Bethesda kondigt Starfield-update aan; bevat 60fps-modus voor Xbox Series X

Bethesda heeft een nieuwe update voor Starfield aangekondigd. Het spel krijgt gedetailleerde surface maps, opties om de moeilijkheidsgraad aan te passen en een 60fps-modus voor Xbox Series X-gebruikers. De update wordt op 15 mei uitgerold, maar kan nu getest worden via Steam.

Bethesda schrijft in een blogpost dat de surface maps meer details zullen bevatten. De in-game kaarten zullen de eigenschappen van een bepaald landschap weergeven, maar ook markeringen bevatten waardoor spelers makkelijker hun weg moeten kunnen terugvinden in de spelwereld.

Bethesda maakt het via de update ook mogelijk om sommige gameplay-elementen in Starfield aan te passen. Gamers kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om het in-game gewicht van munitie aan te passen, de laadruimte van hun ruimteschip van overal in het spel te benaderen of het spel niet meer automatisch op te slaan wanneer het personage gaat slapen. Na het installeren van de update wordt het voor spelers ook mogelijk om het interieur van een ruimteschip op verregaande wijze in te richten.

Gamers die het spel op een Xbox Series X-console spelen, kunnen Starfield voortaan op 30fps, 40fps, 60fps of een uncapped fps spelen. Die laatste optie is volgens Bethesda geschikt voor VRR-displays. Gamers die niet over zo’n scherm beschikken, kunnen kiezen tussen 30fps en 60fps. Bethesda voegt ook twee grafische modi aan het spel toe: een Visuals- en Performance-modus. Bij die eerste modus streeft het spel naar een zo hoog mogelijke resolutie en zo gedetailleerd mogelijke grafische effecten.

De nieuwe update voegt volgens de ontwikkelaar ook enkele verbeteringen toe. Bethesda heeft een optie aan de New Game Plus-modus toegevoegd waardoor spelers hun personage bij de start van de modus nogmaals kunnen aanpassen. De ontwikkelaar meldt dat de update op 15 mei zal worden uitgerold. De update is momenteel ook al te testen via Steam-bèta.

Door Jay Stout

Redacteur

01-05-2024 • 20:29

89 Linkedin Whatsapp

Submitter: Xtuv

Reacties (89)

89
88
39
1
0
38
Wijzig sortering
Het spijt mij, het blijft 1 van de slechtste games (voor mij persoonlijk) die ik ooit gekocht heb. Hoewel het mij wel een beetje boeide in het begin, ben ik helaas compleet afgehaakt bij de ruimtevluchten. Ik snap er helaas niks van, voor mij persoonlijk té onoverzichtelijk en ik zie de toegevoegde waarde niet.

Als er bijv. een mod zou zijn waarbij ik dat helemaal kan skippen, wellicht dan dat ik er weer meer interesse voor kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 1 mei 2024 21:53]

Dat het niet jouw persoonlijke spel is maakt het niet perse een slecht spel maar eerder een slechte aanschaf.
Ik snap dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft, maar het is een prima space rpg zonder rare fratsen.
Ik snap dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft, maar het is een prima space rpg zonder rare fratsen.
Dit klopt objectief gezien helaas niet.
Het is in alle opzichten een slechte RPG. Van role playing is simpelweg geens prake in dit spel. Je kunt bijvoorbeeld niet als ruimtepiraat door het leven. Je kunt niet de slechterik uithangen en zo het spel uitspelen. Bethesda heeft de uitkomst van te voren bepaald en daar heb je je maar naar te voegen.

Hetzelfde geldt voor veel van de dialogen. De uitkomst staat al vast en het maakt niet uit welke opties je kiest. Nogmaals, geen ruimte voor role playing.

Starfield is voor sommigen misschien een leuke game. En dat is prima. Maar het absoluut, objectief, een slechte RPG.
Als futuristische RPG vind ik The Outer Worlds een stuk beter gelukt. De dialoogopties en consequenties ingame, meestal seamless overgangen tussen binnen- en buitenwereld.

Er valt ook een hoop kritiek op te geven. Maar de engine en het gevoel dat je keuzes consequenties hebben doet het gewoon goed.
Dat ben ik op zich met je eens, het is een persoonlijke overtuiging natuurlijk en die is niet geldig voor iedereen, maar ik dacht dat dat wel duidelijk was? Maar goed, tikkeltje nuance erbij :)

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 1 mei 2024 21:53]

Was heel duidelijk. "het blijft 1 van de slechtste games (voor mij persoonlijk) die ik ooit gekocht heb. "

Ik snap überhaupt niet de nut om "imo" "imho" overal overheen te gooien. Iedereen zou moeten snappen dat het objectief is. We hebben het hier niet over feiten.
Ach ja, het is "toch een prima space rpg zonder rare fratsen", schijnbaar? We hebben helaas vaak de neiging om iemand aan te spreken op dingen die wij zelf dan ook doen. Mening als feit verkondigen en dat zelf niet goed in de gaten hebben.

Die "(voor mij persoonlijk)" heb ik naderhand toegevoegd, maar de geest van het argument had wat mij betreft al als zodanig begrepen kunnen worden, dat benadrukte ik later al en dat doe ik vaak al standaard vanwege juist deze discussie.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 2 mei 2024 04:58]

Ik zelf lees dit heel vaak op tweakers, men is elkaar vaak aan het corrigeren. Maar ook zonder (voor mij persoonlijk) begreep ik dat het een persoonlijke mening was.
subjectief bedoel je?
Of "niet objectief".
Ik snap totaal wat je bedoelt. Het is niet zomaar een space-RPG van Piet-Jan Indie. Het is Bethesda, welke innovatieve markt disruptieve games neergezet heeft. Nu komen ze met een semi-generiek spel waarbij elke interessante actie is weggestopt in een cutscene animation. Laat me zelf opstijgen, laat me zelf landen, flikker op met al die animaties om van scène over te stappen. Dat had je bij The Elder Scrolls toch ook niet!

Flinke step down van verwachte kwaliteit. Helaas kan je niet altijd 6 gooien (of 5,4,3...)
Ik ben het wel met hem eens, dat reizen en ontdekken is meer fast travel en laadschermen, grafisch was het meh, de missies waren ondermaats. Het was niet onoverzichtelijk maar meer gewoon niet boeiend.

Ik denk dat ik het best kan uitdrukken als: ik had qua reizen meer een X3/X4 smaakje/sausje verwacht en qua missies meer CP2077 sfeer. Maar het is echt puur Skyrim in space.
Was het maar Skyrim in space. Dan loonde exploration nog en was het geen loading screen-feest. Na een paar random encounters had ik het reizen ook wel gezien. En zoals bij FO/TES random een richting oplopen en wel zien wat voor dingen je treft heeft niet zoveel zin hier.

Ik had zelf liever een paar goed uitgewerkte factions en planeten gezien dan de voor mij te repetitieve sfeerloze copy/paste planeten en outposts.

Geen enkele patch/dlc kan dat fixen denk ik, omdat het de aard van de game nu is met de losse maps. Mss dat de dlc nog wel een boeiend verhaaltje toevoegt.
ja voor mij zou 8 of 10 uitgewerkte planeten(gewoon met steden, de landschap was prima) beter geweest dan de 1000 die ze nu hebben.

ik heb wel genoten van de faction missions
Ik kan je daarin Ratchet & Clank: Rift Apart aanraden. Die hebben dat wel gedaan.
En zoals bij FO/TES random een richting oplopen en wel zien wat voor dingen je treft heeft niet zoveel zin hier.
Zeer jammer, want dat is juist een van de zaken die ik in die games zo leuk vind, heeft denk ik 120 uur geduurd voordat ik Diamond City aan kwam in Fallout 4, en daar heen gaan is z'n beetje de 2e missie die je voorgeschoteld krijgt

Was nog wel van plan Starfield te halen als hij in de aanbieding zou zijn, maar begin daar nu ook over te twijfelen
Hier zitten ook wel pareltjes bij de missies hoor, ik vermaak me er goed mee en heb er al meer dan 170 uur in zitten. Ja sommige dingen kunnen beter, maar dat heb je met iedere game.
Probeer eens op Survival mode. Na 1 uur in de wasteland: infectie? Dokter?!!! Heerlijke immersion wel. Diamond city wel net kunnen bereiken gelukkig.
Dat jij het een leuk spel vind maakt het niet perse een prima space rpg zonder rare fratsen. :P
maar het is een prima space rpg zonder rare fratsen.
Het is amper een RPG, laat staan prima. Op alle objectieve meetbare criteria is Starfield middelmaats tot ondermaats.
Wat vind je er onoverzichtelijk aan? Als je met controller speelt is de dpad links/rechts om een systeem te selecteren, omhoog/omlaag meer of minder power. Right stick omhoog/omlaag meer of minder throttle, en left stick is rondvliegen.
Zet de difficulty op de laagste, zorg dat alle systemen tenminste 1 blokje power hebben, zet je throttle halverwege en gaan met die banaan. Je hoeft niet veel space combat te doen, grootste deel van de game kun je fast travellen. Hoewel ik dat zelf zonde vindt want er gebeuren veel leuke dingen in space... je negeert de helft van de game als je niet met je schip vliegt. Maar als het echt de lol in de game zo voor je verpest kun je het voor een groot deel negeren. En voor de rest dus gewoon de difficulty op laagst zetten.
Zal het oprecht proberen als ik de rest van de backlog eens af heb :P
Opzich vind ik de ruimte vluchten niet zo erg, maar de afwerking is inderdaad benedenmaats, mededankzij de vele loading screens. Maar wat mij nog het meeste stoord, zijn niet de graphics en de loading screens, maar het spel voelt gewoon levenloos aan, totaal niet meeslepend.

Als Starfield 15 jaar geleden was uitgekomen, was het misschien een masterpiece geweest. Maar sinds andere games waaronder Cyberpunk 2077 en Baldur's Gate 3, voelt Starfield gewoon levenloos aan.

Als ik twee voorbeelden mag geven, wat ik eigenlijk niet mag doen van CDPR.

YouTube: Starfield vs Cyberpunk - Cutscene Comparison

Ik ben nog nooit zover gekomen, maar ik krijg best wel een ongemakkelijk en cringe gevoel als ik deze club in Starfield zie.

YouTube: Nightclubs in Starfield vs Cyberpunk 2077
Het viel mij ook zwaar tegen. Veel dialogen vond ik ook niet echt interessant en die laadschermen dan...

Toch heeft het me wel laten inzien dat ik de ruimte nog steeds erg leuk en fascinerend vind. Dus toen heb ik 'No Man's Sky' gekocht en dat is nog een veel fijner spel kwa ruimtereizen. Je kunt zonder laadschermen vanaf het oppervlak van een planeet opstijgen en zo doorvliegen naar een ruimtestation bijvoorbeeld.

Je hebt wel een loading screen als je van zonnestelsel wisselt, maar dat is dan wel weer seamlessly integrated alsof je echt warpt.

NMS heeft ook redelijk wat quests en als je er niet doorheen rusht, en het afwisselt met het ontdekken van derelict freighters, gecrashte ruimtescheepjes (die je kunt repareren en dan zelf kunt gebruiken) en het doen van de expeditions met je fleet, dan heb je heel wat uren plezier met deze game. No Man's Sky blies Starfield voor mij volledig omver in ieder geval.
Ik snap wat je bedoelt. Ik heb het ook al maanden niet meer gespeeld. Ruimtereizen is gewoon wat fast travel en het kan inderdaad wel overzichtelijker.

Grafisch toch ook wel teleustellend soms. Die kapsels?

Maar ik ga het binnennort nog eens spelen. Misschien vind ik het na een nieuwe kans wel ok :)
De graphics zijn wisselvallend. De game kan ook heel mooi zijn. Vooral interieuren zijn vaak enorm gedetailleerd.
Ja tuurlijk, klopt helemaal.
Grafisch is het zeker een mooie game, maar sommige dingen zien er echt Half-Life 2 uit en het is jammer dat ze voor die details net niet de extra moeite hebben gedaan.
Het ruimte deel (wat volgens mij juist het beste deel uit de game hoort te zijn), vind ik persoonlijk helemaal niks. Het is eigenlijk net als Lego star wars the Skywalker saga.
Ik herken mij hierin wel, had dit ook met de space fights, blijkbaar was ik gewend om vol 'gas' erin te gaan. Kwam er pas later achter dat wanneer je 'gas' terugneemt het overzichtelijker word. Trap op de rem, en dan de ships targeten. Maar flop is het wel een beetje idd, hopelijk doen ze met bovenstaande en opkomende updates mij terugkomen.
Mooi, dan kan ik de game weer een keer een kans geven. Mooie update, alleen een beetje vreemd dat ze eerst aangeven dat het een creative decision was om de game op 30fps te laten draaien. Dat blijkt dus niet zo te zijn, wellicht had de game gewoon nog een jaartje ontwikkeltijd nodig.
Bethesda liegt er graag op los, dus bullshit over creative decisions past mooi in het straatje. Klinkt als iets wat Emil zou zeggen eigenlijk.

Die engine van ze is ook al sinds jaar en dag direct verbonden met de framerate. Ga je boven de 60FPS dan raakt het hele spel de weg kwijt. Al minimaal sinds Fallout 3. Zelfs in Fallout 76 hadden ze dat niet opgelost, met als resultaat dat spelers hun framerate op 200 zette en ineens 5 keer zo snel liepen en 10 keer zo hoog konden springen :D Dat hebben ze toen gepatched, alleen om het in Starfield gewoon weer terug te brengen. Bethesda is zo ongelooflijk hilarisch incompetent. Het zou grappig zijn als het niet zo triest was.
Bethesda gebruikt steeds dezelfde engine en blijkbaar niet een laatste versie maar een basis versie die ze weer uit de kast trekken waar wederom dezelfde bugs in zitten als elke andere game van hun.

Het is alsof ze steeds een oude typemachine gebruiken waar bepaalde letters beschadigd zijn en dus steeds terug komen in elk boek. Vervolgens wel de letters misschien voor het drukken van de tweede druk aanpassen, maar in een nieuw boek er vrolijk weer in staan.
Het erge is dat modders het voor elkaar krijgen de framerate en physics los van elkaar te trekken. Voor elk van die games zijn die mods er. Maakt de physics ook stuk stabieler zodat npc's niet gelijk gelanceerd raken als je een fps dipje hebt.
Daarnaast doen deze games ook loadcalls op frameticks, dus een hogere framerate betekend lagere laadtijden (ja echt). Dus ook een mod die vsync uit zet op laadschermen zodat je daar zon 400fps haalt en je game in secondes ipv minuten laadt.

Maar mods fixxen dat elke keer, waarom krijgt Bethesda dat zelf niet voor elkaar?
Wordt dus tijd dat Bethesda een paar lui moet gaan inhuren om het spel speelbaar te maken voor Launch.
dus bullshit over creative decisions past mooi in het straatje.
Nou ja, dit zal geen leugen zijn. Ze moesten toen waarschijnlijk kiezen tussen 60Hz en gedownscalede graphics en toen was er besloten om de graphics niet terug te schalen en dus de framerate te halveren. Dat kun je zien als een 'creative decision'.
Niet om de engine of bethesda een veer in de reet te steken(maar vraag me af of je de game überhaupt gespeeld hebt). Maar in starfield is dat gefixed. Geen probleem meer met physics en fps. En voor fallout 4 en skryrim zijn inmiddels mods die hetzelfde doen. Echt een aanrader voor die games!
De game draaide op de series S ook op 30fps dus dat betekend dat er met de helft van de rekenkracht ook gewerkt kan worden. De 60fps modus zal dan ook wel een flinke downgrade zijn in graphics
De series S draait op 1440p en de X op 4K, dus dat scheelt al de helft van de pixels.
Wellicht was het voor een of beide consoles wel mogelijk om 40-50fps te draaien maar hebben ze hem om stabiliteitsredenen gecapt op 30fps. Door optimalisatie is het nu misschien wel mogelijk een stabiele 60fps te halen op de X.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat als ze het op 4k in 30fps konden draaien dan zou 1080 of 1440p ook moeten lukken in 60fps als de series S het ook al kon draaien in een lagere resolutie met minder rekenkracht
Dan ga je er vanuit dat de bottleneck volledig bij de GPU lag.
Zo werkt de creation engine nou eenmaal, icm het feit dat MS eist dat beide consoles dezelfde versie van een game krijgen. Ze kunnen niet met een flexibele fps werken afhankelijk van de beschikbare rekenkracht, want dan gaan de physics alle kanten op.

Edit: ik zie inderdaad dat dit niet meer het geval is.

[Reactie gewijzigd door DirtyBird op 2 mei 2024 10:55]

Op de PC draait de game ook prima met wisselende framerate. Ik merkte geen snelheidsverschil tussen ~40FPS in de steden en 75 op lege planeten.
Fijn dat ze er nog steeds aan werken, heb het zelf na de eerste maand laten vallen, wachtend op een update die wat meer content toevoegt (was ook net begonnen met de Cyberpunk DLC en had die verder opgepakt).

Hoop ook dat vehicles, zoals op 4:45 te zien is in de video, snel naar de game komen, zal exploration een stuk leuker moeten maken.
1 van de zwakkere dingen in de game blijf ik wel het crafting-systeem vinden. Ze hebben er bewust voor gekozen om niet het "grijp alles wat los en vast zit" idee te gebruiken uit Fallout, maar aan de andere kant heb je wel vijanden die belachelijk veel munitie kosten om uit te schakelen. Die munitie kun je maar beperkt vinden, en ook niet overal kopen in de hoeveelheden die je nodig hebt op de meeste missies.
Ik heb eigenlijk nooit een gebrek aan munitie in Starfield? Paar welgemikte headshots en je kan weer door. Zeker als je altijd iemand meeneemt als bulletsponge. Ja, als je alleen critters blijft afschieten, dan raak je wel door kogels heen, maar de meeste dingen die je tegenkomt hebben meer munitie dan je afschiet.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Ik was al vrij snel vrij (ergens tussen lvl 10 en 20?) overpowered en ramde overal doorheen. Mischien moet je even op zoek naar betere guns ofzo? Dat lijkt veel uit te maken.
Hier wordt ik blij van. Heb net een series X aangeschaft voor Bethesda games, heb Starfield geprobeerd, maar ik kan echt geen 30fps meer aan. Ik speel liever in lagere resoluties of zelfs op een 1080p scherm met 60fps dan op een 4k resolutie met 30fps. Ben ook heel blij met 60fps in Fallout 3, New Vegas en Fallout 4.

Kan ik Starfield in mei gaan spelen met 60fps, heerlijk vooruitzicht.
Nog even wachten hoe stabiel die 60fps mode is. De game is behoorlijk cpu limited en dat is niet het sterkste punt van de consoles. Ik heb meer vertrouwen in de 40fps mode en dat is al een verschil tussen dag en nacht met 30fps.
De game is behoorlijk cpu limited en dat is niet het sterkste punt van de consoles.
De Series X is nagenoeg gelijk aan de Ryzen 7 3700X. Dat was in 2020 toch echt wel een krachtpatser.

Ik verbaas me erover hoe snel games alweer CPU gelimiteerd zijn. Vergeleken met de Jaguar CPU's van de vorige generatie zijn de Zen 2 chips een hele grote stap. Jaguar kwam qua singlethreaded presentaties ongeveer overeen met Intel's Wolfdale architectuur uit 2008.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 mei 2024 10:51]

Ah cool, dan ga ik hem nog eens van GamePass plukken. Sprak mij allemaal best wel aan en heb er iets van 25 uur in zitten maar op 30fps klikte het net niet op een of andere manier.
Ik heb starfield maar even gespeeld paar uur, had destijds behoorlijk wat graphics problemen.
Die lijken al een tijdje opgelost, maar nu ga ik wachten tot de herfst DLC denk ik.
Heb wel echt van het verhaal en de ship builder genoten! Maar helaas waren daar wel aanzienlijk wat mods voor nodig. Technisch (HDR, visibility en performance) kwam het spel bij release te kort. Gelukkig zijn daar sublieme mods voor beschikbaar gekomen die het spel naar een hoger niveau tillen. En de grootste performance issues zijn ook wel gepatched door Bethesda zelf. Qua gameplay stoorde ik mij enorm aan de balance van inventory management, weight, cargospace, skills grinden etc. Gelukkig is dat ook naar smaak aan te passen via mods.
Qua gameplay stoorde ik mij enorm aan de balance van inventory management, weight, cargospace, skills grinden etc
In de nieuwe update kan je dat nu allemaal aanpassen in de game zelf.
En dat is het he? Voor mij hebben ze inmiddels duidelijk de instelling dat ze het de community maar, wederom, laten repareren. En we doen het ook gewoon en het is gewoon gelukt om er een (alhoewel optioneel) verdienmodel omheen te bouwen, dubbel winst.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 2 mei 2024 05:05]

Ik vond dit spel zo enorm tegenvallen. Verschrikkelijk saaie omgevingen, quests en main story line. Het ergst vond ik de manier van reizen. Alles wordt dmv fasttravel gedaan. Geen echte ruimte exploratie of het binnen vliegen van een atmosfeer. Elk gevecht vind steevast plaats bij het uit hyperspace komen bij een planeet. No man's sky doet dit allemaal zo veel beter.
De geringe reacties in dit nieuwsartikel maakt het ook pijnlijk duidelijk wat het grote gros vindt.
Hopelijk pakken ze de ship builder wel zo danig aan dat het interieur van je schip niet steeds weer naar je vrachtruim wordt verwezen na iedere wijziging. Steeds weer alle clutter moeten verkopen en de rest terug op zijn plaats zetten vond ik persoonlijk erg storend. Dat zo'n reset nodig is voor een module die vervangen is voor wat anders kan ik nog inkomen, maar voor ruimtes die niet aangeraakt zijn slaat het vanuit een gebruikersperspectief helemaal nergens op.
Mooie toevoegingen, die als je mij het vraagt er direct in hadden moeten zitten bij release. Daarom was ik meer voorstander geweest van 1 jaar uitstel en dan het direct goed doen, maar ik denk wederom dat ook deze ontwikkelaars te maken hadden met een deadline. Wat je helaas steeds vaker ziet / merkt, waardoor spellen later pas doormiddel van updates beter worden.

Vroeger was het gewoon uitstellen tot een spel naar wens was, wat nog altijd veel beter is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee