Geen zicht op doorstart Holland Norway Lines: curator beëindigt pachtovereenkomst Eemshaven

De inmiddels afgebroken passagiersterminal van Holland Norway Lines in de Eemshaven
© RTV Noord
Groningen Seaports is weer volledig eigenaar van het stuk grond in de Eemshaven waar Holland Norway Lines was gevestigd. De pachtovereenkomst is beëindigd en daarmee lijkt een (spoedige) doorstart van de failliete veerdienst definitief van de baan.
De veerdienst tussen de Eemshaven en het Noorse Kristiansand ging in september 2023 failliet. Curator Hans Silvius heeft nog steeds zijn handen vol aan de afwikkeling van het faillissement van Holland Norway Lines (HNL). Het bedrijf liet voor tientallen miljoenen euro's aan schulden achter.
Inmiddels heeft curator Hans Silvius meer inzicht in de omvang van het faillissement. Hij vertelt op Radio Noord dat de schuld van Holland Norway Lines tussen de 35 en 40 miljoen euro ligt. Onder de schuldeisers zijn 4000 passagiers die een ticket gekocht hebben maar nooit vertrokken zijn vanwege het faillissement. Volgens Silvius is hun vordering in totaal vijf miljoen euro. Krijgen ze dat geld terug? 'Ik vrees van niet.'

'Zaak van lange adem'

De afgelopen tijd heeft de curator met drie geïnteresseerde partijen overnamegesprekken gevoerd. Maar ze haakten af vanwege de vereiste investeringen. Ruw geschat gaat het om een bedrag van tien tot twintig miljoen euro. Silvius: 'Gaandeweg bleek dat het opzetten van een veerdienst een zaak van lange adem is. Hoe meer je je erin verdiept, hoe meer geld je nodig hebt.'
De curator vindt het te kort door de bocht gaan om te concluderen dat de kans op een doorstart van HNL definitief verkeken is. 'Maar op afzienbare termijn, de komende anderhalf jaar, zit dat er niet in.' Daarom heeft hij besloten de pachtovereenkomst met Groningen Seaports te beëindigen.

Pachtovereenkomst voor zestig jaar

HNL had met Groningen Seaports een erfpachtovereenkomst voor zestig jaar afgesloten. De pachtsom bedroeg 80.000 euro per jaar. Sinds het faillissement was het terrein van HNL in handen van de curator. Groningen Seaports betaalt een afkoopsom en krijgt daarmee het volledige beheer over het terrein terug.
Ik heb niet de hoofdprijs gevraagd
Hans Silvius - Curator Holland Norway Lines
'Erfpacht is een zakelijk recht. Het betekent dat je eigenaar bent van de bovengrond en dat je er op mag bouwen.' legt Silvius uit. Hij wil niet zeggen welk bedrag het havenbedrijf betaalt: 'Ik heb niet de hoofdprijs gevraagd. Het is het resultaat van nette onderhandelingen.'

Andere bedrijven

Het terrein is weer beschikbaar voor andere bedrijven. Aan interesse is geen gebrek, meldt Groningen Seaports-directeur Cas König: 'Wij zien (...) dat er veel interesse is vanuit de markt voor initiatieven die passen in onze haven.'
Het was een mooi initiatief, dat ook een boost betekende voor de regio
Cas König - directeur Groningen Seaports
Is er dan echt geen kans meer dat er een opvolger komt voor HNL die de Eemshaven als thuisbasis kiest? 'Mocht er in de toekomst een kandidaat komen met een robuust plan voor een veerdienst vanuit de Eemshaven, dan staan we open voor een gesprek', aldus König.

Spijtig

De directeur van Groningen Seaports is opgelucht dat het voor het havenbedrijf nu klaar is, maar spijtig vindt hij het wel: 'We hebben ons uiterste best gedaan om Holland Norway Lines voor de Eemshaven te behouden. Dat is helaas niet gelukt. Het was een mooi initiatief, dat ook een boost betekende voor de regio.'