Jacob Blokker richt op 25 april 1896 De Goedkope IJzer en Houtwinkel op in Hoorn. In de loop van decennia gaat het bestuur over van generatie op generatie en groeit het bedrijf hard. Vooral als Jaap en Albert Blokker, kleinzonen van de oprichter, de onderneming in de jaren zeventig van de vorige eeuw overnemen, begint een opmars.
De winkelketen is in het hele land te vinden en maakt zelfs de stap naar het buitenland, met vestigingen in onder meer België en Suriname. De familienaam prijkt inmiddels al decennia op de gevels en het bedrijf richt zich vooral op artikelen voor het huishouden, zoals pannen, servies en bestek. Ook heeft het diverse andere ketens onder zijn hoede, waaronder Marskramer en Intertoys.
In 1996 viert Blokker het honderdjarig bestaan. De keten is dan in nagenoeg elk groot Nederlands winkelcentrum aanwezig. Toch is de concurrentie dan al in aantocht. Te beginnen met het internet, waar beide Blokker-broers - nog altijd aan het roer - weinig in zien.
Toch gaan in de loop der jaren steeds meer mensen digitaal shoppen, onder meer bij bol.com. Ondertussen trekken de fysieke winkelcentra steeds minder mensen. Ook opent het eerste filiaal van discountketen Action in de jaren negentig zijn deuren. Het bedrijf groeit in de decennia daarna als kool en legt ook de nadruk op artikelen voor in huis.
Inkomsten lopen terug
Aanvankelijk merkt Blokker nog weinig van de concurrentie. Maar dat verandert in de jaren tien van deze eeuw. Webshoppen wordt populairder, de winkelstraat loopt leeg en Action-winkels schieten overal uit de grond. De inkomsten bij Blokker lopen terug.
Sterker nog: het bedrijf draait in 2014 voor het eerst verlies. Om het imago te verbeteren, krijgen de winkels een make-over. Ook komt er een commercial met de Amerikaanse actrice Sarah Jessica Parker, bekend van de populaire tv-serie Sex and the City. Het mag allemaal niet baten. In 2018 zijn de verliezen zelfs opgelopen tot honderden miljoenen euro's.
Blokker-familie speelt minder prominente rol
Intussen speelt de Blokker-familie een steeds minder prominente rol. Jaap Blokker, in 2003 nog zakenman van het jaar, overlijdt in 2011. Drie jaar later treedt broer Albert terug. De familie besluit in 2019 zijn meerderheidsbelang in het concern van de hand te doen.
Michiel Witteveen, op dat moment nog directeur van het Blokker-concern, wordt de nieuwe eigenaar. Hij krijgt van de oprichtersfamilie een zak geld mee, zodat het bedrijf een goede start maakt onder de nieuwe eigenaar.
Coronacrisis raakt Blokker hard
Een jaar later slaat het noodlot toe. Het coronavirus zorgt voor strikte lockdowns in Nederland. Bij de eerste besmettingsgolf mogen de winkels nog openblijven, maar bij de twee lockdowns erna gaat ook de winkelstraat op slot. Dat raakt Blokker hard. Zo rolt er in 2021 een verlies uit. Een gang naar de beurs moet voor nieuw kapitaal zorgen, maar Witteveen blaast de beursgang uiteindelijk toch af - eerst voorlopig, maar later definitief.
De keten heeft moeite om uit de rode cijfers te komen en blijft zoeken naar een oplossing. Die is nu dus gevonden met de herfinanciering.