Leaker: volgende Tomb Raider wordt openwereldgame met verhaal in India

De volgende Tomb Raider-game is een openwereldgame. Dat zegt leaker V Scooper. Het verhaal van het spel zou zich ook afspelen in India. Ontwikkelaar Crystal Dynamics zou de game in minder dan een jaar willen uitbrengen. Tenminste, als er geen vertragingen opduiken.

V Scooper schrijft in een post op X dat de volgende Tomb Raider-game talrijke vergezichten zal bevatten en dat er ook een motorfiets en een parachute voorhanden zullen zijn zodat gamers zich vrij door de open spelwereld kunnen bewegen. De leaker claimt dat het verhaal zich in India afspeelt en dat de spelwereld getroffen zal worden door een 'rampzalige gebeurtenis'. Hierdoor zouden er plots oude ruïnes en artefacten bloot komen te liggen die Lara Croft zo snel mogelijk moet vinden. Op die manier zou ze de vijanden uit het spel te snel af moeten blijven.

De volgende Tomb Raider-game zal worden uitgegeven door Amazon Games. Ontwikkelaar Crystal Dynamics bracht in december 2022 samen met Amazon Games een persbericht uit waaruit bleek dat de volgende Tomb Raider 'het grootste en uitgebreidste spel' uit de franchise moet worden. De game zou ook puzzels en ‘een grote verscheidenheid aan vijanden’ bevatten en wordt in Unreal Engine 5 gemaakt. De ontwikkeling van het spel bevond zich eind 2022 naar verluidt nog in een vroeg stadium. Zowel Crystal Dynamics als Amazon Games hebben op het moment van schrijven nog geen releasedatum bekendgemaakt.

De vorige Tomb Raider-spellen werden uitgegeven door Square Enix. De uitgever nam in 2009 Eidos Interactive over, dat eigenaar was van Crystal Dynamics. Crystal Dynamics, Eidos-Montréal en Square Enix Montréal werden in 2022 verkocht aan Embracer Group. Het Zweedse bedrijf nam toen ook de intellectuele eigendommen van de studio's over.

Door Jay Stout

Redacteur

05-05-2024 • 12:51

123 Linkedin Whatsapp

Reacties (120)

120
116
57
0
0
36
Wijzig sortering
Heb wel weer zin in een nieuwe Tomb Raider! En open wereld zou er goed bij passen denk ik.

Hoop alleen niet dat we dan allerlei torens moeten gaan beklimmen om de hele map te unlocken. :+
Ik vind juist dat een open wereld absoluut niet past bij een Tomb Raider game. Na het spelen van de remaster van de originele trilogie apprecieer ik meer dan ooit het briljante level design van de claustrofobische tombs. Die tombs worden tegenwoordig meer en meer een bijzaak om de fans van Far Cry te bekoren...
100% dit, wat heb ik enorm genoten van die remaster, veel meer dan de mid 2000 reboot en de 2010 reboot, die laatste was gewoon uncharted lite zonder de humor. tomb raider is in essentie een puzzelspel, kregen we maar meer van dat
Ik vond de laatste (Shadow of the Tomb Raider) nog wel het aardigst omdat die instellingen heeft om de moeilijkheidsgraad van de puzzels op te schroeven. Als je niet constant van Lara te horen krijgt wat je moet doen en alle likjes verf die aangeven waar je moet zijn en hoe je moet springen ineens verdwijnen komt er zowaar weer iets van puzzelen terug en ervaar je nog iets van voldoening als je het zelf uitvogelt.

Ik ben bang dat dat er bij dit nieuwe deel dan weer gaat inschieten omdat ze veel meer op open world traversal gaan gooien. Ik heb er een hard hoofd in, er zijn maar heel weinig open world games die mij kunnen bekoren omdat de activiteiten die je mag doen oprecht leuk zijn (in plaats van ronde 1 van 52 van dezelfde minigame, of zelfs dat niet omdat je alleen maar op de "gezien" knop hoeft te drukken). Maar zoals altijd moeten we maar afwachten tot het klaar is.

[Reactie gewijzigd door MneoreJ op 5 mei 2024 13:33]

Exact de reden waarom mijn 60+ jarige moeder Tomb Raider speelt, en praktisch alleen Tomb Raider. Begonnen op de PS1 en daarna alle games 100% completed (soms met een uitgeprinte gamefaqs walkthrough wanneer ze een secret niet kon vinden).

Lekker aan hendels trekken, dozen verschuiven en met water niveaus spelen.

Schieten en vechten vindt ze vreselijk, en al helemaal alle hints en button prompts. Hoorde als kind nog wel eens een “ja!” uit de woonkamer komen wanneer ze na een uur zoeken toch een nietsvermoedende muur gevonden had die opende met een druk op de X knop. Het secret geluidje zit in mijn geheugen gebrandt.

Zij wilt niets liever dan een aparte moeilijkheidsgraad voor puzzels en combat, maar dat zal in een open wereld game waarschijnlijk niet zo snel gebeuren. Denk dat de puzzels sowieso een ondergeschoven kindje worden als je zo’n grote wereld moet bouwen.

[Reactie gewijzigd door lepel op 5 mei 2024 20:54]

Is immortals: fenyx rising dan niet iets voor je moeder? Dat vond ik zelf heerlijk puzzelen.
Net gisteren afgeleverd gekregen, op de een of andere manier compleet gemist, maar het lijkt me zeker geschikt op basis van de reviews.
Dat spel zit ook stampvol met combat...en dat vind ze dus vreselijk. Dus ik zoud die dus niet echt adviseren.
Dat ligt eraan, als je daar meer focus op legt bij ontwikkelen dan kan dat prima werken.
Een paar gigantische puzzle tombs en allerlei verbonden kleinere tombs verpreid over de map. Maar een mooi verhaal erom dat al die grafschennis goedpraat :)
Misschien is de Syberia reeks wat voor haar?
Er zijn zat puzelgames zonder combat. The Talos Principle is de eerste die me zo even te binnen schiet.
Jammer dat het verschil tussen normaal en hoog wel enorm was. Had graag zelf de keuze gehad om bijvoorbeeld de verf uit te zetten en de rest wel aan. En qua vijanden iets moeilijker
Ik hoop voor deze op meer gameplay zoals de eerste 3 en b.v. Uncharted.
Lekker verhaal en items verzamelen.
Dat AC sausje van alles unlocken en upgraden/zoeken naar betere gear mag wel wegblijven. Het is een story/puzzle driven game, maar t speelt als een mission / loot progression driven (AC) game.
Is maar net wat je memberberries kietelt. De tanky contols mogen voor mij in de 90's blijven. Doe mij de reboot serie maar.

Met een goed uitgewerkte open wereld hoeft ook niets mis te zijn. Zolang het maar niet stikt van de icoontjes.
ik heb de originele tomb raider pas voor de eerste keer uitgespeeld een jaar of tien geleden, daarvoor was mijn enige ervaring met de originele reeks tomb raider 3 op ps1 waarbij ik nooit verder geraakte dan het eerste level, ik vond het een kutspel. nostalgie heeft er dus niets mee te maken.
de houterige tank controls passen perfect bij het puzzelgehalte van de grid-based wereld.
Interessant, ik heb de PS1 en PC versie gespeeld in de 90's. En toen irriteerde ik me mateloos aan de tank controls. De reboot op de Xbox 360 vond ik fantastisch met de verhalende, horror achtige, puzzel, actie gameplay. Wellicht zet ik hem binnenkort eens op mn Steam Deck.

Bij het laatste deel SOTT merkte ik dat ik de formule een beetje zat werd, echt ver ben ik niet gekomen voordat het "been there done that" gevoel me te veel werd.

Het zou mooi zijn als deze open wereld goed uitgewerkt wordt en de speler niet aan het handje van icoon naar icoon gestuurd wordt. Elden ring is een mooi voorbeeld van hoe het wel moet.
Wel eens Uncharted gespeeld? Dat zou als basis echt een top Tomb Raider worden denk ik.
Die laatste 3 tomb raiders speelden toch al als Uncharted, was praktisch dezelfde gameplay. Vond Tomb Raider zelfs vetter dan uncharted!
Ik heb elk deel gespeeld behalve aparte Lara Croft and the Guardian of Light deel, geen idee of het nou leuk was of niet
Verder van elk deel echt genoten ook van Tomb Raider Legend, waar je midden in een stad ook een stuk doet dacht ik.

Maar een open wereld echt zoals gta ofzo nee hoort niet, kijk kan goed uitgewerkt worden. dus misschien kan het wel wat zijn.
Maar niet elk spel hoeft een open wereld te zijn.
Je kunt een open wereld hebben met “dungeons”. Die dungeons kunnen dat unieke level design krijgen. Ze kunnen zelfs unieke level design toevoegen in de open wereld zelf. Maar als ik kijk naar Demon’s Souls en Dark Souls 1 dan zie ik de unieke level design van die games niet heel erg terug in Elden Ring - toch is ER een super game (voor mij). Moraal van mijn verhaal: wacht af wat ze doen, en vooral, als ze het niet zoals je het voor ogen hebt dan kan het alsnog super zijn.
Heb je de Myst serie wel eens gespeeld? Die games hebben bewezen dat een open wereld perfect te combineren valt met puzzels. Je kunt volgens mij prima een open wereld hebben en bijv een grot of een ruïne waar je je hoofd op moet breken. Ik zou zoiets heel gaaf vinden. Ik ben niet zo van Zelda en vergelijkbare games. Ik ben gewoon super onhandig met een controller maar een puzzel spel kocht ik gelijk. Jammer dat Nintendo zoiets niet heeft.
Het zegt wel wat over je leeftijd als je terug moet gaan naar Myst als laatste referentie naar een 'open' wereld met puzzels. Heb je daarna niets meer gespeeld ofzo? :+
De doorsnee hak- en springspellen hebben mij nooit geboeid. En Myst was een meesterwerk dat heel lang na release nog door genoeg mensen gespeeld werd, net als de vervolgen Ryven en Myst 3, en remake realMyst 10 jaar geleden. Als er ooit een nieuw deel komt van dezelfde kwaliteit reken maar dat dat een succes wordt. Een open spelwereld in een moderne engine zou heel geschikt zijn. Drop mij maar als speler in een vreemde wereld waar ik geen idee heb wat ik moet doen. Heerlijk.
Moet zeggen dat Myst en Riven niet mijn spellen waren. Ik heb een hekel aan puzzles die naar mijn mening niet logisch in de wereld passen.

Maar er zijn daar na nog veel meer van dat soort spellen uitgekomen hoor waaronder deze...

Wikipedia: The Talos Principle
Wikipedia: What Remains of Edith Finch
Wikipedia: Portal (video game)
Portal heb ik gespeeld en was inderdaad erg tof. Wel een heel ander soort spel en jammer genoeg niet zo moeilijk. Myst was ik weken zoet mee. Die andere zal ik eens bekijken.

Elke puzzel heeft logica. Het is juist interessant als dingen niet logisch lijken. De echte breinkrakers dus.
Ik bedoel meer, waarom een deur op slot doen met een bizarre puzzel in plaats van een slot. Ik vind de plaatsing van puzzels in spellen vaak niet logisch al hangt dit wel af van het type spel.
Myst is een nogal surrealistische omgeving met dromerige zijtakken en twee verknipte lui die erachter zitten. Het verhaal begint er al mee dat je in de wereld van Myst gezogen wordt, parallel aan hoe Alice in het konijnenhol valt. Als je dat verhaal volgt inclusief alle absurde elementen dan heeft alles op het eiland zijn plek en functie. Hoe dat in andere spellen zit, kan ik niet over oordelen maar in de Myst trilogie is over alle spelelementen nagedacht. Daar moet je natuurlijk van houden maar dat is iets anders.
Lastige tasks en lijstjes aflopen ben je een programmeur/hacker voor. Ben vooral, en hooguit, benieuwd naar de creatieve content van games in grote zin.
Geen tijd voor zelfkastijding in games om te snoeven dat je er 600 uur in hebt gestoken voor dezelfde content.

[Reactie gewijzigd door Sascha G. op 5 mei 2024 13:15]

Haha hoevaak cheat engine wel niet voorbij is gekomen voor die domme micro transacties in singleplayers. Om wapens te kopen in FarCey ofzo 😉
Ik vind tomb raider juist leuk voor wat het is. Lekker level per per level (bij de oudere) en puzzels oplossen . Open wereld games zijn niet per se slecht echter ben ik wel bang dat de focus meer gaat liggen op "ontdekken" dan puzzels en tomb.

dat laatste was ook al mager in shadow of the tombraider vond ik.
Hahaha, dat is letterlijk het eerste waar ik aan dacht.

Ben zo bang dat het farcry met een tomb raider skin word.
Helemaal mee eens. Dankzij Game Pass vorige week ook eindelijk Shadow Of The Tomb Raider uitgespeeld. Maar... Tomb Raider hoort geen open world game te zijn.
…En dat (nagenoeg) dezelfde vijandelijke kampen en dorpjes over de hele map worden gecontrolceed en gecontrolveed.
Nou ik denk dat je de trend haarfijn aanvoelt ;)
Een beetje open wereld mag wel, dat hoort er ook bij, dat hadden de laatse 3 ook maar niet zoals een GTA of een Red Dead Redemption 2!

Een goede mix van actie en puzzles is ook welkom.
Read dead 1 en 2 zijn echt geweldig ! Maar ik ben dan ook enorm biased omdat western/het wilde westen mijn favoriete genre is, zowel in games als film en series.

Tomb Raider vanaf de eerste bijna allemaal gespeeld maar persoonlijk ben ik wel uit gepuzzeld in games, dat geldt niet alleen voor Tomb Raider.

Het is tegenwoordig inderdaad niet meer de game zoals het oorspronkelijk was, het is afwachten en wie weet komen ze wel met iets verfrissends 'We can only hope...'
Call of Juares Gunslinger al gespeeld? Je kunt het op Steam vinden.
Eerst zien dan oordelen maar van mij mag die 'alles moet open world' trend snel gedaan zijn.
Vaak blijkt in de praktijk dat die open wereld alleen maar een tijdrovende manier is om van A naar B te gaan zonder dat er in die wereld genoeg te beleven is. Behalve wat collectibles die niemand wat boeien.

Plus dat beperkte zones/levels de developer de optie geven deze unieker te maken met meer detail en diepgang.

Maak een wereld die bij je game past.

[Reactie gewijzigd door Nephalem op 5 mei 2024 17:44]

Precies dit, eindeloos lopen en dan trots vertellen dat er 100 uur gameplay in zit.
Ik ben de trend ook meer dan beu.

Niets mis met open-world games, maar moet elke franchise zich plots bekeren tot open-world?
Hoeft niet per se, al dat lopen. In bv Horizons hebben ze een goed onbeperkt fast travel systeem met heel veel waypoints waardoor je eigenlijk alles maar 1 keer hoeft te ontdekken en daarna kun je gewoon overal heen zonder iedere keer weer tijd te steken in reizen.
Wordt zo'n beetje schijt ziek van alle luie developers die oude IPs blijven recyclen en games ervoor maken die niks meer met de orginele PI te maken hebben.

Alle originaliteit is weg, en in plaats daarvan krijgen we goedkope aftreksels in een format dat op dat moment populair is. Net een soort parasiet die mee lift op de populariteit en bekendheid van voorgaande games. En vervolgens er nog bakken met geld voor vragen ook! Wat een grap :+

Doe mij maar gewoon een ouderwetse tombraider game ipv die moderne open world survival rommel.
De wereld is vaak 13 in een dozijn ongeinspireerde rommel ipv hand gemaakte inspirerende levels in unieke omgevingen.
Dat heeft niets met luie developers te maken. Het probleem is vooral dat een moderne game vooral enorm groot moet zijn, waardoor die ontzettend duur wordt om te maken. Om voldoende sales te garanderen moeten alle gameplay elementen die casual gamers leuk vinden aanwezig zijn. Puzzels en niet-lineaire tombs horen daar niet bij.

Het is perfect mogelijk om met een beperkt team een old-school tomb raider game te maken, maar uitgevers hebben daar gewoon geen interesse voor.
Dat is natuurlijk onzin. De meeste games die tegenwoordig populair worden zijn games gebouwd door kleinere studios waar veel grote games juist floppen. En waar komt dat door? Juist, doordat het ze lukt om met een klein team een leuke orginele game neer te zetten die juist NIET hetzelfde doet als populaire titels.

Waarom lukt het een klein groepje modders een betere tombraider game in elkaar te zetten dan een profesioneel ontwikkel team? Het is een fabeltje dat je grote teams en veel budget nodig hebt om een leuke en succesvolle game neer te zetten. De tools zijn juist krachtiger dan ooit, waardoor een klein team de mogelijkheid heeft om echt iets moois te maken.

En bijkomend voordeel is dst een kleiner team minder kost, en dus niet hoef te voldoen aan enorme verwachtingen om zichzelf terug te verdienen.

[Reactie gewijzigd door JackJack op 5 mei 2024 17:59]

Klopt. Maar de kans op hoge inkomsten is ook kleiner, en helaas is dat voor grote uitgevers vaak voldoende om er geen geld in te steken. Gelukkig zijn er nog genoeg kleinere uitgevers die zulke projecten wel aannemen, maar die bezitten de klassieke IP's natuurlijk niet.
“De meeste games die tegenwoordig populair worden zijn games gebouwd door kleinere studios waar veel grote games juist floppen”

Dit is niet waar, zowat alle succesvolle games in 2023 naar verkoopaantallen en omzet kwamen van grote studio’s.

“Waarom lukt het een klein groepje modders een betere tombraider game in elkaar te zetten dan een profesioneel ontwikkel team?”

Dit is een vreemde uitspraak. “Modders” zijn niet een ander soort wezens dan ontwikkelaars. Ik acht de kans klein dat Timur Gagiev niet betaald is voor zijn werk aan de remaster. Belangrijker is echter dat een remaster maken heel anders is dan een nieuw spel te ontwikkelen. Los daarvan is de remaster overduidelijk geen nieuwe game qua uiterlijk, gameplay of wat dan ook.

Dat er meer en krachtigere tools zijn om games te ontwikkelen klopt, maar “procedureel” gemaakte content is vrijwel zonder uitzondering veel minder leuk dan “handgemaakte” content.

In de werkelijkheid waren de budgetten voor de eerste 3D GTA’s 5-10 miljoen usd, voor IV 100 miljoen usd, voor V 265 miljoen usd en voor VI wordt een budget van over een miljard geschat.

Iedereen die ook maar iets weet van de ontwikkeling van moderne games, weet dat de kosten voor grote games keihard gestegen zijn. Natuurlijk is dat jammer, maar je kunt dat beter accepteren dan de comments van anderen als “onzin” weg te zetten, omdat je in de ontkenningsfase vastzit.
Lijkt erop dat we een ander beeld hebben bij wat een game succesvol maakt. Dat zijn naar mijn mening niet de games die met bergen geld en reclame door je strot worden geduwd maar de unieke en orginele titels die met een (relatief) klein team succes weten te behalen.

Ik ben zelf ontwikkelaar en modder, dus je hoeft mij niks te vertellen over het ontwikkelen van moderne games hoor ;) Dus dat ik in de "ontkenningsfase" zit is onzin. Het enige wat gestegen is aan kosten voor moderne games zijn het marketing budget, de infrastructuur en de beoogde winst die een game moet halen om "succesvol" te zijn. Tools zijn goedkoper, krachtiger en toegankelijjker dan ooit te voren. Kijk naar Unity en UE. De natte droom van elke ontwikkelaar 20 jaar geleden. :P
Terwijl ik juist de originele spellen niets aan vond. Claustrofobische puzzels onder de grond. Ik vind de moderne gameplay 100 keer leuker.
Prima toch?
Maar je moet het toch met me eens zijn dat het weining gemeen heeft met de orginele spellen, behalve de naam?
De naam, personage, thema's... Ik zie best wel veel overeenkomsten. En in alle eerlijkheid, als ze een nieuwe spel uit zouden brengen zoals de originele delen, dan zou dat helemaal niet goed ontvangen worden behalve door de hele fanatieke fans maar dat is maar een fractie van de playerbase aangezien we bijna 30 jaar verder zijn.
De thema's en personages lijken totaal niet op het orgineel... Behalve dat het hoofdpersonage een vrouw is die "Lara croft" heet en dat je bomen en tempels tegenkomt... Met die argumentatie zijn COD en fortnite ook hetzelfde.

Ja, de oudere titels zijn gedateerd, maar de meer moderne versies zoals Legend, Anniversary en underworld totaal niet.

En je hoort mij nergens zeggen dat ze geen open world survival game mogen maken, als ze denken dat dit beter verkoopt (betwijfel ik). Maar noem het dan geen "Tomb raider".
Tomb Raider: The Endless World.
Tot nu toe ieder deel zeer vermakelijk! Kom maar door met een nieuw deel!
Mijn favorieten blijven toch wel de 1e 3 en anniversary, 4 en de rest voor de reboot waren vermakelijk. De reboot heeft het naar mijn idee geen goed gedaan, niet dat ze slecht waren hoor! Maar het was gewoon geen Tomb Raider in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 5 mei 2024 13:24]

Idd reboot had gerust een andere naam kunnen hebben en niets met de originele serie te maken hoeven hebben zeg maar.

Vond het wel leuke spellen, daar niet van. Maar herkende het maar met moeite als tomb-raider.
Ik moet denken aan een Just Cause setting maar dan met Lara Croft en Tomb Raider mechanics en puzzels. Ben erg benieuwd naar de controls en hoe "open" de open wereld is.
Ha ja ik dacht hetzelfde. Op zich kan ik mij er wel in vinden, maar het wordt dan duidelijk geen traditionele LC game.
"leaker", moeten we die soort aandacht geven? Die studio is hard aan het werk en mag waar het mij betreft zelf maar bepalen wanneer ze naar buiten komen.
Zit je als studio met figuren die door je afval graven om een half waar berichtje op x te kunnen krijgen, waar iedereen dan zijn mening over heeft alsof het vaststaat in steen.
Kunnen we het hier niet bij echte journalistiek houden in plaats van het juice kanaal niveau?
Je kunt je afvragen hoe lek deze lekken zijn. Volgens mij is het gewoon marketing.
Zeker, maar ze worden gepresenteerd als echte leaks. Als we dat geen aandacht zouden geven dan hoeven we ook niet meer af te vragen of ze het ook als marketing tool deden of niet
Klopt, zouden we eens moeten doen ;)

Eens kijken hoeveel er dan nog 'lek' is.
Dit is echt een game waar ik naar uitkijk. Van de voorgaande 3 erg genoten. Benieuwd naar de release date en wat de specs gaan zijn. En hopelijk blijft het gespaard van politieke correctheid enz. Vermoed van wel, want de laatste waren ook neutraal.
Ben benieuwd hoe dit zich uitpakt, de laaste 2 games vond ik tof.
Fijn om te horen dat er een nieuwe komt! Hopelijk dan wat meer puzzels dan de laatste releases

[Reactie gewijzigd door moonlander op 5 mei 2024 13:50]

Hopelijk weer eens wat meer nadruk op de puzzels, wat de basis is van TR. Al dat geschiet verveelt.
Inderdaad, een goede mix van actie en puzzles is welkom.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee