VERKEER

Vervuilende vrachtwagens en bestelbusjes mogen vanaf 2025 Rotterdam niet meer in

Uitlaat
© Archieffoto
Rotterdam weert vanaf het nieuwe jaar vrachtwagens en bestelbusjes die op fossiele brandstof rijden. In de toekomst zijn alleen bedrijfsvoertuigen welkom die geen schadelijke uitlaatgassen uitstoten, zoals wagens die rijden op elektriciteit of waterstof. De maatregel wordt geleidelijk ingevoerd. Eerst gelden nog overgangsregelingen en vrijstellingen, voor marktkooplieden bijvoorbeeld.
De vele honderden bestelbusjes en vrachtwagens die dagelijks door de straten van Rotterdam rijden, zijn goed voor 13 procent van alle kilometers die op een dag worden verreden binnen de stadsgrenzen.
Omdat het aantal inwoners van de stad de komende jaren blijft groeien – de stad bouwt in de komende decennia meer dan 30 duizend nieuwe woningen – zullen er steeds meer bedrijfswagens Rotterdam in- en uitrijden om bijvoorbeeld winkels te bevoorraden, online bestellingen te bezorgen of loodgietersklussen te kunnen uitvoeren.

Bedrijfsvervoer zeer vervuilend

Het bedrijfsvervoer is relatief zeer vervuilend. Het is verantwoordelijk voor een kwart van het broeikasgas CO2 dat het Rotterdamse wegverkeer in totaal uitstoot. Het neemt 80 procent van de totale stikstofuitstoot voor zijn rekening, schrijft het college aan de gemeenteraad.
CO2 draagt bij aan de opwarming van de aarde. Teveel stikstof is slecht voor de luchtwegen en kan leiden tot ademhalingsmoeilijkheden en astma-aanvallen.
Rotterdam wil in 2030 de uitstoot van CO2 met meer dan de helft hebben teruggebracht en in 2050 klimaatneutraal zijn. De luchtkwaliteit moet omhoog en de stad wil iets doen tegen de klimaatverandering, om te voorkomen dat in de toekomst de stad onleefbaar wordt.

Niet meer toelaten definitief ingevoerd

Een van de maatregelen die daarbij volgens het college hoort, is het niet meer toelaten van vervuilende bedrijfswagens in bijna de hele ring.
Het gebied wordt een zogeheten zero-emissiezone, waarbinnen bedrijfsvoertuigen in de toekomst geen enkele schadelijke uitstoot meer mogen hebben.
Het college heeft nu na jaren van plannen maken, overleg met het bedrijfsleven en inspraakrondes de uiteindelijke grenzen en regels bepaald van de milieuzone. Deze week is een klap gegeven op de definitieve invoering ervan per 1 januari 2025.
De Zero-emissiezone die vanaf 1 januari 2025 in Rotterdam geldt
© Gemeente Rotterdam

Stad niet helemaal op slot

Rotterdam gaat vanaf volgend jaar niet helemaal op slot. Er zijn overgangsregelingen en ontheffingen die ondernemers de tijd geven om hun fossiele wagenpark te vervangen door elektrische of uitstootvrije varianten. Bovendien wil de stad voorkomen dat de economie abrupt tot stilstand komt.
Er geldt bijvoorbeeld een overgangsregeling voor vrachtwagens van tegen die tijd maximaal acht jaar oud die niet veel kilometers maken. Deze relatief jonge voertuigen gaan vaak nog jaren mee voordat ze afgeschreven zijn en vervangen moeten worden.
De gedwongen overstap naar elektrisch rijden kost het bedrijfsleven veel geld en niet elke ondernemer met jonge voertuigen kan de benodigde aanschafbedragen meteen ophoesten.
Ze krijgen van Rotterdam drie jaar de tijd om over te stappen. Hun vervuilende vrachtwagens krijgen een ontheffing en kunnen zo in de milieuzone blijven rijden. Vrachtwagens en bestelbussen die na 1 januari 2025 voor het eerst op de weg komen, moeten meteen uitstootvrij zijn.

Voorkomen dat marktondernemers wegblijven

Rotterdam heeft de maatregelen afgesproken met het rijk en andere gemeenten die net als Rotterdam ook een milieuzone invoeren. Zo wordt voorkomen dat in iedere plaats andere regels gelden, een nachtmerrie voor ondernemers.
Er is een Rotterdamse uitzondering op de landelijke afspraken en die geldt voor marktkooplieden.
De weekmarkten hebben een belangrijke sociale en economische functie, schrijft het college, en om te voorkomen dat marktondernemers wegblijven uit de stad omdat ze niet kunnen voldoen aan de strenge milieueisen, kunnen ze een vrijstelling voor hun voertuig krijgen op marktdagen.
Het gemeentebestuur wil wel dat ook zij zo snel mogelijk overstappen op elektrisch of uitstootvrij rijden, en gaat met hen in gesprek over wanneer ze dat uiterlijk hebben gedaan. Totdat het zover is, krijgen ze een ontheffing.
Alle landelijke uitzonderingsafspraken gelden tot 2030; vanaf dat jaar mag geen enkel bedrijfsvoertuig in de Rotterdamse zero-emissiezone schadelijke stoffen uitstoten. Die harde deadline geldt dus ook voor marktkooplieden.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl