Miyazaki: Shadow of the Erdtree wordt enige dlc voor Elden Ring

Shadow of the Erdtree wordt de enige dlc voor Elden Ring. Dat zegt FromSoftware-baas Hidetaka Miyazaki. Volgens de ontwerper bestaat de uitbreiding uit content die aanvankelijk te groot bleek voor de basisgame. Miyazaki zegt verder dat de dlc geen invloed heeft op het originele verhaal.

Miyazaki zegt in een interview met het Chinese medium Kampvuur dat Shadow of the Erdtree 'de eerste en enige dlc is' voor Elden Ring. Aangezien de dlc al meer dan twee jaar in ontwikkeling is, was het al onwaarschijnlijk dat er een tweede versie zou komen, maar dit is de eerste keer dat Miyazaki dat bevestigt.

Volgens de gameontwerper is het ook beter om slechts een dlc te maken. "Elden Ring draait om ontdekking en avonturen in een grote wereld. Om zo'n ervaring mogelijk te maken heb je een enorme, uitgespreide wereld nodig. Dus in plaats van het in verschillende delen te splitsen, is het beter om slechts een wereld te maken."

Miyazaki bevestigt verder dat er meerdere mogelijke eindes aan de dlc zitten, die gebaseerd zijn op de keuzes van de speler. Die eindes hebben geen invloed op de basisversie van het spel, zegt de maker. Shadow of the Erdtree is een losstaand verhaal. Miyazaki zegt dat naast Miquella ook St. Trina een opwachting maakt als npc in de dlc.

In februari van dit jaar kwam de eerste trailer van de langverwachte dlc uit. Toen maakte FromSoftware ook bekend dat Shadow of the Erdtree op 21 juni uitkomt.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

03-05-2024 • 09:17

81 Linkedin Whatsapp

Reacties (81)

81
80
48
1
0
21
Wijzig sortering
Ik heb de game gekocht en ik zal eerlijk zijn:

IK BEN ER ECHT SLECHT IN!
Maakt niet uit hoevaak ik een baas doe, ik krijg de vecht mechanics gewoon niet goed onder de knie..
Daarom gebruik ik een trainer want ik wil verder niks van de game missen, de mooie wereld, verhaal, de gave bazen, de geheimen.

Voor mij is de game gewoon echt te moeilijk, maar ik geniet er op een andere manier van.
Deze DLC ga ik ook zeker kopen.
Wat mij betreft doe je jezelf dan echt tekort. De moeilijkheidsgraad zit hem in het herkennen van de aanvalspatronen, jouw timing en acties. De gameplay mechanics zelf zijn niet zo heel spannend dus wel benieuwd wat je daar precies mee bedoelt.
Ik vind persoonlijk van niet, ik kan namelijk ontzettend genieten van een mooie open wereld met een prachtige sterke lore, geheimen te ontdekken, items te verzamelen.
Ik doe het vechten nog steeds, maar de trainer helpt me daarbij.

zoals ik al zei: de vecht mechanics krijg ik niet onder de knie.

Bijvoorbeeld Horizon of AC: Mirage, prachtige games ook, die vecht mechanics liggen mij gewoon veel beter
Hey Jeroen,

Hoe je het ook doet, geniet van de game op jouw manier! Laat anderen je niet van de wijs brengen met dat je de combat moet leren om ervan te kunnen genieten. Dat vind ik juist het mooiste aan Elden Ring; de vrijheid die je krijgt. Niet alleen hoe je door de wereld gaat, maar vooral hoe je je tegenstanders verslaat. Ik ben zelf 4x opnieuw begonnen omdat ik niet echt een klik had met de speelstijl, ik ben nu halverwege het spel met een enorm groot zwaard als Strength only build en ik heb er ontzettend veel lol mee. De PvP-puristen, Magic users en Bleed-damage uitbuiters zullen het wel niet met me eens zijn, maar gelukkig hebben die hun eigen versie van het spel om lol mee te hebben.

Het enige dat ik je kan meegeven is; probeer eens een wapen uit dat je anders nooit zou proberen en loop rond in Limgrave. Als de moveset je ligt, en je er een paar upgrades in knalt om het wapen rond +5 te krijgen, is het ineens totaal andere koek. De game wordt er niet makkelijker door, jij wordt er wel beter in. Enjoy!
Die kun je pas laat in de game krijgen ben ik bang.
Zijn een paar andere die je ook goed helpen tot die tijd.
Ik vind persoonlijk wel dat dit verveelt. In Elden ring was ik behoorlijk klaar met de combat na een uurtje of 30. Aanvallen, dodgen, blocken. Het blijft houterig en eentonig. Ik ben meer van de dmc en Nier combat.
niet hem maar iemand anders maar.... Daar ligt precies het probleem.

Om die aanvalspatronen te herkennen heb je tijd nodig. Voor sommige bosses, veel tijd. De reach van sommige bad guys komt ook niet altijd overeen met het wapen wat ze hebben of de zichtbare aanval die ze doen. Soms is het verder, dan weer korter, dan zit er een gap in het aanvalspatroon. (nu naar rechts rollen, dan 2 stappen naar voren, 3 naar links) Dat moet je ondervinden. Ook is staggering moeilijk te doorgronden: waarom werkt het nu niet en daarnet wel? (reden vaak: omdat ie al in zijn animatie zat, die kun je niet doorbreken)

Die tijd om dat te doorgronden heeft niet iedereen.

Ikzelf zie AC6 een beetje als een ER light, daar kwam ik wel doorheen, daar vond ik wel de weakspots. Misschien komt het omdat AC6 100% lineair is, veel kleiner is.

Weet je wat mij ontzettend zou hebben geholpen? Als je op afstand de healthbar van een NPC kan zien. Dan kun je inschatten of je 'm aankan of dat je beter kan omlopen.
Moeilijk he om je in te beelden hoe iemand anders kan genieten. Ik speel elden ring voor mijn ontspanning, ik wil niet uren trainen om een boss te kunnen verslaan, maar wel genieten van het verhaal, de wereld ontdekken etc. Dat is ook gewoon vet!
Dit , spelen is om plezier te hebben gelijk hoe je dat doet.
Mooi om te zien dat de wens naar ouderwetse adventure games nog steeds leeft. Ik heb het altijd jammer gevonden dat het genre op een enorm laag pitje ging.
Als jij je afstudeerscriptie aan ChatGPT over laat omdat je "geen zin" hebt om zelf onderzoek te doen is dat gewoon valsspelen.
Ja maar niet om de reden 'dat iets uit handen geven' hetzelfde is als vals spelen, maar puur omdat het gewoon niet mag volgens de regels.

Je afstudeerscriptie is gewoon een meting van je kunnen, dat is dit spel (in dit geval) niet, immers zegt ie zelf dat ie het niet kan, hij doet dus niet alsof, wat je wel doet als je vals speelt om af te studeren :)

Hij speelt zoals hij het wil spelen waar niemand anders last van heeft, hij weet dus een spel wat ie anders niet leuk vindt toch leuk te maken, vet toch! :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 mei 2024 10:10]

Je afstudeerscriptie is gewoon een meting van je kunnen, dat is dit spel (in dit geval) niet
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, dit spel bestaat juist volledig uit het meten van je kunnen. Het was mijn eerste souls like game en ja aan het begin heb ik echt heel veel moeite gehad. Maar nadat het uiteindelijk begon te klikken en ik zelf ook mijn character control en de bosses onder de knie begon te krijgen heb ik echt de tijd van m'n leven gehad.

En tuurlijk heb ik ook verschrikkelijk vaak gefaald, echter blijft het erbij dat elke boss een skill-meting is. Herkennen van patronen en die op het juiste moment toepassen. Heb uiteindelijk alle achievements gehaald in zo'n 200 uur en moet zeggen dat alle games die ik erna heb gespeeld echt niet meer dan 3 uur mn aandacht kunnen vasthouden omdat ik dan verveeld raak doordat je handje zo dusdanig word vastgehouden.
Alleen is je kunnen in dit spel verder totaal niet belangrijk voor de rest van je leven. Je scriptie wel. Je vergelijkt dus appels met peren.

Daarnaast, het maar een spelletje. Als je dat te serieus gaat nemen dan is dat erg ongezond.
Zo kan je het zien, maar draai het eens om, in een tijd van steeds meer "bullshit" banen en waar het gros draait om hogere cijfertjes te krijgen op je rekening, zijn wij als mens nog helemaal niet zo veranderd.

Die strijdlustigheid, dorst voor avontuur, uitgedaagd willen worden, kan je niet op zoveel plekken vinden. Wel zijn er gezondere manieren om dit te vervullen dan zo'n spel, maar ik durf te wedden dat deze spellen ondertussen een veel grotere rol hebben gekregen dan je denkt.

Of dat op de lange termijn goed is, is een andere vraag.
Het is inderdaad niet mijn definitie van avontuur.

Avontuur vind ik in de wildernis, een onbekend land of een of andere extreme sport.

Game is ontspannen, zonder gevaren.
Je kan het natuurlijk wel als meeting gebruiken (zeker online) maar het hoeft niet, hij kiest daar bewust niet voor dus voor hem is dat het niet. Dat is toch wat telt? Wat een ander doet moet een ander lekker doen en zich prettig bij voelen :)

Je kan niet voor een ander bepalen waar hij plezier aan heeft, het kan toevallig overeenkomen met jouw manier maar dat hoeft niet, daarvoor zijn we allemaal toch verschillend.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 mei 2024 10:36]

Tja, en ik was bored van de combat binnen 3 uur omdat het alleen maar herkenning van patronen is. Heb ik ook al beter gehad in andere games. Juist de andere dingen van Elden Ring (looks/story) zorgden ervoor dat ik niet wegliep.

Honestly als iemand tegen mij zegt "Elden ring/dark souls gaat om de skills" dan kan ik alleen maar denken "oh dus je hebt nog nooit een ander moeilijk spel gespeeld"


En laten we er ook gewoon even serieus naar kijken. Als dit spel echt de "king of difficult games" is zoals velen doen voorkomen. Dan zou 99% afhaken bij de eerste boss. De meeste moeilijkheid komt gewoon van nog niet weten of goed begrijpen wat er aan komt

[Reactie gewijzigd door jibjqrkl op 5 mei 2024 20:14]

Tja ik zeg ook dat iedereen het zelf moet weten. Jij zegt dat niemand er last van heeft? Ik word schijt ziek van alle hackers met hun trainers op Elden Ring PvP. Gelukkig speelt het merendeel wel gewoon zoals het hoort. Cheaten is niet vet en héél wat anders dan spelen in story mode of op easy difficulty. Tof dat die games er zijn voor de wat minder bekwame gamers!! Ik moedig het alleen maar aan. Elden Ring heeft met een reden niet de mogelijkheid om de game op easy te zetten. Dat past bij de From Software filosofie die fans zoals ik erg waarderen.
En dan kun je zelfs summons gebruiken en jezelf overlevelen om het makelijker te maken.

[Reactie gewijzigd door Frez op 3 mei 2024 10:27]

Misschien een verkeerde aanname van mij maar ik ga/ging er van uit dat hij PvE speelt en daar heeft dan niemand last van.
ik speel sowieso PvE
Ik speel geheel offline om bans oid niet te krijgen.
Mijn hemel, denk om je hart.
Je doet net of ik jou verantwoording verplicht ben dat ik een trainer gebruik voor een game die ik gewoon moeilijk vind.

Als ik een gamer ben betekend het toch niet dat ik met elke game goed overweg kan ?
Dit is voor mij zo een game.
Nee hoor je bent geen verantwoording verschuldigd en als jij plezier beleefd in Elden Ring met cheafsoftware spelen, wens ik je oprecht veel plezier. Ik reageer gewoon op je bericht en ben van mening dat het gebruiken van cheatsoftware niet tof is. Gewoon mijn mening. Doe vooral wat je zelf leuk vindt, dat is je goed recht. Ik slaap er echt niet slechter van ;)

[Reactie gewijzigd door Frez op 3 mei 2024 13:37]

Jij hebt natuurlijk nog noooooooooooooooooit cheats gebruikt :+
Laatste keer dat ik me kan herinneren was GTA San Andreas als tiener. En dan heb je het over door de developer ingebouwde cheats. Geen 3rd party software die het spel zoals het bedoeld is manipuleren en online communities verzieken. Fijn dat jij dat kennelijk in elk geval niet doet.
Het grijze gebied is natuurlijk: je doet wel zelf onderzoek, je schrijfvaardigheid is goed genoeg om te beoordelen wat fatsoenlijk geschreven is, en je laat ChatGPT grote stukken schrijven, waarbij je zelf de inhoud, schrijfstijl en richting aangeeft. Dan ben je meer aan het factchecken (om AI-hallucinaties te voorkomen) en redigeren, en is je uiteindelijke paper óf goed genoeg met minder werkuren, of (mogelijk) beter maar in dezelfde tijd.

Simpel voorbeeld: op de middelbare school (lang geleden) schreef ik een programma voor mijn TI-84 om bepaalde formules door te rekenen. Om dat bruikbaarder te maken zorgde ik ervoor dat het programma niet alleen het antwoord gaf, maar ook de weg er naartoe. Mijn wiskundedocent vond het prima als ik dat op de toets gebruikte, omdat hij de iteraties van het programma had gezien en van mening was dat als ik dat programma zo kon schrijven, ik de stof begreep. Ik vloog op die manier door de toets heen, en op zich klopte wat hij zei wel. (Als ik dat programma aan mijn hele klas had gegeven, was dat andere koek, maar dat hoort even niet bij dit voorbeeld)

Er zit gewoon een valkuil in het hele concept EC (en eigenlijk ook FTE); als je minder tijd nodig hebt voor het einddoel, je werk is kwalitatief goed, je beheerst het en kan het in meerdere contexten reproduceren, krijg je dan opeens minder studiepunten, of moeten we dan mikken op andere metrieken?
Je stelt dat hij niet anderen iets af moet dwingen, maar je doet dat zelf ook door te zeggen dat het "niet vet" is? :P

In singleplayer-ervaringen moeten mensen lekker doen wat ze zelf willen wat mij betreft. Mijn vrouw speelt alle games op "story mode" als die er is. Sommige gevechten gaan dan praktisch automatisch. Vind ik dat zelf leuk? Zeker niet. Ik plaag haar altijd met dat ze net zo goed let's play-video's kan kijken. Maar in wezen heeft ze groot gelijk: geniet van je media op de manier die jij wilt. Het is haar om het verhaal en de beleving te doen.

Lang verhaal kort: onzin om het valsspelen te noemen. Ik zet ook steeds vaker iets even op Easy als ik denk dat het me te lang duurt, en ik meer dingen wil doen in mijn leven dan dezelfde minigame 20x opnieuw.
JIJ vindt het niet vet, maar gelukkig bepaal jij niet wat een ander vet moet vinden. Laat het anders even aan de persoon zelf over hoe diegene geniet van het spel.
Belachelijk dat je een -1 krijgt voor dit bericht. Spelen zoals het spel gemaakt en bedoeld is wordt afgestraft en valsspelen juichen ze toe.
Ja heel bijzonder, achja!!
Zin in deze expansion in ieder geval!!! Wordt weer bikkelen. Binnenkort maar weer even een beetje aan mijn muscle memory werken 8-)
Ik herken mijzelf in deze comment. Oorspronkelijk wilde ik de game ervaren zoals bedoeld dus zelf ondervinden welke kant je op moet geen guides, gewoon zelf doen.

Dat waren de 50 slechtste uren gamen ooit. Elden ring legt niets uit, Geen enkele mechanic. Elden ring laat je makkelijk belangrijke content (en uitleg!) overslaan waardoor het spel onmogelijk word. Ik had bijvoorbeeld pas na 20 uur het "paard". Wist ik veel dat ik eerst naar die ene specifieke plek moest gaan en daar wachten gedurende de nacht. Toen ik na 50 uur de guides toch maar ging volgen en er achter kwam wat de bedoeling was (voorbeeld: dat wolvengehuil in dat donkere bos is een belangrijke NPC? die alleen van die toren afkomt met een bepaald handgebaar? dafuq? Ik had heel die gozer nooit gezien: Ik had niet naar boven gekeken en door de mist zag ik niemand op die toren van een afstand!)
Pas toen, met die kennis, werd het leuk en bleek het ook te doen.

Dus dat is mijn tip; gebruik de guides.

Elden Ring is een 90s game in een modern jasje. Old school mechanics met fancy graphics. Maar anders dan die games in de 90s legt deze niks uit.
En het heeft een rommelig verhaal doorspekt met ouderwets/vreemd taalgebruik waardoor het vaak lastig te volgen is. Maar dat is een probleem van bijna iedere Fromsoftware titel lijkt wel. Sommige dialogen in AC6 zijn ook heel moeilijk te volgen vanwege "esoterische" woordkeuzes. Daar, nu doe ik het ook.

Anyweg, zonder guides: 6/10. onmogelijke game met veel zichtbare potentie. Met guides: 8.5/10. Ver bovengemiddeld. en als het klikt is het een van de meest verslavende games in mijn aanzienlijke collectie. (nog een keer, nu lukt het vast!)
Dat is juist de grote aantrekkinskracht als je het mij vraagt. Je hoeft ook niet alles in 1 playthrough te ontdekken bij dit soort games. Zeggen dat het onmogelijk is vind ik ook wel echt te ver gaan.

Prima natuurlijk dat je een guide gebruikt omdat je dat leuker vind, maar dat is lang niet voor iedereen zo.
Voor sommigen is dat de aantrekkingskracht, maar elke keer dat ik denk 'misschien toch eens proberen' lees ik de comments van de fans en weet ik weer dat dit absoluut geen spel voor mij is. Groundhogday(zowel meerdere keren hetzelfde gevecht als elk hoekje onder meerdere omstandigheden bekijken) in games is voor mij synoniem voor de hel. :) De irritatie gaat het ruim winnen van het gevoel iets uiteindelijk gehaald te hebben.
Opzich klopt het dat je eenvoudig veel kan missen, zit nu op level 70 en vraag me serieus af of ik die wolven npc wel voorbij heb zien komen.

Maar wat een voldoening als je met flink ploeteren, veel frustraties, toch maar ff weer een ander deel, ahh net genoeg om dit wapen te upgraden, nog een keer proberen, kut niet sterk genoeg, balen, rondlopen ahh een ander schild, nog een keer proberen (je kent ondertussen alle moves van de vijand) met je net iets betere gear en met net iets meer leven op jouw metertje dan de vijand het overleefd. Ik sta dan gewoon te springen in mijn woonkamer, geef mijn vriendin een knuffel enzovoorts.

Dat gevoel, daar kan niks tegenop. De Horizon serie bijv. prachtig gemaakt, trots, want Nederlands, tof verhaal (deel 1 dan), maar voelde op een bepaald moment toch als een boodschappen lijstje afwerken. Ja, je kan die markers uit zetten, maar het slimme van Fromsoftware is om het gewoon helemaal niet erin te stoppen.

Fietsen leer je uiteindelijk ook het beste zonder de zijwieltjes. Vallen en weer opstaan.
Min tip, gebruik géén guides. Er is tenslotte maar één eerste keer. Je hoeft niet alles de eerste keer te zien. Als je gewoon oplet en explored kom je al een heel eind. Mocht je echt vast zitten dan is uiteraard een tip opzoeken wel zo handig.
Hulde dat je 50 uur volhoudt met een slechte ervaring en dan doorzet.

Elden Ring legt dingen uit aan de hand van 'messages' op de grond, de omgeving en wat de NPC's je vertellen, waarbij het verhaal inderdaad erg vaag is en ik ook niet per sé luister of altijd begrijp wat je moet doen; echter, de aanwijzingen zijn er wel, enigzins. Volgens de director is ER het meest toegangelijke deel van de Soulsreeks. :+

Qua verhaalvertelling is dit een feature van FromSoft, zie de eindeloze analyses op Youtube, waarbij er veel wordt geïnterpreteerd.

Daarbij maakt zelfs de meest doorgewinterde speler gebruik van guides, spelwereld is ongelooflijk groot en de kans om dingen te missen daarmee ook.
Voor mij is de game gewoon echt te moeilijk
De moeilijkheid zit 'm vooral in dat het spel anders werkt dan de meeste actie games. Het tempo van het combat systeem is veel lager dan je zou denken. Wees niet te gretig, hou je stamina in de gaten, dat bepaald voor een groot deel je timing. Op een gegeven moment heb je het ritme van het spel door, en dat is veel langzamer dan je gewend bent. Je leert ook de patronen van de vijanden herkennen en als dat eenmaal 'klikt' is de combat haast ontspannen te noemen.

In de bossfights moet je vooral oppassen dat je niet te snel reageert. Veel van de bosses signallen een attack maar houden dan even in, waardoor je reactie te vroeg is.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 3 mei 2024 12:10]

Dat gevoel had ik ook (en al zeker met Bloodborne). Aanvallen zijn traag en stamina beperkt dus je moet strategisch beginnen denken en vooral bij krachtige vijanden, niet te gretig willen zijn. Nu heeft Elden Ring me wel geleerd dat aanvallen de beste verdediging is (en al zeker bij Bloodborne) en zaken zoals naar de vijand toerollen bij een aanval en de vijand dicht op zijn vel blijven zitten strategieën zijn die goed werken. En ook dat je niet iedere keer iedere vijand moet verslaan natuurlijk. En ja, de AI "helpers" (of hoe noemen die in het spel, iets met ghosts, ik gebruikte uiteindelijk de mimic) helpen wel enorm om de moeilijkheidsgraad naar beneden te halen.
Ik heb alle soulsborne games gespeeld en ik ben ook nog steeds slecht, dus je bent niet de enige. Elden Ring kan je een stuk makkelijker je eigen difficulty bepalen door meer te levelen, magic te gebruiken of summons te gebruiken. Moet zeggen dat ik dat ook enigzins een nadeel vind omdat ik dan ook eerder geneigd ben om dat daadwerkelijk te doen, in plaats van struggelen tot ik een baas gewoon the old fashioned way versla zoals in de andere games.
Wat voor mijn de belangrijkste les in de games van From Software is, was de realisatie dat ontwijken triggert op het loslaten van de daaraan gekoppelde knop. In veel games is dat gekoppeld aan het indrukken van de gekoppelde knop.
Bij Elden Ring moet je dus iets meer anticiperen op het patroon, omdat je met een snelle indrukactie makkelijk te laat bent.
Sorry, maar dit is gewoon niet waar..
Kun je specifieker zijn?
De game reageert bij het indrukken van knoppen, niet bij het loslaten.
Dit geldt ook voor dodge rolls.
Mmm, dat is zeker niet mijn ervaring. De knop voor ontwijken is ook gekoppeld aan rennen als je de knop vasthoudt, dus als ontwijken triggert bij indrukken zou rennen niet kunnen.
Maar ik zal het bij de release van Shadow of the Erdtree wel weer gaan ervaren.
Excuus, nu je dat zo schrijft moet ik je toch gelijk geven.
Ik heb me dit nooit gerealiseerd, en dan heb ik alle Souls games toch wel 2000+ uur gespeeld!

8)7
Hoezo is dit niet waar. Op de PlayStation is rondje zowel rennen als dodgen, en dodgen gebeurt wel degelijk als je de knop LOS laat, omdat hij anders geen onderscheid met rennen kan maken. Als je dus gewend bent de knop iets langer ingedrukt te houden dodge je te laat.
Hier hetzelfde, maar het is wel verdomt leuk!
Ik heb dit ook gedaan, maar later mee gestopt. Het is het echt waard om te leren hoe de game werkt. Het lijkt immens moeilijk, maar als je stapsgewijs de tijd neemt om de vijanden te leren, is het heel goed te doen. Enemies die eerst onmogelijk lijken, kan je uiteindelijk relatief makkelijk aan.

Wmb is de belangrijkste les is dat je niet wild moet drukken op de knopjes, maar in plaats daarvan heel bewust je knoppen moeten gebruiken. Alleen slaan als je kan slaan. Wegrollen wanneer je moet wegrollen.

En niet zo bang zijn - vaak ben je heel veilig tussen de benen van een boss. Als je rolt, ben je 100% onaantastbaar. Hoe lichter je bent, hoe langer je onaantastbaar bent.

Probeer eerst eens 30 seconden te dansen met een boss. Niet killen, gewoon proberen te overleven. Kijk wat-ie doet en of je zijn aanvallen kan ontwijken. Voorspel welke aanvallen-ie doet.

Ook kan je jezelf zo sterk maken dat je maar een paar meppen nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 3 mei 2024 10:56]

Je kan het beste, als het niet lukt, een map erbij pakken die laat zien welke gebieden bedoelt zijn voor welk level.

De game stuurtje namelijk al heel snel naar level 50 gebieden. En in bepaalde gevallen kan je zelfs zomaar als noob in level 80 gebieden terecht komen.

Daar moest ik ook even aan wennen. Je denkt namelijk dat je het beste die Grace markers kan volgen (welke kant ze opwijzen). Nope. Die sturen je vooral de dood in.

Ik was op een gegeven moment zelfs te sterk voor m'n gevoel mid-game. Alleen tegen het einde werd het echt weer pittig moeilijk.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 3 mei 2024 10:58]

Welke map bedoel je dan dat je erbij kunt pakken? heb je link?
Heb deze ook terug ingeruild na een uur spelen via steam, geraakte zelfs niet voorbij de eerste baas.
Zal het wel bij fps games houden, dit is niks voor mij...
De tree sentinel bij de Church of Elleh? Die moet je ook niet meteen willen verslaan maar eerst lekker levelen en dan eens terugkomen.
Ik was (en ben) niet de doelgroep van dit spel maar ik heb het uitgespeeld. Het duurde mij uren voor ik er (zelf) achter kwam dat je kan lopen en na nog meer uren dat je je zwaard met 2 handen kan vasthouden. Ik heb meer dan de helft van het spel gespeeld met 1 enkel zwaard (banished knight sword als ik het goed heb). Ik heb nooit magie gebruikt of speciale toebehoren (behalve de medallions). En ik voel me nog steeds een valsspeler omdat ik bij eindbazen een "helper" gebruikte (eerst de wolven daarna de mimic), behalve bij de dual bosses en Malenia. Ik heb wel YouTube tutorials moeten gebruiken om de "liften" te gebruiken en hoe ik Malenia en die tweekoppige draak kon vinden (Malenia is toch wel een beetje de echte eindbaas vind ik). En toch vind ik het een geweldig spel. Ik heb enkel niets meegekregen van het achterliggend verhaal. De inbreng van George R.R. Martin is me vrij onduidelijk laten we zeggen.
We zijn allemaal jongste niet meer. Komt reactietijd niet ten goede
Ik heb hetzelfde, kwam zelfs de tutorial amper door.
En dan staat er vervolgens een baas op een paard net buiten de tunnel waar je gewoon keihard voor moet vluchten want je bent nog lang niet goed genoeg om 'm te verslaan.

Ik had het toch fijn gevonden als je kan aangeven dat je amateur bent en de moeilijkheidsgraad had aan kunnen passen.
Aan de andere kant betekent het ook wel dat dit een geweldig spel is voor de die-hards (letterlijk die-hards).
Zeker als je ook helemaal in de lore zit en ervaring hebt met dit soort spellen.

Ik vind het zelf opzich ook wel mooi als je in een spel begint en je weet helemaal niets en dat je ook totaal geen aanwijzingen krijgt over wat je moet doen of waar je heen moet.
Al mogen de gevechten van mij wel wat makkelijker in te stellen zijn.
Ik kan je volgen. Ik ben een ouwe pik en heb ook altijd moeite gehad met sword combat in From Software games. Ik ben ook geen lopende bandwerker die telkens hetzelfde kan doen tegen een boss - dodge, parry, strike, strike, rinse and repeat - dan ben ik al lang verveeld. Daarom zijn bosses voor mij ook altijd moeilijk. Het is - pak-em-beet - 20x doodgaan en 20x 10 minuten lang precies hetzelfde moeten doen. Saai, vervelend en frustrerend! ...Maar als het dan wel lukt slaat mijn stemming om naar: "Wat een geweldig spel!".

Ik vind Elden Ring een heel stuk makkelijker dan Dark Souls 3 en Sekiro - om er 2 te noemen. Ik speel Astrologer op de PC/ Steam Deck en ben een kleine 120 uur onderweg en nu zit ik even vast bij de Fire Giant met een health bar van 2km lang en die van mij is 1,99km korter ongeveer... En op PS4 Pro speel ik een Archer en ben ik een kleine 20 uur onderweg. Ik heb tot nog toe geen problemen gehad met de bosses, mini-bosses en alles er tussenin en er omheen... Tot de Fire Giant dan... Wordt het moeilijk, dan kun je beter wat tijd spenderen aan het rune farmen en levelen en zoeken naar goede loot. Dan lukt het vast wel die boss te verslaan.

Over loot gesproken... Ik ben een aardige dikke loot whore en wat mij erg tegenviel was de loot in Elden Ring. Zeker de eerste 20 uur vond allemaal loot dat niet voor mijn Astrologer klasse was of het was slechter dan waar ik mee gestart was. Nu gebruik ik ook geen walkthroughs, video's etc. Ik wil het spel zelf ontdekken, maar dat was erg teleurstellend.

Het is de wereld, de vreemde wezens, de lore, de sfeer, de ongelooflijk mooie vista's, het afwisselende landschap, de ondergrondse werelden, de... en de... en... Ik heb sinds Skyrim in 2012 uit kwam, niet meer een spel gespeeld dat mij zo in zijn greep heeft! Wat een parel van een game is dit! Dus ik snap goed dat je ervan wilt genieten en doe het gewoon zoals als jij het wilt en als dat betekent met een trainer, dan doe je dat toch? Enjoy!
Gebruik een goede spirit ash en je kunt ook Alexander summonen om je te helpen. Moet je alleen een stukje van die questline doorspelen.
Ik heb dit spel nog nooit gespeeld maar mooi om te zien dat er nog games zijn die echte grote dlc pakketten maken.
Zelfs de huidige game is al gigantisch, genoeg bedrijven die dat helemaal uitgemolken zouden hebben met zaken als microtransacties. Als je een Souls game koopt weet je gewoon dat je echt waar krijgt voor je geld.
imho : dlc/microtransacties is betaalde mods. (eerst modding onmogelijk (proberen te) maken en dan zelf mods verkopen onder de naam dlc/microtransactie, bah)

Dit is imo een Expansion pack.

[Reactie gewijzigd door kr1z op 3 mei 2024 09:30]

DLC staat voor Down Loadable Content, dus een Expansion die niet op disk staat is DLC. Zo hebben we ook gewoon gratis DLC, welke soms behoorlijk significant kan wezen.

Daarnaast gaat het hier om een €40 DLC Expansion pack voor een €60 game, ik ben benieuwd hoe de content zich verhoud...
Mja, ik heb Elden Ring ook nog niet gespeeld, maar gezien het gewoon een voortzetting is van de Dark Souls serie, heb ik er vertrouwen in dat het wel goed zit met de extra elementen die het toevoegt.

Zelf wacht ik met het aanschaffen van Elden Ring tot alle DLC beschikbaar is en ik het totale plaatje tijdens een kortingsactie op Steam kan kopen, ook met Dark Souls gedaan, maar ik heb dan ook niet zo'n haast.
Een expansion die downloadable is en veel content bevat. Daarnaast is er inderdaad ook een fysieke release, maar die zal vast een downloadcode hebben.

[Reactie gewijzigd door Grozno op 3 mei 2024 10:22]

Je kunt ook 100% legitiem het spel helemaal kapotmaken. Blasphemous Blade +10, Minic Tear +10. Faith 50-60 en zooi Vigor en je bent klaar, niets houdt je tegen. Geen trainer voor nodig. En grinden is makkelijk zat gedaan!
Strength 60+ Vigor 40+ Great Sword met tigers claw en mimic ook
Is dit niet extreem laat ? 2/2,5 jaar naar dato nog maar eens een dlc uitbrengen. Je zou zeggen dat je in die tijd gewoon een nieuwe game had kunnen maken.
Is dit niet extreem laat ?
Tussen Cyberpunk 2077 en Phantom Liberty zat bijna drie jaar. Dit is niet zo bijzonder, en fijn voor de fans die meer willen.
Klopt maar toen deze game uitkwam was het een solide game. Cyberpunk is gewoon veel te vroeg op de markt gebracht als totale drollen bak. Ik had als dev gewoon een deel 2 gemaakt. Ten eerste levert het meer op en het kost evenveel tijd.
Ik had als dev gewoon een deel 2 gemaakt. Ten eerste levert het meer op en het kost evenveel tijd.
Een AAA openworld game ontwikkelen in 2 jaar tijd? No way. Reken er maar op dat dit zo'n 5-7 jaar duurt van eerste concepten tot release. Een DLC (of sequel) bouwt verder op bestaande concepten dus zal de lead-time een stuk korter zijn. Ik vind het prima dat dit soort DLC wordt uitgebracht, From software levert altijd hoge kwaliteit, dat zal bij deze DLC niet anders zijn denk ik en dus is die zijn geld waard IMO.

Edit: quote toegevoegd + kleine correcties

[Reactie gewijzigd door MartyD op 3 mei 2024 10:18]

Een nieuwe IP of open world exploration game wellicht. Maar een deel 2 van souls like game moet makkelijk kunnen. Het verhaal is een stuk minder diep en al jaren rijk aan lore in deze game.
Wat From software onderscheidt van veel andere ontwikkelaars is dat zij wel telkens met nieuwe IPs (durven te) komen in plaats van sequels, m.u.v. de dark souls serie misschien. Ik wacht graag nog een jaar of 5 op hun nieuwe IP wetenende dat deze daardoor van hoge kwaliteit zal zijn en tussendoor is deze DLC dan een prima zoethoudertje
Klopt maar toen deze game uitkwam was het een solide game.
Dat maakt het niet meer of minder "extreem laat". Age of Empires 2 werd bij release alom geprezen en kreeg 25 jaar later een uitbreiding. Doom kreeg 30 jaar later nog een officiële uitbreiding.

2,5 jaar is niets.
Ik had als dev gewoon een deel 2 gemaakt.
Dan is het een goede zaak dat je niet de ontwikkelaar van deze spellen bent.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 mei 2024 10:00]

Op welke manier levert een deel 2 meer op? Welke gegevens heb je om die stelling te ondersteunen?
Een dlc kost meestal minder als een volledige game. Als je de assets uit deel 1 gedeeltelijk kan hergebruiken en een nieuw verhaal kan schrijven met een paar goeie bosses ben je er al. Deze games hebben lang niet zoveel lore en diepgang in het verhaal nodig als bijv, een elder scrolls of fallout. Een grote dlc voor sommige games zijn all volledige game in deze genres.
Ik begrijp niet wat je probeert uit te leggen.
Deze expansion bouwt verder op een succesvolle game, waarin nog grote stukken verhaal uitgewerkt konden worden. Dus het is een grote expansion, waar een behoorlijk prijskaartje aanhangt.
Hoe levert een deel 2 dan meer op?
Als het net zo gaat als bij de andere Fromsoft DLC's is de DLC van zeer hoge kwaliteit en voegt het veel toe aan het spel. Vaak zitten er zoveel extra armor en wapens en nieuwe spells in dat het bijna een compleet nieuw spel word.

Elden ring hebben ze 5 jaar aan gewerkt dus 2 jaar voor een goede DLC is niet gek.
Ik denk ook dat het team voor de DLC kleiner is dan voor een volledige game.
Familie van Hayao Miyazaki, bekend van anime Studio Ghibli ????
Jammer dat ik ooit begonnen ben aan Elden Ring. Sindsdien ben ik op zoek naar een soortgelijke RPG Open World maar kan niet echt iets vinden. Mocht iemand anders beweren dat die een betere of vergelijkbare game heeft gevonden, ik hoor het graag.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee