Pas na hoeveel jaar van de troon gestoten? heeft mogelijk meer dan 10 jaar geduurd.
Daarom zei ik ook dat het vroeger wel zo was, maar inmiddels niet meer
. Zelf speel ik ESO, en ik weet dat moment van omslag nog. Was toch wel ff trots (op Zenimax, niet mezelf). Dat WoW van de troon gestoten was door hun (en FFXIV natuurlijk). Al helemaal gezien ESO ruk was op release, en veel naar community input had geluisterd en er daardoor echt wat tofs van had gemaakt. En dat was juist omdat het zo lang veruit de grootste MMORPG was. Die 10 jaar dat ze onverslaanbaar waren was wat het een big deal maakte. En ik heb ook niks dan respect voor Blizzard dat ze dat zo lang gehouden hebben. Maar dat veranderd niet dat het al een paar jaar niet zo is.
zeker wel een goed argument
Ik heb ook op niks gereageerd behalve dat WoW al lang van de troon gestoot is, gezien hij beweert dat dit
nooit gebeurd is. Dat corrigeerde ik. Zijn verdere post heb niks over gezegd.
Ik ga nu aardig OT, gezien dit nogal een ik-ding is. Anyways:
Overigens ben ik het met je eens dat ik ook vaak naar oudere games grijp. Maar daarbij is het niet
enkel dat nieuwe games slecht zijn, maar ook dat mijn smaak in games niet meer populair is. Iig niet in het grote publiek. Mijn favoriete games stammen dan ook uit 2000 tot 2016 ofzo. En al vanaf 2010 merk je dat het minder wordt naar mijn smaak. Te veel versimpeling van gameplay, te veel "beveiliging" tegen fouten maken. Daarentegen staan een hoop games die ik top vind, vol met negatieve reviews op Steam. Vooral mensen die zeggen dat alles broken is, maar dan komen met dingen die prima werken maar waarbij je wel het systeem moet snappen en daarnaar moet handelen en je het niet kan YOLO'en zonder consequenties.
Ik speel vooral RPG's, dus neem Oblivion vs Skyrim voor een makkelijk voorbeeld (de verschillen zijn duidelijk en de spellen zeer bekend). Skyrim is tof, heb er duizende uren in, maar wel te versimpeld naar mijn smaak. Je kan het bijna niet fout doen kwa levelen en character build, je kan niet perongelijk nuttige NPC's vermoorden tenzij er een back-up NPC is, om maar wat dingen te noemen. Oblivion was niet perfect, maar wel veel beter in dat soort vlakken. De side-quests in Oblivion waren ook beter, waar Skyrim best veel fetch-quests heeft op dat vlak.
Maar ik heb het idee dat veel van die veranderingen ook stammen uit dat gamen meer mainstream werd. Het werd minder puur voor de nerds en Jan Modaal wil het gewoon kunnen spelen en die heeft vaak wat minder zin om zich eerst helemaal in te lezen hoe het systeem werkt en daar dan steeds over na te denken. Dus ik weet niet of dat echt al het begin van de verschuiving is waar jij over spreekt, of een losstaand iets.
Anyways, ik hoop dat dit waar is.
Er zijn aardig wat verschuivingen gaande, en Gamers lijken eindelijk langzamer hand toch met hun portomonee te stemmen.
Want ik roep al tijden dat als men er zo'n probleem mee heeft dat ze moeten stoppen met kopen. Men klaagde steen bij been, maar toch bleven al die games hoge sales halen. Tja, dan gaan developers door op die voet, het verdiend. Als ik herreleases van oude games (zoals Kingdoms of Amalur op de Switch) en nieuwe expansions voor oude games niet mee tel, zijn het aantal moderne games van na 2020 dat ik heb gekocht op 1 hand van mijn vingers te tellen denk ik.