Apple Maps krijgt in Nederland ondersteuning voor fietsroutes

Apple Maps krijgt in Nederland vanaf vrijdag ondersteuning voor fietsroutes. Dat werkt vanaf iOS 14.

Apple schrijft in een persbericht dat Apple Kaarten voortaan 'gedetailleerde, stapsgewijze fietsaanwijzingen krijgen voor routes over fietspaden, fietsstroken en fietsvriendelijke wegen'. In de app staan voortaan ook hoogtegegevens, meldingen wanneer gebruikers af moeten stappen, stembegeleiding en waarschuwingen voor drukke routes.

De functie is vanaf vrijdag beschikbaar. Dat werkt op iOS 14 of hoger. In België bestond een dergelijke feature al sinds maart van dit jaar.

Apple Maps fietsroutes 1Apple Maps fietsroutes 2

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

03-05-2024 • 12:18

178 Linkedin Whatsapp

Submitter: 0xWDG

Reacties (178)

178
177
76
6
0
89
Wijzig sortering
Mooi, hier wachtten we op. Kan Google maps er al af nu?
Voor fietsroutes kan je ook goed Organic Maps of OsmAnd gebruiken. Deze apps gebruiken Open Street Maps, en die kaarten zijn veel gedetailleerder. Mocht je een uitgebreide route willen plannen zou je ook https://brouter.de/brouter-web/ kunnen gebruiken, hier kan je hele profielen inrichten waarmee bepaalde wegen kunnen worden vermeden.
Apple Maps loopt gewoon te veel achter. Er zijn genoeg plekken die bijvoorbeeld het afgelopen jaar zijn veranderd, maar nog niet te zien zijn op Apple Maps. Terwijl ik dit zelfs heb aangemeld bij Apple, maar ze doen er gewoon niets mee. Google Maps is altijd up-to-date. Ik hoef niet eens een wijziging aan te melden dat een straat bijv nu anders eruit ziet, of dat een gelijkwaardige kruispunt een rotonde is geworden en het is al geüpdate. Google Maps blijft gewoon superieur.
Tegelijkertijd is Google een ramp geworden met (automatische) omleidingen die véél langer zijn dan de oorspronkelijke route.

Ook is de usability niet geweldig qua zoeken, qua routes aanpassen, etc. Ze staan stil terwijl Apple Maps alleen maar beter wordt. In de VS is Apple Maps sowieso duidelijke winnaar inmiddels imo.
Mijn ervaring met Google Maps op de fiets is dat Google je onnodig meters laat maken. Ik kan op sommige plekken over een fietspad via een recht stuk afsnijden maar als ik zou doen wat Google maps wilt rij ik zo 2 kilometer om.
Apart, waarom is Apple Maps in de VS volgens jou de duidelijke winnaar? Ik ken persoonlijk niemand die hier in de VS Apple Maps gebruikt. Natuurlijk ben ik alleen natuurlijk geen goede graadmeter, maar ik vind het altijd wel veelzeggend dat eigenlijk alle iPhone gebruikers die ik ken direct Google Maps erbij pakken.
Geeft o.a. duidelijker stopborden en stoplichten op de route aan, de stembegeleiding is veel beter ("pass this light, then turn right at the next light"), visueel is het makkelijker om je te oriënteren op de kaart om eoa reden.
Ik kan niet oordelen over de spraak, die gebruik ik nooit. Maar bijvoorbeeld stopborden, wat het grote verschil maakt tussen NL en de VS, worden toch eigenlijk hetzelfde weergegeven in beiden? Zelfs stoplichten zijn nagenoeg gelijk.
De interface is beter, hoewel dat ook smaak is. Maar Google apps zijn vaak een ratjetoe aan eigenaardigheden die onduidelijk gepresenteerd worden. Plus die Nederlandse stem… :(

Het is jammer dat Apple maps in Nederland/Europa zo incompleet en niet up to date is.
Die hoofdpijn stem is inderdaad de belangrijkste reden voor mij om bij alternatieven te blijven. Blijft gek dat een advertentiebedrijf met miljarden geen fatsoenlijke spraaksynthese kan implementeren.

Voor navigatie tussen steden en dorpen gebruik ik Apple Maps of de bakelieten navigatie van mijn auto. Voor wandelen en meeste detailniveau momenteel Organic Maps (superieur voor detailweergave en offline kaarten).
Ja, bizar toch? Zo’n schelle, vreselijke stem.

Voor wandelen gebruik in een Apple Watch. Verschillende tikjes voor linke ens rechts. Dat is echt een uitvinding!
Maar goed, ik gok dat jij meer hiken e.d. bedoelt.
Ja vooral als je op vakantie bent en je zoekt meer informatie dan “hier is een groen vlak en dat is een park”. Bankjes, fonteinen, speeltoestellen etc. Hiking trails, points of interest en wandelpaden zijn zeer gedetailleerd en helder weergegeven.
Tegelijkertijd is Google een ramp geworden met (automatische) omleidingen die véél langer zijn dan de oorspronkelijke route.
Is dit uit te zetten, door dit ben ik ruim een uur vast komen te zitten in Amsterdam en heb meerdere rondjes gereden omdat de routeplanner bleef wisselen wat sneller was. Door werkzaamheden op A9, activisten op de A10, een ongeluk op een ringweg stuurde ie me binnendoor.

Na 4x IKEA gezien te hebben heb ik Apple Maps aangezet met vaste route, maar door verouderde kaarten ben ik behoorlijk langer onderweg geweest dan nodig. De kwaliteit van Apple Maps vind ik teleurstellend omdat de kaarten welke door meerdere app's gebruikt worden gedateerd of van slechte kwaliteit zijn.
Voor routeplanningen en straten heb ik altijd ervaren dat Google Maps juist achter loopt op bijvoorbeeld OpenStreetMap. Interessant dat Apple Maps blijkbaar nog meer achterloopt?
OpenStreetMap loopt ook achter, maar minder dan Google en Apple.
Natuurlijk, want als je vooruitloopt, zou Openstreetmap wegen intekenen die alleen nog maar gepland zijn maar in werkelijkheid er nog niet liggen.
Je kunt het ook zien als wegen die er al liggen, maar nog niet af zijn. Bijvoorbeeld een in aanbouw zijnd stuk snelweg of een weg in een nieuwbouwwijk die er nu alleen voor het werkverkeer ligt, maar uiteindelijk voor al het verkeer wordt opengesteld.

Maar goed, het gaat hierboven in weze niet om vooruitlopen; het gaat om ongeveer gelijklopen.
Zoals hier, bij Rotterdam Prins Alexander bijvoorbeeld?
https://www.openstreetmap.org/#map=15/51.9524/4.5281
als je vooruitloopt, zou Openstreetmap wegen intekenen die alleen nog maar gepland zijn maar in werkelijkheid er nog niet liggen
Dat is precies wat we doen met de `highway=construction` tag (voorbeeldquery: http://overpass-turbo.eu/s/1LaP)

Helaas is er geen schema in gebruik om het dan automatisch open te stellen zodra het verwacht is open te gaan, zodat mensen met oudere kaartdata ook automatisch de nieuwe weg kunnen gebruiken, maar er is wel `opening_date` zodat je weet wanneer je er moet gaan kijken of het veranderd kan worden van `highway=construction` naar `highway=residential` of `highway=motorway` bijvoorbeeld (afhankelijk van het wegtype en de prioriteit in het wegennet).

Voor wegwerkzaamheden waar het een avondje dicht is bestaat dat wel, en kun je een conditional access tag toevoegen die het op gesloten zet op bepaalde uren van een bepaalde datum of voor een bepaald weekend of zo
Aan de andere kant heeft Google nog steeds niet door dat ik niet midden op een weiland woon, waardoor wandelroutes altijd zo'n 20 minuten langer zijn. Apple Maps heeft netjes dit nieuwbouwgebied, inclusief wandelpaadjes, geïndexeerd en geeft dus een veel realistischere wandeltijd.
Kaarten van Apple lopen ca 15 jaar achter en je kan idd ook geen correcties aanmelden. Ik gebruik het niet meer.
Overdrijven is ook een kunst. De nieuwbouwwijken bij mij in de buurt staan er gewoon op.
Hier staan de 1,5 jaar oude nieuwbouwijken er ook.

De 8 jaar volledig gerenoveerd buurt echter (waar de straten en wegen grondig van zijn aangepast) niet, je ziet in AM nog steeds de oude situatie.

Google Maps is ook niet hellig qua functionaliteit, maar puur qua "de map klopt" is het fors beter dan AM.
Naja TomTom levert de kaartdata aan Apple en die maakt gebruik van de data die door overheid aangeleverd wordt hiervoor. Volgens mij zit er dan eerder iemand bij jouw gemeente te slapen dan dat een partij als Apple (of Google of wie dan ook) daar echt zelf invloed op heeft.
Dat Apple TomTom gebruikt hoor ik wel vaker, maar ik heb al paar keer gezien waarbij TomTom wel klopte, maar AM niet.

Misschien gewoon toeval, TT heeft de map van die buurt binnen 1 jaar op orde gehad.

Google nog sneller, maar ik denk dat hun het sowieso anders aanpakken.

Nogmaals, google maps is niet heillig en maakt ook fouten, maar het verschil tussen GM en AM valt in Nederland best op.
Tomtom levert NIET meer de kaart data, enkel de verkeersdata. Meeste komt van OSM, als je van view wisselt (satelliet, verkeer, etc) staat daar een link onder met:
Openstreet map en andere data leveranciers.

Quote:
Contains map data © OpenStreetMap contributors, www.openstreetmap.org/copyright

Copyright © 2012-2024 Apple Inc. All rights reserved. Apple and the Apple logo are trademarks of Apple Inc., registered in the US and other countries.

The traffic incidents feature in Apple Maps uses incidents data from TomTom (along with other data). The TomTom data is proprietary and subject to copyright protection, database right protection, and intellectual property rights owned by TomTom or its suppliers. TomTom data © 2024 TomTom

Bron: https://gspe21-ssl.ls.apple.com/html/attribution-277.html
Vroeger leverde TomTom aan Apple, vandaag de dag niet meer, op op zijn minst niet meer in die mate. TomTom levert aan Microsoft nu, dat wel. Maar hoe dan ook, het is waar, het is lang niet altijd perfect. De beste ervaringen heb ik zelf toch wel met Google, ook qua ov integratie.

Zie Microsoft op den duur overigens wel TomTom opkopen.
Is het de taak van de gemeente om wijzigingen door te geven aan TomTom/Apple, Google en alle andere kaartmakers? Dat lijkt me niet de juiste weg. Wat is immers de winst voor de gemeente. Logischer lijkt me dat deze partijen hun data ergens tegen betaling (kostprijs?) op kunnen halen.
Naja ik weet ook helemaal niet hoe zoiets werkt maar een systeem waarbij een gemeente registreert welke straten er zijn in een database die vervolgens door alle partijen te benaderen is klinkt logischer dan dat bij Apple een Frits werkt die handmatig alle straatje van Nederland tekent.
Gemeenten hebben soms ook zelf een kaart op basis van een eigen databank. Almere heeft er bijvoorbeeld eentje op https://kaart.almere.nl, al ligt die kaart er momenteel uit.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 3 mei 2024 14:16]

Wat is immers de winst voor de gemeente.
Vermindering van verkeer en verhoging van de leefbaarheid omdat automobilisten niet bij iedere verkeersaanpassing verdwaasd rondjes gaan rijden?
Dat gaat dan toevallig voor heel veel gemeenten op blijkt.. Internationaal zelfs. Zitten allemaal te slapen en alleen apple is wakker 8)7
Onzin, alle wijzigingen bijv. rondom Groningen en afsluitingen staan er gewoon netjes in. En dat is vrij recent. Wat me wél oprecht stoort zijn bijv. openingstijden van winkels: daar moet ik Google altijd bijpakken omdat Apple die gegevens niet heeft of niet accuraat zijn...

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 3 mei 2024 13:14]

De gemeente, of de organisatie achter Aanpak Ring Zuid zorgt hier volgens mij voor. Dat helpt ook de navigatie en voorkomt daarmee problemen in de doorstroming zo veel als mogelijk.
Precies. Dus er zijn dingen die wél goed geregeld zijn hier rond 050 ;) (het is goed zoeken, maar het is er wél!)
Je gebruikt het zeker al 10 jaar niet meer. want wat je hier aangeeft is aantoonbare onzin.
Kaarten zijn up to date en correcties melden is geen probleem.
Correcties kun je in Apple Maps gewoon melden.
Apple maakt vooral gebruik van TomTom kaarten en van nog enkele andere providers. Men is dus afhankelijk van het aanpassingsbeleid van die providers. Google heeft eigen kaarten aangelegd en heeft dus een veel directere manier van corrigeren van fouten. Ook heeft Google inzicht in het niet volgen van een route, dat duidt op een probleem in het kaartmateriaal. Als allerlei auto’s op dezelfde plek de route niet meer volgen of omkeren weet men vrij zeker dat daar een fout zit. Andere kaartproviders hebben veel minder van dat soort info ter beschikking.
Als je een kaart zoekt waar je correcties kan aanmelden, is OpenStreetMap (de wikipedia voor kaartdata) misschien iets voor je :)
Ik hekel de manier van melden van "afwijken van route" bij Apple Maps. Indien je een eenrichtingsverkeer straat nadert en niet verder mag moet je daar foto van nemen. Serieus? Ik ben met het verkeer bezig en de veiligheid niet met bewijzen dat je een straat niet in mag rijden.

Ik herken je ervaring dat Apple niets met feedback doet, al vele jaren meldt ik bugs of problemen en nooit enige terugkoppeling gehad of verbetering gezien. Apple is alleen gevoelig als de media er aandacht aan besteed dan lijken ze meer te willen doen.
Het basiswegennet van Apple Maps komt van TomTom. Het is dus TomTom die de wijziging moet doorvoeren. Probleem met TomTom en bijv. ook Here is dat ze vrij conservatief zijn als het gaat om aanpassingen. Here wil voor een wijziging bijv. drie verschillende bronnen, bijv. een gebruiker, een overheidsdienst en een dataprovider om zeker te zijn dat de wijziging klopt. Probleem is dat ze hopeloos achterlopen.
Het grootste probleem is denk dat een land als Nederland (waar Apple in vergelijking met een hoop andere landen een klein marktaandeel heeft) niet zo interessant is voor ze. En er zullen niet veel mensen zijn die een iPhone gaan kopen vanwege Apple Maps, dus beter maken levert niet veel op.
Dit geldt zowel voor apple als google maps, we zijn een mini markt.
Als binnenlandse markt wel, maar er zijn ook toeristen. En het is niet dat Nederland nu bekendstaat als niet-toeristisch land…
Volgens de statistieken zijn we slechts een top-10 land (binnen europa), op plaats 10 met 15 miljoen toeristen. 40-50% daarvan blijft in Amsterdam. Laten we zeggen dat de helft iPhone heeft de helft android, dan zijn 4 miljoen potentiële toeristen die een paar dagen gaan fietsen in NL nou niet echt een grote motivatie. Of 'extra markt' zoals jij aangeeft.

[Reactie gewijzigd door iRobbery op 3 mei 2024 15:28]

Maar er zijn nog toeristen, bijvoorbeeld in de vorm van familie- of werkbezoek en ook in hun eentje erop uit willen. En dagjesmensen, bijvoorbeeld Duitsers of Belgen die een dagje de grens overgaan en hier willen navigeren. Of mensen met alleen een werkvisum, die technisch gezien toerist zijn, omdat ze hier niet wonen, maar wel regelmatig hierheen komen om te werken.

Vallen die daar ook allemaal onder? Kan zo nog een paar extra miljoen zijn. Bovendien: wil je in Amsterdam niet navigeren dan?

En dan nog is het een wilde aanname dat maar de helft een iPhone heeft. Als 7 miljoen van die 10 miljoen Amerikanen zijn, dan is de kans al een stuk groter dat je meer iPhones zult moeten tellen.

Maar goed, zelfs als je maar de helft van de toeristen rekent volgens jouw rekensommetje en daarbij uitgaat van de helft iPhones, dan nog is het best wat. Volgens onderzoek van twee jaar geleden (2022) waren er bijna 5 miljoen iPhone-gebruikers in Nederland, als in: Nederlanders met een iPhone: https://www.rtl.nl/tech/a...artphone-iphone-nederland

Dat aantal is ongetwijfeld alleen maar gestegen, gezien er toen ook al gemeld werd dat het marktaandeel toenam. Laten we zeggen dat er nu, twee jaar later, zo'n 6 miljoen gebruikers zijn. Tel daar die 5 miljoen toeristen van jou bij op (als je uitgaat van 10 en de helft heeft een iPhone, kom je op 5, niet 4) en je zit al op 11 miljoen. Het is geen vetpot zoals de VS, maar meer dan zat voor Apple om enige investeringen te doen. En dan nog kan het werkelijke aantal hoger liggen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 3 mei 2024 16:24]

Ik vind dat je erg optimistisch bent over het aantal mensen dat navigatie software op de fiets gebruikt, nodig heeft of wenst. En dat is niet slecht maar ik vind dat niet realistisch, en dat is maar mijn mening. Meeste fiets gebruik is dagelijks gebruik waar mensen de route prima uit hun hoofd weten. De mensen die fiets tours doen (en voorheen zo'n kaartje aan hun fiets geklipt hadden) of toeristen die in ons land willen fietsen is een klein aantal, en slechts een deel van dat aantal zal geïnteresseerd zijn of noodzaak vinden in het gebruik van een apple of google maps op de fiets.

Los daarvan, naast auto, lopen, openbaar vervoer maakt het de apps completeren.

De cijfers, aantallen die ik gebruik zijn op basis van onderzoek sites, die reppen ook over 70% android share in de wereld, dus 50/50 vind ik zelf dan nog genereus.
Maar wie heeft het over fietsen? Ik heb het draadje nogmaals teruggelezen en het gaat niet alleen over fietsen.
Uiteindelijk denk ik dat juist een dichtbevolkt land als Nederland interessant zou moeten zijn voor deze toepassing. Veel mensen (inclusief toeristen) en maar weinig oppervlakte in kaart te brengen. Klinkt voor mij als een relatie goedkope situatie.
Maar het marktaandeel in Nederland zegt toch niet alles? Nederland is bij uitstek een toeristenland. Maken die dan geen gebruik van Apple Kaarten?
Er is deze maandag een mobiliteitsplan uitgerold in mijn wijk en.. dat is reeds aangepast op apple maps. In dit geval is die 15 jaar dus minder dan 4 dagen.
Maar hoelang geleden is dat al aangekondigd?
Maakt dat uit als het over missende nieuwbouwwijken gaat? Een stel veranderende borden/rijrichtingen zijn subtieler dan een compleet missend straatnetwerk.
Klopt, maar het kan ook toeval zijn dat ze hiervan de aankondiging zagen en van het andere niet

Of dat bij de nieuwbouwwijk er een selecte groep mensen ergens heengaat. Of dat de bouwvakkers of de bewoners zijn, weten ze misschien niet en dus kunnen ze niet zomaar wegen intekenen, terwijl bij een verkeersverandering waar ineens álle auto's nog maar één richting op gaan, dan is het wel duidelijk na 4 dagen dat het geen optocht was maar een verkeersaanpassing

[Reactie gewijzigd door Lucb1e op 5 mei 2024 22:18]

Ik merk er vrij weinig van. Ik kies altijd Apple Maps boven Google als ik met de auto moet navigeren. Het werkt sowieso een stuk fijner, en de aanwijzingen ervaar ik ook als minder opdringerig/ irritant.
Ik kan het niet vergelijken met Apple maps, maar Google maps maakt nog genoeg fouten met het geven van goede aanduidingen onderweg. Een afslag in een bocht die niet wordt benoemd, een splitsing van snelwegen die niet wordt benoemd. Of juist een reguliere snelwegafslag die wel wordt genoemd (waarbij je op de snelweg moet blijven, alsof het een splitsing is). Vooral in dunbevolkte gebieden (Drenthe bijvoorbeeld, maar ook gebieden in Duitsland en Frankrijk) moet je echt goed op de kaart blijven kijken en niet automatisch afgaan op de aanduidingen.

En dan hebben we nog de sluipwegen die verboden zijn om in te rijden, maar toch worden getoond door Google.
Google gebruikt volgens mij ook data van Waze. Daar heb je de community van o.a. map editors die wijzigingen direct doorgeven.

Sterker nog, als je met Waze op een weg rijdt die zij nog niet kennen krijg je volgens mij extra punten. En als er meerdere mensen op rijden vragen ze de community om te kijken of die weg toegevoegd moet worden.

Uiteindelijk gebruikt Google dan die data uit Waze om Google Maps beter te maken.
Daarnaast heb je dat gemeentes volgens mij ook updates doorgeven aan Google.

Google is gewoon in veel gevallen de grotere en interessantere partij.
Als je bedrijf bijvoorbeeld verhuisd, dan update je dat direct in Google. Omdat je bezoekers en klanten je dan beter kunnen vinden. Want die gebruiken Google om iets te zoeken, en komen dan via Google's Zoekmachine bij Google Maps terecht.

Tuurlijk zijn er genoeg mensen die ook in Apple Maps een bedrijfsnaam invoeren, maar ik denk minder dan Google en Google Maps gecombineerd.
Wel geinig dat data van tomtom en openstreetmaps wordt gebruikt. Maar ze inderdaad nog veel dingen zoals poi of wegen niet up to date hebben.
Een bedrijf als TomTom heeft een strikter of conservatiever beleid als het gaat om wijzigingen. Die willen bijv. uit verschillende soorten bronnen een wijziging binnenkrijgen voordat ze ze toepassen. Google doet dat op een intelligentere manier. Als mensen naar een poi rijden en vervolgens meteen weer doorrijden is dat een teken dat er iets niet klopt of als mensen vaak buiten de wegen rijden is dat een teken dat er wegen ontbreken.
Adressen ook.

Een familielid is een keer voor de rechter gedaagd omdat een verkeersboete van een paar euro keer op keer niet afgeleverd werd, pas bij de vierde of vijfde poging (toen het dus flink geëscaleerd was als wanbetaler) wist de postbode het te vinden en kwam er een keer een brief aan dat ze naar Belgié mocht reizen om zich te verklaren en een flinke straf kon verwachten. Ze is bijna negentig.

Het adres staat sinds 2014 meen ik goed op OpenStreetMap die het uit data van de Nederlandse overheid haalt. De correcte bron van adresdata gebruiken is echter te lastig voor des nederlands officiële postinstantie. Als je, in plaats daarvan, bijvoorbeeld Google's map bevraagt voor het adres, kom je op een geïnterpoleerd/geraden locatie in een andere straat uit.

Ik zou willen dat kaarten dit gewoon overnemen uit OSM, wat dus overheidsdata is + een correctielaag wanneer een van ons merkt dat het bijvoorbeeld aan de verkeerde kant van een groot gebouw staat.

[Reactie gewijzigd door Lucb1e op 4 mei 2024 14:57]

Wanneer je een fout meldt in Apple kaarten dan is mijn ervaring dat er veelal zeer vlot opvolging is.
Ook Google maps is lang niet altijd up to date. Het is per gebied stuivertje wisselen, net zoals met streetview.
Wat betreft UI heeft Apple het wat beter begrepen, een rust vergeleken bij Google Maps.
Wat vervelend dat er niets gebeurd met de meldingen die je hebt gemaakt. Ik heb daar gelukkig een betere score mee gehaald tot nu toe. Heb tientallen meldingen gedaan, en de meeste waren binnen een paar dagen tot een week verwerkt en zichtbaar op de kaart. Heb 1 of 2 meldingen die niet zijn opgepakt, maar overvet algemeen gaat het best goed.
Bij Google Maps kun je zelf wijzigingen aangeven en zelfs intekenen. Tenminste, ik kon dat en dat werd ook binnen minuten overgenomen, maar misschien komt dat ook doordat ik al jaren door Google als een 'local guide' (zucht) wordt gezien omdat ik af en toe een fout doorgeef zoals een afgesloten straat of een gesloten winkel.

Google Maps is nog steeds de beste en ook Kaarten en Open Street Maps zijn 99% goed, maar ja, daar kom je natuurlijk altijd net achter als je toch al te laat bent voor een afspraak.
Rare is dat mijn straat een week lang was afgesloten en wonderbaarlijk binnen een dag had Apple maps het ge-update. Google maps niet en nooit ook gedaan tot de straat weer open was
Bijna.

POI's en bedrijfsgegevens blijven voorlopig accurater op GMaps. Daarnaast is het reviewsysteem veel beter.

Maar we zijn weer een flinke stap dichterbij. Dat wel!
POI op Apple Maps, speeltuin op wandelafstand dus ik er heen met mijn kleinzoon. Bleek een pleintje in een nieuwbouwwijk waar welgeteld één schommel stond }:O
Hier heeft iemand bij Google elke schommel etc in de buurt aangemeld als speeltuin 8)7. Ook compleet onbruikbaar zo, als je navigeert op POI speeltuin kom je bij een pleintje met een wipkip of schommel 8)7.
Heeft ook met vertalingen te maken. In het Nederlands hebben we een speeltuin, meestal een afgesloten geheel met entreegeld, en we hebben speelplaatsen. Dat zijn stukken gras met een speeltoestel. In het Engels is het allemaal playground. Ik snap dus wel dat op de kaarten alles op één hoop gegooid wordt.
Een speelplek is een speelplek toch?
Je zou natuurlijk eerst nar google streetview kunnen gaan ;)
Hah. Op zich geen drama denk ik, maar ff met de satelliet- of zelfs Streetview kijken kan wel helpen bij dit soort dingen.
Mooi, hier wachtten we op. Kan Google maps er al af nu?
Ik gebruik al jaren (voor de auto) Apple Maps en dat brengt mij de laatste tijd simpelweg overal.

Het had een roestige start al die jaren geleden en dat blijft onterecht hangen bij de meeste maar tegenwoordig is daar geen echte reden meer toe.
Dit gesprek zie ik in diverse topic voorbij komen. Voor mij is het nog altijd:

Navigeren --> Apple Maps. Rustig ontwerp, duidelijke instructies, accurate en logische routes.
Plekken zoeken --> Google Maps. Als ik een adres niet weet en enkel de naam van de locatie dan is google maps veel sneller en beter in het vinden van de juiste plek.

Op de fiets navigeer ik niet zo vaak (sportfiets heeft dedicated navigatie/fietscomputer) maar lijkt me op de stadsfiets wel fijn om dit via de watch dan te kunnen volgen.
Vergeet ook wandelen niet, waar je weer een derde app voor kan installeren gezien Apple's noch Google's map daar goed in zijn. De data is onder een open licentie beschikbaar maar daar zouden ze hun vingers niet aan willen branden 8)7 Voelt als het microsofts houding tegenover opensource uit de jaren 90

[Reactie gewijzigd door Lucb1e op 4 mei 2024 15:01]

Inderdaad, dit was voor mij de enigste reden om Google maps te gebruiken af en toe.
Fiets navigatie is nou eenmaal belangrijk voor mij. Dus het moest via Google.
Ik zie deze app niet in de Play Store staan, dus obviously not.
Wat fijn dat dit inmiddels in Nederland ook geïntroduceerd is.
Helaas worden nog niet alle fietspaden herkend en stuurt hij je langs paden waar helemaal niet gefietst mag worden (zie eerste afbeelding in artikel).
Ik blijf denk ik voorlopig bij Google Maps voor de fietsroutes.
Voor de beste fietsroutes zou ik de fietsersbond routeplanner app gebruiken. Google stuurt je vaak langs drukke wegen terwijl er een veel fijner alternatief beschikbaar is. Bij de fietsersbond app kan je zelfs aangeven of je bijvoorbeeld een natuur, recreatieve of kortste route wil.
Top dat je hier ook kan kiezen voor een rondje met een x aantal kilometers.

Beetje off-topic, is er ook iets soortgelijks voor wandelen/hardlopen waarbij je een rondje kan laten maken met een x aantal km?
Ja dat is er zeker website en app: trailrouter.
Beginpunt opgeven gewenste aantal kilometers en dan krijg je meerdere routes waaruit je kan kiezen, de routes zijn ook zoveel mogelijk langs groene routes.

Als je ook nog een apple watch hebt dan even de gpx file naar workoutdoors sturen en je kan heerlijk ontspannen je route wandelen zonder steeds op je telefoon te hoeven kijken.
De app van Sam Crawford? Of is het een website?
Komoot, die kan dat voor zowel lopen als fietsen.
Komoot. Werkt heel fijn. Je geeft een beginpunt in en er worden meerdere routeopties gegeven. Ook het niveau van de route (beginner, gevorderde, etc) wordt weergegeven. Je kan filteren op sport, afstand, hoogtemeters en meer. En je kan ook een route laten maken van jouw locatie naar een ander punt.
Klopt, maar daar kan je niet specifiek een x aantal km kiezen voor zover ik weet.
Jawel. Je kan filteren op afstand.
Google Maps stuurt me vaak genoeg nog met de fiets over de rijbaan ipv het fietspad
Idd dat is ook mijn ervaring. Ik fiets met enige regelmaat lange stukken, 100-800km (die laatste uiteraard in meerdere dagen). Maar als de officiele fietsroute (bijvoorbeeld het witte paddestoeltje) zegt dat je rechtsaf moet gaan, stuurt Google Maps, je vrolijk linksaf over een drukke weg omhoog de heuvel op. Waarschijnlijk omdat dat voor een auto vrijwel niets uitmaakt en het 100 meter korter is. Het algoritme van Google is wat dat betreft om te huilen. En ik denk niet dat dat van Apple veel beter zal zijn.

De routeplanner van de fietsersbond is dan idd beter aan te raden. Maar die is wel vrij slecht als het komt op aanwijzingen geven. Dwz bij mij moet het scherm toch echt aan staan als je wil dat de app instructies geeft. Maar misschien dat ik ergens een instelling gemist heb.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 3 mei 2024 14:40]

Ik gebruik de ingebouwde GPS navigatie van mijn e-bike (Bosch Nyon) en ik blijf me er over verbazen hoe goed die kaart is. Echt alles staat er op, tot aan nauwelijks als zodanig herkenbare zandpaadjes dwars door een bos aan toe (waar ie je alleen langs stuurt als je aangeeft een MTB route te willen volgen). Ook de net geopende fietssnelweg hier in Enschede staat er op. Is letterlijk nog geen 2 weken open.

IIRC gebruiken ze OpenCycleMap als bron.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 3 mei 2024 14:46]

Andere doelgroep denk ik. Google maps is om van A naar B te komen op de snelste manier. De fietsersbond app zal veel meer sturen op toeristisch rijden.
De fietsersbond app is veel geavanceerder dan je denkt. Hij brengt je ook van A naar B. Hierbij kan je verschillende opties kiezen: "kortste route", "makkelijk doorfietsen", "autoluw", "recreatief", "strooiroute" (voor als het sneeuwt), "nachtroute" (veiliger in het donker), "racefiets", "natuurroute" en "knooppunten".

Recreatief en natuurroute rijden vaak redelijk wat om, maar kortste and gemakkelijk doorrijden zijn altijd heel direct.
Ik zeg niets over wie beter is, ik zeg alleen dat de defaults van beide anders zullen zijn vanwege verschillen in doelgroep.
Bedankt voor deze tip. Ik ga het proberen. Ben op zoek naar een (betaald) privacy vriendelijk alternatief voor Google Maps.
Google Maps is ook vreselijk voor fietsroutes hoor. Die herkent vaak fietsostrades niet, of stuurt je langs wegen waar je beter met de fiets niet rijdt als je leven je lief is terwijl er 5 meter verder vaak wel een fietspad is.

Als ik ergens naartoe wil met de fiets plan ik wel via Komoot.
Ze zijn daar erg bezig met de wegen vernieuwen, misschien ligt het daar aan. Fietste van de week naar Monnickendam, wat Apple hier 'Waterland' noemt, en moest voortdurend van route veranderen.

Wel vermakelijk dat één van de routes 'minder heuvels' bevat. Het gebied heet Laag Holland, is zo plat als een pannenkoek en op veel plaatsen klotst het slootwater over het asfalt. Geen heuveltje te bekennen of je moet de 5 meter hoge gifdump in de Volgermeerpolder een probleem vinden.

Ik gebruik altijd OsmAnd met veel plezier, is gewoon offline te gebruiken.
Ik gebruik al sinds 2009 TomTom op mijn iPhone. Die is veel beter dan zowel Google als zeker ook Apple Maps.

Je betaalt er wel voor, maar het heeft mij in allerlei buitenlanden echt een paar keer gered waar de andere het echt heel fout hadden.

Edit: Maar hun nieuwe app is veel minder geschikt voor fietsers en voetgangers dan hun oude app. Ik ben er even naar gaan kijken en het lijkt erop dat ze eind 2023 de meeste functionaliteit op dat gebied weggehaald hebben. :|

[Reactie gewijzigd door RogerWilco2 op 3 mei 2024 16:29]

Hallo Roger....,

Heb je aandelen TomTom of zo, of ben je een doorgedraafde AI? Dat je graag wilt vertellen dat TomTom beter werkt is fijn en een welkome aanvulling, maar als je de halve post volzet met exact dezelfde tekst schiet je ergens je doel voorbij.
En hier stuurt Apple auto’s over fietspaden. Staan verschillende wagens voor de (inmiddels kromme) paaltjes in het park en vragen aan voorbijgangers hoe je van A naar B kunt kunt komen.

Gebruik een alternatief want 🍏 is niet bij de tijd. Hopelijk doen voetgangers het beter.

Persoonlijk gebruik is naast Google ook TomTom en Apple kaarten voor het, eagle eye 🦅 , overzicht.
Persoonlijk vind ik dit echt een nutteloze functie. In België hebben we dat nu ook sinds een tweetal maanden denk ik.
Ikzelf woon op de "boerenbuiten" (lees: niet in een stad) en wanneer ik dan fietsroutes wou berekenen moest ik in de meeste gevallen 20 minuten omrijden om maar niet langs die grote baan te komen.
Die omweg die ik dan als voorstel kreeg waren dan ook nog eens wegen waar je als fietser niet echt veilig bent (voornamelijk wegen waar je met auto 70 mag rijden). Wij hebben hier de fietsknooppunten, prachtig netwerk van fietspaden door velden, bossen etc.. waar ik met plezier 20 minuten voor om zou rijden. Ik had gehoopt dat Apple deze op een of andere manier kon integreren, maar dat doet het dus niet.
Ben benieuwd of het in Nederland beter werkt, denk haast van wel omdat ons wegennetwerk wereldwijd op nummer 2 staat en in Europa op plaats 1. Daarnaast is in Nederland alles beter gedocumenteerd en is alles beter te onderscheiden. (Al wat ik niet hoe dit in België is)
Heb tot nu toe 1 route geprobeerd, maar het ziet er nog niet heel goed uit. Zie de screenshot onder de link, daar loopt het fietspad gewoon door, maar hier wordt een omweg gemaakt over zandpaatjes.

https://imgur.com/183Ygc4

Er lijkt ook nog verschil te zitten in de desktop app en de iPhone app, misschien dat de kaarten nog geupdate worden op dit moment :|

https://imgur.com/ujbxXEg
https://imgur.com/c3baeYC
Ik ben sowieso niet onder de indruk van Apple Maps, en ook niet heel erg van Google Maps hoewel die wel betere informatie heeft, zijn de aanwijzingen die die genereert nogal slecht.

Ik gebruik al sinds 2009 TomTom op mijn iPhone, dat kost wel wat, maar vind ik echt een stuk beter dan de twee hierboven genoemde alternatieven. Met name ook in allerlei buitenlanden heeft TomTom duidelijk kaartcorrecties die de andere twee niet hebben.

Edit: Maar hun nieuwe app is veel minder geschikt voor fietsers en voetgangers dan hun oude app. Ik ben er even naar gaan kijken en het lijkt erop dat ze eind 2023 de meeste functionaliteit op dat gebied weggehaald hebben. :|

[Reactie gewijzigd door RogerWilco2 op 3 mei 2024 16:30]

Helemaal mee eens, meestal gebruiken ik zelf Organic Maps op de fiets en ook TomTom in de auto.

[Reactie gewijzigd door cornedor op 3 mei 2024 16:15]

Ik vind Google beter dan Apple in de grote internationale steden met metro/trein. Waar Google voorstelt voor- of achterin in te stappen in verband met te nemen uitgangen.

Qua meerdere lijnen aanbieden en met name bussen vind ik Apple weer beter. Bijvoorbeeld in Korea en Japan. Waar Google 1 lijn aangaf (zeg lijn 9) had Apple meerdere lijnen waar ik uit kon kiezen. Zeker wanneer de bussen maar eens per 30 minuten rijden was dit wel een uitkomst.
Toeristische routes? 😊

Het is erg jammer dat Apple Nederland en de Nederlandse taal niet echt serieus lijkt te nemen.
Google doet dit allemaal veel consequenter en betrouwbaarder met hun producten. Ik snap prima dat ‘we’ niet boven aan in de lijst staan, maar dit soort dingen slaan echt nergens op wat mij betreft.
Op welke punten doet Google dit consequenter en betrouwbaarder dan Apple?
Apple neemt alle (westerse) talen eerder/sneller mee in het geheel. Zaken als het ‘Hey Google’-mechanisme, swipe-toetsenborden, spelling/grammatica-controle werkte al veel eerder in het Nederlands. Maar denk ook aan producten als de AirPod.

Waar Apple altijd lang blijft hangen bij alleen Engels, Frans, Spaans, enz. Hangen voor de westerse talen.

Ik snap dat Nederlands niet boven aan de lijst staat, maar sommige zaken duren wel heel erg lang.
GPS applicaties zijn bij introductie altijd gemankeerd. Men is sterk afhankelijk van gebruikers die fouten rapporteren, zeker als het gaat om fietspaden aangezien er 25 jaar lang vooral is ingezet op autowegen. Je moet een fietsapplicatie enige jaren de tijd geven om een oordeel te kunnen vellen.
Dan moet dat wel kunnen, maar die functie mist in Apple Maps.
Ik kan in Apple maps gewoon problemen met het kaartmateriaal doorgeven. Er wordt ook om een foto gevraagd. Je kunt het ook bij TomTom doorgegeven, de hoofdleverancier van Apple maps.
Aah had niet ver genoeg naar beneden gescrolled. Moet zeggen dat de kwaliteit ook al snel verbeterd. Route die ik 3 mei probeerde en toen op veel plekken niet goed ging, lijkt nu te kloppen.
eerste route die ik probeer gaat over wegen waar je niet mag fietsen, er is nog werk aan de winkel...
Gewoon maar weer Komoot
Klopt, dat is bij iedere eerste versie zo. Dat was bij Komoot in het begin niet anders. Hoe meer mensen de applicatie toch gebruiken en fouten rapporteren hoe beter de app wordt, net zoals bij Komoot gebeurd is.
Heb je dit ook wel eens gemeld aan de ontwikkelaars en of kaart correcties gedaan? Want als je niks aan ze meldt, zullen ze het ook nooit weten.

We zeggen vaak "ja dit is niet goed dat is niet goed" op mediums waar de jongens helemaal niet bij kunnen.
Kaart correcties meld ik vaak genoeg. Hoe je kan melden dat routes niet juist zijn moet ik eens opzoeken.
Ik heb dit soort dingen regelmatig gedaan. Mijn ervaringen zijn zeer wisselend. Over het algemeen reageren ze best snel.

De manier waarop je wijzigingen kan doorgeven ervaar ik echter als heel summier. De interfaces gaan te erg uit van een happy flow, of een type probleem. Ze gaan er heel erg vanuit dat hun systeem ‘het altijd goed doet met de informatie die het heeft’.

Als je een onlogische route hebt gekregen, dan zou je verwachten dat je dat met duimpje omlaag kan doen. Maar die functie is bedoeld als je route helemaal niet klopte. Niet om aan te kunnen geven dat er ‘logischere’ routes zijn.

Ook zijn ‘tijdelijke afsluitingen’ niet makkelijk door te geven. Het liefste zou je zien dat als je naar je route kijkt, dat je dan gewoon ‘dit stuk vermijden’ kan kiezen (zoals TomTom kon sinds het begin 😊)

Enzovoorts..
Ik weet niet hoe goed de app in België werkt, maar in Nederland heeft de Fietsersbond een Routeplanner app die de beste routes geeft.
De Nederlandse Fietsersbond Routeplanner app kan je in België (of als Belgische Play Store gebruiker?) niet installeren... "Deze app is niet beschikbaar op Google Play in je regio". Alsof fietsers nooit de grens oversteken.

Een universele fiets-routeplanner (met keuze tussen snelste route zonder de snelweg te moeten opfietsen, of "scenic route" langs fietsknooppunten) zou zo welkom zijn.
[quote
Een universele fiets-routeplanner (met keuze tussen snelste route zonder de snelweg te moeten opfietsen, of "scenic route" langs fietsknooppunten) zou zo welkom zijn.
[/quote]
Zoals bikemap.net of Komoot ?
Bestaan hier ook externe (niet-officiële) apps voor maar zou natuurlijk liever alles in 1 app willen. Luxe-problemen…
Hier ook. Zelfs voor wandelroutes will Apple me weghouden van alles wat een 'nationale weg' is, terwijl net daar het vaakst een afgescheiden fiets-en voetpad is.
Google Maps doet dat beter (maar natuurlijk ook niet perfect)
Gelijkaardige ervaring hier (met Google). Voor het woon-werk stuurt Google mij langs gevaarlijke wegen zonder fietspad (en eentje waarbij laats nog een fietser is doodgereden) ondanks dat de weg die ik zelf heb gepland een km korter is en voor het grootste gedeelte met fietspaden is. Toegegeven, sommige van die fietspaden zijn wel in slechte staat. :/
Ben zelf wel enthousiast over OSMand, in de fietsmodus alle knooppunten beschikbaar, offline. Een papieren kaart is prettige voor de grote lijn. Voor de rest, op voorhand even goed de kaart bestuderen. Doe dat altijd, fiets of auto. Geen TomTom in de auto, wat zeg ik de auto heeft geen computers aan boord.
Ik vind osmand ook echt het goed, behalve dat er geen live verkeersinformatie is. Dat is echt een grote gemis in dat systeem.
Dat begrijp ik goed als je veel met de auto gaat dan is live verkeersinfo ideaal is. Vind aan osmand de fijne kaarten voor zowel wandelen als fietsen.
Nofi... het zelf bestuderen van kaarten en routes lijkt me heel ninetees...
Openstreet is een mooi initiatief, maar kan imo niet de kwaliteit van Google of Apple evenaren.
In deze tijd lijkt me een navigatiesysteem in de auto bijna onmisbaar....
Hangt heel erg af van wat je waarde geeft. In mijn ervaring is OpenStreetMap altijd als eerste bijgewerkt, zeker met dingen als een paaltje dat ergens wordt toegevoegd waardoor je er met de auto niet meer doorheen kan (en mag). Om informatie over bedrijven op te zoeken is Google Maps inderdaad wel beter.
Openstreet is een mooi initiatief, maar kan imo niet de kwaliteit van Google of Apple evenaren.
Waar baseer je dat op? Mijn ervaring is juist andersom. Daar waar OSM vaak heel actueel is, loopt Google Maps vaak nog achter.

https://www.openstreetmap...52.91934/6.78290&layers=N vs
https://www.google.com/ma...6.7847438,16.5z?entry=ttu
Openstreet is een mooi initiatief, maar kan imo niet de kwaliteit van Google of Apple evenaren.
Als toevoeging, Apple maakt gebruik van Openstreetmap en is 100% actueel daarmee. Bij mij in de buurt is een nieuw pad aangelegd (was een grasveld) en dat pad heb ik woensdag ingetekend in Openstreetmap en staat nu ook in Apple maps.
Wacht, gebruikt Apple Maps voor voetpaden of "landuse" (grasvelden bijvoorbeeld) specifiek OSM? Ik dacht dat ze het in Nederland en Duitsland namelijk helemaal niet gebruikten maar alleen in landen waar TomTom of andere providers geen goede data hadden (niet dat TomToms data in Nederland en Duitsland nou zo over naar huis te schrijven is, maar het is redelijk bruikbaar en heeft bovenal consistente kwaliteit).

Voor het wegennet weet ik in ieder geval zeker dat ze OSM hier niet gebruiken want op een apple werktelefoon zag ik ~2 jaar geleden veel verschillen tussen hun kaart en OSM, terwijl OSM wel in de credits staat samen met vijftig andere leveranciers (goede attributie zeg, weet je idd precies wie het auteursrecht heeft en welke data je onder welke licentie mag hergebruiken...)
Er is de laatste 2 jaar veel gebeurt in OSM land. Zie hier nog maar even: nieuws: TomTom en techbedrijven gaan samen open kaartenplatform bouwen
Wat me verbaasd is dat Apple niet toetreedt tot Overture, maar wel OSM (en Tomtom) data gebruikt.
mhm, maar "gaan bouwen" is nog niet hetzelfde als dat ze nu al data direct uit OSM pullen wanneer iemand ergens een voetpad edit. Ik zou dan denken dat ze dat voorheen ookal deden, anders was het een veel grotere wijziging
Tsja, nu breng je me toch aan het twijfelen. Er was geen pad ter plekke (wel iets wat er op leek op de luchtfoto's) en nu is er wel een pad. Ik weet niet of het pad er voor die tijd al in stond bij Apple. Ik dacht 1+1=3
Zou Apple dan domweg luchtfoto's gebruiken om paden in te tekenen? En het pad er al langer in hebben gestaan (ondanks dat er geen pad was).
Misschien dat ze ook locatiedata van hun telefoonvloot gebruiken of kijken welke tiles tijdens het routeren sequentieel worden opgevraagd, dus een combinatie van luchtfoto's met locatie-logs kan ook nog (iig geanonimiseerd; ik ga ervan uit dat ze en publiek wel verkopen dat ze je doen en laten niet uploaden). Anders lijkt het me ook wel sterk, of het moet heel erg als pad hebben gezien - dan teken ik op OSM namelijk ook een paadje zonder er zelf geweest te zijn
Toch de moeite waard, vind de kaarten van osmand er mooi uitzien. Het werkt heel prettig en makkelijk, offline kaarten. Het is inderdaad oubollig, een kaart maar wat ik soms mis op een scherm is het overzicht en de orientatie.

Doe het nog steeds zonder navigatie, kom je echt op plek waar je niet bekend bent, van tevoren even kijken op google maps. Maar ben ook geen beroepsmatige rijder.

Vraag me wel eens af wat doet de navigatie met ons richtingsgevoel?
Waar Apple de mapdata vandaan haalt, lijkt me wel cruciaal voor het laten slagen of floppen van de app functionaliteit. Tot op heden ben ik, voor outdooractiviteiten, nog niets beter tegengekomen dan OSM of Garmin.
Het voordeel is dan natuurlijk dat de data van OSM ook van mensen zelf af komt en deze kunnen verbeteren. Dat in tegenstelling tot Google en Apple Maps, waar je het kunt melden en het dan verdwijnt in "the great big void" en het misschiiiiieeeeen, ooit in de toekomst, al dan niet gecorrigeerd wordt. Ik werd bijvoorbeeld meerdere jaren achter elkaar te voet in de richting van een 70-weg zonder stoep gestuurd ook al had ik direct de eerste keer melding gemaakt.

Bij Garmin is dan weer de data correct(er) omdat die data ook weer onder andere van OSM komt.
Apple gebruikt o.a OSM als bron voor hun mapping data.
Goed nieuws! Maar de eerste paar routes die ik gecheckt heb sturen me regelrecht de autoweg op...
Als jij tenminste 60km/h kan fietsen is dat geen probleem :+ ;)
Route Heemstede - Zandvoort geprobeerd. Google, Apple en Fietsersbond leiden je allemaal langs de drukke weg terwijl er een prima vrijliggend fietspad ligt op een oude trambaan. Die trambaanroute is zelfs iets korter en het is notabene een knooppunt route. Nog steeds zijn deze navi-apps behoorlijk hopeloos.
Die route heb ik net in dynamic.watch ingevoerd, netjes over de oude trambaan.
Da's zo'n leuk stukje om te fietsen! Het vreemde hier is wanneer je "satellietweergave" inschakelt dat "Oude/Voormalige Trambaan" netjes wordt weergegeven, maar de overige opties (Explore, Driving en Transit) de boel niet labelen.

Het lijkt er in dit geval sterk op dat fietsroutes alleen beschikbaar zijn als er een autoweg naast te vinden is?
Ik heb al een melding van de App ontvangen en lijkt inderdaad te werken, fijn! I.c.m Apple Watch is dit een mooie toevoeging.
Het lijkt wel alsof dit artikel voor vandaag is geschreven. “Krijgt vanaf vrijdag”, terwijl het vandaag vrijdag is.
Als je ‘krijgt’ vervangt door ‘heeft’ is het denk ik correct.
Ahhh vandaar misschien dat de BeneLux-kaart opeens +/- 2GB groter is dan voorheen. Vond het al raar. Naja, leuke toevoeging :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee