stadium al wel wat voorbij denk ik, maar wel nog een niche markt. Ik woon in een wijk met veel vrije kavels en ik durf te stellen dat zeker de helft van die woningen af-fabriek (dus tijdens de bouw) al domotica ingebouwd krijgt. Dan wel vanuit de aannemer (leuk marge pakken!) of door een losse partij die achteraf maar voordat men er gaat wonen de boel nog ombouwt. Zo heeft ook elke tuin hier wel zo'n robotmaaier.

De geboden oplossingen vind ik vaak nog wel wat van (ik zou 't veelal anders doen), maar de bewoners van die huizen zijn zeker geen tweakers.
Home Assistant alleen al heeft iets van 350k actieve installaties en dat zijn alleen mensen die hun installatie rapporteren, wat een opt-in is.
Yeah, en we hebben ruim 8 miljard mensen op de wereld. Dus ongeveer 1 op de 23.000 mensen gebruikt dus Home Assistant, daarmee hebben we minder dan 1000 mensen die dat gebruiken en dat betekend nog minder huishoudens. En hoeveel aanbieders van 'smart' producten zijn er? En hoeveel van die Home Assistant users hebben interesse in hun gordijnen 'smart' te maken, hoeveel van die gebruikers hebben überhaupt nog gordijnen? €300 per gordijnen set is niet bepaald goedkoop en heel veel Home Assistant gebruikers zijn budget georiënteerd.

Je heb een heleboel cirkeltjes die kennelijk maar op een heel klein punt overlappen, vandaar dit (effectief) faillissement. Ik zie trouwens vergelijkbare oplossingen van Somfy van €450-€900. Dit terwijl veel Tweakers aangaven dat er (toen) Somfy oplossingen waren van ~€70 (die zijn er nu niet meer dus)...
Dat we 8 miljard mensen op aarde hebben is leuk. Maar hoeveel van die 8 miljard hebben het boventallige inkomen en de behoefte om aan automatische gordijnen te denken?
Weinig, getuige dit faillissement.
Dit is geen toiletpapier ofzo. Home Automation is één van de meest onnodige dingen waar je je geld aan kan uitgeven.
Van mensen die Domoticz of Home Assistant draaien weet je in ieder geval van dat daar geld is voor dit soort randpruttel, en dan juist die links laten liggen lijkt me gewoon niet zo handig.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 6 mei 2024 11:55]

Ik vind dit interessant.
Is het met de mobiele telefoon niet hetzelfde begonnen?
Ik herinner me uit die tijd (begin jaren 90) een vrijdagmiddag borrel, waar een groep medewerkers met hun werkgever gezellig bij een biertje zaten te keuvelen.
Een van de jongste medewerkers had van z'n geld (zijn salaris) als een van de eerste een mobiele telefoon gekocht. Hij kon er alleen maar mee bellen en gebeld worden, verder niks want al die toepassingen van nu bestonden toen nog niet.
Het gesprek ging uiteraard al snel heel geanimeerd over die mobiele telefoon.
Het type, wat zo'n ding koste, wat je ermee kon, batterij vermogen, welke provider, het bereik, enz.
Tot het de werkgever te veel werd, de knaap werd min of meer de les gelezen.
"Zonde van je geld om daarvoor zo'n stom ding te kopen, voor hetzelfde geld had je veel nuttigere dingen kunnen doen, SUKKEL! Want wie moet je nou zo hoognodig tussen neus en lippen bellen, je moeder, je vriendinnetje? Man man, dat de jeugd van tegenwoordig toch zo stom kan zijn om dit soort rotzooi te kopen. Op elke hoek van de straat vindt je een telefoon en in elk huis en gebouw zitten telefoons, maar nee, hij wil een telefoon zonder draadje, de oen!"
Hoe snel is de ontwikkeling vanaf toen wel niet gegaan!
Wat kunnen die dingen tegenwoordig allemaal, want als je 'm kwijt bent ben je toch redelijk heftig onthand! En die telefooncellen op straat inclusief de telefoonboeken zijn er compleet door verdwenen.
Sterker nog, je kan tegenwoordig met je mobiele telefoon bijvoorbeeld je verlichting of je gordijnen (met of zonder tussenkomst van HA) bedienen.
Wellicht dat HA een enorme ontwikkeling mee gaat maken, net als de smartphone.
Dat een woning over een jaar of 20 niet meer zonder kan.
Mensen hebben inderdaad de neiging om nieuwe dingen af te schrijven.
Maar home automation als principe doet al minstens zo lang mee als de mobiele telefoon, als niet langer.
Maar tot je een beetje dingen als Hue kreeg waren die oplossingen vooral heel erg duur en specialistisch.

Je kan zomaar gelijk hebben alsnog wellicht, maar ik denk niet dat het automatisch kunnen schakelen van je verlichting of gordijnen ooit een kaars houd tegen dingen als onbeperkte draadloze communicatie en internet.
Ach, wat is nuttig inderdaad. Mensen eten Snickers, junkfood, drinken cola en red bull. Totaal overbodig en schadelijk voor het lichaam. Toen ik een jaar of 14 was kocht ik van mijn zuur verdiende krantenwijk geld een Metallica shirt. Mijn oom verklaarde me voor gek dat ik zoveel geld daarvan uitgegeven had. De grap is dat hij een pakje shag per dag rookte en iedere dag aan het bier zat, je raadt het al, hij leeft inmiddels niet meer. Zonde van zijn pensioen inleg, hij had kunnen bedenken dat hij zijn pensioen niet zou halen :P
Maar goed, on topic. Ik heb mijn huis vol met smart spul, super leuk. Zelfs in de tuinkas zit een slimme temperatuur en vocht opnemer zodat alles in home Assistant te zien is, geweldig :) Als je het kunt missen lekker geld aan leuk projectjes uitgeven.
Een leuk en herkenbaar verhaal. En om eerlijk te zijn zou ik die werkgever geweest kunnen zijn die het zonde van het geld vond. Heel anders dan nu; nu ben ik heel nieuwsgierig wat het volgende nieuwe product zal zijn.
Het *was* toen ook weggegooid geld. De eerste mobiele telefoons waren namelijk helemaal niet zo mobiel. Die hadden alleen bereik bij Greenpoints. En omdat verder niemand zo'n ding had was de kans dat iemand je er op ging bellen ook nihil. Immers, het was toen gebruikelijk dat je voor prive gesprekken wachtte tot na 6 uur, als je zeker wist dat iemand thuis zou zijn. En na 5 uur kreeg je geen zakelijke oproepen meer.

Last but not least was er ook helemaal de verwachting niet dat je iemand altijd kon bereiken, dus de noodzaak om bereikbaar te zijn was er ook helemaal niet.
Eigenlijk zijn die Greenpoint telefoons al de tweede generatie. De eerste generatie bestond uit de zgn. autotelefoon. De accu van deze mobiele telefoon was dusdanig zwaar dat deze bijna uitsluitend in de auto te gebruiken was. Naast het nadeel van de accu was er nog een nadeel: de gesprekken werden niet versleuteld, waardoor menigeen met een scanner de gesprekken met rode oortjes kon volgen.
Wat was het alternatief van de mobiel?
Bij de telefoon heb je meerdere voordelen tov telefooncellen, telefoonboeken en vaste toestellen.

En wat is het alternatief van de Home Automation?
In de meeste gevallen is het een paar stappen doen of een iets doen. Lampen aandoen? Paar stappen en op een knop rammen. Gordijnen open/dicht doen? Opstaan en even aan het gordijn trekken.
Heb je een grote villa dan heb je meer voordelen aan die HA, dan wanneer je in een klein appartementje woont.
Dus dat HA een enorme ontwikkeling mee gaat maken, dat betwijfel ik. Enkel op een paar punten kan ik wat bedenken waar iedereen er in de toekomst mee te maken gaat hebben. Verwarming en electriciteitsgebruik. En dan voornamelijk omdat door externe factoren (tekort electriciteitsnet) dit nodig is.
HA is meer dan lampjes bedienen. Zeker met de energietransitie gaat dat een rol spelen. Het uitstellen van bv. verwarmingscycli van wasmachines, vaatwassers en dergelijke op dure momenten.. Het juist inschakelen van verbruikers zoals laadpalen en warmtepompen bij een hoge PV opbrengst, etc.

Dat vereist allemaal inzicht tussen apparaten onderling of centrale aansturing.. zeg maar Home Automation.
Ik weet het niet.. home automation blijft een beetje niche (op wat Hue lampen na) dus de mensen die er vol voor gaan zijn denk ik wel de wat meer eisende mensen.
En dan heb je nog home automation en home automation. Je kan wat tegen google of siri brallen of een complete if/then/else situatie opzetten. 99% van de bestaande home automation zal onder het eerste scenario vallen.

Ik ben een filthy casual als het op home automation aankomt maar langzaam sluipen er steeds meer op afstand bedienbare apparaten in, deze markt is denk ik een slow burner.

Wat betreft deze club - volgens mij kwamen tegelijkertijd met hun launch de eerste geautomatiseerde Ikea gordijnen op de markt. Alleen op basis daarvan werd dit al een moeilijk verhaal.
Ikea heeft volgens mij voor rolgordijnen?
nieuws: Slimme rolgordijnen van IKEA zijn vanaf oktober verkrijgbaar en dat was in 2019, deze start-up is uit 2016.

Een concurrent van Innovation In Motion is bijvoorbeeld https://eu.switch-bot.com/products/switchbot-curtain

Deze kost €85,- per gordijn (op dit moment 4 voor €221,- incl. smart home Integratie).
Dan is €199,- voor een Slide Light voor een (of twee) gordijnen een groot verschil, zeker als smart home integratie (Slide Pro) nog €100,- extra kost. En als de bovenste review op je eigen website dan 1 ster geeft en zegt
Binnen drie jaar is de touw geknapt. Geen response van klantenservice. Waardeloos product, zelf reparatie is niet te doen.
, dan helpt dat niet.

[Reactie gewijzigd door djwice op 6 mei 2024 15:04]

Het product werd in 2016 geïntroduceerd via een crowdfundingcampagne op Kickstarter en behaalde in twee dagen zijn doel. Het product was eind 2019 ook te koop via de webshop van het bedrijf,

Maar je hebt gelijk - tegelijkertijd zal de markt voor elekrtische gordijnen al klein zijn en zal er ook een groep kopers zijn die het niet uitmaakt of het een rolgordijn of een ander type gordijn is. Functie boven vorm in deze niche. Als startup in een niche heb je de wind alvast fors tegen als Ikea ook die nichemarkt stapt.
Mijn primaire kritiek op 'Switch-bot' is dat je die lelijke blokken zichtbaar aan je gordijnrailes hebt hangen. Dan vind/vond ik de Slide toch een stuk chiquer. Ook het feit dat je zelf bijvoorbeeld je gordijn een 'rukje' kan geven en dat hij het vanaf daar overneemt is wel echt een mooi mechanisme.
Ik heb geen ervaring met automatische gordijnen. Dat van dat rukje klinkt inderdaad super. Zit dat niet ook 'al' op de switchbot?

Ik had niet begrepen dat de switchbot zichtbaar moest zijn, ik dacht die hang je achter je gordijn in de rails, zoals BrightTV:
YouTube: Binnen 10 seconden een slim gordijn!

Maar als het zo moet:
https://tweakers.net/i/bJ...01158.jpeg?f=imagegallery
zou ik er niet voor kiezen.

Nadeel is denk ik wel dat als het gordijn open is, dat de voorste vouw open blijft staan omdat de Switchbot Curtain 3 er tussen moet zitten (~ 7cm extra).

[Reactie gewijzigd door djwice op 6 mei 2024 17:50]

Zelf heb ik zowel de Switchbot Curtain 2 als de Curtain 3, en de gordijnen openen/sluiten door een beetje aan het gordijn te trekken wordt door beide gewoon ondersteund.

En je installeert ze natuurlijk zoals bij BrightTV, achter het gordijn uit het zicht.

De voorste vouw blijft inderdaad wel open staan omdat de Switchbot er tussen zit, en dat is minder mooi. Maar dat weegt wat mij betreft en stuk minder zwaar dan het gemak dat je er voor terug krijgt.
Wij hebben wave gordijnen, en 4 daarvan hebben ook de switchbot curtain 3. Onzichtbaar achter het gordijn, werkt perfect!
Niche? Kijk eens hoe druk het bij Ikea is op die afdeling. En complete webshops kunnen volledig draaien op alleen home automation. Half Nederland heeft inmiddels een slimme deurbel. Nee niche zijn we echt wel voorbij.
Als een producent dit vanaf de get-go doet hoeft niemand zich überhaupt druk te maken over het eventueel/uiteindelijk omvallen van een bedrijf behalve het bedrijf zelf.
Zeggen en doen zijn natuurlijk twee verschillende dingen die niet altijd overeen komen.

Mensen met ideeën zijn niet altijd de beste business mensen, daarnaast is niet elk goed idee een redelijk of werkbaar product.
De WAF is wel een beetje vernietigd als de Google Assistant integratie niet meer werkt. Toch maar weer kijken naar mn home assistant koppelen aan Google Assistant dan (had ik nog niet echt nodig tot nu)
Dat stelt gelukkig weinig voor. De duurste optie is een cloud abonnement bij Nabu Casa, waarmee je de ontwikkeling steunt. Het andere alternatief is: https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/
Dit geeft natuurlijk extra vertrouwen in het bedrijf en de mensen erachter. Dit zorgt er in ieder geval voor dat als deze mensen ooit een ander bedrijf opzetten of er van een doorstart sprake is, dat mensen het vertrouwen niet kwijt zijn. Zeker hulde dat ze hun bestaande klanten niet in de kou laten staan.
Dit hoort sowieso altijd lokaal te draaien. Ik zou niet weten waarom dit via een server van een leverancier moet lopen. Mocht je buiten jouw LAN devices willen aansturen, dan kan dat prima via een VPN oid.
Dit type apparaten horen überhaupt niet op een LAN te zitten. Dit is typisch iets je met Zigbee/Z-wave/Thread wilt doen. Deze protocollen zijn veel accu-vriendelijker. Er is geen logische reden waarom je zou willen dat je gordijnmotor potentieel het internet op kan (puur omdat hij op je LAN zit). (los van vlans/firewalls/enz, want dat is niet voor iedereen weggelegd.).
Laat het netwerkstukje in vredesnaam over aan gevestigde organisaties. (Home Assistant, Philips, enz.)
Omdat de meeste mensen dit soort apparatuur standalone hebben, en gewoon via een app of iets dergelijks willen kunnen bedienen. Zie je het al voor je? Oh ja, nu ben ik buitenshuis nu moet ik eerst de vpn aan doen en dan de app gebruiken. Ik snap de cloud only of cloud first werking van veel smartapparatuur daarom wel. Heb zelf alles aan Home Assistant, daarom heb ik dan zelf de voorkeur voor lokale werking.
Nouja, die lokale oplossing had er gewoon vanaf het begin af aan in moeten zitten.
Beetstra zou nog enkele aanpassingen doen aan de app van Slide, zodat klanten hun iot-gordijnsystemen ook zonder de cloud van het bedrijf kunnen blijven gebruiken.
Kijk, dat is netjes. En zo hoort het wat mij betreft ook. Apparatuur moeten weggooien omdat de fabrikant ermee stopt is zonde van het materiaal en dus het milieu. Dus dit is zeker een goede stap die eigenlijk alle IoT-bouwers moeten volgen.
Eigenlijk moet het gewoon van begin af aan verplicht zijn om het ook lokaal te kunnen hosten bij dit soort apparaten.

Het is prima om een cloud dienst aan te bieden voor de gewone consument die gewoon een app op zijn telefoon wil gebruiken en er schijnbaar oke mee is dat zijn slimme gordijnen domme gordijnen worden over een jaar of 3, maar er moet ook een duurzame oplossing zijn die niet per se net zo dummy proof is.
Richt je systeem in op lokaal hosten en biedt zelf een cloud instance aan voor een bedrag per maand. Dan wordt het ook nog een verdien model en ga je niet failliet zoals alle startups met een gratis cloud dienst bij je product. En iedereen die zijn neus ophaalt voor "gordijnen as a service" kan een raspberry pi ergens in een hoekje leggen met zijn eigen instance.

Je product wordt waarschijnlijk binnen een maand in home assistant geïntegreerd door een groepje fanaten en dan heb je er gelijk een heel aantal klanten bij.

Dit is zeker beter dan bedrijven die helemaal niks doen en gewoon zeggen "jammer pik, veel plezier met je paperweight" maar het pas aanbieden bij faillissement is een beetje richting malicious compliance in mijn ogen.

Wat @Docc ook zegt. Wat mij betreft verwerken ze een mogelijkheid tot lokaal hosten in de EU type goedkeuring voor ieder IoT apparaat op de markt onder het mom van duurzaamheid. Geen lokale instance? Illegaal in de EU, doei :)

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 6 mei 2024 11:26]

Dan zal er gewoon minder van dit soort spullen naar de EU markt komen als de EU ook hier weer allemaal voorwaarden aan gaat stellen. Het klinkt allemaal heel stoer wat de EU doet, maar als de rest van de werled het niet doet gaan fabrikanten de EU niet meer als serieuze markt zien.
Je bedoelt zoals Apple de EU niet als een serieuze markt zag toen USB-C verplicht werd?
Of hoe alle browsers de EU niet als serieuze markt zagen toen ze verplicht werd de zoekmachine keuze prompt te tonen?
Of zoals hoe alle automerken de EU niet als serieuze markt zien bij iedere nieuwe euro norm die in de VS en Azië niet geldt?
Of zoals hoe de stofzuiger markt de EU niet als serieuze markt zag toen er een maximum wattage ingevoerd werd?

Je wil niet weten hoe lang de lijst met goedkeuringseisen die de EU hanteert al is. Toch is bij benadering alles hier te koop. De EU is juist een van de meest effectieve partijen ter wereld als het om dit soort zaken gaat.

Maar goed als jij liever veel troep in de winkelschappen hebt dan een kleiner aantal daadwerkelijk doordachte, duurzame producten, be my guest. Maar als je die rommel zo graag wilt hebben kun je dat ook gewoon op aliexpress bestellen.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 6 mei 2024 13:47]

Ze laten een half miljard koopkrachtige mensen echt niet zomaar links liggen omdat ze verplicht worden tot wat consument beschermende zaken die ze voor zichzelf ook wel hadden kunnen bedenken als zijnde een goed idee.

In een wereld waar we rietjes in de ban doen om afvalreductie past ook geen electronica meer wat op voorhand bestemd is voor de e-waste stapel omdat het cloud locked is.
Als ze er zo van overtuigd zijn dat mensen toch voor hun cloud kiezen, verliezen ze er ook niks mee hun spullenboel ook offline bestuurbaar te maken.
juist, vind dit een EU ding. Gaat steeds vaker gebeuren dit.
Helemaal eens. Zelf schaf ik alleen maar IoT aan welke ik lokaal kan aansturen zonder cloud. Kan cloud? Pirma. Kan lokaal niet? Dan koop ik je ook niet.
Dus dit is zeker een goede stap die eigenlijk alle IoT-bouwers moeten volgen.
Dit zou gewoon in wetgeving opgenomen moeten worden. Het is te ridicuul voor woorden dat dit niet gewoon de standaard is.
Ben ik het met je eens. Maar dit is sowieso al een stapje in de juiste richting.
Ik vraag me af waar het fout gaat, is het vestigingsklimaat/starterklimaat in Nederland gewoon echt heel slecht en is het daarom moeilijk om een bedrijf winstgevend te maken, of is een tech bedrijf boven water houden gewoon zo moeilijk?

Ze hadden een werkend product met een hele manufacturing chain al klaar. En mensen waren enthousiast erover, zijn de kosten van de softwareontwikkelaars dan onderschat of niet in de prijs van het product meegerekend?
Of vielen de order aantallen gewoon erg tegen?
Het antwoord is misschien ja op alle vragen.
Of zijn slimme gordijnen gewoon een dom product? :9

Bovendien 300 euro niet kostendekkend voor een 12V motortje en iets wat verder niets meer voorstelt dan een raspberry pi die samen een paar tientjes kosten?

Als er echt vraag is en de produktieketen helemaal opgezet is, is dit perfecte kans voor iemand om het over te nemen?

Maar zelfs als ik geld als water had zou ik nog geen slimme thermostaat, lampen of gordijnen willen, die hele domotica hype is alleen maar slecht voor het mileu, zowel qua verbruik als qua ewaste.
Raspberry pi? dit kan gewoon met een arduino nano van een paar euro (en in grote bulk natuurlijk nog veel minder) al mee aangestuurd worden. Maarja, personeel dat het apparaat heeft ontworpen, de software onderhoudt en het apparaat fabriceert zal gewoon betaalt moeten worden, en dat is wel wat meer dan die de werkelijke hardware kosten.
Dat is dus het probleem. Wij kunnen niet concurreren met developers en productie in goedkope landen.

Stel dat dat product inderdaad slechts 50 euro of iets dergelijks zou kosten, een prijs die je als consument verwacht op basis van de huidige markt.
En stel dat je er 10 000 verkoopt. Dat is dan 500 000 euro inkomsten. Gaan nog af de kosten voor mechanische onderdelen, elektronica, de mal, assemblage, testen, het pand, labapparatuur, certificaten, verzekeringen en dergelijke. Dan houd je waarschijnlijk net genoeg over om één persoon van te betalen. In ieder geval niet een noodzakelijk team van ontwikkelaars, marketing en service.
Maar ze verkopen ze niet voor 50, maar tijdens de kickstarter voor 300 (dus daarna nog meer?).

Ze hadden dus 250-300 per apparaatje om het "team van ontwikkelaars, marketing en service" te bekostigen. Dat ze dat niet lukt vind ik raar, ze hebben dan lijkt me geen goed marktonderzoek gedaan en de boel veel te groot opgezet.

Aan de andere kant, het past wel bij een hype (want dat is dit soort domotica in mijn ogen: leuk speelgoed/gadget voor technische of luie mensen met te veel geld)
Je hebt maar eenmalige inkomsten terwijl je terugkerende kosten hebt. Het is niet voor niets dat Homey de hele tijd geld vraagt voor de softwarematige upgrades. Met een eenmalige aanschaf red je het niet altijd. Veel cloud producten hebben dan ook allerlei upsell ingebouwd, vaak op abonnements basis om zo ook terugkerende inkomsten te hebben.
Volgens mij ben je dan zelf niet bekend met het concept slimme apparaten. Heb toch al heel wat kunnen besparen door mijn 'slimme' huis. En nee, ik heb niet alles klakkeloos aan de cloud gekoppeld. Juist het meeste niet.

Daarnaast is het ook een hobby en leuk om te doen, dus is het niet zo erg als het aanleggen ervan wat extra geld kost.

E-waste? Waarom? Nog niets van wat ik als slim apparaat heb aangeschaft, is als afval weg gegaan.

Het kan dus best wel slim gedaan worden...
Heeft het je nu wat bespaard, of heeft het je wat extra geld gekost? Ik vraag me inderdaad af of het je écht wat bespaart, versus iemand die zijn verwarming pas aanzet als hij thuiskomt en 2u voordat hij gaat slapen weer uit zet bijvoorbeeld. En slimme verlichting? De besparing die je daarmee behaalt op de ledlampen van tegenwoordig kan je misschien 10 seconden een pc van laten draaien..

Kwa e-waste: die is altijd meer. Dat motortje van je gordijnen gaat 100% zeker een keer kapot, ik heb geen motortje dus dat kan nooit kapot.
Je kan de gordijnen natuurlijk slim open en dicht doen. Waarschijnlijk zijn ze niet zo slim om de warmte binnen of buiten te houden.
Maar dit soort systemen had je lang geleden al met zon wering bij bedrijven.
Een te kleine markt voor consumenten lijkt me.
Ik heb geen automatische gordijnen dus die laat ik even beschouwing. Kan gek genoeg het originele bericht waar ik op reageerde niet meer terugvinden.
Mijn verwarming staat op een constante temperatuur dag en nacht want: warmtepomp. Ja die kostte geld maar ik moest toch al iets doen. Het heeft me in ieder geval een hoop gas bespaard het afgelopen jaar.

Niet alles hoeft ook niet extra te besparen .. gemak dient de mens. Ik vind het wel fijn als mijn lampen zich slim inschakelen. Bespaart het iets? Nee, boeit me ook niet.

Dat is met alle elektrische apparatuur natuurlijk. Moet je ook geen vaatwasser of wasmachine en/of droger kopen. Dat kan allemaal met de hand. Of rolluiken, die hebben ook motortjes. Maar niet alle rolluiken zijn slim. Dus heb je dan met slimme rolluiken meer e-Waste? Nee dus. Het is allemaal niet zo zwart wit.
Over het algemeen valt het volgens mij nog wel mee met die e-Waste tov andere waste.

Daarnaast; iets mag ook best geld kosten als je het leuk vind om te doen/hebben/installeren.
Personeel in hartje Amsterdam kost je ook makkelijk de kop. Als startup is dat geen klimaat.
Ik denk dat het vooral geen succes is geworden, is door de prijs, die naar mijn mening veel te hoog is, voor wat het biedt.
De kickstarter prijs was best ok, maar toen ik later de website bekeek waren het wel prijzen die ik er niet voor over zou hebben. En de local api is volgens mij officeel nog niet gereleased, waar ik al vanaf het begin op wacht, en ook aangegeven werdt dat die er zou komen.

Volgens mij waren er een tijdje gelegen ook wat issues met de cloud integratie in home Assistant, omdat die de te vaak de server om de status vroeg, en nu onzekerheid of het überhaupt blijft werken.
Het is gewoon een niche product waar 99% van de mensheid voor past. Het is een investering voor een handeling van 1 seconde en persoonlijk gaat dit voor mij richting de Wall-E maatschappij. Lui, luier, luist. Ik vraag mij af of deze ondernemer wel een degelijk marktonderzoek heeft gedaan.
Er zijn nog steeds vergelijkbare producten op de markt. Dat betekent dat men inkomsten heeft gemist door patenten niet goed te regelen of te bewaken.
Voor dit soort innovaties en bedrijven zijn de patenten ook eigenlijk bedoeld, maar het is erg lastig om een wereldwijd patent te regelen en te bewaken. Het aanvechten van inbreuk op een patent is ook bijzonder kostbaar. De grote bedrijven zetten gewoon een batterij juristen in en vertragen de zaak zolang totdat de kleine start-up de strijd of zelfs het hele bedrijf moet stoppen omdat het geld op is.
Welke patenten hebben ze werkelijk? Gemotoriseerde gordijnen bestaan al vele decennia en daar een computertje met wireless aan hangen lijkt me geen patent waardig. Ik denk dus niet dat ze echt iets te patenteren hebben waar niet triviaal omheen te werken is.
Ik heb niet nagekeken of ze een patent hebben aangevraagd.
Gemotoriseerde gordijnen bestaan al langer, maar die werken allemaal met een kabel. Dit systeem werkt op elke bestaande rails en beweegt zelfstandig. In elk geval het idee van het roller-mechanisme is te patenteren.
Nu kan je een soortgelijk systeem al voor € 85,- kopen. Via de Chinese webwinkels vermoedelijk nog veel goedkoper.
In elk geval het idee van het roller-mechanisme is te patenteren.
De vraag is of er bij zo'n patent niet makkelijk omheenwerken is. Ik vermoed dat je een net iets ander mechanisme kan maken zonder de patenten te schenden en zonder (veel) afbraak te doen op de functionaliteit.
Je kan het idee zelf al patenteren met een heel globale omschrijving.
Dat heeft men dus inderdaad nagelaten. De verkoop prijs was behoorlijk hoog. € 299 is vrij veel voor wat je ervoor krijgt. Als men de kosten had kunnen drukken (laten produceren in China) en de prijs naar € 99,- tot € 149 zou kunnen krijgen, dan zouden de gordijnsluiters een stuk beter verkopen. Mits men nog winst zou maken zou er dan een overlevingskans zijn, maar dan moet men wel met nieuwe producten komen.
Je kan het idee zelf al patenteren met een heel globale omschrijving.
Zo makkelijk gaat dat niet. Ik bedoel, je kunt zo'n patent mischien in de VS indienen, maar zelfs dan zal nog moeten blijken of dat gehonoreerd wordt in een rechtzaak.
In de EU kun je geloof ik helemaal geen vaag en breed patent aanvragen.
Het aanvragen van patenten die de hele wereld dekken is ontzettend ingewikkeld. Daar kom je zelf gewoon niet uit, maar daar heb je gelukkig bureaus voor.
Ook in Europa kan je gelukkig een patent indienen die redelijk globaal omschrijft hoe een uitvinding werkt voor een bepaalde toepassing. In dit geval drie (of meer) rollen die van twee kanten tegen een gordijnrail drukken, waarvan één (of meer) gekoppeld is aan een motor. Een schetsje erbij met wat ruwe maten en het patent maakt al een gerede kans om geaccepteerd te worden.
In Amerika kan je alleen het idee al patenteren. Het schetsje is daar dus overbodig.
Zelf heb ik een zo'n patent voor ons bedrijf in het aanvraag proces zitten. Voor het grootste deel van de wereld is dat inmiddels rond en we verwachten binnen drie tot zes maanden ook voor Europa het patent te krijgen. Je verwacht het niet, maar het patent in China was het eerst (binnen een maand) goedgekeurd. Europa duurt altijd erg lang.
Ook in Europa kan je gelukkig een patent indienen die redelijk globaal omschrijft hoe een uitvinding werkt voor een bepaalde toepassing.
Ja, maar is die globale omschrijving dan waar tegenaan getoetst wordt? Ik geloof dat je juist een specifieke implementatie moet patenteren om dit te voorkomen? In de samenvatting staat het globaal, maar dat is niet het patent zelf.

In de VS mag je geloof ik wel vrij globaal je vinding beschrijven maar dan moet je het uiteindelijk alsnog voor een rechter uitvechten.

Maar ben geen expert op dit gebied...

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 8 mei 2024 11:00]

De globale omschrijving wordt voor de toets gebruikt. Voor dit geval is het voldoende om te melden dat het toestel langs een gordijnrails loopt en bedoeld is om gordijnen te openen of te sluiten.

De "smart" aansturing is niet van belang.
Mee eens, dit is het combineren van bestaande oplossingen. Dat is een smalle basis voor een startup. In die "domoticamarkt in ontwikkeling" is het niet meer dan logisch dat meerdere producenten op vergelijkbare ideeën komen en die naar de markt brengen. Als je zoiets begint is concurrentie daarom heel waarschijnlijk.

Ben het daarom wel eens met wat anderen zeggen. Zorg dat je heel goed en goedkoop gordijnen kan bedienen. Misschien is op bestaande oplossingen (patenten) te variëren of te verbeteren. Dan heb je wel iets patenteerbaars en kan je eens verder gaan kijken wat er zoal niet ook is te bedienen. Sluit voor verkoop aan op lokale cloudoplossingen en zorg dat het ook dom is te bedienen, om je doelgroep te vergroten. Mensen zijn al heel blij als er geen kabels nodig zijn.

De ontwikkeling van een eigen cloudoplossing is denk ik zelfs het laatste waar je mee bezig moet zijn als je niet direct de ambitie hebt complete domotica af te gaan dekken. Het lastige met dit soort initiatieven is dat ze juist beginnen vanuit de gedachte van die app. Dat "iets" de gordijnen moet bedienen en dat misschien niet iedereen op die app zit te wachten is op zo'n moment niet leidend.
Als je het goed speelt doen die grote bedrijven gewoon een goed bod wat de oprichters vaak maar al te graag accepteren.
Spijtig dit te horen hoop dat kopers hun geld terug krijgen maar ben er bang voor.

Ondanks dat siert het de leverancier dat hij het volgende gaat proberen:

"Beetstra zou nog enkele aanpassingen doen aan de app van Slide, zodat klanten hun iot-gordijnsystemen ook zonder de cloud van het bedrijf kunnen blijven gebruiken."

Kunnen andere grote bedrijven zoals siemens (gigaset) nog wat van leren.

Maar goed domotica en IoT is een harde markt lijkt me zo veel concurrentie van China en andere grote bedrijven.
Je kon de Slide al maanden niet bestellen via de site (en derde partijen) dus ik ben benieuwd hoeveel mensen daadwerkelijk wachten op hun product / geld. Via mail gaf het bedrijf aan dat de Slide binnenkort weer leverbaar zou zijn: dat was dus niet helemaal waar ;-).

Nu wachten op een goed alternatief dat niet om de zoveel weken aan de lader moet...
Nouja, volgensmij als je een beetje rondkijkt zijn er meer dan genoeg alternatieven, en dat is waarschijnlijk ook 1 van de redenen waarom ze niet zoveel verkochten om te kunnen overleven.
Dat ligt net een beetje aan de eisen die je hebt. Zo ben ik op zoek naar een systeem op voedingsspanning (dus niet telkens opladen) welke op één rail een gordijn ongeveer vijf meter kan openen / sluiten. En dat systeem moet ook - zonder omslachtige omwegen - met HASS kunnen communiceren / werken. Helaas neemt het aantal beschikbare systemen dan flink af dus aanbevelingen zijn altijd welkom nu de Slide Pro er niet meer is...
Het was 1 van de meest uitgebreide kickstarter projecten, hielden de backers erg goed up to update (iig in de eerste jaren), gebruik mn slides dagelijks (was early bird), kan me voorstellen dat er veel bij komt kijken qua productie en knaken. Ik betaalde 160 voor 2 slides ofzo, nu is het 299 voor 1, er is een limiet, maar jammer dat ze het niet hebben gered,
Het is niet duidelijk hoe de klanten die onlangs een Slide-systeem hebben besteld en nog niet hebben ontvangen, hun geld terugkrijgen.
Met de belastingdienst als belanghebbende is dit hardstikke duidelijk juist. Aanbetalingen kun je gewoon naar fluiten helaas.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee