Direct naar artikelinhoud
winnaar & verliezer

Zinksmelter kan weer smelten en Playmobil verliest van Lego

Guido Janssen, ceo van Nyrstar.Beeld Luc Claessen / BELGA

Winnaar: Guido Janssen (Nyrstar)

Ze staat bekend als de grootste en groenste zinksmelterij van Europa. Maar begin januari ging de energie vretende fabriek van Nyrstar in het Brabantse Budel in de slaapstand, omdat de elektriciteitskosten te hoog waren opgelopen. Het bedrijf zei toen tegen de Volkskrant te hopen dat de gedwongen winterslaap niet te lang zo duren, want de bijna vijfhonderd medewerkers moesten doorbetaald.

De sluiting werd gezien als een nederlaag voor pogingen van het kabinet om tot vergroening van de zware industrie te komen. Want Nyrstar is een opmerkelijk duurzaam bedrijf, dat al sinds 1973 volledig is geëlektrificeerd, alleen groene stroom gebruikt en beschikt over ruim honderd hectare aan zonnepanelen (goed voor ongeveer 3 procent van het totale energiegebruik).

Maar deze week was er goed nieuws: de fabriek start weer op. De marktomstandigheden zijn beter en het demissionaire kabinet heeft een eerder afgeschafte steunmaatregel (de zogenoemde kostencompensatie voor grote energiegebruikers) weer ingevoerd. Op 13 mei worden de productie hervat, zij het op een lager pitje.

Het bedrijf zegt te hopen op langduriger steun vanuit Europa, juist omdat de Brabantse vestiging veel schoner draait dan zusterzinkfabrieken in België en Frankrijk. Dat er binnenkort weer ouderwetse bedrijvigheid op het terrein te zien is, is een opsteker voor ceo Guido Janssen van Nyrstar. Daarom is hij de winnaar van de week.

Een playmobil-pop.Beeld Henk Deleu

Verliezer: Playmobil

Al vijftig jaar glimlachen ze onverstoorbaar, maar op het moment valt er voor Playmobil-poppetjes bitter weinig te lachen. Hun populariteit maar blijft afnemen, bleek uit de jaarcijfers van de Duitse Horst Brandstätter Group, de producent van Playmobil.

Bedroeg de omzet in 2021/2022 nog ruim 690 miljoen euro, in het afgelopen boekjaar ging het nog maar om 490 miljoen . Voor het eerst in zijn geschiedenis draait de Duitse speelgoedfabrikant verlies, onthulde de Duitse krant Die Zeit eind vorig jaar al. Het kwakkelende bedrijf heeft honderden banen geschrapt.

Natuurlijk, het helpt niet dat de plastic speelgoedpoppetjes moeten concurreren met spelletjes en filmpjes op tablets en telefoons. Toch is dat niet het hele verhaal. Stikjaloers kijken de Duitsers naar hun noorderburen, waar het hoofdkwartier van Lego staat. De bouwpakketjes van dit Deense merk verkochten nog nooit zo lekker als nu.

Dat is mede te danken aan slimme samenwerkingen met populaire filmfranchises: denk aan het populaire Lego Star Wars. Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt wil de Playmobil-fabrikant de kunst proberen af te kijken. Zo brengt het in Duitsland poppetjes van het nationale voetbalelftal op de markt, vanwege het EK in het land.

Of het een succes gaat worden, is de vraag: Playmobil-kopers laten zich maar moeilijk doorgronden. Wie had ooit kunnen vermoeden dat het succesvolste Playmobil-poppetje aller tijden de Duitse reformator Maarten Luther zou zijn, dat in 2015 werd uitgebracht om zijn 95 stellingen tegen de katholieke kerk te gedenken?