Dat is in principe inherent aan hoe LCD werkt. Als de kleur van een pixel niet verandert, dan hoeven de kristallen van die pixel niet te bewegen. De backlight staat ten slotte los, dus alleen bij kleurverandering hoeft er iets te gebeuren.
Elke frame wordt wel in zijn geheel naar de monitor verstuurd en gescand. Maar het skippen van pixels levert ook geen tijds- of performance winst op en het supporten daarvan vereist wel veel complexere logica in het display. Nu kan het beeldje vanuit de pc zo over de interne buffer van de monitor geschreven worden en daarna worden geflushed. Dat kan dan ineens niet meer omdat je dan image processing moet gaan doen in het scherm zelf.
Variabele refreshrate is gemaakt om ervoor te zorgen dat de buffer niet overschreven wordt terwijl hij naar het paneel geflushed wordt. Niet omdat er dan minder werk gedaan hoeft te worden oid.
Op een lagere refreshrate werken bespaart wel vermogen.
LCD pixels zijn ook niet set and forget. Als je de spanning van ze af haalt, blijven ze niet staan zoals ze stonden. Dus je moet ze als je ze niet update wel actief in de oude stand houden. Vandaar dus ook dat ze bij iedere update gewoon overschreven worden.
Bijvoorbeeld bij desktop alleen de models van het uitklappen de menu, de muis cursor of de nieuwe letter zijn zijn omgeving?
Dit gaat niet over het scherm, maar meer over wanneer componenten op je scherm zichzelf opnieuw tekenen. Bijna ieder OS doet standaard al exact wat jij omschrijft. UI componenten tekenen zichzelf alleen opnieuw als ze veranderen. Het is niet zo dat de alle applicaties maar de hele tijd met de refreshrate van je scherm aan het updaten zijn ofzo. Dat is een videogame/3D specifiek ding.Als jij met een ander window bezig bent (als de applicatie dus geen "focus" heeft), dan updaten de meeste applicaties hun GUI bij benadering niet of zo minimaal mogelijk.
In de basis reageert een grafische component alleen maar op events (klik, muis hover, drag, focus, etc). Dus als er geen events binnen komen, doen ze ook letterlijk niks. Dus als jij niet met ze interacteert en ze niet op de achtergrond worden geupdate, dan nemen ze ook bij benadering 0 CPU/GPU tijd in.
[Reactie gewijzigd door youridv1 op 6 mei 2024 13:35]