Sony gaat Horizon Zero Dawn uit PlayStation Plus-catalogus verwijderen

Sony stopt vanaf 21 mei met het aanbieden van Horizon Zero Dawn: Complete Edition voor PlayStation Plus Extra- en Premium-afnemers. Mogelijk doet Sony dit ter voorbereiding op de release van de nog onaangekondigde PS5-remaster.

Vooralsnog is de Horizon Zero Dawn: Complete Edition in de Plus-catalogus speelbaar voor PlayStation 4- en 5-gebruikers, mits gamers een Extra- of Premium-abonnement op Plus hebben. Op de PlayStation Store-pagina van het spel vermeldt het bedrijf daarentegen dat deze optie op 21 mei vervalt, zo bevestigt Eurogamer. Na die datum blijft de Complete Edition inclusief de Frozen Wilds-uitbreiding voor zover bekend gewoon te koop via de PlayStation Store.

Het verdwijnen van de populaire Sony-game uit de Plus-catalogus wijst volgens verschillende media op de komst van een remaster specifiek voor de PlayStation 5. Horizon Zero Dawn werd oorspronkelijk in 2017 door het Nederlandse Guerilla Games voor de PlayStation 4 uitgebracht. Later kwam er een update uit waardoor 4k60-gameplay met checkerboardrendering mogelijk werd op de PlayStation 5. Vooralsnog is er daarentegen geen native PS5-versie van het spel. Eind 2022 gingen er voor het eerst geruchten rond dat er een PS5-remaster van Horizon Zero Dawn in ontwikkeling was, maar tot dusver hebben Sony en Guerilla Games officieel niets aangekondigd.

Horizon Zero Dawn Plus Store
Horizon Zero Dawn: Complete Edition in de PlayStation Store. Bron: Eurogamer

Door Yannick Spinner

Redacteur

02-05-2024 • 19:40

106 Linkedin Whatsapp

Submitter: John Stopman

Reacties (106)

106
106
72
1
0
9
Wijzig sortering
Zucht, een remaster van een game uit 2017? Weer dit grapje? Weer betalen?
Je hoeft ‘m niet te kopen hè?
Ze hoeven het ook niet uit te melken voor de hoofdprijs.
zolang andere blijf het kopen, blijf ze ook maken :) Circle of Life lol
Je hebt wel een punt, ik denk ook niet dat ze het voor de volle mep zullen heraanbieden, maar een flinke korting mag wel, GT7 is ook zo'n schoolvoorbeeld, van hoe een game voor eeuwig de hoofdprijs kan blijven als er maar genoeg vraag naar is!
Dit is gewoon hoe de markt van vraag en aanbod werkt. Je kunt beargumenteren dat er geen vraag is, maar als het bedrijven geld oplevert om dit te doen, dan zal het bedrijf zeggen: kijk, er was vraag naar. Het kost hen lang niet zoveel als een nieuw spel ontwikkelen, en halen er een voordeel uit.

Wij als klant hebben alleen de optie om het wel te kopen of niet te kopen. Kopen we het allemaal niet, dan laten we zien dat er geen vraag naar is. Kopen we het wel, dan hebben we er blijkbaar ergens een behoefte aan. Of dat nu fear of missing out, opnieuw genieten, het nieuwste willen hebben, of wat dan ook is, er is een behoefte. Wij zullen die behoefte moeten herkennen, erkennen, en dan bedenken of we daar aan toe willen geven. Kiezen we dat laatste, dan moeten ze volgens het systeem dat er is dus wel aan voldoen. Het hele doel van het bedrijf is immers winst maken.

Je kunt denken dat het 'spellen maken' is, maar dat is het niet. Er zijn weinig ontwikkelaars geweest, en zover ik weet geen grote, die als doel hebben gesteld: 'we hoeven geen winst te maken'. Het eerste doel is altijd: winst maken, doorgroeien. Spellen worden daarop aangepast. Zelfs spellen als Horizon en TLOU, waar echt wel een studio met een visie achter zit, kijkt alsnog hoe ze zo goed mogelijk het product aan hun spelers kunnen verkopen. Uiteindelijk is de vraag altijd: hoe krijgen we onze visie op één lijn met zoveel mogelijk mensen in de markt, zonder de visie te veel te verliezen.
Dit vind ik zo'n non-argument en nogal een dooddoener.

Ten eerste zijn de reacties van tweakers vooral bedoeld om lekker je mening te uiten. Dus dat een relatief nieuwe game nu al een remaster krijgt deed bij mij ook een wenkbrauw optrekken.

Daarnaast, als je lekker met je plus-abonnementje deze game nog in je backlog had staan kom je dus bedrogen uit, want vanaf 21 mei kan je deze game alleen nog spelen als je hem opnieuw koopt.
De persoon waar ik op reageer zegt "weer betalen?" en daar is het antwoord heel simpel "nee" op, of in andere woorden "je hoeft hem niet te kopen".

Ik vind het normaal ook een dooddoener qua antwoord, maar hier vroeg OP letterlijk of ie weer moest gaan betalen en nee, dat moet niet.
Je hebt ook helemaal gelijk. Het is een dooddoener, en terecht. De vraag wordt elke keer gesteld, maar dat is alleen omdat mensen het niet leren. Mensen kopen het, dus mensen maken het. Zo simpel is het. Wil je het niet, moet je het niet kopen.
Je hoeft het niet te verdedigen hè? Dit kan je toch niet goed praten kom op. Deze game ziet er nog steeds erg goed uit en heeft maar weinig “remaster” nodig. Enkel wat grafische sliders en fps. Je hoeft niks te redsignen je hoeft geen nieuwe code te schrijven niks. Dit is gewoon corporate greed.
Je hoeft het niet te verdedigen hè? Dit kan je toch niet goed praten kom op
Om het even uit een ander perspectief te bekijken dan ‘belachelijk een remaster en ik wil er niet voor betalen’: dit soort beslissingen worden gewoon gemaakt omdat het voor Sony en Guerilla essentieel is om de inkomsten van deze games te maximaliseren. Ze kosten achterlijk veel geld om te maken, er zit een hoog risico aan verbonden om zoveel in een game te investeren, en als je de plank een keer misslaat en zo’n game verkoopt een paar procent minder dan verwacht en je hebt niet genoeg vet op de botten dan gaat het licht gewoon een keer uit. Of dit soort games worden überhaupt niet meer gemaakt. Zo goed gaat het niet meer in de wereld van de AAA games, al helemaal niet de single player games, overal zijn studio’s mensen aan het ontslaan, ook bij Guerilla.

Is het nou echt zo ontzettend erg dat ze een game opnieuw uitbrengen voor extra inkomsten? Mensen die hem nog niet gespeeld hebben kunnen toch zelf kiezen of ze het origineel ergens kopen voor twee tientjes, of full price betalen voor de remaster?

Uiteindelijk is de manier waarop grote games tegenwoordig gemaakt worden gewoon een race to the bottom geworden en dat komt de kwaliteit en diversiteit van de games echt niet ten goede. De afgunst van veel gamers voor ontwikkelaars die toch proberen een goede boterham over te houden is echt een beetje jammer, het begon met ‘ga echt geen full price €60 betalen voor een game van maar 30 uur’ maar inmiddels zitten we al op ‘je kunt het echt niet goedpraten dat ze een remaster maken van een game die ik vandaag voor twee tientjes op kan pikken’ :X

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 3 mei 2024 12:06]

Yep, 80 euro voor een (ondertussen) 15 euro game!
Anoniem: 2080528
@jellybrah3 mei 2024 08:27
Zucht, een remaster van een game uit 2017? Weer dit grapje? Weer betalen?
Ja Sony is gek op ons, wij de eindgebruikers die Sony al die miljarden hebben opgeleverd.
Je kan beter op de remaster voor de ps6 wachten ;)
Wel een mooie manier van melken natuurlijk, elke generatie een update van je last gen games.
En daarom fysieke media.
Ik bepaal zelf wel wanneer ik wat speel.
Fysiek alleen als het fors scheelt met digitaal. Het is vaak niet meer dan de licence key om je spel te mogen downloaden en starten... Maar digitaal kopen gaat wel boven dit soort "huur constructies", of hoe je het ook moet noemen ;)
Dat is totaal niet waar. Vooral op PlayStation komen de volledige games gewoon op disc uit!
Kijk anders hier eens dan zie je dat je helaas ongelijk hebt (en het helaas omdat het niet zo zou mogen zijn)

https://www.doesitplay.or...download=Yes&platform=PS5

Dit zijn games die niet volledig op de disc staan, een patch nodig hebben of iets anders. Als he Yes* doet krijg je ook games die een online service vereisen, ook als het om een offline game gaat.

Het zijn geen mega lijsten meer het gebeurt wel degelijk en ook bij triple-a games. Ongeveer 200 van de 2000+ games in hun DB zijn onspeelbaar zonder een initiële download
Onspeelbaar is een groot woord. Ik zit door het lijstje te klikken, maar bij de meeste gaat het om patches. Je kunt ze dus nog wel spelen, maar je mist de day-one patch voor de beste ervaring. Feit is wel dat in geval van Playstation bijna alles games (de base versie) volledig op disc staat en te spelen is.

Misschien niet perfect, maar het is gelukkig bijna nooit alleen maar een licence key om te mogen spelen. (het argument wat zo vaak onterecht naar boven komt wanneer het om fysieke games gaat).
Even het lijstje hieronder met triple-a/populaire games die mij opvallen in de lijst

Alone in the Dark: Many visual bugs occur. This includes texture pop-in/loading, missing floor textures, floating objects, objects out of place such as water, model stretching and tutorial boxes with no text.
En nog veel meer game breaking glitches/bugs waardoor je zonder patches een slechte game ervaring kan hebben

Marvel's Spider-Man: Miles Morales - Ultimate Edition: Spider-Man Remastered is a download code.
Je denkt 2 games te kopen maar alleen 1 is alleen een "code"

Avatar: Frontiers of Pandora: Installs about 67 GB from the disc, but can't be started without an additional download.

NBA 2K24: A 99GB update (as of launch) is required to play most game modes including things like Mamba Moments, MyNBA, and WNBA. The only things playable without the update are Quick Play and 2KU..
Klinkt erg incompleet zonder de 99GB (jeetje) download

Star Wars Jedi: Survivor: The game forces you to download a huge update of just over 100 GB after the initial mission. Much like Hogwarts Legacy, there is no progressing without it.
Een demo op de disc?

Gran Turismo 7: Only an incredibly basic mode available offline. "Story" requires a permanent internet connection. Even splitscreen multiplayer requires a constant internet connection.

Hogwarts Legacy: The game forces you to download a large update (roughly 40 GB) after the tutorial. You can't progress without it.
Nog een demo disc

Back 4 Blood: 1 time DOWNLOAD REQUIRED for latest updates, disc will not play without them. After that, offline mode becomes available.
Zonder de update is de game dus niet offline te spelen

Metro Exodus Complete Edition: All of the DLC is included in a code and is not on disc. Other than that no issues playing the base game off disc without updates
Alleen de base game, niet erg compleet op disc dus

Guilty Gear Strive: looks like only chapter 1 is on disc. After it ends it just kicked us back to the menu and doesn't show any other chapters to be selectable.
Nog een demo disc

Hitman 3: Content is playable offline but is missing key missions that could fit on the disc. missing various missions requiring a patch to access
Also if you are going to be playing any of the Hitman games offline just know that while the entire main story is playable you need to
be online to unlock any extra items for repeat playthroughs and such.


Dat zijn toch 11 grote titels die niet echt speelbaar zijn zonder een first download, en niet de minste titels. De overige 30+ zijn of (naar mijn idee) indie games. Daarnaast zijn het aantal PS5 only games niet heel groot en kan de lijst van de PS4 die nog groter is daar nog wel bij opgeteld worden (helaas)

Mijn reactie is dan vooral om het idee van bijv Spider-Gwen dat het helemaal geen probleem is op Playstation en je daar veilig zit te doorbreken. Eigenlijk alles pre PS4 en Wii-u zit je redelijk goed en alles van "vroeger" is natuurlijk vrij fixed in hun release data :-)
Klopt, ook bij Playstation zit je niet veilig. En het wordt inderdaad helaas steeds erger. Maar het argument "Het is vaak alleen maar een license key op een schijfje" is ook weer het andere uiterste.
En de meeste games die in deze lijst staan interesseren me toch niet.
Hitman 3 heeft een re-release ontvangen voor de PS5. HITMAN: World of Assassination.

Games die niet volledig op CD staan, sla ik gewoon lekker over.
Jouw game voorkeur en een alternatieve versie die ook te koop is staat toch volledig buiten de reden dat ik het overzicht maakte?

Ik schrijf dit op om om te voorkomen dat mensen denken "Met fysiek zit ik veilig". En laten we ook eerlijk zijn; "Ik moet de game nog een keer kopen voor mijn PS5 want mijn fysieke schijfje voor de PS5 kan ik niet meer gebruiken" klinkt als groter vergif dan "Ik moet de game nog een keer kopen voor mijn PS5 omdat deze niet backwards compatible is met mijn PS4 disc"
Star Wars Jedi Survivor op PS5
Players who purchase a physical copy of Star Wars Jedi: Survivor will be required to connect to the internet to install a Day 1 patch but can play offline after that, if they so choose. Players who purchase the game on a digital storefront will receive the patch with their game download.
https://www.ea.com/games/...20if%20they%20so%20choose.
Oh en nog een leuke Gran Turismo 7, als je die met alleen disk installeert heb je basically alleen een demo, met maar iets van 3 tracks erin. Rest van de game moet je toch echt downloaden. Ok, hij is speelbaar, maar het is simpelweg niet de hele game.
Tot er een zero day patch nodig is, of een extra download. Ik doe ook 99% fysiek maar helaas is dat tegenwoordig nog garantie tot de voordeur dat je hem over 10 jaar alsnog kan spelen
Sorry maar daar ken ik er echt geen een van die niet speelbaar zou zijn.
De eerste die mij binnen schiet is Cyberpunk, maar kijk vooral even hier

https://www.doesitplay.org/index?download=Yes

Dit zijn alle games die je niet kan spelen zonder additionele download. Eerste die ik aanklikte is tony hawk pro slater 1+2, 200 mb staat op de disc de rest wordt gedownload.

Ze hebben een dataset van 2000+ games en melden dat 10% eigenlijk gewoon een download vereist en nog eens 10% afhankelijk zijn van een online service zonder dat het online betreft.

Er zal toch wel 1 game tussen zitten die jij ook bezit, maar het is gewoon echt een probleem aan het worden en fysiek dus niet gelijk staat aan bezit. En daar baal ik wel enorm van
Vond het bij Nintendo altijd wel fijn dat je nog fysieke media hebt, maar ook daar komt het nu af en toe voor dat dit nep is. Bioshock Trilogy voor Switch, bijv, koop je daar de fysieke versie van, krijg je een doosje met een downloadcode erin. Dus als daar ooit de stekker uitgetrokken wordt (dat heeft Nintendo pas bij de Wii(u) enzo gedaan) dan heb je niks aan je fysieke versie van de game (dus installeren op je console en nooit meer verwijderen om zeker te zijn dat je hem mag houden), nog kan je hem doorverkopen.

Ik hoop dat dit zo uitzonderlijk blijft (denk niet dat dit snel zal gebeuren met Nintendo's first party games, maar toch). Het wordt gelukkig ook wel aangegeven, moet je dus opletten, zit een labeltje in de hoek "Internet Download Required".
Bij Avatar en de nieuwe Star Wars game van Ubisoft ben je verplicht een internet connectie te hebben en de day one patch te downloaden om de game te kunnen installeren.

Theoretisch gezien zou je dus ook niks aan de disc hebben als Ubisoft alle stekkers eruit trekt.
GOTY edities. :-)

HZD: Complete edition, bijvoorbeeld, is regelmatig te koop op disc voor €10 (nieuw, bij bijvoorbeeld Dreamland, die regelmatig zulke stunts heeft).
En wat heeft dat met dit artikel te maken? Als je de game digitaal gekocht hebt verandert er helemaal niks hoor... Het gaat om als je de game speelt via PS Plus, dat heeft niks te maken met digitaal of fysiek, het gaat om kopen vs huren. Vroeger kon je fysieke games huren van de videotheek, die kon je ook niet ineens blijven spelen nadat de periode waar je voor betaald had over was omdat het fysieke media was... En ja ook bij de videotheek kon een game uit het assortiment gaan.
Ohh? Ik heb de afgelopen 10 jaar digitale games toch zien verdwijnen.
Scott pilgirm VS the World en net the crew.
Om te beginnen... dat is dus heel wat anders dan waar dit artikel over gaat. Het is er maar zeer zijdelings aan gerelateerd, dus nogal vreemd om dan te zeggen dat dít is waarom je fysieke media wil.
Verder zijn die games die je noemt toch echt de uitzonderingen.
En dat uit libraries verwijderen ging in ieder geval bij The Crew volgens mij alleen over uplay of hoe ze dat tegenwoordig ook noemen. Ik heb hem gewoon nog in Steam staan hoor... niet dat ik er iets aan heb want die game heeft servers nodig die er niet meer zijn, dus ook hier had een fysieke disc je niet gered.
Scott Pilgrim heb ik maar zijdelings meegekregen, had de game zelf niet en geen interesse in... Maar als ik zo kijk dan is die alleen maar delisted, oftewel, je kon hem niet meer kopen. Dat heeft geen invloed op mensen die de game al gekocht hebben oftewel ook hier geen enkel verschil tussen of je de game nou digitaal of fysiek gekocht had.
Ik heb een fysieke copy van mijn the crew 1.. en nu ? Vertel is hoe ik deze nu moet spelen nu de servers niet meer werken.
Ik heb "The Crew" op schijf voor PS4.
Deze werkt sinds kort niet meer, ook geen singleplayer modus.

Zeer trieste ontwikkeling
De gaming industrie lijkt 'creatief blut' te zijn. Vrijwel alle games tegenwoordig zijn sequels of remakes. En is er een nieuwe IP is die vaak flinterdun met alle microtransactions die ze er in kunnen proppen.
De mainstream gaming industrie ligt op een brancard op de spoedeisende hulp. Games kosten te veel, worden vaak met grote fouten uitgebracht, hebben allerlei loot-onzin en passes, zijn weinig echt innovatief meer. Doe mij maar gewoon simpelere games in de prijs range van €10 tot €30.
Vraag me ook af vanwaar die streven naar steeds groter eigenlijk gekomen is. als je bijvoorbeeld kijkt naar wat je in een GTA allemaal van side activities hebt, niet van te verschieten dat het zo kostelijk wordt op te maken. Ben persoonlijk van mening dat games gewoon bij hun core value moeten blijven en die zo goed mogelijk maken. Ik wil helemaal geen shooter waar ik ook in kan vissen.

Die steeds groter wordende scope van games is naar mijn mening de oorzaak van de hoeveelheid bugs waar we tegenwoordig mee te maken hebben. Meer tijd in de core gameplay loop, minder in die spullen errond imo :)

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 2 mei 2024 21:05]

Wat jij (of ik) wil doet er helemaal niet toe.. Het enige wat telt is hoe goed games verkopen, en zolang de industrie dik geld verdient aan grote blokbuster games zullen die gemaakt blijven worden.. Ik zie trouwens ook het probleem niet in van kunnen vissen in een shooter als b.v. Red Dead Redemption.. Dat is gewoon onderdeel van de hele beleving die zo'n (sandbox) game biedt.. Maar kennelijk wil jij relatief simpele games die zich focussen op slechts één of hooguit een paar dingen qua gameplay.. Heel veel andere mensen zullen juist dat weer doodsaai vinden..
“Kosten te veel”, dat is relatief.

Als het een succes is dan is het ook meteen een financiële knaller en staan de kosten in het niet tot de opbrengsten. Een Horizon game heeft het dus ook juist niet nodig, ondanks dat het zeker geen goedkope game zal zijn geweest.

Maar geen enkele beursgenoteerde onderneming zal geld laten liggen wanneer het makkelijk geharkt kan worden middels een geupdatete versie voor een nieuw platform, of middels een uitbreiding. DLC en microtransacties zijn al helemaal cashcows, maar moeten wel binnen het spelconcept passen.

Lang verhaal kort: puur risicomijdend, doch winstgevend gedrag. Pragmatisch goed uit te leggen, maar tegelijkertijd een creatieve doodsteek.
De Horizon-franchise bevat nul microtransacties. Er is geen enkele manier om na de aankoop van de spellen meer geld te spenderen in-game. En 'creatief blut', hoewel leuk bedacht, is hier ook zeker niet van toepassing. Horizon Zero Dawn wordt geprezen om het verhaal en Forbidden West (die nog niet zo heel gek lang uit is) ontving ook zeer lovende recensies. En hoewel er nog geen derde deel is aangekondigd, kan men er wel vanuit gaan dat deze eraan komt.
Dit spel is nu 7 jaar oud. Om daar nu een remake van te maken, laat duidelijk mijn 'creatief blut' opmerking zien. De microtransactions was meer een algemene opmerking, niet direct aan deze serie gerelateerd. Alhoewel beide games wel DLC hebben gekregen...
Een DLC is geen microtransactie. DLC's die een ruime hoeveelheid content toevoegen mogen best wat kosten. Burning Shores voegt 16½ speeltijd toe aan HFW. En Frozen Wilds voegt maarliefst 17½ toe aan HZD. Hoewel beide DLC's gratis zijn voor de PC, omdat de deel uitmaken van de 'Complete Edition' van de games. Dat is bijzonder gul als je het mij vraagt.

En laat het even bezinken dat Sony en Guerilla Games echt niet voor de leuk in een remaster investeren. Het geld moet rollen. Klaarblijkelijk is er genoeg vraag naar een remaster - zeven jaar later. Ook wanneer jij je niet in deze groep mensen bevindt. Bovendien is een remaster van een spel dat zeer geprezen is in mijn boek geen straf. Er zijn genoeg remasters die talloze goede recensies hebben ontvangen, zoals: TLoU Part I & II, Resident Evil 4, Marvel's Spider-Man Remastered, Uncharted: Legacy of Thieves Collection, The Witcher 3, Dead Space, Demon's Souls, Final Fantasy remakes, en binnenkort waarschijnlijk Horizon Zero Dawn Remastered.
Een DLC is geen microtransactie.
Oblivion's horse armor was zeker een microtransactie voor een skin + HP boost voor paarden (die niet eens belangrijk zijn in Oblivion).
Het begrip uitgegeld: "Microtransactions (mtx) is a business model where users can purchase in-game virtual goods with micropayments. Microtransactions are often used in free-to-play games to provide a revenue source for the developers. The objective with a free-to-play microtransaction model is to involve more players in the game by providing desirable items or features that players can purchase if they lack the skill or available time to earn these through regular game play."

Sommige DLC's leveren add-on content, bijvoorbeeld skins, wapens, loot boxes en boosts. Dit zijn absoluut microtransacties. Het vervelende is dat ze tegenwoordig vaak vermomd zijn als een DLC. Downloadable content (DLC) waren oorspronkelijk speelbare levels of maps in combinatie met een assortiment aan toegevoegde wapens, karakters en features. Het waren uitbreidingen voor de base-game. Sommige uitgeverijen gaan hier nu belachelijk mee om, omdat een enkele (wapen)skin technisch gezien ook downloadable content is. Guess what? The entire game and all extras need to be downloaded... Met die logica is alles een DLC, dus ook de base-game.

Hoe dan ook, officieel is een DLC een uitbreiding die speeluren toevoegd aan het spel door middel van levels, maps, gebieden, verhalen, spelmodi - geen cosmetics. Cosmetics, boosts en loot boxes behoren tot microtransacties. Dus als je een betaalde DLC ziet met een wapenskin is dit slechts een vermomming van een gierige uitgever.

[Reactie gewijzigd door Ellendeling op 2 mei 2024 23:22]

"Gierig", of gewoon goed bezig met de bedrijfsvoering zodat salarissen en leveranciers betaald kunnen worden, en er dan nog wat overblijft dat geinvesteerd kan worden in nieuwe ontwikkelingen?
Nee, gewoon gierig. Een goed spel verkoopt zichzelf. Daar is geen scheve bedrijfsvoering met microtransacties voor nodig. Games zijn bovendien vaak aan de dure kant (€60-€70) tegenwoordig. Een aantal van de best verkochte games uit 2023, welke geen microtransacties bevatten: Hogwarts Legacy, Spider-Man 2, TLoZ ToTK, Super Mario Bros Wonder, Resident Evil 4 (behalve wapen upgrades), Star Wars Jedi: Survivor en Starfield(?).

Andere voorbeelden van zeer succesvolle games/franchises zonder microtransacties: ELDEN RING, God of War, Mario games voor Nintendo, Red Dead Redemption, Stardew Valley, The Witcher, Cyberpunk 2077, Animal Crossing, Pokémon games voor Nintendo en dus Horizon. Hier zijn er tientallen miljoenen van verkocht.

Microtransacties zijn niet nodig in een game waar de gebruiker al veel geld voor neerlegt bij de aankoop. Het is schunnig en kwalijk, maar het gebeurt. Extra geld is altijd mooi, zo zeggen we maar. Toch zaait het ook een hoop ellende richting de uitgeverijen. Hoeveel shit zit er bij EA aan de knikker? En Epic games? Elke keer als er een spel uitkomt met microtransacties laten er mensen van zich horen. Goede games creëren goodwill voor de developers. Games met microtransacties doen het tegenovergestelde.

Het is aan ons om geen in-game aankopen te doen en/of de games met microtransacties niet aan te schaffen.
Voor FTP games is het een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door Ellendeling op 3 mei 2024 01:35]

Starfield mag je wel uit het lijstje weglaten, Bethesda's Creation Club is een microtransaction hell. Is er zo ver ik weet nog niet voor Starfield, maar gaat er zeker komen.

Dat is dan ook een smerig iets aan microtransactions, wanneer ze later toegevoegd worden. Volgens mij is dat met name om er geen negatieve reviews over te krijgen tijdens launch, om vervolgens een paar maandjes later het alsnog te doen.
Dat is wel de manier om het te doen. Uitgeverijen leren langzamerhand hoe ze dit op een slimme wijze kunnen toepassen in games. Hoewel ik van mening ben dat op het moment van een later geplande implementatie zo'n game vaak maar een kleiner deel van de launch player base bevat. En die mensen (enthusiasts van het spel) moeten uiteindelijk kiezen wat ze er mee doen.
Microtransacties zijn niet het gevolg van "scheve bedrijfsvoering". Ze vormen simpelweg een ander verdienmodel maar hebben uiteindelijk hetzelfde doel als "een goed spel": Cash genereren voor de verkoper, zodat het bedrijf kan blijven bestaan. Hoe leuk of niet leuk dat dan ook gevonden mag worden...
kan ook zijn dat ze tussen 2 projecten zitten en eerst ff aaan de pipeline willen poetsen voor art.
en de code willen klaarmaken om makkelijk over te zetten
Burning Shores voegt 16½ speeltijd toe aan HFW.
Ik ontdek nu dat ik gewoon een jaar lang niet heb geweten dat er een uitbreiding is :D
Als jij wel HFW hebt gespeeld maar Burning Shores niet staat je heel wat te wachten!
Ik ga hem binnenkort zeker aanschaffen! HFW heb ik inderdaad al wel gespeeld (al moet ik even mijn geheugen opfrissen denk ik)
Het aanpassen aan de PS5 vind ik zo gek nog niet. Ik zou er wel wat voor over hebben, heb het nog niet gespeeld.
Het zal geen remake zijn maar gewoon een opgepoetste versie met assets in hogere resolutie. Een beperkte remaster dus. En waarom ook niet? Het toont aan dat je geeft om het spel en de spelers, op voorwaarde dat deze versie gratis beschikbaar komt voor bestaande bezitters.
Ze zijn bezig met een Horizon mmorpg, dus reken er maar op dat daar wel microtransactions inkomen.
https://store.steampowered.com/explore/new/

Toch aardig wat kwalitatiefs uitgekomen deze week. Vorige week ook al en waarschijnlijk volgende week weer :+
Ik heb de tijd niet om al die indie games te proberen maar zie er al zo drie interessante tussen staan.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 mei 2024 20:38]

Guerrilla, de makers van Horizon zou ik zeker weten niet creatieve blut noemen' de eerste Horizon game was een first of it's kind en ik heb nog geen andere game tegengekomen met de details die Guerrilla in hen robots stopt.

Tevens is de game development helemaal uitgeblut. Devs moeten lange dagen maken, ‘Crunch time’ is de norm geworden, veel lay-offs bij game bedrijven. Een nieuwe Horizon game kan zo 7+ jaar duren om te maken, en als ze dan wat extra geld kunnen maken door hun al bestaande game ‘remaster’ te maken begrijp ik dat volkomen.

Hoogstwaarschijnlijk gaat merendeel van de geld niet naar de devs/Guerrilla, maar ik gun hun liever 1 jaar werken aan een remaster dan 7 jaar aan een nieuwe game.
Ik vind het erg raar als er een PS5 remaster zou komen. Heb in 2023 met veel plezier de 'PS4' versie gespeeld op de PS5 (dat wil zeggen, met de framerate unlocked, en een paar andere fixes speciaal voor de PS5), en dat voelde al gewoon als een next-gen game.

Forbidden West had wel betere visuals, maar het verschil was minimaal -- zeker niet zo groot als bij The Last of Us en The Last of Us 2. Daar had de remaster compleet nieuwe models, maar tussen Horizon 1 en 2 zijn models veelal hetzelfde gebleven volgens mij.
Zie https://www.youtube.com/watch?v=mUpPFkYfXDY van Nick930. Dit is een analyse die alle grafische verbeteringen toont tussen HZDFW en HFW. Het zijn er opzich best wat. HFWBS ziet er nog weer een stuk beter uit, waardoor deze DLC niet beschikbaar gemaakt kon worden op de PS4. De karakter modellen zijn weldegelijk gewijzigd (en best in class) en textures zijn van hogere resolutie.

Ik meen dat een remaster, indien dit niet te veel resources kost, een mooie toevoeging is om deel 1 en deel 2 naadloos op elkaar aan te laten sluiten. Zo kan o.a. de shieldwing toegevoegd worden en wellicht enkele combat elementen.

Helaas ben ik onbekend met TLoU Part II. Wel heb ik TLoU Part I Remastered gespeed op de PC en ik was hiervan zeer onder de indruk. Part I zou ik niet hebben gespeeld op PC met de nog oude graphics. Dit is wellicht iets dat voor meer mensen geldt. HFW ziet er imo (twee maal uitgespeeld nu) wel wat gedateerder uit. In ieder geval na al het andere geweld op de PC.

[Reactie gewijzigd door Ellendeling op 2 mei 2024 20:05]

Maar er is toch al een behoorlijk opgepoetste versie op PC uitgekomen in 2020.
Wellicht tweaken ze die nog wat voor PS5
Mensen moeten niet zo zwaar tillen aan die remasters of remakes.

Ze hebben veel redenen om zoiets te doen.

1) PS5 Pro launch titel om 4K 60 of zelfs 120fps te tonen met de PSSR upscaling techniek.

2) development cycles. Zoiets vergt geen art of andere planning, kleinere teams/ makers die vrij zijn terwijl een andere tech team de engine aan het voorbereiden is voor hun volgende grote titel

3) quick cash in 🙂 tussendoor

4) er zijn altijd ook mensen zoals ik die de originele niet hebben gespeeld.

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 3 mei 2024 00:26]

Anoniem: 2080528
@BrbZrk3 mei 2024 08:53
Mensen moeten niet zo zwaar tillen aan die remasters of remakes.
Voor ons is het oude wijn in nieuwe zakken, voor niets een PlayStation 5 gekocht waar je dan stokoude (peperdure) opgepoetste games op speelt.
Zolang oude wijn goed blijft smaken nemen ze de nieuwe zak voor lief
Totdat er bij de volgende generatie bijna geen consoles meer verkocht worden "want er komt toch alleen maar oude meuk op". Bij de Xbox divisie gaat het al behoorlijk slecht om die reden, als je opzoekt wat de actieve markt is van de Xbox dan is dat vrijwel alleen nog maar Amerika. Om die reden ben ik ook overgestapt op een PS5 want ik heb al een gaming pc en steam deck, dus wat voor voordeel bied een xbox mij dan nog?

Microsoft en Sony kunnen wel zeiken dat AAA games "duur" zijn maar je kunt het ook als investering zien voor je platform. Als jou platform niks te bieden heeft t.o.v. een alternatief dan gaan mensen overstappen. En ik denk dat consoles nog wel ééns veel concurrentie kunnen gaan ontvangen van alle PC handhelds die op het moment uitkomen.

Als je een steam deck, ROG Ally of MSI wat dan ook koopt dan ben je momenteel spekkoper want er komen geweldige games op PC uit en bestaande games zoals Horizon Zero Dawn kun je vaak voor een prikkie op Steam krijgen. En als je niet van laptops of desktops houd dan is zon gaming handheld echt een geweldige optie (en schijnbaar beginnen steeds meer fabrikanten dat te zien gezien de grote hoeveelheid die uitkomt).
Wat je vergeet is branding. Zo zijn er fantastische en degelijke onbekende schoenenmerken maar de kudde kiest toch altijd weer voor Nike of Adidas. Dit geldt ook voor de Xbox en Playstation. Rog Ally of MSI bekt al niet lekker en is vrijwel onbekend en dus voor veel mensen onbetrouwbaar. Zelf zou ik zoiets nooit kopen. Het gros geeft zijn geld maar 1x uit aan een game console en de schaarse tweaker die zich meerdere consoles kan veroorloven is gewoonweg niet de doelgroep.
Valve/Steam, Asus en MSI zijn gewoon bekende merken... Sony was in de jaren 90 ook super onbekend met hun playstation, als je geen Nintendo had dan hoorde je er niet bij, en nu is Sony de grootste op consolegebied.

Ik zie Sony overigens ook niet snel verdwijnen, maar dat neemt niet weg dat er ineens een ander merk of platform kan opstaan wat de fakkel overneemt. Ik denk dat je onderschat hoe populair handheld gaming is, Nintendo heeft met de Switch bewezen dat daar echt een gigantische markt voor is. Als je dan ook nog ééns de voordelen van een handheld met het aanbod van PC gaat combineren dan denk ik dat die markt nog wel ééns explosief kan gaan groeien de komende jaren.
Ik denk het eerlijk gezegd niet. De meeste hebben voldoende om een spelletje te spelen op hun mobiel waardoor de markt te beperkt blijft.
Remaster voor deze game is vrij onnodig.
Het hele spel draait al op 4K met 60FPS.
Ze zouden het van checkerboard naar native kunnen upgraden maar ik vrees dat het ten koste zal gaan van de FPS waardoor we weer met 30 opgescheept zitten. Een ware downgrade.

Ze doen dit dan echt alleen voor de PS5 branding en de extra winst hiermee sinds het zoiezo weer voor de volledige 60 a 70 euro zal gaan.
Ik hou het in ieder geval bij mijn originele kopie van het spel.
Helemaal mee eens, want het spel draait ontzettend goed op de Playstation 5.
Vorig weekend begonnen aan het spel nadat ik er speciaal een Playstation 5 voor heb gekocht, het is zelfs grafisch nog beter dan de meeste spellen die het afgelopen jaar zijn uitgekomen en dat voor een spel uit 2017. Ik betrap mezelf er ook op dat ik meer rondwandel en geniet van de wereld dan dat ik het verhaal met haast en spoed wil uitspelen :P

Een remaster is totaal niet nodig...
Laat het origineel lekker met rust nu die zo goed draait en eruit ziet.

[Reactie gewijzigd door G_Dragon op 3 mei 2024 08:25]

Een remaster is totaal niet nodig...
Dat vind jij maar het gaat er niet om wat jij vind. De makers bepalen of ze het nodig vinden en zolang de koeien blijven komen kan er gemolken worden.
Dat is ook precies wat ik tegen de duurdere PS+ versies heb, je mag veel spelen, maar het aanbod wisselt te vaak, nu dus zelfs de eigen titels van Sony.
Toch wel jammer, maar snap eventueel een achter liggende gedachten wel. Ik zelf heb de disk versie, dus ik zal er voor nu geen last van hebben.
Het kan zijn dat er Horizon series collection komt.
Horizon Zero Dawn en Horizon Forbidden West met alle DLC in 1 pakket???

Ik hoop dat reeds gedownload Horizon Zero Dawn: Complete Edition niet uit je PS4 of PS5 wordt verwijderd.
Volgens mij valt de impact wel mee. HZD is ook al heel lang geleden gratis geweest voor alle PS4 en 5 gamers, als ik mij niet vergis tijdens de covid periode. Als je de game toen hebt geclaimed verlies je deze dus niet.

https://www.theverge.com/...-ps4-ps5-playstation-sony

Alleen gamers die de game toen niet hebben geclaimed verliezen nu toegang tot de game zoals PS+ Extra dat aanbiedt.

Met andere woorden: heel veel (PS+) gamers zullen de game gewoon houden in de bieb waaronder ik.

[Reactie gewijzigd door Hann1BaL op 3 mei 2024 08:03]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee